abonnement Unibet Coolblue
pi_73886326
Hallo!

2 weken geleden is mijn auto, een Peugeot 307sw voor een grote beurt geweest icm apk.
Er is praktisch niks aan de auto gedaan, alleen een paar lampjes vervangen.
Vervolgens laat iemand z'n ladder op het dak van onze auto vallen, dus de auto moest gerepareerd worden.
Woensdag 14 oktober heb ik hem weggebracht ter reparatie, en vandaag mocht ik hem weer ophalen. (na meerdere malen contact gehad te hebben met het herstelbedrijf)
Kom ik daar binnen, "ja uw auto is klaar, maare, u kunt er niet mee rijden hoor, u moet hem weg laten slepen want de koppelingsplaat is kapot!!".
Huh!?!?

Lekker handig dus, ze vertellen aan de telefoon dat de auto klaar is, en melden vervolgens als we daar aan komen dat de koppelingsplaat stuk is.

Gaat zo'n ding in 1 keer past boem kapot of hoe zit zoiets? Hadden ze dat bij de grote beurt van m'n auto niet kunnen zien aankomen?

En nu eigenlijk m'n grote vraag.. moet ik sowieso opdraaien voor de kosten van die koppelingsplaat of niet?
Ik heb hem niet kapot gereden?
pi_73886742
volgens mij gaat dat niet in een keer stuk, bel degene op die hem heeft nagekeken of ie ook naar de koppeling heeft gekeken .
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_73886777
Het eerste waar ik aan denk is hoe zit het met je verzekering in deze?
Zeker het stukje "moet ik betalen ik heb het niet kapot gereden" lijkt me een vraag voor hun.

Maar goed hopelijk zijn er fokkers die er meer verstand van hebben dan ik wat de rest betreft.
pi_73887011
Koppeling kan gewoon op zijn .
Zou het gewoon na laten kijken, kan ook de koppelings cilinder zijn bijvoorbeeld .
Dat is al een stuk goedkoper dan de koppeling zelf .
Als het de koppeling zelf is zit je tussen de 400 a 750 euro schat ik

Edit:
Dit hadden ze bij de grote beurt niet echt aan kunnen zien komen .
Spring op je hoofd en noem het breakdance !!
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:20:48 #6
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_73887018
Hoe oud is dat ding/hoeveel heeft ie gelopen?
Een koppeling kan bij een niet al te oude auto vrijwel niet van het ene moment op het andere kapot. Maar bewijs dat maar eens.

Ik heb eens een tweedehands gebakkie gekocht, ondanks een zeer zware koppeling bij de proefrit. Hadden ze 'm bij een autopoetsbedrijf ipv. afleveringsgepoetst ff "getest/proefgereden/gescheurd" Koppeling kaduuk; toen heb ik gratis een nieuwe lekker soepele koppeling gekregen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_73887033
Het kan wel degelijk dat een koppeling spontaan van het één op het andere moment kapot gaat. Vaak betreft het dan niet zozeer slijtage aan de koppelingsplaat zelf maar dat er iets kapot breekt, bv drukgroep of één van de vingers of een veer.

Bij APK of een onderhoudsbeurt controleren ze hier niet op, dan moeten ze heel de boel uit elkaar halen wat natuurlijk geen doen is (bij sommige auto's kost dat 8-10 uur), enige wat ze kunnen constateren is als een koppelingsplaat versleten is en doorslipt als ze er toevallig een stukje mee rijden maar een versleten koppelingsplaat lijkt me hier niet aan de orde.
pi_73887039
Kan inderdaad gewoon op zijn, of slijtage of je rijstijl. Zoveel dingen, dat gebeurt niet door bruut geweld bij de garage ofzo Gewoon pech in deze.

Degene die de grote beurt heeft gedaan had dit misschien wel kunnen constateren, maar dat weet ik zo niet

Qua kosten lijkt mij dat jij gewoon zelf ervoor moet opdraaien. Hoort bij het onderhoud van een auto, daar heeft de ladder of het garagebedrijf niets mee te maken.
pi_73887172
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:20 schreef Hyperdude het volgende:
Hoe oud is dat ding/hoeveel heeft ie gelopen?
Een koppeling kan bij een niet al te oude auto vrijwel niet van het ene moment op het andere kapot. Maar bewijs dat maar eens.
Hij is van eind 2003 en hij heeft 160.000 op de teller.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 18:31:00 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_73887295
160000 is een mooie km stand voor een nwe koppeling (als het nog de eerste koppeling is).
Helaas pindakaas, vermoed ik.
Enige coulance zou ik wel verwachten. Laat ze maar ¤200-300 in uitdeukbonnen geven
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_73887564
160.000 zou goed kunnen dat de koppeling dan kapot gaat. Een hoop autos doen ongeveer 120 - 150.000 op een koppeling, sommige ook zonder problemen 300.000.

Kosten van nieuwe koppeling zijn sterk afhankelijk van het aantal arbeidsuur, meestal zit je rond de 300-400 euro voor een doorsnee auto maar bij sommige auto's is het zoveel werk dat je zomaar over de 1000 heen gaat.
pi_73887579
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:20 schreef Compomotive155 het volgende:
Edit:
Dit hadden ze bij de grote beurt niet echt aan kunnen zien komen .
Een versleten koppeling merk je echt wel, een goede garage zou dat ook zeker merken bij een grote beurt.
Ookal is dat geen controle punt.
160k is wel een normale km stand voor de koppeling.


@ts, ik denk dat je daar toch echt zelf voor op moet draaien.
pi_73889837
Het eerste wat ik denk, bij welk bedrijf heb je de schade laten herstellen. Wie zegt dat zij er niet ff lekker een stukje in geragd hebben?

Zij weten dat die koppeling eruit ligt. Dan moeten ze ook weten hoe het gebeurd is.
pi_73890011
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 19:36 schreef Den_Haag het volgende:
Het eerste wat ik denk, bij welk bedrijf heb je de schade laten herstellen. Wie zegt dat zij er niet ff lekker een stukje in geragd hebben?

Zij weten dat die koppeling eruit ligt. Dan moeten ze ook weten hoe het gebeurd is.
Ja, ze zeiden dat ze de auto naar binnen reden om te gaan repareren en dat hij toen "sprong", binnen 20 meter rijden. Het is volgens mij een prima schadebedrijf hoor. Geen houtjetoutje geval.

Maar als ik al jullie reacties een beetje bij elkaar neem, dan heb ik dus gewoon domme pech en moet ik zelf betalen. Ik had dat ook wel verwacht, maar ik had het niet zien aankomen en vond het vreemd dat het van het ene op het andere moment ineens mis is. En al helemaal dat ik er niet bij was.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:45:37 #15
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_73890179
Een beetje vrouw van de wereld kan hier toch minstens ¤200 aan tegoedbonnen uit halen?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:51:53 #16
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_73890415
Geen idee wat voor 307 SW je precies hebt, maar voor een 1.6 hdif is een nieuwe koppelingsset niet zo heel duur!
http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen.aspx?s=OLPV&o=&t=QJQSRPOUOUOQ
pi_73890488
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 19:51 schreef Rarekwast_ het volgende:
Geen idee wat voor 307 SW je precies hebt, maar voor een 1.6 hdif is een nieuwe koppelingsset niet zo heel duur!
http://start.mijngrossier.nl/catalog/artikelen.aspx?s=OLPV&o=&t=QJQSRPOUOUOQ
Het materiaal is niet zo duur, het is alleen een bult werk. en de link doet het niet
pi_73890633
Dat wilde ik net zeggen.. je link doet hetniet!
Het is trouwens een 1.6 benzine.

VIa zo'n site als www.mijngarage.nl kan je een offerte laten maken, daar kom ik uit op 468,86.
quote:
Prijs is inclusief:

# Kwaliteitsonderdelen van gerenomeerde A merken
# Het arbeidsloon van een gekwalificeerd autovakman
# De milieutoeslag
# 19% BTW
# Garantie op de reparatie en de onderdelen
Als het goedkoper kan dan hoor ik het graag, haha.
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:12:44 #19
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_73893824
@ Ts:

Neem aan dat je al een tijdje in je auto rijdt.
Had je toen ook het gevoel dat de koppeling anders aanvoelde? ( aangrijp punt waarbij de auto wegrijd hoger in het pedaal?)
Bij gas geven in de 5de versnelling bij bijvoorbeeld een inhaalactie, had je dan het idee dat de toeren wel omhoog gingen, maar de snelheid niet?

Zelfs al is dit zo geweest, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je koppeling er ineens mee ophoudt. Koppeling is een slijtagedeel welke op den duur minder gaat werken en voordat deze helemaal stopt voel je echt wel verschil met normaal rijden. ( zegt iemand die gereden heeft met een koppeling met los hart. )

Is een 307 overigens uitgerust met een hydraulisch druklager of nog met een ouderwetse druklager?
Als die lek is, dan is het meteen wel einde verhaal voor het koppelen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_73894330
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 21:12 schreef GizartFRL het volgende:
@ Ts:

Neem aan dat je al een tijdje in je auto rijdt.
Had je toen ook het gevoel dat de koppeling anders aanvoelde? ( aangrijp punt waarbij de auto wegrijd hoger in het pedaal?)
Bij gas geven in de 5de versnelling bij bijvoorbeeld een inhaalactie, had je dan het idee dat de toeren wel omhoog gingen, maar de snelheid niet?

Zelfs al is dit zo geweest, dan is het zeer onwaarschijnlijk dat je koppeling er ineens mee ophoudt. Koppeling is een slijtagedeel welke op den duur minder gaat werken en voordat deze helemaal stopt voel je echt wel verschil met normaal rijden. ( zegt iemand die gereden heeft met een koppeling met los hart. )

Is een 307 overigens uitgerust met een hydraulisch druklager of nog met een ouderwetse druklager?
Als die lek is, dan is het meteen wel einde verhaal voor het koppelen.
We rijden met deze auto sinds januari dit jaar. Ik had laatst wel een keer dat ik hem bijna liet afslaan gewoon bij het optrekken, terwijl ik naar mijn idee niks verkeerd deed, en m'n vriend had dat laatst ook. Dus het aangrijppunt zal toen al hoger gezeten hebben dan normaal denk ik.

Hihi, je laatste alinea zegt mij niks, dus ik m'n vriend vragen, "hebben wij een hydraulisch druklager of een ouderwetse?".. zegt hij, nou dat weet ik niet hoor! Dus ik voel me iets minder doem dat ik het niet weet!

* Zweefvliegje mompelt iets met vrouw, blond, geen verstand van auto's..
pi_73900225
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 19:41 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Ja, ze zeiden dat ze de auto naar binnen reden om te gaan repareren en dat hij toen "sprong", binnen 20 meter rijden. Het is volgens mij een prima schadebedrijf hoor. Geen houtjetoutje geval.

Maar als ik al jullie reacties een beetje bij elkaar neem, dan heb ik dus gewoon domme pech en moet ik zelf betalen. Ik had dat ook wel verwacht, maar ik had het niet zien aankomen en vond het vreemd dat het van het ene op het andere moment ineens mis is. En al helemaal dat ik er niet bij was.
Zoals de meesten al zeggen. Een koppeling klapt er niet ineens uit. Behalve als je burn-outs aan het maken bent of half met je voet op de koppeling rijdt.
Anders
pi_73902466
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 23:43 schreef Den_Haag het volgende:

[..]

Zoals de meesten al zeggen. Een koppeling klapt er niet ineens uit. Behalve als je burn-outs aan het maken bent of half met je voet op de koppeling rijdt.
Anders
Onzin! Wij hebben dat een keertje gehad, gewoon voor het stoplicht. Diegene wilde optrekken met een diesel en pok koppeling finaal weg
pi_73910714
Nouja, ik heb even verhaal gehaald en daar waar ik de grote beurt liet doen hebben ze er niet naar gekeken en het autoschadebedrijf zegt dat ie al stuk was.
Nu maar laten repareren dus. Kosten: 550 euro
  zondag 25 oktober 2009 @ 15:57:20 #24
273841 Rarekwast_
eigenlijk heel normaal
pi_74045545
Kosten vallen nog mee want een nieuwe koppeling voor die auto kost ± 250 euro ex...
als ze dan voor 550 euro incl montage je auto repareren doen ze het nog netjes!
vaak is een werkplaatstarief 70 tot 100 euro per uur bij dealer.
pi_74061546
Jamaar ze hebben hem alleen maar gereviseerd.......
Maar ach, hij doetet weer!
  maandag 26 oktober 2009 @ 09:00:10 #26
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_74068649
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 18:26 schreef Zweefvliegje het volgende:

[..]

Hij is van eind 2003 en hij heeft 160.000 op de teller.
Dat is ook wel een mooie leeftijd met bijbehorende kilometerstand om van de sloopregeling gebruik te maken.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')