2 keer een boete, voor het twee keer begaan van hetzelfde feitquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:43 schreef Stephan1237 het volgende:
Dus als ik het goed begrijp krijg je 2x een boete voor 1 strafbaar feit?
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:41 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Hallo iedereen,
Ik ben vanochtend staande gehouden voor het inhalen over een doorgetrokken streep.
Maar de bevindingen van de ambtenaar in functie was dat ik de dag ervoor deze zelfde overtreding beging.
Nu heeft deze ambtenaar mij een beschikking uitgeschreven met de datum van gisteren en een ongeveer juist tijdstip van gisteren.
De boete van vandaag heb ik mondeling toegezegd gekregen en hier is notitie van gemaakt.
Dit zou dus betekenen dat ik 2 acceptgiro's ga ontvangen van ieder 150,-.
Kan ik hier wat aan doen?
Alvast bedankt!!!!
Dat werkt toch alleen als er al een document is, maar wat later aangepast wordt? Dit is een volledig nieuw document, en als die constatering gisteravond was, is het toch wel te billijken dat een agent dit de volgende dag, tesamen met mogelijk ander papierwerk op kantoor afwerkt?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:44 schreef Danny het volgende:
[..]
Antidateren van dergelijke documenten lijken mij valsheid in geschrifte. Even langs de rechtswinkel wandelen lijkt me, hoewel het lastig wordt om aan te tonen dat oom pennelikker 'm daadwerkelijk vandaag heeft uitgeschreven en niet gisteren.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:44 schreef Danny het volgende:
[..]
Antidateren van dergelijke documenten lijken mij valsheid in geschrifte. Even langs de rechtswinkel wandelen lijkt me, hoewel het lastig wordt om aan te tonen dat oom pennelikker 'm daadwerkelijk vandaag heeft uitgeschreven en niet gisteren.
Voor de overtreding van vandaag krijg je nog een acceptgiro thuis , hij heeft je kenteken genoteerd en krijg dus via je kenteken een bekeuring thuisquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:52 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Gisterochtend ben ik volgens de ambtenaar gezien, maar kon deze mij niet staande houden.
Vanochtend ben ik wel staande gehouden, alleen het gele papiertje wat ik ontving was voor gisteren en voor de overtreding van vandaag heb ik niets ontvangen.
Dit was volgens hem genoteerd en hier zal ik ook een acceptgiro ontvangen.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:49 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dat werkt toch alleen als er al een document is, maar wat later aangepast wordt? Dit is een volledig nieuw document, en als die constatering gisteravond was, is het toch wel te billijken dat een agent dit de volgende dag, tesamen met mogelijk ander papierwerk op kantoor afwerkt?
Betaal gewoon twee keer die boete man, je moet ook niet een dergelijke overtreding begaan. Achteraf gaan janken omdat je twee boetes hebt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:52 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Gisterochtend ben ik volgens de ambtenaar gezien, maar kon deze mij niet staande houden.
Vanochtend ben ik wel staande gehouden, alleen het gele papiertje wat ik ontving was voor gisteren en voor de overtreding van vandaag heb ik niets ontvangen.
Dit was volgens hem genoteerd en hier zal ik ook een acceptgiro ontvangen.
Inderdaad ik vraag me dan ook af hoever de macht van een agent gaat?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:54 schreef Danny het volgende:
[..]
mja, zou kunnen, maar dan nog. als ik vandaag wordt aangehouden en die agent zegt 'ja, ik zag jou gisteren ook al dit doen dus daarvoor krijg je alsnog een bon' dan zou ik dat bijzonder vreemd vinden.
In de eerste plaats zou ik me dan afvragen hoe ver terug zo'n agent mag gaan met zo'n bevinding. In de tweede plaats zou ik me afvragen waarom hij me daar gisteren niet op heeft aangesproken. En in de derde plaats zou ik me afvragen hoe hij zomaar een willekeurig kenteken onthoudt een hele dag (of wellicht zelfs weken, afhankelijk van het antwoord op mijn eerste vraag).
Ik betaal die 300,- euro liever niet dan wel en als ik deze niet hoef te betalen wegens een fout van het systeem dan doe ik dat liever dan blind betalen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:56 schreef Minisuisse het volgende:
[..]
Betaal gewoon twee keer die boete man, je moet ook niet een dergelijke overtreding begaan. Achteraf gaan janken omdat je twee boetes hebt.
Dat klopt. Een politie agent mag dat.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 13:57 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Dit zou dus betekenen dat hij willekeurig boetes uit mag delen zonder iemand staande te houden of dit naderhand nog te doen?!?!?!?
Geen commectaar.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:05 schreef rekenwonder het volgende:
Nu de grote vraag: heb je gisteren ook daadwerkelijk over de doorgetrokken streep gereden?
Gewoon terechte boetes dus....quote:
Het gaat hier om het uitschrijven van de boetes zoals dit gedaan is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:08 schreef The_End het volgende:
[..]
Gewoon terechte boetes dus....
Wel grappig eigenlijk; altijd maar zeiken op agenten, maar in nagenoeg alle gevallen blijken ze toch gelijk te hebben.![]()
Waarom mag dat niet? Agent constateert iets en schrijft een bekeuring uit. Wat is er fout aan? Ben je onterecht bekeurd?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:10 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Het gaat hier niet om het uitschrijven van de boetes zoals dit gedaan is.
Mag dat? of kan ik stappen ondernemen om dit ongedaan te maken?
Mag een agent mij een bon geven met de datum 19102009 op 20102009.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:11 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarom mag dat niet? Agent constateert iets en schrijft een bekeuring uit. Wat is er fout aan? Ben je onterecht bekeurd?
Jahoor, waarom niet?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:14 schreef cryingfreeman12 het volgende:
[..]
Mag een agent mij een bon geven met de datum 19102009 op 20102009.
Dit zou er ook zomaar op kunnen duiden dat hij een slechte nacht heeft gehad en weet dat ik de hele week op het zelfde tijdstip aanwezig moet zijn bij mijn werkgever.
En daarom denk: ach,waarom ook niet een extra 150,- euro uitschrijven.
Daar zal vast wel een termijn aanzitten, maar ik denk dat die langer dan een dag is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:14 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Mag een agent mij een bon geven met de datum 19102009 op 20102009.
Waarom zou hij dat doen? Nogmaals, ben je onterecht bekeurd?quote:Dit zou er ook zomaar op kunnen duiden dat hij een slechte nacht heeft gehad en weet dat ik de hele week op het zelfde tijdstip aanwezig moet zijn bij mijn werkgever.
En daarom denk: ach,waarom ook niet een extra 150,- euro uitschrijven.
het gaat hier om de ochtend op de 19e en de ochtend op de 20e dus +/- 24 uur ertussen.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Jahoor, waarom niet?
Als je om 23:59 een overtreding begaat en om 00:01 (de volgende dag dus) de boete krijgt...
Zoals ik hierboven al schreef het maakt niet uit of ik terecht of onterecht bekeurd ben volgens de wet mulder ben ik verplicht de beschikking te betalen tenzij ik zelf met feiten kom dat dit niet berust op waarhied.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:18 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat doen? Nogmaals, ben je onterecht bekeurd?
Ja, het zou toch triest zijn als je een bekeuring krijgt voor een overtreding die je hebt begaan...quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:20 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Zoals ik hierboven al schreef het maakt niet uit of ik terecht of onterecht bekeurd ben volgens de wet mulder ben ik verplicht de beschikking te betalen tenzij ik zelf met feiten kom dat dit niet berust op waarhied.
Lekker scheef dus!
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:20 schreef cryingfreeman12 het volgende:
[..]
Zoals ik hierboven al schreef het maakt niet uit of ik terecht of onterecht bekeurd ben volgens de wet mulder ben ik verplicht de beschikking te betalen tenzij ik zelf met feiten kom dat dit niet berust op waarhied.
Lekker scheef dus!
Ik probeer enkel aan te geven dat het scheef is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:22 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, het zou toch triest zijn als je een bekeuring krijgt voor een overtreding die je hebt begaan...
Ik probeer enkel aan te geven dat het niet scheef is.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:25 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Ik probeer enkel aan te geven dat het scheef is.
Dat ik een overtreding ben begaan en hiervoor zal moeten betalen neem ik voor lief.
Ik niet; de politie is niet de vijand.quote:En dat er veel mensen op FOK zitten die blijkbaar nogal gesteld zijn op de politie vind ik jammer.
Je kan ook gewoon niet over een doorgetrokken streep rijden...quote:Ik vroeg om hulp, om te kijken of er een mogelijkheid is dat ik die shitload geld niet hoef te betalen.
Waarom zou die er wél zijn? Moet een agent na een bepaalde tijd 'vergeten' dat hij iets gezien heeft? Juist niet lijkt me, hij moet het donders goed onthouden!quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt me stug dat er niet ergens een regel is dat een opsporingsambtenaar onverwijld een pv moet opmaken bij het constateren van een overtreding.
Dat lijkt me evidend, maar daar is hier geen sprake van.quote:En als hij er een andere datum opzet wat betreft het opmaken dan de datum die het is, dan maakt hij zich schuldig aan meineed.
Het inhalen was niet levenbedreigend of asociaal naar mijn mening. het gaat hier om vrachtverkeer dat nauwlijks snelheden van 60 km/h haald na 5 km.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:29 schreef The_End het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon niet over een doorgetrokken streep rijden...
Overgens vind ik ook dat het geven van 2 boetes voor hetzelfde zo snel achter elkaar een beetje onzinnig is. Misschien heeft hij er 2 uitgeschreven om je extra te laten schrikken ofzo en hoef je er uiteindelijk maar 1 te betalen? Of was je ook echt asociaal aan het rijden?
Ik wilde ook niet suggereren dat je roekeloos reed.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:37 schreef cryingfreeman12 het volgende:
Het inhalen was niet levenbedreigend of asociaal naar mijn mening. het gaat hier om vrachtverkeer dat nauwlijks snelheden van 60 km/h haald na 5 km.
Het feit dat ik elke ochtend achter dit zelfde vracht verkeer strand en niet altijd de tijd heb om met deze snelheden verder te gaan haal ik ze in als er de ruimte is en ik geen mensenlevens in gevaar breng.
Maar wat is die herkenning dan? Gisteren ook een grijze middenklasser?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:32 schreef mcintosh het volgende:
Waarom zou die er wél zijn? Moet een agent na een bepaalde tijd 'vergeten' dat hij iets gezien heeft? Juist niet lijkt me, hij moet het donders goed onthouden!
En als iets ernstig genoeg is maakt hij wel een rapportje op dat hij kan gebruiken wanneer de 'dader' bekend wordt later.
Wel dus, zie de post van Hephaistos. Een regel met uitzonderingen, maar niettemin een regel. Dus waar jij vandaan haalt dat er geen regel zou zijn?quote:Met andere woorden, er is geen regel dat er terstond een verbaal moet worden opgemaakt.
Dan moet meneer agent dus in zijn pv vermelden dat hij op grond van zijn herinnering pv heeft opgemaakt, en het zou wel zo handig zijn als hij dan meteen even daarin opneemt welke omstandigheid hem deed besluiten om daarmee te wachten tot hij de bestuurder opnieuw tegenkwam.quote:Dat kan later ook nog wel. En als iets echt veel te laat wordt opgemaakt, dan is het nog altijd aan de OvJ of rechter om dat te beslissen, een agent rapporteert in principe alleen.
[..]
Dat lijkt me evidend, maar daar is hier geen sprake van.
Gelukkig is jouw mening geen wet, sowieso staat nergens in de wet iets over een recht van inhalenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 14:37 schreef cryingfreeman12 het volgende:
[..]
Het inhalen was niet levenbedreigend of asociaal naar mijn mening. het gaat hier om vrachtverkeer dat nauwlijks snelheden van 60 km/h haald na 5 km.
Het feit dat ik elke ochtend achter dit zelfde vracht verkeer strand en niet altijd de tijd heb om met deze snelheden verder te gaan haal ik ze in als er de ruimte is en ik geen mensenlevens in gevaar breng.
Of gisteren een auto met hetzelfde nummerbord.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar wat is die herkenning dan? Gisteren ook een grijze middenklasser?
Misschien moet je het nog eens lezen. Hij zegt letterlijk "Met andere woorden, er is geen regel dat er terstond een verbaal moet worden opgemaakt."quote:Wel dus, zie de post van Hephaistos. Een regel met uitzonderingen, maar niettemin een regel. Dus waar jij vandaan haalt dat er geen regel zou zijn?
Er rammelt niks aan hoor.quote:Dan moet meneer agent dus in zijn pv vermelden dat hij op grond van zijn herinnering pv heeft opgemaakt, en het zou wel zo handig zijn als hij dan meteen even daarin opneemt welke omstandigheid hem deed besluiten om daarmee te wachten tot hij de bestuurder opnieuw tegenkwam.
Ik zou zeggen, lekker daarover corresponderen, dan haakt het OM waarschijnlijk wel af. Teveel moeite voor een rammelende zaak.
Dus in deze kwestie zou er geen zaak zijn om deze 300,- aan te vechten?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:07 schreef The_End het volgende:
[..]
Of gisteren een auto met hetzelfde nummerbord.
[..]
Misschien moet je het nog eens lezen. Hij zegt letterlijk "Met andere woorden, er is geen regel dat er terstond een verbaal moet worden opgemaakt."
Er bestaat wel een regel dat je zo snel mogelijk een pv moet opmaken; het hoeft dus niet meteen.
[..]
Er rammelt niks aan hoor.
Weetje, betaal die boetes gewoon en dien bezwaar in.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:20 schreef cryingfreeman12 het volgende:
[..]
Dus in deze kwestie zou er geen zaak zijn om deze 300,- aan te vechten?
Als iets je opvalt weet je dat de dag erna ook nog wel hoor, we hebben het niet over achterlijkenquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Maar wat is die herkenning dan? Gisteren ook een grijze middenklasser?
Dat gaat over SV, niet over de WVW, das wel een verschil.quote:Wel dus, zie de post van Hephaistos. Een regel met uitzonderingen, maar niettemin een regel. Dus waar jij vandaan haalt dat er geen regel zou zijn?
Dat niet tot onmiddelijke staandehouding over gegaan kon worden wordt over het algemeen prima verwoord. Wellicht was de agent in kwestie in zijn privé auto ergens naartoe onderweg, noem het maar op.quote:Dan moet meneer agent dus in zijn pv vermelden dat hij op grond van zijn herinnering pv heeft opgemaakt, en het zou wel zo handig zijn als hij dan meteen even daarin opneemt welke omstandigheid hem deed besluiten om daarmee te wachten tot hij de bestuurder opnieuw tegenkwam.
Proberen kan altijd, maar verander dat waarschijnlijk maar in 'misschien'.quote:Ik zou zeggen, lekker daarover corresponderen, dan haakt het OM waarschijnlijk wel af. Teveel moeite voor een rammelende zaak.
Slecht advies. Door een betaling ga je akkoord met de opgelegde boete.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:28 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Weetje, betaal die boetes gewoon en dien bezwaar in.
Nee heb je, ja kan je krijgen.
In het slechte geval ben jij je 300 euro kwijt.
Wel even de reactie van het OM hier plaatsen natuurlijk![]()
http://www.wegenverkeer.n(...)-wahv/Art-5-061.htmlquote:Aan betrokkene is een administratieve sanctie opgelegd ter zake het overschrijden van een doorgetrokken streep. Hij klaagt dat hij ten onrechte niet is staande gehouden en voert in dit verband aan, dat de weg waar de gedraging heeft plaatsgevonden grotendeels bestaat uit overzichtelijke stukken waar ingehaald mag worden en dat het niet druk was. Ter zitting licht hij zijn standpunt nader toe en overlegt een plattegrond. De verbalisant verklaart dat hij - om tot staandehouding te kunnen overgaan - enkele voertuigen in strijd met een daartoe strekkend verbod had moeten inhalen en dat dit niet mogelijk was zonder gevaarzetting. Gerechtshof Leeuwarden: “Gelet op hetgeen de betrokkene onderbouwd met stukken heeft aangevoerd, is naar het oordeel van het hof niet aannemelijk geworden dat zich geen reële mogelijkheid tot staandehouding heeft voorgedaan. Derhalve is de sanctie ten onrechte met toepassing van artikel 5 WAHV opgelegd aan de kentekenhouder. Daartoe overweegt het hof dat de gedraging blijkens het relaas van de verbalisant is waargenomen vanuit een opvallende surveillanceauto waarin middelen aanwezig waren om een stopteken aan een bestuurder te kunnen geven. De enkele omstandigheid dat ter plaatse van de gedraging een inhaalverbod geldt, brengt niet mee dat zich geen reële mogelijkheid tot staandehouding heeft voorgedaan.
De betrokkene heeft immers - onweersproken - gesteld dat even verderop wel ingehaald mocht worden en dat het niet druk was op de weg.”
En als je het nummerbord meteen noteert dan kun je daarvoor een apart blocnoteje pakken, of je bonnenboekje, en dan heb je al bijna een bon uitgeschreven.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:07 schreef The_End het volgende:
Of gisteren een auto met hetzelfde nummerbord.
Of er een regel is of niet kan ik niet afleiden uit het voorgaande. Er staat iets heel anders, wel met andere woorden, dat wel.quote:Misschien moet je het nog eens lezen. Hij zegt letterlijk "Met andere woorden, er is geen regel dat er terstond een verbaal moet worden opgemaakt."
Ja, maar waarom was het dan pas mogelijk toen TS de volgende dag voorbijkwam? Ik snap ook wel dat een agent geen pv opmaakt terwijl hij nog met een arrestant aan het worstelen is. Maar het lijkt me niet dat agenten kunnen besluiten of een dag, een week of een jaar later nog eens pv te gaan opmaken van hun constateringen. Er moet een reden zijn voor het uitstel, dat je bijvoorbeeld het nummerbord pas de volgende dag kan zien. Alleen moet je dan geen pv opmaken dat je de dag ervoor de auto hebt geidentificeerd aan de hand van het nummerbord. Sterker nog, dat mag helemaal niet.quote:Er bestaat wel een regel dat je zo snel mogelijk een pv moet opmaken; het hoeft dus niet meteen.
Jawel hoor. Er blijkt niet van de uitzondering op de regel.quote:Er rammelt niks aan hoor.
Als je het nummerbord kunt lezen, is er vooralsnog niet van een reden gebleken om niet terstond pv op te maken. Als hij het niet kon lezen, dan heeft hij de auto ook niet echt kunnen vaststellen welke auto het was.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 15:29 schreef mcintosh het volgende:
Als iets je opvalt weet je dat de dag erna ook nog wel hoor, we hebben het niet over achterlijken
Ten spoedigste betekent wel dat er reden moet zijn voor uitstel van 24 uur.quote:Dat gaat over SV, niet over de WVW, das wel een verschil.
Daarbij sluit dat artikel niks uit. Een quote:
'Het PV moet ten gevolge van art. 152 ten spoedigste worden opgemaakt. Dit dwingt niet tot onmiddelijke verbalisering van iedere ambtshandeling en bevinding;'.
Nee, maar in de WVW heb je ook het ambtsedig pv lijkt me. De waarneming van een agent is immers genoeg. Dus dan moet het of elders geregeld zijn, of verwijst de wet mulder wat het pv betreft naar het Sv lijkt me.quote:En nogmaals dit is SV, dat is niet 1:1 toepasbaar op andere wetten.
Prima, maar het lijkt me stug dat de volgende keer dat hij de automobilist tegen komt precies het moment was waarop hij ten spoedigste pv kon opmaken. Misschien staat in de wet wel ergens dat je altijd mag wachten met het opmaken van pv tot je dezelfde persoon nog een keer tegenkomt, maar dat lijkt me stug.quote:Dat niet tot onmiddelijke staandehouding over gegaan kon worden wordt over het algemeen prima verwoord. Wellicht was de agent in kwestie in zijn privé auto ergens naartoe onderweg, noem het maar op.
Vaak gaat het om het formaat van het probleem wat je op andermans bord kan neerleggen. Dus als je een brief stuurt met de vraag wat de reden was om het opmaken van het pv uit te stellen tot het volgende contact, dan kost dat weer een boel werk om dat te beantwoorden, terwijl je er misschien niet eens mee wegkomt. In het kader van het efficient binnenhengelen van geld schiet dat niet op, en is het voordeliger om de boete te schrappen lijkt me. Daarom zou ik het proberen.quote:Proberen kan altijd, maar verander dat waarschijnlijk maar in 'misschien'.
quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:32 schreef mrSPLIFFY het volgende:
wel vreemd want;
1 .Is het een strafbaar feit waarvoor buiten heterdaad mag worden aangehouden?
Hehe, kloptquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 17:53 schreef mrSPLIFFY het volgende:
hij is toch aan gehouden BUITEN heterdaad??
( en dat mag alleen als het een VH feit is toch?? )
Maar misschien moeten we het aan Karr1 vragen
Die weet toch alles
Staande gehouden ja.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:18 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Hehe, klopt
Maareh, hij is heul niet aangehouden toch, ik lees staande gehouden
Wat wil je hiermee zeggen? Als een verbalisant je staande houdt na door rood licht rijden, dan vraagt hij toch om je rijbewijs? Wat snap je nietquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 18:26 schreef mrSPLIFFY het volgende:
Staande houden Is: het kort op de plaats ophouden van een verdachte met als enig doel het vragen naar diens identiteitsgegevens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |