quote:
Op dinsdag 3 november 2009 03:51 schreef xiexiewajijniezie het volgende:Ik zelf als moslim moet zeggen dat ik hier eigenlijk niets van geloof. Ik wil hier graag verder ook mijn mening over `wonderen` en `tekenen` uitleggen, wetend dat veel moslims hier en ergens anders die dit bericht zullen lezen het niet met mij eens zullen zijn en misschien zelfs zullen zeggen dat ik `foute dingen` zeg, maar niets is minder waar. Dus graag wil ik eerst zeggen dat wat ik zeg nergens mee in strijd is met de islam en dat de islam juist open is voor elke discussie.
Zeggen dat islam open is voor discussie is even generaliserend als zeggen dat alle religie slecht is.
quote:
Om te beginnen vind ik dat welke geloof dan ook geen bewijzen heeft en zelfs de islam niet. Wat jullie zeggen of vinden kan mij dan niet echt iets schelen. Ik heb vaak met mede-islam genoten hierover gepraat en gediscussieerd en dan kwamen zij altijd met losse en inhoudsloze argumenten van zoals, ja hoe kwam Mohammed (saw) aan de Koranteksten, hij was ongeletterd etc etc. Het jammere hieraan is, is dat niemand het wou accepteren dat het geen bewijzen of zogenaamde wonderen waren. Bewijzen zouden bijvoorbeeld zijn als mensen zelf in welk vorm dan ook in contact zouden komen met God/Allah, maar dat brengt ons op het volgende, namelijk dat Allah helemaal geen bewijzen hoeft te leveren om mensen te laten geloven.
Dat je als individu troost haalt uit een onbewezen en ongefundeerd stelsel van wetmatigheden, okee.
Maar wat vaak gebeurt is dat mensen (in het jaar waarin we nu leven gebeurt dit meer vanuit de islam) met een bepaalde overtuiging deze overtuiging onvoorwaardelijk andere mensen willen aandoen.
Dit vind ik enorm hypocriet, het komt erop neer dat "zij" hun (weliswaar op verzinsels (om het bot te zeggen) gebaseerde) geloofsovertuiging aan anderen mogen opdragen, maar dat ideeën die in strijd zijn met die geloofsovertuiging vaak op een brute manier worden bekritiseerd.
Het feit dat we in een wereld leven die te verklaren is op een bewijsbare manier leidt naar mijn mening tot het verbeteren van onderzoeksmethoden en misschien zelfs de wereld en het leven zelf, in tegenstelling tot de makkelijke uitweg te kiezen en alles aan het doen en laten van een god toe te wijzen.
Het feit dat jij gelooft komt niet omdat jij door allah geïnspireerd bent, maar omdat jouw ouders (of een andere willekeurige onderwijsinstelling) je daarover verteld hebben.
Als islam het ware geloof zou zijn, waarom worden kinderen van ouders met een ander geloof niet als islamiet geboren? Door het ontbreken van bewijs is het onmogelijk voor mensen om een geloof te ontdekken zonder dat het beïnvloed is door derden met eigenbelang. Hier kan je wel tegenin gaan, maar het komt erop neer dat het echt zo is.
Dat je zegt dat God geen bewijs hoeft te leveren om mensen te laten geloven is een intellectueel eindpunt. Als dat zo is kan je zijn bestaan dus nooit bewijzen en zijn geloof ook nooit rechtvaardigen.
quote:
Juist het hele islam is erop gebaseerd zodat wij in een God GELOVEN, en niet dat wij een God moeten BEWijZEN. Dan kwamen de meeste van hun met de volgende vraagstelling: hoe kunnen wij iemand dan bekeren of hoe moeten mensen dan geloven dat er een God is als er geen bewijzen zijn?
Nou beste mensen, je hoeft niemand iets te laten bewijzen of wat dan ook. Ik zou zeggen pak het aan zoals Mohammed (saw) het aanpakte, namelijk: Laat de mensen weten wat de Islam inhoudt, namelijk een levensstijl (met als je ermee bekend staat geloof me dan zeer prettig en jou een heleboel problemen uit het leven de weg uitruimt, alcohol misdaad etc, maar dat is natuurlijk uit mijn perspectief gezien) met bepaalde regels en gebruiken die meestal en anders wel alleen maar jou in het voordeel werken. Leer ze dit beste vrienden en dan is de KEUZE AAN HUN of zij het accepteren of NIET!!! Dit is de enige manier waarop jij ze de Islam mag duidelijk maken als een GELOOF en als een LEVENSOVERTUIGING en geen bewijs of wetenschap of wat dan ook. Ik weet dat er heel veel wijze dingen en aspecten in de Islam zitten die heel mooi boeiend en nu pas bewezen zijn, maar dat zegt niet dat het GELOOF bewezen is.... Anders kun je zelfs beter zeggen dat Summeriers de juiste geloof hadden, want die hebben dingen beschreven en berekend (planeten, hun banen etc) die wetenschappers pas moéten bewijzen, maar laten we dingen laten zoals ze zijn, namelijk een geloof is een geloof, ik heb geen een of ander raar kindje nodig of gezichten in broden of wat dan ook om te geloven dat God bestaat, als God zichzelf wou laten bewijzen had hij dit niet met een broodje of een tomaat gedaan, maar bijv. door zichzelf in contact te laten komen, maar gelukkig heeft HIJ hier geen behoefte aan.
Islam ruimt misdaad uit de weg?
Hier blijkt maar uit dat het geloof niet iets is dat je kunt generaliseren.
De oorsprong van een geloof echter
wel. Het feit dat geloof in een tijd waarin op wetenschappelijk gebied onmetelijk veel niet bekend was ten opzichte van tegenwoordig is ontstaan is niet op meerdere manieren te interpreteren.
De overlevering van verhalen met ambigue en vaak hypocriete verbanden en boodschappen zorgt nu voor een conflict van wereldklasse.
Het komt erop neer dat geloof overbodig is, aangezien er (daar komt ie) geen enkel bewijs voor is.
Er is absoluut 0 reden om te geloven in iets waar geen bewijs voor is, als jouw ouders dit niet inzien moet je dat zelf maar doen.
De enige oorzaak van een religieuze overtuiging van een kind is de indoctrinatie van buitenaf.
Je zegt dat je mensen moet duidelijk maken wat islam inhoudt. Moet je ze niet ook duidelijk maken wat het christelijke geloof inhoudt? Of het boeddhisme? Of gnosticisme? Of atheisme?
Peace
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts.
- Bertrand Russell