abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73860915
Beste Fok!'ers,
Het overkomt ons allemaal wel eens en nu ben ik aan de beurt; mijn telefoon is stuk. Een toets doet vervelend en daardoor is de telefoon niet goed meer te gebruiken. Het lijkt een software fout doordat als je de toets gebruikt onder de 7 hij ineens tegelijk met het invoeren van de toets omhoog wil springen. Dit resulteert erin dat bij het SMS'en hij bijvoorbeeld omhoog springt naar de regel erboven. Ik heb hem al compleet gereset maar het probleem is niet verholpen, dus wellicht dat er toch iets in het apparaat zelf kapot is.. anywayz;

Op de bon staat een aankoopdatum van 06/08/2008 maar ik heb wel eens gehoord dat je bij aankoop van een toetstel van (toen 460 euro) een verwachte levensduur hebt en dat je er van mag uitgaan dat dit langer is dan een jaar en een beetje.. kan iemand mij zeggen of dit waar is of wat de wet hier over schrijft?

Thanks!
pi_73861241
Nokia heeft 15mnd garantie, maar EU beweert dat het 2 jaar moet zijn. Gewoon netjes praten met je leverancier zou ik zeggen
pi_73861286
Twee jaar, het moet wel aannemelijk zijn dat jij niet zelf het defect hebt veroorzaakt door onjuist gebruik oid.
pi_73861394
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 21:59 schreef Khadgar het volgende:
Nokia heeft 15mnd garantie, maar EU beweert dat het 2 jaar moet zijn. Gewoon netjes praten met je leverancier zou ik zeggen
Mijn is een Sony-Ericsson..
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:00 schreef Afvoerput het volgende:
Twee jaar, het moet wel aannemelijk zijn dat jij niet zelf het defect hebt veroorzaakt door onjuist gebruik oid.
Nou, hij is zo goed als krasvrij voor de rest en ander soortige beschadigingen zijn helemaal niet aan de orde, dus ik denk dat dit toch wel in die categorie valt. Maar kan ik die twee jaar nog ergens teruglezen als de verkoper daar over begint?
pi_73861451
Je hebt het over de tijd van goed funtioneren die je van een kwaliteitsgoed zou mogen verwachten. Daar is een tijdje terug een en ander over geschreven, maar ik kan dat zo niet terug vinden. Wel meen ik me te herinneren dat het niet gaat om een wettelijke bepaling en dat je in dergelijke gevallen vaak terugvalt op coulance van de telefoonverkoper. Daarbij gaat het er vooral om dat duidelijk is dat de telefoon inderdaad langer had moeten meegaan. De telefoonverkoper zal in dat geval vaak aangeven dat je er zelf misschien ook wel hardhandig mee om bent gegaan. Het is jouw woord tegen het zijne.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_73861550
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_73861839
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
Kijk eens hier:
http://www.consumentenbon(...)tie/wat_is_garantie/
http://www.consumentenbon(...)rechten_na_garantie/
Vooral de tweede link is denk ik wat je zoekt.
Een zeer duidelijke uiteenzetting. Super bedankt Vogeltjesdans !
pi_73862646
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
Je hebt het over de tijd van goed funtioneren die je van een kwaliteitsgoed zou mogen verwachten. Daar is een tijdje terug een en ander over geschreven, maar ik kan dat zo niet terug vinden. Wel meen ik me te herinneren dat het niet gaat om een wettelijke bepaling en dat je in dergelijke gevallen vaak terugvalt op coulance van de telefoonverkoper. Daarbij gaat het er vooral om dat duidelijk is dat de telefoon inderdaad langer had moeten meegaan. De telefoonverkoper zal in dat geval vaak aangeven dat je er zelf misschien ook wel hardhandig mee om bent gegaan. Het is jouw woord tegen het zijne.
Waarbij hij in dit geval sterker zal staan aangezien jij zal moeten bewijzen dat het een fabricagefout betreft en geen gebruikersfout. Dat is in dit geval nogal lastig omdat het een defect is die juist bij veelvoudig gebruik op kan treden.

Daarnaast heb je ook geen recht op een volledige vergoeding, maar een vergoeding naar ratio. Bijvoorbeeld: levensduur van een telefoon, 3 jaar en na 2 jaar gaat hij stuk dan draag je voor 2/3 bij in de kosten.

Tevens zijn dit Europese regels en is dat geen coulance van de winkel.
pi_73862827
24 maanden garantie, zelfde als Nokia en samsung!
Dus gewoon met je bon naar de winkel, toestel laten opsturen en hij komt gerepareerd weer terug!

[ Bericht 51% gewijzigd door nelisb op 19-10-2009 22:41:12 ]
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 04:11:28 #10
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73869551
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:31 schreef Dennis101 het volgende:
Daarnaast heb je ook geen recht op een volledige vergoeding, maar een vergoeding naar ratio. Bijvoorbeeld: levensduur van een telefoon, 3 jaar en na 2 jaar gaat hij stuk dan draag je voor 2/3 bij in de kosten.
Alleen als daarmee de levensduur van het apparaat verlengd wordt.
quote:
Tevens zijn dit Europese regels en is dat geen coulance van de winkel.
Dat is helemaal geen Europese regeling. De Europese regelgeving is niets anders dan: je hebt minimaal twee jaar garantie. De levensduurgarantie en de eerste zes maanden omgekeerde bewijslast zijn Nederlandse uitbreidingen.

De Europese regelgeving garandeert je die twee jaar, daar valt niet ten nadele van de consument van af te wijken. Als die telefoon nog net binnen de twee jaar kapot gaat, dan zijn constructies waarbij gedeeltes betaald worden gewoon niet toegestaan.
pi_73870807
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:35 schreef nelisb het volgende:
24 maanden garantie, zelfde als Nokia en samsung!
Dus gewoon met je bon naar de winkel, toestel laten opsturen en hij komt gerepareerd weer terug!
Al zullen ze daar zeggen: het eerste jaar is winkelgarantie, het 2e jaar fabrieksgarantie en dat het toestel zelf opgestuurd dient te worden naar in dit geval Sony.
blijf van mijn sig af homo!
pi_73870887
Hoezo? Gewoon 24 maanden winkelgarantie hoor. De winkel stuurt hem gewoon op voor hem!
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 09:49:22 #13
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_73871479
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:14 schreef nelisb het volgende:
Hoezo? Gewoon 24 maanden winkelgarantie hoor. De winkel stuurt hem gewoon op voor hem!
Dat is mooi, mijn samsung heeft ineens kuren de laatste paar weken, moet eerst even leentoestelletje regelen, dan kan ik hem ook op sturen.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_73873798
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 09:14 schreef nelisb het volgende:
Hoezo? Gewoon 24 maanden winkelgarantie hoor. De winkel stuurt hem gewoon op voor hem!
Bij ons gebeurt dat niet, daar "moeten" we vasthouden aan 1 jaar winkelgarantie, 1 jaar fabrieksgarantie.
blijf van mijn sig af homo!
pi_73873972
Bij ons is waar?
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 14:19:34 #16
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73878934
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:38 schreef nelisb het volgende:
Bij ons is waar?
Ja, dat wil ook wel weten. Dan kan ik die toko voortaan vermijden.
pi_73878981
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:19 schreef Zelva het volgende:

[..]

Ja, dat wil ook wel weten. Dan kan ik die toko voortaan vermijden.
Vermijd dan elke winkel maar, geen enkele winkel geeft jou zonder slag of stoot 2 jaar garantie tenzij de fabrikant die 2 jaar garandeert.
pi_73879107
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:20 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Vermijd dan elke winkel maar, geen enkele winkel geeft jou zonder slag of stoot 2 jaar garantie tenzij de fabrikant die 2 jaar garandeert.
Wat een bullshit verhaal hang je op zeg.... Sorry hoor....
Een willekeurige telecomwinkel geeft jou en ieder ander 2 jaar fabrieksgarantie.
Als het onder garantie valt wordt ie gewoon gratis gemaakt. Ik kan je zo 10 verschillende telecomketens noemen die je de garantie geven.

Webshops daarentegen....
pi_73879195
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:23 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Wat een bullshit verhaal hang je op zeg.... Sorry hoor....
Een willekeurige telecomwinkel geeft jou en ieder ander 2 jaar fabrieksgarantie.
Als het onder garantie valt wordt ie gewoon gratis gemaakt. Ik kan je zo 10 verschillende telecomketens noemen die je de garantie geven.

Webshops daarentegen....
Bullshit verhaal? Fabrieksgarantie komt sowieso vanaf de fabrikant, standaard is deze 1 jaar, soms inderdaad 2 jaar. Als er standaard maar 1 jaar garantie gegeven wordt, dan zou dit 2e jaar door de winkelier zelf vergoed moeten worden, nou ik ken geen winkel die dit standaard doet.
pi_73879314
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:26 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Bullshit verhaal? Fabrieksgarantie komt sowieso vanaf de fabrikant, standaard is deze 1 jaar, soms inderdaad 2 jaar. Als er standaard maar 1 jaar garantie gegeven wordt, dan zou dit 2e jaar door de winkelier zelf vergoed moeten worden, nou ik ken geen winkel die dit standaard doet.
Hier een lijstje van winkels die je gewoon 2 jaar fabrieksgarantie geven ZONDER dat de winkel voor de kosten opdraait.

-BelCompany
-PhoneHouse
-T for Telecom
-Vodafone winkels
-Telfort winkels
-KPN winkels
etc etc etc....

Niet zomaar kleine winkeltjes dus.
pi_73879375
Dank je!

Ontopic. Topicstarter ondertussen al terug geweest naar de winkel waar hij de gsm heeft gekocht?
pi_73879429
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:30 schreef witte_fantasie het volgende:

[..]

Hier een lijstje van winkels die je gewoon 2 jaar fabrieksgarantie geven ZONDER dat de winkel voor de kosten opdraait.

-BelCompany
-PhoneHouse
-T for Telecom
-Vodafone winkels
-Telfort winkels
-KPN winkels
etc etc etc....

Niet zomaar kleine winkeltjes dus.
quote:
Als je bij BelCompany een mobiele telefoon koopt, zit daar standaard meestal een garantie van 1 jaar bij. De duur van de garantie hangt af van het product en het merk. Omdat deze periode op een gegeven moment afloopt, en alleen fabrieksfouten onder de garantie vallen, kun je bij ons ook een verzekering afsluiten. Zo is je toestel al verzekerd voor slechts ¤ 3,95 per maand!
http://www.belcompany.nl/(...)eren_en_garantie.htm

Zoals hier staat, dus maar 1 jaar tenzij de fabrieksgarantie dus 2 jaar is, maar dat is het dus meestal niet.
pi_73879514
Samsung, Nokia, SE, motorola geven 2 jaar garantie, dus bij bovenstaande winkels kan er dus gewoon terecht met je bon.

http://www.nokia.nl/ontvang-support-and-software/faq-o2/garantie
pi_73879638
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:36 schreef nelisb het volgende:
Samsung, Nokia, SE, motorola geven 2 jaar garantie, dus bij bovenstaande winkels kan er dus gewoon terecht met je bon.
SE biedt maar 1 jaar garantie:

http://www.sonyericsson.c(...)dWarranty_R1c_NL.pdf

(krijg de tekst even niet gekopieerd)
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:58:47 #25
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73882349
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 14:26 schreef Dennis101 het volgende:
Bullshit verhaal? Fabrieksgarantie komt sowieso vanaf de fabrikant, standaard is deze 1 jaar, soms inderdaad 2 jaar. Als er standaard maar 1 jaar garantie gegeven wordt, dan zou dit 2e jaar door de winkelier zelf vergoed moeten worden, nou ik ken geen winkel die dit standaard doet.


Je hebt (en krijgt uiteraard, niet goedschiks, dan maar kwaadschiks) minimaal 2 jaar garantie, punt. Europese Richtlijn 1999/44/EG garandeert een minimumtermijn van twee jaar. En natuurlijk moet dat tweede jaar dan in eerste instantie zelf door de winkelier vergoed worden, maar kan hij die schade zelf weer verhalen op de fabrikant.

Hij verkoopt een telefoon die echt wel een langere levensduur heeft dan een jaar. De winkelier zou misschien een punt hebben als hij vantevoren duidelijk maakt dat je van die telefoons niet mag verwachten dat ze langer meegaan dan een jaar. Dat kan hij niet doen door louter slechts een jaar garantie te bieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')