abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73846949
Hallo, eerste post hier!

Ik zou graag willen weten welke de verschillen tussen IBA en BA zijn volgens iemand die ervaring of kennis ervan heeft.

Ik heb een eigen vergelijking gedaan gebaseerd op de volgende links: IBA en BA, en vind dat BA min of meer waardeloos lijkt te zijn. Er lijken belangrijke vakken van de IBA programma te ontbreken in de BA-programma waardoor het onvoldoend wordt in vergelijking met het standaard formaat van een opleiding voor economen . Dan zou ik liever IBEB nemen, die volgens mij meer nuttig lijkt. Wat zeggen jullie?
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:59:22 #2
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_73847121
Welke vakken denk je te missen? Voor zover ik weet is het namelijk qua stof grotendeel hetzelfde. IBA is hooguit wat meer internationaal gericht en dus ook volledig in het Engels, waar BA meestal alleen engelstalige boeken heeft.

Trouwens, als je econoom wilt worden zou ik gewoon economie gaan doen
Maar toch niet helemaal.
pi_73849017
De vakken zijn inderdaad exact hetzelfde voor zover ik weet, alleen worden de colleges bij BA hoofdzakelijk in het Nederlands gegeven. Het enige verschil in het hele curriculum is dat je bij BA in jaar 2 een Business Project hebt (geen idee wat het verder inhoudt), terwijl je bij IBA hier iets hebt met cross-cultural management. Die hele studies verschillen, afgezien van de taal en nationaliteit van je klasgenoten, dus maar 5 ects van elkaar.

Maar IBEB is natuurlijk veel cooler.
Oh really?
pi_73849169
Als je Economie wilt gaan studeren moet je IBEB doen en niet IBA/BA. IBA/BA is vooral gericht op management. Als manager zorg jij voor een overzicht en geheel, specifieke problemen oplossen laat je over aan echte economen.
pi_73849280
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:59 schreef Gizmore het volgende:
Welke vakken denk je te missen? Voor zover ik weet is het namelijk qua stof grotendeel hetzelfde. IBA is hooguit wat meer internationaal gericht en dus ook volledig in het Engels, waar BA meestal alleen engelstalige boeken heeft.

Trouwens, als je econoom wilt worden zou ik gewoon economie gaan doen
Leuk om een antwoord zo snel te krijgen!

Ik zou met banking and finance willen werken. RSM lijkt de beste Nederlandse opleiding voor dat doel te zijn; wat denken jullie?

Nu dat ik zorgvuldig gecontroleerd - misschien heb je gelijk in dat de verschillen zijn klein. Ik mis de volgende vakken in BA:
Operations Management
Microeconomics
Found. of Finance and Accounting
International Investment & Trade
Skills Trajectory - ICT of Skills Trajectory – Academic Writing
Quant. Decision Making
RSM Minor (e.g internship)

Weet iemand of BA zo prestigieus als IBA is? Of is BA meer prestigieus? Bijna onmogelijk gezien hoe de meeste "international students" Engels spreken! (Ik moet bekennen dat het Nederlands mijn moedertaal niet is, het is Zweeds, en dat ik misschien niet beter zelf ben...)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ben-Benn op 19-10-2009 17:03:56 ]
pi_73849392
Ik denk dat IBA meer prestigieus is. Echter, zou ik als ik jou was contact opnemen met een studieadviseur van RSM of de ESE.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:10:27 #7
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_73849805
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:57 schreef Ben-Benn het volgende:

[..]

Ik zou met banking and finance willen werken. RSM lijkt de beste Nederlandse opleiding voor dat doel te zijn.

Nu dat ik zorgvuldig gecontroleerd - misschien heb je gelijk in dat de verschillen zijn klein. Ik mis de volgende vakken in BA:
Operations Management
Microeconomics
Quant. Decision Making

Weet iemand of BA zo prestigieus als IBA is? Of is BA meer prestigieus? Bijna onmogelijk gezien hoe de meeste "international students" spreken Engels!
Stage als minor kun je ook gewoon doen bij BA hoor. Skills trajectory is hetzelfde als bedrijfskundige vaardigheden, Quant Decision Making is hetzelfde als Operations Research en Modelbouw, en de ik neem aan dat de rest ook gewoon een BA versie heeft. Het zou vreemd zijn als ze compleet andere dingen zouden doen voor een, verder, vergelijkbare studie binnen dezelfde faculteit. IBA is overigens wel makkelijker als je een master wilt gaan doen, aangezien je toch als steeds alles in het Engels hebt gehad. Maar als je bijvoorbeeld moeite hebt met iets als wiskunde kan ik me voorstellen dat BA een beter keuze is, omdat het toch meer lijkt op wat de gemiddelde middelbare school in Nederland geeft.

Verder zou ik inderdaad gewoon naar open dagen gaan of eens gaan praten of mailen met een studieadviseur of BA/IBA wel past bij wat jij later wilt gaan doen.
Maar toch niet helemaal.
pi_73849820
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:57 schreef Ben-Benn het volgende:

[..]

Ik zou met banking and finance willen werken. RSM lijkt de beste Nederlandse opleiding voor dat doel te zijn; wat denken jullie?

Operations Management
Microeconomics
Quant. Decision Making

Weet iemand of BA zo prestigieus als IBA is? Of is BA meer prestigieus? Bijna onmogelijk gezien hoe de meeste "international students" Engels spreken! (Ik moet bekennen dat het Nederlands mijn moedertaal niet is, het is Zweeds, en dat ik misschien niet beter zelf ben...)
Operations Management = Primaire Processen
Microeconomics = Micro-economie / marktcontext
Found. of Finance and Accounting = financiele processen
int. investment & trade = ontbreekt idd volgens mij
skills trajectory = bedrijfskundige vaardigheden
quant. decision making = operations research of statistische methoden & technieken
rsm minor = rsm minor

In banking & finance terecht komen kan in principe zowel met bedrijfskunde (iba) als met economie (ibeb). Alleen is economie veel leuker.
Oh really?
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:12:19 #9
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_73849870
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Gizmore op 19-10-2009 17:12:37 ]
Maar toch niet helemaal.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:20:10 #10
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73850200
Overigens TS, bij economie kan je het volledige 3e jaar samenstellen (en dus, als jij dat wilt, volledig op banking & finance richten). Bij (I)BA ligt, op het 1e trimester jaar 3 na, het gehele curriculum al vast.
Oh really?
pi_73853888
Is BA nou gewoon Bedrijfskunde of is het een variant in het Engels?
  maandag 19 oktober 2009 @ 20:01:35 #12
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_73856044
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 19:04 schreef Cahir het volgende:
Is BA nou gewoon Bedrijfskunde of is het een variant in het Engels?
Is gewoon bedrijfskunde inderdaad (Business Administration).
Maar toch niet helemaal.
pi_73869170
Dank aan iedereen voor de goede antwoorden! Nu weet ik dus dat de leerplannen van BA en IBA identiek zijn.

Wat is dan het verschil tussen de toelatingseisen? Blijkbaar is het moeilijker toegelaten tot IBA dan tot BA te zijn. Een beetje vreemd dat de eisen hoger zijn voor IBA wanneer het hetzelfde als BA is.

IBEB is meer een rhethorical vergelijking in de context. Als ik niet toegelaten tot RSM word zal ik een ander land proberen voor een top business school.

[ Bericht 26% gewijzigd door Ben-Benn op 20-10-2009 02:58:25 ]
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 11:44:01 #14
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73874116
De enige eis voor BA is dat je je vwo afrondt, vervolgens kan je per definitie instromen in deze studie.

Voor IBA moet je gemiddeld minimaal een 7 staan, er een beetje prima voor staan wat betreft wiskunde en Engels, en je moet een 'sollicitatiebrief' schrijven. Dit is omdat IBA aan RSM redelijk populair is in het buitenland; er solliciteren meer studenten dan er plaatsen zijn dus kan je eisen gaan stellen als universiteit.

Als je ook andere business schools een kans wilt geven raad ik je aan niet te wachten totdat RSM je eventueel afwijst, maar al je sollicitaties tegelijk te versturen. Tegen de tijd dat RSM reageert zijn de deadlines van andere business schools (die vaak redelijk vroeg zijn) misschien al voorbij.

Je mag me overigens best vragen stellen over de toelating tot IBA. Ik was zelf toegelaten, ben vervolgens alleen geswitched naar Economie.
Oh really?
pi_73883017
quote:
Als je ook andere business schools een kans wilt geven raad ik je aan niet te wachten totdat RSM je eventueel afwijst, maar al je sollicitaties tegelijk te versturen. Tegen de tijd dat RSM reageert zijn de deadlines van andere business schools (die vaak redelijk vroeg zijn) misschien al voorbij.
Ok, ik zal dat definitief doen. Ik denk vooral aan Lausanne in Zwitserland maar ook Maastricht University vind ik interessant.
quote:
Je mag me overigens best vragen stellen over de toelating tot IBA. Ik was zelf toegelaten, ben vervolgens alleen geswitched naar Economie.
Dat vind ik wel begrijpelijk als men alleen maar het leerplaan beschouwt. Wat mij een beetje verwart, is de gescheiden stelling van RSM. Het lijkt dat alleen RSM het EQUIS-accreditering heeft, en duidelijk is alleen RSM lid van CEMS, niet EUR als het ware. Anders zou voor mij Economics attractiever zijn. Ik ben tamelijk oud (27 het volgende semester) en wil daarom zo grote voordelen mogelijk door de opleiding op de arbeidsmarkt krijgen. Ik heb gehoord dat sommige werkgevers een sollicitatie weggooien als de juiste school niet op de CV staat. Evenwel is misschien IBEB beter dan menige andere opleidingen die een bijzondere reputatie hebben... Wat zeg u?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ben-Benn op 21-10-2009 17:10:52 ]
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 17:10:46 #16
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_73884881
Zie pm.
Oh really?
pi_73885650
Trouwens, bij IBA kun je al vanaf ongeveer november/december je application opsturen. Je krijgt dan binnen een maand te horen of je wel of niet toegelaten bent.

Als je nog specifieke vragen hebt hoor ik het wel - ik ben eerstejaars IBA.
Cool story, Hansel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')