abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73796803
De situatie is als volgt:

Eind september is door middel van "wederzijds goedvinden" mijn vaste contract beëindigt bij mijn werkgever, ik heb hier iets meer dan 2 jaar gewerkt. Ik krijg nu nog tot eind november doorbetaald, maar ben vrijgesteld van arbeit. Hierdoor heb ik dus de mogelijkheid om nu al een andere baan aan te nemen terwijl ik nog word doorbetaald door mijn vorige werkgever.

Nu het volgende:
Ik ben actief opzoek naar een nieuwe baan, en nu heb ik iets gevonden bij een uitzendbureau wat ik voorlopig kan gaan doen. Het gaat om fulltime werk, maar echter wel tegen een aanzienlijk lager salaris, want ik zou daar naar minimumloon betaald krijgen. Maandag zou mijn eerste werkdag zijn, dus ik hoop nu dat iemand mij enig advies kan geven omdat het weekend is en ik geen mogelijkheid heb om het uwv te bellen voor informatie voordat ik daar maandag begin.

Het probleem waardoor ik nu piekerend op bed lag:
Ik ben er vrij zeker van dat ik met het loon wat ik zou gaan verdienen nog lager uit zou komen dan wat ik zou krijgen bij een ww uitkering. Een ww uitkering waar ik recht op zou hebben volgens het uwv is de eerste 2 maanden 75%, en de derde maand 70% van het gemiddeld verdiende loon dat ik heb verdiend in het jaar voordat ik werkloos werd.

Wat ik me nu dus afvraag, als ik nou a.s. maandag zou beginnen via dat uitzendbureau tegen een minimum loon, en daar bijvoorbeeld zou stoppen na een week omdat het werk me niet ligt, verlies ik dan het recht op een ww uitkering? En als ik daar aan het werk zou blijven, is er dan iets als een aanvullende ww uitkering omdat ik daardoor zoveel in salaris zak?

Ik weet gewoon niet meer of ik er wel verstandig aan doe om daar maandag aan de slag te gaan, of dat ik dat beter niet kan doen, en gewoon mijn tijd besteden aan het zoeken van een baan die op mijn niveau ligt, en waar ik een enigzins redelijk salaris krijg?

[ Bericht 0% gewijzigd door hypzer op 18-10-2009 10:24:41 ]
pi_73797052
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 02:51 schreef woads het volgende:
waarom schrijf je een lap tekst om 3 uur net of de mensen die wakker zijn dit gaan lezen
Net of dit topic morgen als de mensen wakker zijn er niet meer is
Reageer dan gewoon niet als je niks nuttigs te melden hebt of niet eens mijn post gelezen hebt.
pi_73797055
bij een ww uitkering moet je elk werk wat je kunt krijgen accepteren, als je nu weigert dan kun je je recht op ww verliezen

ow en aanvullende ww uitkering heb je niet, tenzij je onder het bijstandsniveau zit, dan krijg je aangevuld tot ....

als ik me niet vergis tenminste, helder denken is niet meer zo goed mogelijk nu

btw ik vraag me af of jij een ww uitkering kunt krijgen bij wederzijds goedvinden, kan nog weleens een struikelblok voor je worden, heel stom dat je geen bezwaar hebt gemaakt, dus ik zou die job van maandag gewoon nemen, kom je zeker niet voor verrassingen te staan

[ Bericht 28% gewijzigd door babipangang op 18-10-2009 03:04:02 ]
pi_73797154
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 02:59 schreef babipangang het volgende:
bij een ww uitkering moet je elk werk wat je kunt krijgen accepteren, als je nu weigert dan kun je je recht op ww verliezen

ow en aanvullende ww uitkering heb je niet, tenzij je onder het bijstandsniveau zit, dan krijg je aangevuld tot ....

Bedankt, maar wat ik zojuist heb gelezen is dat je pas na een jaar ww iedere baan moet accepteren. Hiervan is nu geen sprake nog, en de baan waar ik zou gaan beginnen is zeker weten onder mijn niveau, dus hier zou ik opzich niet hoeven te beginnen.

Niet dat ik te beroerd ben om te werken, maar als ik daar zou beginnen zou ik gewoon een heel eind omlaag gaan met inkomsten, zelfs lager dan dat ik een ww uitkering zou krijgen van 70%. En op de lange termijn kan ik van een minimum inkomen mijn lasten gewoon niet betalen, dus als ik aan het werk zou gaan nu voor minimumloon, en daardoor mijn recht op ww zou verliezen dan ben ik gewoon de pineut na een paar maanden als mijn reserves op zijn.
pi_73797188
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 02:59 schreef babipangang het volgende:

btw ik vraag me af of jij een ww uitkering kunt krijgen bij wederzijds goedvinden, kan nog weleens een struikelblok voor je worden, heel stom dat je geen bezwaar hebt gemaakt, dus ik zou die job van maandag gewoon nemen, kom je zeker niet voor verrassingen te staan
Ik heb hier uiteraard bezwaar tegen gemaakt in eerste instantie, en later ben ik hier mee accoord gegaan, dit is overigens in overleg met het uwv gegaan omdat ik zeker wilde zijn dat hierdoor mijn recht op ww niet zou vervallen.
pi_73797307
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 02:48 schreef woads het volgende:
anus
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 03:04 schreef woads het volgende:

[..]

als jij zoveel nuttigs te melden had zat je nu niet in de uitkering ( )
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 03:08 schreef woads het volgende:

[..]

accoord ( )
3 zielige posts waar niemand wat aan heeft, ga alsjeblieft ergens anders lopen ouwehoeren, ik post hier gewoon mijn probleem en hoop wat nuttige informatie te kunnen krijgen.

- Edit: Ik zie dat de betreffende posts al verwijderd zijn, bedankt

[ Bericht 3% gewijzigd door hypzer op 18-10-2009 03:40:58 ]
pi_73798799
Ik denk dat je je morgen gewoon moet melden bij je nieuwe job, maar wel meteen even het uwv moet bellen hoe het nu precies zit. Leg het even uit aan je nieuwe werkgever, laat merken dat je graag wilt werken maar geen gekke henkie bent en dat je eventjes 10 minuten tijd wilt om uit te zoeken hoe het precies zit. Bel dus naar het uwv en leg je probleem daar uit.

Wij kunnen hier van alles roepen, maar de zekerheid op een 100% correct antwoord krijg je nooit van ons.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  zondag 18 oktober 2009 @ 10:52:19 #8
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73799425
Je bent nog tot eind november in dienst bij je oude werkgever. Als je na een week stopt bij het uitzendbureau lijkt het mij dat je laatst verdiende salaris nog steeds dat bij je oude werkgever is. Tot eind november doe je nog geen beroep op de WW dus is het UWV nog geen partij. Het is tot die tijd net of je twee baantjes tegelijkertijd hebt.

(N.B. Het is zondagmorgen dus ik kan er iets naast zitten. )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 2 november 2009 @ 11:14:12 #9
278354 Koos1973
Helaas ook Koos
pi_74309321
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem al krijg ik momenteel niet meer doorbetaald door mijn oud werkgever.

Check deze site even: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h1106.htm.

Proefproject: Loonsuppletie (art 130b WW)

Door het vinden van passend werk eindigt het recht op een WW-uitkering. De situatie kan zich voordoen dat een medewerker werk wil aanvaarden, maar daarbij een financiële drempel ondervindt, doordat hij voor dat werk minder loon krijgt, dan hij aan WW-uitkering ontvangt. De WW-uitkering kan bijvoorbeeld hoger zijn doordat het is gebaseerd op beter betaald werk van een hoger niveau of werk in een andere sector. Een werkloze is niet verplicht om werk te aanvaarden, waarmee hij minder loon ontvangt dan de WW-uitkering die hij daardoor kwijt raakt. Voor dit project komen geen medewerkers in aanmerking die ook nog een andere dienstbetrekking hebben of daarnaast werken als zelfstandige.

Teneinde de financiële drempel te verlagen, kunnen ongeveer 1000 medewerkers in aanmerking komen voor loonsuppletie. Dan dient de medewerker wel werk te aanvaarden voor minimaal 12 uur per week, waarvoor hij minder loon krijgt dan hij aan WW-uitkering ontvangt. Hij krijgt dan een aanvulling op zijn loon van de uitvoeringsinstelling tot aan het uitkeringsniveau, dat is het verschil tussen het loon en de WW-uitkering. Door overwerk en andere redenen kan het loon van de medewerker in een bepaalde periode stijgen, waardoor er minder aanvulling nodig is om aan het uitkeringsniveau te komen. Mogelijk komt de medewerker tijdelijk met zijn loon dicht bij of zelfs boven het uitkeringsniveau. De aanvulling wordt niet uitbetaald als deze te gering is. Dat doet zich voor als de aanvulling niet meer bedraagt dan 1/8 deel van het minimumloon (4.1.6.). De aanvulling komt volledig te vervallen, wanneer de medewerker over dertien weken geen recht op aanvulling had, omdat hij dan geacht wordt structureel voldoende te verdienen.

Bron: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h1106.htm.

Gevolg is dus ook dat als jij werk aanneemt dat minder betaald dan 70% van je vorige werkgever, jij je vele maanden eventueele uitkering op het spel zet.
Als je namelijk werkeloos wordt van je werkgever die nog minder dan die 70% betaalde, is dat het uitgangspunt voor je eventuele vervolg ww uitkering..

Zo wordt mij nu werk aangeboden (tijdelijk) via uitzendbureau (die consulent daar moet natuurlijk haar salaris ontvangen van o.a. het werk wat ik dan ga doen!) als ik dat accepteer en na een tijdje het werk ophoudt, is mijn laatste loon 60% vergelijken van het laatste loon nu.

Dus geen goed idee...

suc6
  maandag 2 november 2009 @ 20:56:39 #10
13987 tomic
Tomic 4 life!
pi_74328851
quote:
Op maandag 2 november 2009 11:14 schreef Koos1973 het volgende:
...

Zo wordt mij nu werk aangeboden (tijdelijk) via uitzendbureau (die consulent daar moet natuurlijk haar salaris ontvangen van o.a. het werk wat ik dan ga doen!) als ik dat accepteer en na een tijdje het werk ophoudt, is mijn laatste loon 60% vergelijken van het laatste loon nu.

Dus geen goed idee...

suc6
Dat is iets anders dan de TS. Jouw werk kan ophouden maar als de TS 'er geen zin in heeft' heeft dat wel gevolgen voor zijn uitkering. Het artikel op arbeidsrechter is achterhaald, maar neem voor de zekerheid wél contact op met je werkcoach. Het is overigens ook gek omdat het UWV de taak heeft uitkeringsgerechtide zo snel mogelijk weer aan het werk te helpen.

Voor jou situatie is er op prinsjesdag bekendgemaakt dat :

Dagloongarantieregeling werkloze werknemers

Werknemers die binnen twee jaar na een niet-verwijtbaar ontslag lager betaald werk accepteren en binnen 36 maanden (opnieuw) werkloos worden, krijgen een WW-uitkering op basis van hun vroegere, hogere dagloon.

Voor werknemers die bij het eerste ontslag 55 jaar of ouder zijn, geldt deze garantie zelfs tot 65 jaar.

Bron: http://www.honigenhonig.n(...)k%20en%20Inkomen.pdf

Bron 2: Ik ben zelf P&O’er en heb hier vaak mee te maken omgekeerd. Mensen die we inhuren maar een bepaald salaris eisen omdat anders zij na einde opdracht een lager salaris ontvangen.
Het leven is wat je ervan maakt!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')