FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Creditcardfraude, kan ik nog iets doen ?
pumpkin_Rubyvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:00
Ik check net mijn online creditcard overzicht en kom erachter dat er voor zo'n 2200 euro met mijn kaart is gewinkeld. De kaart in kwestie zit netjes in mijn portemonnee, maar de aankopen kunnen allemaal op internet gedaan zijn. (BCC, D-reizen, Kijkshop, Ticketservice)
Dus iemand had niet mijn kaart, maar wél mijn gegevens.

Ik gebruik mijn kaart eigenlijk alleen voor buitenlandse internetaankopen, alle aankopen zijn nu in Nederland gedaan.
En toevallig is het eerste geval dinsdag gebeurd, de rest op woensdag.
Dinsdag was ik voor een concert in Amsterdam en ik heb daar mijn creditcard niet gebruikt, maar we sliepen daar in een hotelkamer die ik online geboekt heb. Daar moest je je creditcardgegevens achterlaten zodat het hotel de boeking ook kan afschrijven wanneer je niet komt opdagen. Bij aankomst kun je alsnog contant of met pin betalen, dan wordt er niks van je card afgeschreven. (hoop je ) Ik heb gepind, want ik wil geen saldo opbouwen op mijn creditcard.
Hel toevallig begon het winkelfestijn met mijn kaart dus op dinsdag, de dag dat we hebben ingecheckt bij het hotel. Ik vraag me nu toch wel af of het dat meisje van de receptie geweest is, die kon misschien mijn bij mijn gegevens.

Ik heb het noodnummer van mijn creditcardverstrekker gebeld, daar mag ik maandag weer naartoe bellen wanneer de afdeling fraude er is. Volgens de dame aan de telefoon ben ik wel verzekerd voor dit soort geintjes en zullen zij ook wel kunnen achterhalen aan wie de bestelde spullen geleverd zijn. Morgen ga ik aangifte doen, ik ben woest en hartstikke geschrokken.

Iemand nog suggesties wat ik moet doen, wie ik verder op de hoogte moet stellen ? (zo kwam ik in de algemene voorwaarden van de hotelwebsite al een clausule tegen dat zij een eventueel eigen risico van de creditcardmaatschappij vergoeden als de fraude via hen is gepleegd)

- creditcardmaatschappij (maandag)
- politie (morgen)
- boekingswebsite
- hotel (niet gelijk, wil dat mens wat ik verdenk niet wijzer maken, (ik hoop maar dat ze niet fokt)
- webwinkels eventueel, zodat ze die spullen niet afsturen ?

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen
Mirjamvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:02
dat klinkt wel alsof degene die de boeking heeft aangenomen heerlijk is gaan winkelen, belachelijk
ik zou idd maar even wachten met het hotel, tot je zeker weet dat het bij hen vandaan komt
aan de andere kant, als je zeker weet dat je je gegevens nooit ergens anders hebt achtergelaten of dat iemand er niet bij kon, is 1 + 1 natuurlijk wel 2...
TwyLightvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:03
Geen tips, maar wel een tvp

kut voor je
_Arthurvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:03
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:00 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik heb het noodnummer van mijn creditcardverstrekker gebeld, daar mag ik maandag weer naartoe bellen wanneer de afdeling fraude er is.
Ik neem aan dat je de kaart direct hebt laten blokkeren?

Verder: je betwist de betalingen die niet door jou gedaan zijn, jij krijgt centjes terug (of het bedrag wordt niet geincasseerd indien optijd). En daarmee is het voor jou eigenlijk klaar. Tenzij je natuurlijk graag je drukt maakt verder 8)
Kapt-Ruigbaardvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:04
Zolang je creditcard maar is geblokkeerd op dit moment dan is het goed.
Even aangiften doen bij de politie en maandag de fraude afdeling opbellen.

Meer doen lijkt mij overbodig.

Heerlijk omgekeerde bewijslast met een creditcard.
BlueMagevrijdag 16 oktober 2009 @ 20:05
M'n vriendin heeft wel goede ervaringen met die "fraude afdeling" bij haar credit card maatschapij, dus ik zou in ieder geval even afwachten wat de resultaten daar zijn. 10 tegen 1 dat alles vrij snel in orde wordt gemaakt. Ikzelf heb geen creditcard (mede om dit soort ongein te voorkomen ) dus ik kan er verder ook niks zinnigs over zeggen.
_Arthurvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:05
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heerlijk omgekeerde bewijslast met een creditcard.
Maar weinig mensen die dit weten en direct in paniek raken.
RemcoDelftvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:16
Been there, done that...
1e keer na een bestelling op Amazon.com (toen nog met crappy 64 bit encryptie) ==> 900 USD fraude (jaren terug), recentelijk iets van 350 USD (ik had speciaal hiervoor een veel lagere limiet genomen!) fraude, waarbij o.a. 250 liter benzine getankt was in North Carolina (USA)... Dit duidt in dat er een fake-pas gemaakt was om mee te tanken, want mijn pas had ik gewoon zelf nog...
Het goeie is: het wordt geregeld!
Net slechte is: het kan even duren.

Ik heb trouwens nooit aangifte gedaan, maar in mijn geval waren het ook internationale fraudes. Wellicht dat het in dit geval wel zin heeft, zeker als er D-Reizen betalingen mee gedaan zijn is de dader wellicht te achterhalen.
pumpkin_Rubyvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:22
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:03 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de kaart direct hebt laten blokkeren?

Verder: je betwist de betalingen die niet door jou gedaan zijn, jij krijgt centjes terug (of het bedrag wordt niet geincasseerd indien optijd). En daarmee is het voor jou eigenlijk klaar. Tenzij je natuurlijk graag je drukt maakt verder 8)
De telefoniste zei dat blokkeren geen zin had omdat de limiet toch al bereikt was en ik bij blokkering een nieuwe kaart zou krijgen Complicerende factor is dat mijn kaart 12 november sowieso ongeldig zou worden omdat hij overgenomen wordt door een andere uitgever. Ik moet de nieuwe nog aanvragen, maar geen idee hoe ik dat formulier wat te doen met mijn uitstaande saldo nu moet invullen.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik toch moeten laten blokkeren al kan er al niet meer mee gewinkeld worden ?

En ja, ik maak me er eigenlijk wel druk om. Want gaan ze ooit nog achter dat mens aan die me dit kunstje geflikt heeft ? (als ze van vakantie terug is dan).
Ik zie het gewoon helemaal voor me dat er morgen ergens een grote tv thuis wordt bezorgd, daar kan ik even niet zo tegen
Rewimovrijdag 16 oktober 2009 @ 20:28
Ik zou hem wel blokkeren. Dan kan er in elk geval niets meer mee gedaan worden en je zou toch al een nieuwe krijgen, wat maakt jou dat verder uit joh.

Bij mij is het ook gebeurd (moet ook ergens een topic over zijn). Kaart geblokkeerd, meteen gemeld bij afdeling Fraude en die hebben het netjes afgehandeld. Er waren drie (kleine) bedragen afgeboekt van transacties in Amerika. Heb het geld teruggekregen en er verder niets meer van gehoord. Kreeg een nieuwe kaart.

Het geld krijg je terug, daar hoef je je niet druk over te maken. Gewoon melding doen, een nieuwe kaart aanvragen, en meer hoef je niet te doen.
Ofyles2vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:31
Zaten er Roemenen in het spel?
700MBvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:41
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik zit nu dus te twijfelen of ik toch moeten laten blokkeren al kan er al niet meer mee gewinkeld worden ?
Wel laten blokkeren, volgens de voorwaarden waaronder je het geld terug kunt krijgen staat ook dat je bij fraude zo snel mogelijk moet blokkeren (en het moet melden), als je dat niet doet kunnen ze daar moeilijk over doen en krijg je mogelijk een deel niet terug.
Bill_Evrijdag 16 oktober 2009 @ 20:46
aangifte van fraude kan volgensmij gewoon online. Kijk daar even naar dat bespaart je weer een reis naar het buro.
RemcoDelftvrijdag 16 oktober 2009 @ 20:50
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

De telefoniste zei dat blokkeren geen zin had omdat de limiet toch al bereikt was en ik bij blokkering een nieuwe kaart zou krijgen
Ik vind dit raar! Na fraude moet je kaart sowieso geblokkeerd worden, jijzelf kan hem toch nooit meer gebruiken...
r3gi3boyvrijdag 16 oktober 2009 @ 22:27
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind dit raar! Na fraude moet je kaart sowieso geblokkeerd worden, jijzelf kan hem toch nooit meer gebruiken...
de telefoniste zit ook in het complot!

verder is TS maar een huilie, je komt over als een enorme paniekzaaier die van alles meteen de grootst mogelijke ramp maakt. Dit akkefietje zal hoogstwaarschijnlijk je hele weekend overschaduwen en de rest van de volgende week zal nu ook wel verpest zijn. Men zei het al eerder, iedereen kan dit overkomen en die maatschappijen zijn daar keurig voor ingedekt.
Arjan4allvrijdag 16 oktober 2009 @ 23:09
Ten eerste moet je direct je creditcard maatschappij bellen en melding doen, er is altijd een nummer 7 dagen per week 24 uur per dag en je bent verplicht meteen actie te nemen

Dat de receptioniste van het hotel jouw creditcardgegevens heeft overgenomen kan, maar dan zal ze toch niet op internet daarmee gaan winkelen. Producten die je op internet koopt, moet je ergens laten afleveren en op die adressen zal het fraudeteam van de creditcard maatschappij het eerste zoeken

Dus iemand zal toch de card moeten namaken, zodat er contante aankopen mee kunnen worden gedaan. Alleen contante aankopen laten geen sporen naar de dader achter

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, ik reis veel dus vele verdachten die m'n gegevens gestolen kunnen hebben, of gewoon op internet gestolen

Ik zag op m'n afschrift dat er 2500 euro voor een verzekeringspolis in Turkije was afgeschreven
Ik heb toen meteen melding gemaakt, de card is geblokkeerd op die dag
Op het volgende afschrift waren er in de dagen tussen de Turkije afboeking en mijn melding nog een aantal aankopen in de Verenigde Staten gedaan bij Wall Mart, totaal zo'n 4000 dollar
Weer meteen gebeld naar de Creditcard maatschappij

Alle afboekingen zijn gecrediteerd

Verder mocht ik niet weten of de oorzaak en dader zijn achterhaald, dat is geheim
Guppyzaterdag 17 oktober 2009 @ 11:50
TVP voor goede afloop
_Arthurzaterdag 17 oktober 2009 @ 13:43
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:09 schreef Arjan4all het volgende:
Ten eerste moet je direct je creditcard maatschappij bellen en melding doen, er is altijd een nummer 7 dagen per week 24 uur per dag en je bent verplicht meteen actie te nemen
Dit dus. Ik snap dus niet dat die miep die je aan de telefoon hebt gehad heeft kunnen zeggen 'bel maandag maar terug'. Tenzij jij totaal verkeerde info aan de telefoon hebt gegeven. Als je hebt gezegd 'creditcard is misbruikt, wat nu?', dan had dat ding direct en ala minuut geblokkeerd moeten worden. En ja, dan krijg je tzt een nieuwe thuis gestuurd. De oude kan je in de prullebak kieperen (wel eerst doorknippen).
synnathzaterdag 31 oktober 2009 @ 23:51
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Quinn_Dexterzondag 1 november 2009 @ 09:02
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Je bent prima verzekerd tegen dit soort misbruik. En uiteraard verdienen de creditcardmaatschappijen veel geld aan creditcards. Immers, het is niets meer dan een lopend krediet dat je afsluit (je bestedingsruimte) en de rente daarop is zeker niet aan de lage kant. Nu zal het gros van de mensen netjes iedere maand hun saldo zuiveren, maar je moet ze de kost eens geven die dat niet doen. Dus kassa voor de CC-mij.
_Arthurzondag 1 november 2009 @ 09:40
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Simpel, de partij die die gefraudeerde cerditkaart heeft geaccepteerd krijgt geen knaken van de creditcard maatschappij uitgekeerd. Die draaien de transactie namelijk terug.
pumpkin_Rubyzondag 1 november 2009 @ 09:45
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:09 schreef Arjan4all het volgende:

Dus iemand zal toch de card moeten namaken, zodat er contante aankopen mee kunnen worden gedaan. Alleen contante aankopen laten geen sporen naar de dader achter


Mijn fysieke laart heb ik nog nooit gebruikt, dus hoe maken ze die dan na ?

Ik koop alleen dingen in het buitenland ermee en nu zijn alle aankopen in Nederland gedaan, sterker nog, een aantal in dezelfde wijk als waar het hotel staat. Plus dat de fraude afdeling van de CC maatschappij zegt dat ze zelf ook denken dat er in dat hotel iemand zit die CC info verkoopt aangezien ze al meer meldingen hadden.
Ze hebbe m'n fraude formulier gekregen dus nu mag ik gewoon afwachten. Kon nog wel eens maanden gaan duren en een nieuwe kaart aanvragen gaat nu even niet, dat is wel lastig, ik heb al 3x iets willen kopen wat alleen met CC zou gaan.
Quinn_Dexterzondag 1 november 2009 @ 10:51
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Mijn fysieke laart heb ik nog nooit gebruikt, dus hoe maken ze die dan na ?

Ik koop alleen dingen in het buitenland ermee en nu zijn alle aankopen in Nederland gedaan, sterker nog, een aantal in dezelfde wijk als waar het hotel staat. Plus dat de fraude afdeling van de CC maatschappij zegt dat ze zelf ook denken dat er in dat hotel iemand zit die CC info verkoopt aangezien ze al meer meldingen hadden.
Ze hebbe m'n fraude formulier gekregen dus nu mag ik gewoon afwachten. Kon nog wel eens maanden gaan duren en een nieuwe kaart aanvragen gaat nu even niet, dat is wel lastig, ik heb al 3x iets willen kopen wat alleen met CC zou gaan.
Bij welke bagger CC-mij zit jij dan wel niet (pardon my french)?
Mijn visa kaart is al een paar keer terecht gekomen op een fraudelijst (geen fraude mee gepleegd, maar wel verdacht). Beide keren had ik binnen 3-5 werkdagen een nieuwe kaart. Ook heb ik twee tot drie keer een betaling betwist. Alle keren is het bedrag eerst op mijn rekening teruggestort en toen de betalingen toch correct bleken weer afgeboekt.
Fastmattizondag 1 november 2009 @ 11:04
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Het risico ligt dan ook niet bij de CC-maatschappij maar bij de winkelier die niet goed genoeg de transactie checkt.
Rewimozondag 1 november 2009 @ 11:07
Hoe kan een winkelier zien of een pas niet goed is, als die pas nog niet geblokkeerd is?
Poepoogzondag 1 november 2009 @ 11:09
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:07 schreef Rewimo het volgende:
Hoe kan een winkelier zien of een pas niet goed is, als die pas nog niet geblokkeerd is?
Legitimatie.
Fastmattizondag 1 november 2009 @ 11:09
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:07 schreef Rewimo het volgende:
Hoe kan een winkelier zien of een pas niet goed is, als die pas nog niet geblokkeerd is?
Wat dacht je van de ID-kaart checken, maar dat gaat meer op voor gestolen passen. Echt nagemaakte passen is een andere verhaal, maar dat is bij een CC vrij zeldzaam.
Suzanne84zondag 1 november 2009 @ 11:10
Hotel eigenaar bellen en zeggen dat mevrouw winkelt van jouw creditcard? Misschien flikt ze het van de week bij een nieuw slachtoffer en blijft ze haar gang gaan.

Voordat de politie iets doet, ben je denk ik een paar weken verder.
Rewimozondag 1 november 2009 @ 11:20
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:09 schreef Poepoog het volgende:
Legitimatie.
Ja, da's waar. Volgens mij wordt daar in de praktijk zelden naar gevraagd.
Poepoogzondag 1 november 2009 @ 11:27
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:20 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ja, da's waar. Volgens mij wordt daar in de praktijk zelden naar gevraagd.
En onder de UV lamp houden.

De CC dan.
JohnDDDzondag 1 november 2009 @ 20:29
Zal wel goed komen en de kans lijkt me ook wel zeer zeker aanwezig dat de dader gepakt kan worden, als hij/zij bij D-Reizen gewinkeld heeft.
justanickzondag 1 november 2009 @ 23:27
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:10 schreef Suzanne84 het volgende:
Hotel eigenaar bellen en zeggen dat mevrouw winkelt van jouw creditcard? Misschien flikt ze het van de week bij een nieuw slachtoffer en blijft ze haar gang gaan.

Voordat de politie iets doet, ben je denk ik een paar weken verder.
Da's heel slim als je niet zeker weet dat zij het is geweest...
Mr.Mojitomaandag 2 november 2009 @ 09:29
quote:
Op zondag 1 november 2009 11:04 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Het risico ligt dan ook niet bij de CC-maatschappij maar bij de winkelier die niet goed genoeg de transactie checkt.
Het risico ligt juist bij de CC-maatschappij. Voor de 3 a 4 % van het transactiebedrag die de winkelier inlevert, neemt de cc-maatschappij juist het debiteurenrisico over. De winkeliers zullen dus gewoon hun geld krijgen. Pardon.. De winkeliers hebben hun geld al lang gekregen.
Niznodinsdag 3 november 2009 @ 02:02
quote:
Op maandag 2 november 2009 09:29 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Het risico ligt juist bij de CC-maatschappij. Voor de 3 a 4 % van het transactiebedrag die de winkelier inlevert, neemt de cc-maatschappij juist het debiteurenrisico over. De winkeliers zullen dus gewoon hun geld krijgen. Pardon.. De winkeliers hebben hun geld al lang gekregen.
hoe komt het dan dat er laatst in het nieuws was dat webwinkels niet graag met CCbetalingen werken omdat er achteraf gezegd wordt dat het niet ontvangen/besteld is?

Eigenaar van betreffende webwinkel heeft zelfs op een adres aangebeld en zag de spullen in de gang staan. Kon echter niets doen en hij was zijn geld en zijn producten beiden kwijt.

CCmaatschappij haalt t geld terug van de winkel.....
BeamofLightdinsdag 3 november 2009 @ 08:54
Om antwoord te geven op de vraag die gesteld wordt in de TT:

JA! Ons vertellen waar de vakantie van D-reizen naar toe ging.
_Arthurdinsdag 3 november 2009 @ 18:28
quote:
Op maandag 2 november 2009 09:29 schreef Mr.Mojito het volgende:
Het risico ligt juist bij de CC-maatschappij. Voor de 3 a 4 % van het transactiebedrag die de winkelier inlevert, neemt de cc-maatschappij juist het debiteurenrisico over. De winkeliers zullen dus gewoon hun geld krijgen. Pardon.. De winkeliers hebben hun geld al lang gekregen.
Niet dus. De verkopende partij heeft niet voldaan aan zijn contractuele verplichtingen: het controleren of de betalende partij ook daadwerkelijk de houder is van de cc. Dus cc-maatschappij draait transactie terug en winkelaar kan fluiten naar z'n centen en producten.

Als de cc-maatschappij daadwerkelijk zelf het risico zou lopen waren ze allemaal jaren geleden al failliet.
Mr.Mojitodinsdag 3 november 2009 @ 19:02
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 18:28 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Niet dus. De verkopende partij heeft niet voldaan aan zijn contractuele verplichtingen: het controleren of de betalende partij ook daadwerkelijk de houder is van de cc. Dus cc-maatschappij draait transactie terug en winkelaar kan fluiten naar z'n centen en producten.

Als de cc-maatschappij daadwerkelijk zelf het risico zou lopen waren ze allemaal jaren geleden al failliet.
En hoe moet een website dan je identiteit controleren?
Niet dus. Daaruit kun je dan weer concluderen dat cc betalingen via internet niet meer worden toegestaan..

Wat wat er eerder, de kip of het ei?
_Arthurdinsdag 3 november 2009 @ 22:12
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 19:02 schreef Mr.Mojito het volgende:
En hoe moet een website dan je identiteit controleren?
Niet dus. Daaruit kun je dan weer concluderen dat cc betalingen via internet niet meer worden toegestaan..
'niet meer worden toegestaan' door wie niet dan?

http://www.businessweek.c(...)50621_3238_tc024.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card_fraud

Het 'de verkoper' betaald gaat in elk geval op voor de US. In de UK kan het 50/50% zijn volgens de bovenstaande url. Voor Nederland kan ik zo snel niet een linke ophoesten over hoe het in elkaar steekt.
Niznodinsdag 3 november 2009 @ 23:46
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 22:12 schreef _Arthur het volgende:

[..]

'niet meer worden toegestaan' door wie niet dan?

http://www.businessweek.c(...)50621_3238_tc024.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Credit_card_fraud

Het 'de verkoper' betaald gaat in elk geval op voor de US. In de UK kan het 50/50% zijn volgens de bovenstaande url. Voor Nederland kan ik zo snel niet een linke ophoesten over hoe het in elkaar steekt.
even gezocht of ik het bericht kan vinden.

Kan niet meer vinden dat die eigenaar in de gang alle spullen ziet staan... wel de andere teksten:

http://mobiel.nu.nl/nuzak(...)reditcardfraude.html
quote:
'Webwinkels vrezen massaal creditcardfraude'
AMSTERDAM - Webwinkels vrezen tijdens de naderende feestdagen massaal te maken te krijgen met creditcardfraude. Steeds meer mensen doen online bestellingen en laten de betaling terugdraaien na ontvangst, zo schrijft de Telegraaf.

Klanten hebben bij creditcardorganisaties standaard de mogelijkheid om betalingen terug te laten boeken, een dienst die bedoeld is om misbruik van creditcards tegen te gaan. De winkelier moet vervolgens zien te bewijzen dat er wel degelijk een verkooptransactie heeft plaatsgevonden.

Bij internetaankopen gaat de creditcardorganisatie in principe uit van het gelijk van de kaarthouder. Volgens een woordvoerder van adviesbureau Global Ecommerce heeft een groeiende groep consumenten in de gaten dat het kinderspel is om webwinkels op die manier op te lichten.

© NUzakelijk
Ik blijf nog even zoeken naar het verhaal van de eigenaar.
edit: Gevonden
Telegraaf dus
quote:
vr 30 okt 2009, 05:30
Fraudegolf webwinkels
door Bart Mos


AMSTERDAM - Webwinkels vrezen komende feestdagen massaal de dupe te worden van fraude met creditcards. Een snel groeiend aantal personen bestelt producten zoals kleding of elektronische apparaten via internet en laat de betaling na ontvangst doodleuk terugdraaien door de creditcardorganisatie.

"Mensen ontdekken hoe makkelijk het is om op internet te kopen. Een groeiende groep heeft helaas ook door hoe eenvoudig het is om langs die weg te frauderen met een creditcard", zegt Edwin Entius van Global Ecommerce, een adviesbureau voor webwinkels. Creditcardorganisaties bieden hun klanten standaard de mogelijkheid om betwiste betalingen terug te laten boeken. Deze service is bedoeld om misbruik van de creditcard achteraf te kunnen rechtzetten. Het geld wordt teruggeboekt naar de kaarthouder. Het is vervolgens aan de winkelier om te bewijzen dat er daadwerkelijk een koop heeft plaatsgevonden.

"Daar zit 'm het probleem bij internetaankopen. De creditcardorganisatie gaat in principe uit van het gelijk van de kaarthouder en de webwinkel kan vrijwel niet bewijzen dat de goederen daadwerkelijk zijn bezorgd bij de eigenaar van de creditcard. De kaartservice is zo onbedoeld een instrument van fraudeurs geworden", weet Entius.

Een eigenaar van een webwinkel uit Alkmaar ging onlangs zelf op onderzoek uit toen een levering van ruim vijfhonderd euro aan kleding door de besteller uit Amsterdam werd ontkend. "Ik belde bij het huis aan en zag toen werd opengedaan dat de hele gang vol stond met postpakketjes. Blijkbaar was ik niet de enige die opgelicht was." Maar omdat de mensen op het bezorgadres ontkenden iets te hebben ontvangen, stelden dat zij de kaarthouder niet kenden en de laatste bleef volhouden dat hij nooit iets besteld had, liet de creditcardorganisatie de webwinkel opdraaien voor de schade. Volgens Entius hebben webwinkels op deze manier vrijwel altijd het nakijken. "Het systeem is gewoon lek."

Zijn stelling wordt ondersteund door het bedrijf Buckaroo, dat betalingen voor webwinkels afhandelt. "Ook wij constateren een toename van creditcardfraude op het internet", zegt een woordvoerder. Het bedrijf zegt wel dat er maatregelen te nemen zijn om de kans op fraude te verkleinen. Zo is het mogelijk om het adres van de computer waarmee de bestelling gedaan wordt te controleren, en is het land waar de creditcard werd uitgegeven te achterhalen om bepaalde 'risicolanden' te filteren. "Want als er met een Nigeriaanse creditcard iets in Nederland besteld wordt, weet je vrijwel zeker dat je product de verkeerde kant uit gaat."
Kazawoensdag 4 november 2009 @ 00:57
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Kon nog wel eens maanden gaan duren en een nieuwe kaart aanvragen gaat nu even niet, dat is wel lastig, ik heb al 3x iets willen kopen wat alleen met CC zou gaan.
Dan ben ik wel erg benieuwd om wat voor aankopen het hier gaat. Ik heb niet eens een CC, wíl ook geen CC en heb hem nog nooit gemist hoor.
Poepoogwoensdag 4 november 2009 @ 01:01
quote:
Op woensdag 4 november 2009 00:57 schreef Kaza het volgende:

[..]

Dan ben ik wel erg benieuwd om wat voor aankopen het hier gaat. Ik heb niet eens een CC, wíl ook geen CC en heb hem nog nooit gemist hoor.
Tja, ik heb gemerkt dat amerikaanse bedrijven toch niet echt aan ideal willen. Schokkend, maar waar. En niet elk bedrijf accepteert paypal.