abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73760051
Ik check net mijn online creditcard overzicht en kom erachter dat er voor zo'n 2200 euro met mijn kaart is gewinkeld. De kaart in kwestie zit netjes in mijn portemonnee, maar de aankopen kunnen allemaal op internet gedaan zijn. (BCC, D-reizen, Kijkshop, Ticketservice)
Dus iemand had niet mijn kaart, maar wél mijn gegevens.

Ik gebruik mijn kaart eigenlijk alleen voor buitenlandse internetaankopen, alle aankopen zijn nu in Nederland gedaan.
En toevallig is het eerste geval dinsdag gebeurd, de rest op woensdag.
Dinsdag was ik voor een concert in Amsterdam en ik heb daar mijn creditcard niet gebruikt, maar we sliepen daar in een hotelkamer die ik online geboekt heb. Daar moest je je creditcardgegevens achterlaten zodat het hotel de boeking ook kan afschrijven wanneer je niet komt opdagen. Bij aankomst kun je alsnog contant of met pin betalen, dan wordt er niks van je card afgeschreven. (hoop je ) Ik heb gepind, want ik wil geen saldo opbouwen op mijn creditcard.
Hel toevallig begon het winkelfestijn met mijn kaart dus op dinsdag, de dag dat we hebben ingecheckt bij het hotel. Ik vraag me nu toch wel af of het dat meisje van de receptie geweest is, die kon misschien mijn bij mijn gegevens.

Ik heb het noodnummer van mijn creditcardverstrekker gebeld, daar mag ik maandag weer naartoe bellen wanneer de afdeling fraude er is. Volgens de dame aan de telefoon ben ik wel verzekerd voor dit soort geintjes en zullen zij ook wel kunnen achterhalen aan wie de bestelde spullen geleverd zijn. Morgen ga ik aangifte doen, ik ben woest en hartstikke geschrokken.

Iemand nog suggesties wat ik moet doen, wie ik verder op de hoogte moet stellen ? (zo kwam ik in de algemene voorwaarden van de hotelwebsite al een clausule tegen dat zij een eventueel eigen risico van de creditcardmaatschappij vergoeden als de fraude via hen is gepleegd)

- creditcardmaatschappij (maandag)
- politie (morgen)
- boekingswebsite
- hotel (niet gelijk, wil dat mens wat ik verdenk niet wijzer maken, (ik hoop maar dat ze niet fokt)
- webwinkels eventueel, zodat ze die spullen niet afsturen ?

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen
pi_73760130
dat klinkt wel alsof degene die de boeking heeft aangenomen heerlijk is gaan winkelen, belachelijk
ik zou idd maar even wachten met het hotel, tot je zeker weet dat het bij hen vandaan komt
aan de andere kant, als je zeker weet dat je je gegevens nooit ergens anders hebt achtergelaten of dat iemand er niet bij kon, is 1 + 1 natuurlijk wel 2...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73760131
Geen tips, maar wel een tvp

kut voor je
pi_73760159
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:00 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik heb het noodnummer van mijn creditcardverstrekker gebeld, daar mag ik maandag weer naartoe bellen wanneer de afdeling fraude er is.
Ik neem aan dat je de kaart direct hebt laten blokkeren?

Verder: je betwist de betalingen die niet door jou gedaan zijn, jij krijgt centjes terug (of het bedrag wordt niet geincasseerd indien optijd). En daarmee is het voor jou eigenlijk klaar. Tenzij je natuurlijk graag je drukt maakt verder 8)
pi_73760196
Zolang je creditcard maar is geblokkeerd op dit moment dan is het goed.
Even aangiften doen bij de politie en maandag de fraude afdeling opbellen.

Meer doen lijkt mij overbodig.

Heerlijk omgekeerde bewijslast met een creditcard.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73760224
M'n vriendin heeft wel goede ervaringen met die "fraude afdeling" bij haar credit card maatschapij, dus ik zou in ieder geval even afwachten wat de resultaten daar zijn. 10 tegen 1 dat alles vrij snel in orde wordt gemaakt. Ikzelf heb geen creditcard (mede om dit soort ongein te voorkomen ) dus ik kan er verder ook niks zinnigs over zeggen.
Hallon!
pi_73760255
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:04 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Heerlijk omgekeerde bewijslast met een creditcard.
Maar weinig mensen die dit weten en direct in paniek raken.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:16:11 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73760677
Been there, done that...
1e keer na een bestelling op Amazon.com (toen nog met crappy 64 bit encryptie) ==> 900 USD fraude (jaren terug), recentelijk iets van 350 USD (ik had speciaal hiervoor een veel lagere limiet genomen!) fraude, waarbij o.a. 250 liter benzine getankt was in North Carolina (USA)... Dit duidt in dat er een fake-pas gemaakt was om mee te tanken, want mijn pas had ik gewoon zelf nog...
Het goeie is: het wordt geregeld!
Net slechte is: het kan even duren.

Ik heb trouwens nooit aangifte gedaan, maar in mijn geval waren het ook internationale fraudes. Wellicht dat het in dit geval wel zin heeft, zeker als er D-Reizen betalingen mee gedaan zijn is de dader wellicht te achterhalen.
censuur :O
pi_73760862
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:03 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je de kaart direct hebt laten blokkeren?

Verder: je betwist de betalingen die niet door jou gedaan zijn, jij krijgt centjes terug (of het bedrag wordt niet geincasseerd indien optijd). En daarmee is het voor jou eigenlijk klaar. Tenzij je natuurlijk graag je drukt maakt verder 8)
De telefoniste zei dat blokkeren geen zin had omdat de limiet toch al bereikt was en ik bij blokkering een nieuwe kaart zou krijgen Complicerende factor is dat mijn kaart 12 november sowieso ongeldig zou worden omdat hij overgenomen wordt door een andere uitgever. Ik moet de nieuwe nog aanvragen, maar geen idee hoe ik dat formulier wat te doen met mijn uitstaande saldo nu moet invullen.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik toch moeten laten blokkeren al kan er al niet meer mee gewinkeld worden ?

En ja, ik maak me er eigenlijk wel druk om. Want gaan ze ooit nog achter dat mens aan die me dit kunstje geflikt heeft ? (als ze van vakantie terug is dan).
Ik zie het gewoon helemaal voor me dat er morgen ergens een grote tv thuis wordt bezorgd, daar kan ik even niet zo tegen
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:28:47 #10
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73761099
Ik zou hem wel blokkeren. Dan kan er in elk geval niets meer mee gedaan worden en je zou toch al een nieuwe krijgen, wat maakt jou dat verder uit joh.

Bij mij is het ook gebeurd (moet ook ergens een topic over zijn). Kaart geblokkeerd, meteen gemeld bij afdeling Fraude en die hebben het netjes afgehandeld. Er waren drie (kleine) bedragen afgeboekt van transacties in Amerika. Heb het geld teruggekregen en er verder niets meer van gehoord. Kreeg een nieuwe kaart.

Het geld krijg je terug, daar hoef je je niet druk over te maken. Gewoon melding doen, een nieuwe kaart aanvragen, en meer hoef je niet te doen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:31:15 #11
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_73761194
Zaten er Roemenen in het spel?
pi_73761533
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
Ik zit nu dus te twijfelen of ik toch moeten laten blokkeren al kan er al niet meer mee gewinkeld worden ?
Wel laten blokkeren, volgens de voorwaarden waaronder je het geld terug kunt krijgen staat ook dat je bij fraude zo snel mogelijk moet blokkeren (en het moet melden), als je dat niet doet kunnen ze daar moeilijk over doen en krijg je mogelijk een deel niet terug.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:46:20 #13
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_73761701
aangifte van fraude kan volgensmij gewoon online. Kijk daar even naar dat bespaart je weer een reis naar het buro.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:50:09 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73761821
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:22 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

De telefoniste zei dat blokkeren geen zin had omdat de limiet toch al bereikt was en ik bij blokkering een nieuwe kaart zou krijgen
Ik vind dit raar! Na fraude moet je kaart sowieso geblokkeerd worden, jijzelf kan hem toch nooit meer gebruiken...
censuur :O
pi_73765286
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 20:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind dit raar! Na fraude moet je kaart sowieso geblokkeerd worden, jijzelf kan hem toch nooit meer gebruiken...
de telefoniste zit ook in het complot!

verder is TS maar een huilie, je komt over als een enorme paniekzaaier die van alles meteen de grootst mogelijke ramp maakt. Dit akkefietje zal hoogstwaarschijnlijk je hele weekend overschaduwen en de rest van de volgende week zal nu ook wel verpest zijn. Men zei het al eerder, iedereen kan dit overkomen en die maatschappijen zijn daar keurig voor ingedekt.
pi_73766917
Ten eerste moet je direct je creditcard maatschappij bellen en melding doen, er is altijd een nummer 7 dagen per week 24 uur per dag en je bent verplicht meteen actie te nemen

Dat de receptioniste van het hotel jouw creditcardgegevens heeft overgenomen kan, maar dan zal ze toch niet op internet daarmee gaan winkelen. Producten die je op internet koopt, moet je ergens laten afleveren en op die adressen zal het fraudeteam van de creditcard maatschappij het eerste zoeken

Dus iemand zal toch de card moeten namaken, zodat er contante aankopen mee kunnen worden gedaan. Alleen contante aankopen laten geen sporen naar de dader achter

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt, ik reis veel dus vele verdachten die m'n gegevens gestolen kunnen hebben, of gewoon op internet gestolen

Ik zag op m'n afschrift dat er 2500 euro voor een verzekeringspolis in Turkije was afgeschreven
Ik heb toen meteen melding gemaakt, de card is geblokkeerd op die dag
Op het volgende afschrift waren er in de dagen tussen de Turkije afboeking en mijn melding nog een aantal aankopen in de Verenigde Staten gedaan bij Wall Mart, totaal zo'n 4000 dollar
Weer meteen gebeld naar de Creditcard maatschappij

Alle afboekingen zijn gecrediteerd

Verder mocht ik niet weten of de oorzaak en dader zijn achterhaald, dat is geheim
  Moderator zaterdag 17 oktober 2009 @ 11:50:47 #17
155227 crew  Guppy
dus
pi_73774767
TVP voor goede afloop
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_73777397
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:09 schreef Arjan4all het volgende:
Ten eerste moet je direct je creditcard maatschappij bellen en melding doen, er is altijd een nummer 7 dagen per week 24 uur per dag en je bent verplicht meteen actie te nemen
Dit dus. Ik snap dus niet dat die miep die je aan de telefoon hebt gehad heeft kunnen zeggen 'bel maandag maar terug'. Tenzij jij totaal verkeerde info aan de telefoon hebt gegeven. Als je hebt gezegd 'creditcard is misbruikt, wat nu?', dan had dat ding direct en ala minuut geblokkeerd moeten worden. En ja, dan krijg je tzt een nieuwe thuis gestuurd. De oude kan je in de prullebak kieperen (wel eerst doorknippen).
pi_74266258
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
pi_74270242
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Je bent prima verzekerd tegen dit soort misbruik. En uiteraard verdienen de creditcardmaatschappijen veel geld aan creditcards. Immers, het is niets meer dan een lopend krediet dat je afsluit (je bestedingsruimte) en de rente daarop is zeker niet aan de lage kant. Nu zal het gros van de mensen netjes iedere maand hun saldo zuiveren, maar je moet ze de kost eens geven die dat niet doen. Dus kassa voor de CC-mij.
Quinn Dexter
pi_74270556
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Simpel, de partij die die gefraudeerde cerditkaart heeft geaccepteerd krijgt geen knaken van de creditcard maatschappij uitgekeerd. Die draaien de transactie namelijk terug.
pi_74270605
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:09 schreef Arjan4all het volgende:

Dus iemand zal toch de card moeten namaken, zodat er contante aankopen mee kunnen worden gedaan. Alleen contante aankopen laten geen sporen naar de dader achter


Mijn fysieke laart heb ik nog nooit gebruikt, dus hoe maken ze die dan na ?

Ik koop alleen dingen in het buitenland ermee en nu zijn alle aankopen in Nederland gedaan, sterker nog, een aantal in dezelfde wijk als waar het hotel staat. Plus dat de fraude afdeling van de CC maatschappij zegt dat ze zelf ook denken dat er in dat hotel iemand zit die CC info verkoopt aangezien ze al meer meldingen hadden.
Ze hebbe m'n fraude formulier gekregen dus nu mag ik gewoon afwachten. Kon nog wel eens maanden gaan duren en een nieuwe kaart aanvragen gaat nu even niet, dat is wel lastig, ik heb al 3x iets willen kopen wat alleen met CC zou gaan.
pi_74271439
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:45 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Mijn fysieke laart heb ik nog nooit gebruikt, dus hoe maken ze die dan na ?

Ik koop alleen dingen in het buitenland ermee en nu zijn alle aankopen in Nederland gedaan, sterker nog, een aantal in dezelfde wijk als waar het hotel staat. Plus dat de fraude afdeling van de CC maatschappij zegt dat ze zelf ook denken dat er in dat hotel iemand zit die CC info verkoopt aangezien ze al meer meldingen hadden.
Ze hebbe m'n fraude formulier gekregen dus nu mag ik gewoon afwachten. Kon nog wel eens maanden gaan duren en een nieuwe kaart aanvragen gaat nu even niet, dat is wel lastig, ik heb al 3x iets willen kopen wat alleen met CC zou gaan.
Bij welke bagger CC-mij zit jij dan wel niet (pardon my french)?
Mijn visa kaart is al een paar keer terecht gekomen op een fraudelijst (geen fraude mee gepleegd, maar wel verdacht). Beide keren had ik binnen 3-5 werkdagen een nieuwe kaart. Ook heb ik twee tot drie keer een betaling betwist. Alle keren is het bedrag eerst op mijn rekening teruggestort en toen de betalingen toch correct bleken weer afgeboekt.
Quinn Dexter
pi_74271647
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 23:51 schreef synnath het volgende:
Tvp voor de goede afloop! Ik ga over twee weken ook een creditcard aanvragen maar wil wel wat tips hiervoor want ik wil niet dat er mee gefraudeerd wordt! Nu hoor ik dat je als creditcard eigenaar goed beschermd hiertegen bent, ik vraag me toch af hoe de creditkaart maatschappij dit kan bekostigen? Ze maken toch niet zo veel winst? Of zie ik dit verkeerd?
Het risico ligt dan ook niet bij de CC-maatschappij maar bij de winkelier die niet goed genoeg de transactie checkt.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 1 november 2009 @ 11:07:32 #25
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_74271701
Hoe kan een winkelier zien of een pas niet goed is, als die pas nog niet geblokkeerd is?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')