abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73747958
Ik heb het volgende probleem. Ik was mijn pensioenrechten in kaart aan het brengen (aan de hand van pensioenoverzichten),die ik bij meerdere werkgevers heb opgebouwd.

Ik stuitte toen op het volgende: In de periode vanaf 1995 werkte ik voor en telecombedrijf. Volgens het bedrijf viel de CAO onder de Metaalnijverheid voor kleinmetaal.

Er werd destijds twee delen aan pensioenpremie ingehouden op het salaris: 1 voor het ouderdomspensioen; de andere was voor VUT later vroegpensioen geheten.

Wat schets tot mijn verbazing: tot en met 1997 stond slechts het ouderdomspensioen op de jaaroverzichten en niets over opgebouwde rechten mbt vut/vroegpensioen.

Vanaf 1998 werd dit anders, toen stond ineens wel de rechten voor het vroegpensieon daarop vermeld.....

Het bedrijf bestaat bmw niet meer in de hoedanigheid van destijds; ik belde daarom een toenmalige collega van de loonadministratie. Die gaf aan dat het een beetje een vage boel was, dat het systeem voor wat betreft de VUT voor 1998 een soort omslagsysteem was, net zoals de AOW nu is. M.a.w, je bouwde geen rechten op,m aar betaalde toen gewoon voor de mensen die toen al met de vut waren...Na 1998 zou iedereen weer wel voor zichzelf sparen....

Ik vind dat maar raar, want dat zou betekenen dat ik jarenlang -t/m 1997 voor jan *** aan premie heb betaald die ik dan maar gewoon kwijt ben?

Komt dit iemand bekend voor? Wat is daaraan te doen?
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:50:50 #2
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_73751932
quote:
Wat is daaraan te doen?
Niets. Dat is de aard van het omslag systeem. Je kan je troosten met de gedachte dat van jouw zuurverdiende geld in ieder geval een aantal mensen een (hopelijk) paar leuke jaren voor hun pension hebben gehad
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_73767614
Inderdaad dat ben je dus kwijt omdat de vut destijds afgeschaft is (ik neem aan dat je na 31-12-1950 geboren bent) als je geboren bent voor eind 1950 dan heb je nog recht op je vut rechten als je daarna geboren bent heb je jaren lang voor niets (althans niet voor jezelf) betaald en heb je nergens recht op!

p.s. Ik kwam zelf 6 maanden tekort voor de v.u.t. dus
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
pi_73767875
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:26 schreef geevee het volgende:
Inderdaad dat ben je dus kwijt omdat de vut destijds afgeschaft is (ik neem aan dat je na 31-12-1950 geboren bent) als je geboren bent voor eind 1950 dan heb je nog recht op je vut rechten als je daarna geboren bent heb je jaren lang voor niets (althans niet voor jezelf) betaald en heb je nergens recht op!

Inderdaad, 1959 is een echt geluksvogeljaar. De volle mep betaald voor Vut en dan in 2027 op je 67e pensioen ontvangen waar je de premie vanaf 65e beuren voor betaald hebt.
pi_73774281
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:26 schreef geevee het volgende:

Inderdaad ik ben van na 1950.

Hoe het ook zij, het is gewoon te gek voor woorden.
pi_73774291
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 23:33 schreef sig000 het volgende:

[..]

Inderdaad, 1959 is een echt geluksvogeljaar. De volle mep betaald voor Vut en dan in 2027 op je 67e pensioen ontvangen waar je de premie vanaf 65e beuren voor betaald hebt.
Erg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')