abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:45:57 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73741843
Vergeleken met de "totale" paniek van nog geen half jaar geleden lijkt het net alsof de crisis alweer achter de rug is. Verhalen over banken die elkaar niet meer durven te lenen hoor je niet meer, alle problemen met niet terug te betalen leningen lijken verleden tijd of niet meer relevant, bedrijven rapporteren weer beter dan verwachte winsten en de beurs stijgt enorm. Is het nu al afgelopen? Gaat die hele crisis dan voorbij zonder dat we als particulier eigenlijk echt iets merken in het dagelijkse leven?

Toch is het niet allemaal nog koek en ei. Die hoger dan verwachtte winsten van Alcoa en Philips komen voor het grootste deel voort uit kostenbesparingen. Dat betekent dat er mensen ontslagen zijn of toeleveranciers minder mogen toeleveren. Philips geeft minder geld uit aan allerlei zaken. Dat moet ergens anders dan toch pijn gaan doen? De overheid heeft met geld gesmeten dit jaar. Als dat terugbetaald moet gaan worden dan remt dat de economie, door hogere belastingen of minder uitgaven.

Er gaan nog steeds meer bedrijven failliet:
quote:
In het derde kwartaal van 2009 is het aantal faillissementen met 79 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Een zichtbaar minder sterke stijging dan in de eerste twee kwartalen van dit jaar. De grootste stijging vond plaats in de financiële sector. Echter in de productieindustrie zijn in het afgelopen kwartaal relatief gezien de meeste bedrijven bankroet verklaard. In de transportsector legden 120 bedrijven het loodje. Dit blijkt uit onderzoek van Dun & Bradstreet naar faillissementen in het Nederlandse bedrijfsleven.
Waar in het eerste en tweede kwartaal van 2009 nog een stijging te zien was van respectievelijk 85 procent en 96 procent ten opzichte van vorig jaar, lijkt het afgelopen kwartaal iets beter te zijn gegaan. Van herstel is echter nog geen sprake. Sabine Besselink marketingmanager bij leverancier van handelsinformatie Dun & Bradstreet: "Het zal nog zeker zes maanden duren voordat we conclusies kunnen trekken over het herstellen van de economie. Ook het komende kwartaal zal er een minder sterke stijging te zien zijn ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar. Maar dat heeft vooral te maken met het feit dat juist in het vierde kwartaal vorig jaar het aantal faillissementen flink is gaan stijgen als gevolg van de economische crisis."

De financiële sector lijkt, met een stijging van het aantal faillissementen met 130 procent, steeds meer last te krijgen van de crisis. In het eerste kwartaal was een stijging te zien van 90 procent en in het tweede kwartaal van 104 procent ten opzichte van 2008. Ook productie bedrijven hebben het dit kwartaal opnieuw zwaar gehad. In deze sector is een stijging te zien van 105 procent ten opzichte van vorig jaar. Het eerste half jaar van 2009 kende al een toename van 129 procent. "Productiebedrijven hebben het hele jaar al te lijden onder een teruglopende vraag. Door de vaak relatief lage marges kunnen tegenvallers lastig worden opgevangen binnen deze sector," aldus Besselink. Tegen de eerdere voorspellingen in van het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid doet de bouwsector het minder slecht dan gedacht. In deze sector is een stijging te zien van iets meer dan de helft (53 procent).

In de provincies Zeeland (136 procent), Utrecht (157 procent) en Gelderland (130 procent) zijn de meeste bedrijven op de fles gegaan. De minst sterke toename van het aantal faillissementen is te zien in Drenthe, Noord-Brabant en Noord-Holland.

Top 5 provincies met minst sterke toename faillissementen in Q3

Drenthe (42 procent)
Noord-Brabant (52 procent)
Noord-Holland (53 procent)
Friesland (74 procent)
Zuid-Holland (80 procent)
De werkeloosheid (in de VS) piekt enorm:


Veel consumenten (waarvoor de overheid de geldpers niet even aanzet) hebben moeite met het terugbetalen van hun schulden. Zowel in de VS met creditcards als in Nederland met lenen.nl.

Uit angst voor inflatie worden maar grondstoffen gekocht of aandelen of goud. Omdat de centrale banken heel goedkoop geld verstrekken levert sparen niks op. En je moet toch iets met je centen. Maar ondertussen is er nog steeds weinig vraag naar veel producten.

Kortom, naar mijn mening is er gewoon een kunstmatige, door de overheid gecreerde, tijdelijke boost geweest. Maar reeel gezien houden bedrijven en particulieren gewoon de hand op de knip. De overheid kan niet eeuwig doorgaan met het stimuleren van de economie, de tekorten zijn nu al onacceptabel groot. Komen de investeringen van bedrijven en het consumeren van de bevolking niet echt op gang dan ontstaat er gewoon een tweede dip.

Hoe zien jullie dat? Crisis voorbij, of een tijdelijke opleving met steun van de staat?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_73741955
Nee, heel 2010 hebben we nog wel last van een mineurstemming in de economie
pi_73742028
Nog niet het einde... maar we klimmen wel uit het dal.
pi_73742108
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:52 schreef Hou-m-Nat het volgende:
Nog niet het einde... maar we klimmen wel uit het dal.
Nu klimmen we even uit het dal, maar zeer waarschijnlijk kletteren we daarna opnieuw in een dal en de klim daarna is waarschijnlijk de definitieve klim. Volgens mij zijn daar ook wel de nodige economische theorieën over, W-model o.i.d.?
pi_73742175
Wacht maar af, gaan nu nog steeds een hoop bedrijven over de kop. Re-organisaties die dit en volgend jaar plaats gaan vinden... De crisis is wel begonnen maar de klappen volgen nog.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:59:35 #6
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_73742238
Eind 2010 gaan we denk ik pas weer een beetje omhoog krabbelen.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:00:40 #7
267934 Jurgaah
Het kan ALTIJD beter!
pi_73742271
het is pas net begonnen....

na een kleine klim volgt pas de echte val:D

Met andere woorden als je nu op het punt staat van afstuderen: No job 4 u:D
Pain is just weakness leaving the body!
pi_73742524
Het is al voorbij, deze recessie is halverwege 2010, voorbij.
pi_73742578
De klappen vallen in de basissectoren van de economie, de verdienkant waar de rest van de economie afhankelijk van is. Bouw, industrie, transport, landbouw, vastgoed en retail bv. Een hoop bedrijven teren nu nog in op hun reserves maar die beginnen ook op te raken.

Deze klappen moeten nog doordenderen in de rest van de economie, deze worden nu nog opgevangen door oa overheidsuitgaven maar dit is geen structurele oplossing. Doordenderen betekent bijvoorbeeld ook massaontslagen en reorganisaties.

Qua macroeconomische factoren , amerika, china en het roergebied staan stil, pas als daar de bezetting aantrekt zal de economie groeien.
pi_73742672
Leuk grafiekje. Je kunt alleen beter het percentage werklozen afzetten tegen de tijd ipv de absolute aantallen. Levert niet zo'n vertekend beeld op door de stijging van het inwonersaantal
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 11:54:50 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_73743962
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:13 schreef schwa78 het volgende:
Leuk grafiekje. Je kunt alleen beter het percentage werklozen afzetten tegen de tijd ipv de absolute aantallen. Levert niet zo'n vertekend beeld op door de stijging van het inwonersaantal
Het gaat vooral om het laatste half jaar. Toen is de beroepsbevolking natuurlijk nooit zo snel geexplodeerd als de in de grafiek aangegeven werkeloosheid.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_73744087
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 11:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het gaat vooral om het laatste half jaar. Toen is de beroepsbevolking natuurlijk nooit zo snel geexplodeerd als de in de grafiek aangegeven werkeloosheid.
Maar het grafiekje suggereert nu dat de werkeloosheid veel hoger is dan begin jaren 80 bijvoorbeld. En in die kleine 30 jaar is de beroepsbevolking natuurlijk wel flink gegroeid, dus dat grafiekje is nog steeds maar beperkt interessant.
pi_73744220
Naar wat ik vernomen heb in de topics alhier staan er binnenkort nog hypotheken op springen in Amerika (alt-a en nog een soort) en zit er een creditcard-crisis aan te komen.

Volgens mij moet de grootste dip nog komen en zitten er ergens nog wat lijken in de kast. Maar misschien komt het juist doordat we zo hard crisis hebben geschreeuwd met zijn allen, dat iedereen zijn adem in zit te houden totdat het echt mis gaat. Wat een selffulfilling prophecy gaat worden, omdat iedereen grote uitgaven uitstelt (nieuw huis, auto, etc) en slechts op koopje jaagt. Hetgeen de economie niet bepaald op gang brengt.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_73745596
is de crisis nu voorbij of niet?

NEE!

Peter Schiff:

"The US Market Is Going Up Because Of Inflation"

"The market is going up, no question about that, but its not going up because of underlying improvement in the U.S. economy.

In fact its going up despite the fact that the underlying fundamentals are getting worse for the U.S. economy. What we have is inflation

Nog lang niet voorbij..............
pi_73745925
2010:

Gigantische credit card crisis die uiteraard start in US.

Commercial Real Estate crisis......die nu al in volle gang is.......kijk eens rond in een willekeurige Engelse stad zou ik zeggen......

De dollar die net zoveel waard zal zijn als een rol schijtpapier.

Nee crisis lijkt me niet over.

ps:

En ik ben er van overtuigd dat er nog heel erg veel " lijken " in diverse kasten zitten bij bamken ed.......
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:06:49 #16
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_73746219
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 12:58 schreef thedarkpoet het volgende:
En ik ben er van overtuigd dat er nog heel erg veel " lijken " in diverse kasten zitten bij bamken ed.......
Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked. - Warren Buffet



[ Bericht 4% gewijzigd door Perrin op 16-10-2009 13:12:39 ]
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_73746430
na de 2012 kunnen we denk ik meer zeggen ,als de options arms alt;a en prime alleemaal gereset zijn, pas dan kan er iets van herstel op treden op de huizenmarkt in VS en dan pas kan de consument het eventueel overnemen.......
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_73746459
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:13 schreef edwinh het volgende:
na de 2012 kunnen we denk ik meer zeggen ,als de options arms alt;a en prime alleemaal gereset zijn, pas dan kan er iets van herstel op treden op de huizenmarkt in VS en dan pas kan de consument het eventueel overnemen.......
en dan krijgen we nog een valuta crisis........we are fucked anyway! linksom of rechtsom en andesr DP
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_73747451
De crisis lijkt me nog niet voorbij. Momenteel zien we een opleving door de vele overheidsinjecties wereldwijd in de economie. Volgens mij hebben we de echte klap alleen nog maar uitgesteld.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_73747713
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:40 schreef Boris_Karloff het volgende:
De crisis lijkt me nog niet voorbij. Momenteel zien we een opleving door de vele overheidsinjecties wereldwijd in de economie. Volgens mij hebben we de echte klap alleen nog maar uitgesteld.

Volgens mij hebben we de echte klap alleen nog maar uitgesteld.

Denk ik ook.
Al dat geld uit niets gecreeerd zal toch ergens vandaan moeten komen.

Wat men nu doet is proberen het consumenten vertrouwen aan te zwengelen voor de aankomende Kerst.
Kerst gaat erg belangrijke graadmeter worden.

Supermarkten en gelieerde bedrijven recruiten weer om de drukte aan te kunnen, verkopen nemen weer toe en dan gaan we Januari 2010 in..............................

Dan gaan de echte klappen pas vallen naar mijn mening.
Massa-ontslagen, consumenten NOG DIEPER in de schulden vanwege Kerst, credit cards die niet meer afgelost kunnen worden etc etc etc

Wat men nu doet is WEDEROM een bubble opblazen, ditmaal de Kerst 2009 bubble............in 2010 zullen we de klappen pas horen als deze bubbels uit elkaar spatten....................

Maar ja de gemiddelde doorzon-lemming zal er wel weer in trappen met zijn grote voeten want.........we moeten uiteraard wel nieuwe kleren voor kerst en biefstuk en Ipod en computers and lcd's als kado.......
pi_73747753
Wat we tot nu toe zien is vooral stijgende commodity prijzen en stijgende indices. Dit wordt mede veroorzaakt door een dalende dollar.

Wat we ook zien is dat de winst wel omhoog gaat bij veel bedrijven, maar de omzet hapert vaak nog. En de winst wordt natuurlijk ook vooral behaald door cost cuts en winst maken is niet moeilijk als geld gratis is. Tot nu toe een dus een jobless recovery, want unemployment groeit nog steeds. Daar komt nog bij dat we een enorm balans probleem hebben in Amerika in combinatie met de stijgende beurs indices zou je kun zeggen dat we op dit moment netjes worden geleid naar een nieuwe bubble. We stijgen veel te snel, en dat is zorgelijk, dat vooral de grote pension/mutual funds, ga geen namen noemen, nu al weer erg gespitst zijn op grotere monsterwinsten. En een 'winst' is niet meer voldoende..

Worden nog interessante tijden
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 13:55:50 #22
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_73747962
De enige reden dat de crisis voorbij lijkt, is dat er meer krediet is gecreeerd. Dat gaan we met zn allen nu aflossen. Nou ja, we gaan een poging doen. De huidige schulden zullen nog tot in de lengte van jaren blijven etteren en reële economische groei tegengaan.

Dus nee, de crisis is niet voorbij, hij is hier nog niet eens begonnen.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
pi_73748069
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 13:49 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat we tot nu toe zien is vooral stijgende commodity prijzen en stijgende indices. Dit wordt mede veroorzaakt door een dalende dollar.

Wat we ook zien is dat de winst wel omhoog gaat bij veel bedrijven, maar de omzet hapert vaak nog. En de winst wordt natuurlijk ook vooral behaald door cost cuts en winst maken is niet moeilijk als geld gratis is. Tot nu toe een dus een jobless recovery, want unemployment groeit nog steeds. Daar komt nog bij dat we een enorm balans probleem hebben in Amerika in combinatie met de stijgende beurs indices zou je kun zeggen dat we op dit moment netjes worden geleid naar een nieuwe bubble. We stijgen veel te snel, en dat is zorgelijk, dat vooral de grote pension/mutual funds, ga geen namen noemen, nu al weer erg gespitst zijn op grotere monsterwinsten. En een 'winst' is niet meer voldoende..

Worden nog interessante tijden
netjes worden geleid naar een nieuwe bubble

Ja klopt....en dat zal ook meteen de laatste bubble zijn!

We watched the tragedy unfold
We did as we were told
We bought and sold
It was the greatest show on earth
But then it was over
We oohed and aahed
We drove our racing cars
We ate our last few jars of caviar
And somewhere out there in the stars
A keen-eyed look-out
Spied a flickering light
Our last hurrah

TDP
pi_73748486
Zoals Willem Middelkoop mooi zegt;

geldinjecties zijn de zwaarste medicijnen die je een systeem met terminale kanker kan toedienen.
Het verlicht tijdelijk de pijn maar de val van het systeem en/of drastische veranderingen in de kern van het systeem vallen niet te vermijden.

Al valt hier uiteraard geen tijdstip voor te geven...
pi_73753201
het systeem is toch lucht en zal ook altijd lucht blijven. Mensen als middelkoop willen gewoon boekjes verkopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')