abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73735628
In Het Roaccutane topic hebben we het heel erg over de periode tijdens de ROA-kuur maar in dit topic gaat het vooral over de periode na de ROA-kuur. Dus vertel hier je ervaringen over ROA en hoe het nu gaat na de behandeling.

Ik zou graag willen weten wat er na de behandeling eigenlijk precies is gebeurd en waarom er dan een grote kans is dat de acne niet terug komt. Dit vertellen ze ook niet in de patiëntenbijsluiter en heb het ook niet op internet gevonden.
Tijdens de kuur zorgt ROA voor de viervoudige werking:
- Het remt de overvloedige vorming van talg en voorkomt het groter worden van de talgklier. Hierdoor komt er minder talg vrij, zodat de afvoerkanaaltjes van de talg niet verstopt raken. Er worden geen nieuwe puistjes of mee-eters meer gevormd. Roaccutane zorgt er verder voor dat de mee-eters loslaten van de huid en vervolgens verdwijnen. Bovendient remt roaccutane de ontstekingsreactie (die gepaard gaat met roodheid).

Maar als je die pillen niet meer inneemt dan heb je deze werking niet meer want na 2 maanden is het spul uit je bloed. Hoe komt het dan dat de acne waarschijnlijk toch niet meer terugkomt???

[ Bericht 0% gewijzigd door jg888 op 16-10-2009 17:32:12 ]
hoi
pi_73742150
Het komt bij mij gewoon terug hoor. Heb een hele lange periode 20 mg per dag geslikt en volgens de arts zat ik aan de maximale dosis maar heb toch nog een kuur gedaan na 4 maanden en ook nu komt het gewoon langzaamaan weer terug. Heel onverstandig maar de arts werkt niet meer mee omdat 'het niet zo erg is' en ik al 2 kuren heb gehad; heb nog wat strips liggen waar ik eens per maand 3 dagen een pil van slik zodat ik weer een maand glad ben.
pi_73776856
Topic voor over 22 dagen.... tvp dus...

Volgens mij zorgt roa voor een verandering van de structuur van de talgbuisjes, daarom zou het voor zover ik heb begrepen, moeten wegblijven.

[ Bericht 36% gewijzigd door missbutterfly op 17-10-2009 13:31:22 ]
pi_73778319
Wegblijven is nooit zeker, maar als het terugkomt, zal het in mindere mate terugkomen. Ik heb nu gewoon heel af en toe last van één puistje. Zoals iedereen dat heeft op deze leeftijd! Ben er vrij content mee tot op heden, maar ik vind het herstel van de huid veel te lang duren!
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 15:54:33 #5
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73780377
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 14:26 schreef infinity_737 het volgende:
Wegblijven is nooit zeker, maar als het terugkomt, zal het in mindere mate terugkomen. Ik heb nu gewoon heel af en toe last van één puistje. Zoals iedereen dat heeft op deze leeftijd! Ben er vrij content mee tot op heden, maar ik vind het herstel van de huid veel te lang duren!
Ik heb de hele roaccutane kuur gehad. En ik moet nog 4 week in de licht kabine om alles af te maken. Ook ik heb gevraagd hoe het zat met wanneer mijn huid weer begint te herstellen. En ik kreeg als antwoord dat ik ver vanuit moest gaan dat ik pas over 2 jaar herstel kon gaan zien.(of was dat geen opmerking om erachter te komen hoelang het ongeveer gaat duren? :p)
pi_73780508
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 15:54 schreef The_Chosen_1 het volgende:

[..]

Ik heb de hele roaccutane kuur gehad. En ik moet nog 4 week in de licht kabine om alles af te maken. Ook ik heb gevraagd hoe het zat met wanneer mijn huid weer begint te herstellen. En ik kreeg als antwoord dat ik ver vanuit moest gaan dat ik pas over 2 jaar herstel kon gaan zien.(of was dat geen opmerking om erachter te komen hoelang het ongeveer gaat duren? :p)
Hahaha dat meen je niet!! Dat hadden ze idd misschien wel even bij het begin kunnen vertellen. Zoiets is mij ook niet verteld... Bij mij veranderen ze de duur ook constant. Bedoel je de rode vlekjes enz? Droge huid? Blijft acne wel weg?
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:39:04 #7
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73781327
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:00 schreef missbutterfly het volgende:

[..]

Hahaha dat meen je niet!! Dat hadden ze idd misschien wel even bij het begin kunnen vertellen. Zoiets is mij ook niet verteld... Bij mij veranderen ze de duur ook constant. Bedoel je de rode vlekjes enz? Droge huid? Blijft acne wel weg?
De puisten blijven gewoon weg bij mij. Af en toe verschijnt er eentje maar dat is gebruikelijk dat heeft iedereen wel bovendien is de licht cabine 'kuur' nog niet voorbij. Nog 4 week dus. Maar goed hopen dat het goed blijft gaan :p

Wat ik nu nog wel heb is litteken weefsel van de acne. Dat gaat 2 jaar duren voordat het enigzins begint weg te trekken. De vlekken op je huid heb ik werkelijk waar geen flauw idee van. Ik ga er tenminste vanuit dat je de pigment vlekken bedoeld. Maar bij mij trekken die al langzaam weg Maar dat kan ook komen door de licht kabine aangezien dat een soort super zonnebank is ben ik nu heel erg bruin :p maar als het weer wegtrekt weet ik niet hoe het eruit gaat zien.
pi_73783923
Lichtcabine? Dat heb ik dus helemaal niet gehad? Wat voor effect heeft het?

En mijn reply was idd geen opmerking om te vragen hoelang het zou duren, weet idd wel dat het ruim 2 jaar gaat duren, helaas.. Na die 2 jaar mag je ook pas beginnen met eventuele vervolgbehandelingen.
  zondag 18 oktober 2009 @ 21:53:20 #9
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73823152
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 18:21 schreef infinity_737 het volgende:
Lichtcabine? Dat heb ik dus helemaal niet gehad? Wat voor effect heeft het?

En mijn reply was idd geen opmerking om te vragen hoelang het zou duren, weet idd wel dat het ruim 2 jaar gaat duren, helaas.. Na die 2 jaar mag je ook pas beginnen met eventuele vervolgbehandelingen.
Nou mijn kuur was klaar. En ik was bijna volledig acne vrij(op een puistje her en der na dan) Maar om de huid rustig te krijgen gaf mijn huidarts de optie om de lichtcabine te gebruiken. Deze maakt gebruik van UVB straling. Het is (schijnbaar :p) bewezen dat zulke bestralingen helpen om je huid te behandelen. Het helpt tegen van alles.

Je hebt ook verschillende cabines. Het ziekenhuis waar ik naar toe ga had net een nieuwe cabine die een stuk sneller is dan de oude cabine. Als voorbeeld. De hoogste stand is op de nieuwe cabine duurt 5 minuten en op de oude wel 20-30 min(als het niet langer is)

De stand waar ik op begon duurde maar 50 sec en nu zit ik op een stand die 3 minuten duurt.
De hoogste stand is 3.00 en ik zit (en blijf) nu op 1.64. Maar goed je kan er navraag over doen of het enige nut heeft om dat ook te gaan doen.

Hmm en wat voor vervolgbehandelingen bedoel jij dan? Want daar hoorde ik juist niks over
pi_73829703
Dermabrasie bijvoorbeeld, om de huid egaler te krijgen voor het geval je flinke putten overhoudt. Maar tot op heden ben ik er nog niet over uit of ik het zal gaan doen, ik zie het met de dag nog steeds opknappen en zo diep zijn de putjes niet, nog even afwachten dus. Maar ik vind het toch wel belangrijk hoe het er uit zal gaan zien na een aantal jaar, je moet er je hele leven mee doen en het is toch min of meer je visitekaartje..!

Ik ga overigens wel af en toe onder de zonnebank, zo vallen de rode vlekjes wat minder op. Is dat een beetje vergelijkbaar met zo'n lichtcabine, of maakt die gebruik van hele andere lampen/technieken?
  woensdag 21 oktober 2009 @ 00:07:46 #11
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73900988
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 00:07 schreef infinity_737 het volgende:
Dermabrasie bijvoorbeeld, om de huid egaler te krijgen voor het geval je flinke putten overhoudt. Maar tot op heden ben ik er nog niet over uit of ik het zal gaan doen, ik zie het met de dag nog steeds opknappen en zo diep zijn de putjes niet, nog even afwachten dus. Maar ik vind het toch wel belangrijk hoe het er uit zal gaan zien na een aantal jaar, je moet er je hele leven mee doen en het is toch min of meer je visitekaartje..!

Ik ga overigens wel af en toe onder de zonnebank, zo vallen de rode vlekjes wat minder op. Is dat een beetje vergelijkbaar met zo'n lichtcabine, of maakt die gebruik van hele andere lampen/technieken?
Oh dat Dermabrasie klinkt goed (hehe klinkt net als een gerecht van een menukaart ) Maar ik heb zelf ook geen erge putjes... Maar vooral nog plekken met litteken weefsel wat ik jammer vind. Maar trekt geleidelijk aan weg (hopelijk)

En ja een licht cabine kan je wel vergelijken met een zonnebank. Alleen dan een stuk sterker.

Ik had eerst nog gewoon een onderbroekaan ipv een boxer. Maar na 4 keer die licht cabine te hebben gebruikt op 2 van de lichtste standen(want ik moest eerst 2x op stand 0.44(van de 3.00) en daarna 2 keer op 0.53 en dan om de 2 keer werd het iets verhoogd tot je verband dan moet je weer een stap terug en dan weer omhoog. Maar ik zit nu op 1.64 en die mag ik niet meer verhogen omdat ik in de afrondende fase zit ofzo ) zag je al een groot verschil tussen de benen en de plek waar de onderbroek zit. Dus die heb ik later maar uit gedaan dan werd alles gewoon gelijk bruin

Dus of het van andere technieken gebruikt is moeilijk te zeggen. Want ik sta als het ware in een apparaat die vol zit met die TL-buizen. Maar dat hij sterker is, is zeker.

Ik heb hier een site gevonden die een beetje uitleg geeft erover

http://klant.exed.nl/pvn/documentatie/lichtbehandelingen.php

En dan als je de tekst interessant vind lees je het helemaal door of anders scroll je naar beneden tot je licht behandelingen dik gedrukt tegenkomt.
pi_73907199
@The_Chosen_1

Ik heb ook ff die tekst stukje doorgelezen en dan staat er dit..:"Daarom adviseren artsen mannen ook altijd om tijdens een lichtbehandeling een strakke tangaslip te dragen."

En dan sta jij daar in je nakie in zo'n cabine? Niet zo slim.
pi_73912166
The_Chosen_1, wat bedoel jij met littekenweefsel? Gewoon die soort bultjes rondom je rode plekjes? Ik vind het ook erg vervelend dat die er nog zitten, zo krijg je volgens mij een vertekend beeld van de "putjes".

En inderdaad wat niet_toegestaan zegt, ik zou het even navragen!
  woensdag 21 oktober 2009 @ 14:08:17 #14
195039 Armoed
Cunning linguist
pi_73913244
Bij mij is het helemaal weggegaan en nooit meer -echt- teruggekomen. Ja sure af en toe nog weleens een mee-eter (vooral op voorhoofd, maar dat komt omdat mijn haar nu te lang is hehe), heel af en toe ook nog een megagrote cyst en soms zelfs wat rode huid, maar over het algemeen is het weg (zie fotoboek).
Well, I can take you far away, with my mind
  woensdag 21 oktober 2009 @ 23:51:30 #15
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73934718
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 10:53 schreef niet_toegestaan het volgende:
@The_Chosen_1

Ik heb ook ff die tekst stukje doorgelezen en dan staat er dit..:"Daarom adviseren artsen mannen ook altijd om tijdens een lichtbehandeling een strakke tangaslip te dragen."

En dan sta jij daar in je nakie in zo'n cabine? Niet zo slim.
Mwah de arts zei zelf: Je mag je boxer/onderbroek aanhouden of gewoon naakt. Hij heeft niks gezegt over een tangaslip.
  woensdag 21 oktober 2009 @ 23:52:54 #16
258011 The_Chosen_1
Piemol in je oor.
pi_73934774
quote:
Op woensdag 21 oktober 2009 13:39 schreef infinity_737 het volgende:
The_Chosen_1, wat bedoel jij met littekenweefsel? Gewoon die soort bultjes rondom je rode plekjes? Ik vind het ook erg vervelend dat die er nog zitten, zo krijg je volgens mij een vertekend beeld van de "putjes".

En inderdaad wat niet_toegestaan zegt, ik zou het even navragen!
Hmm kan best dat wij het gewoon over hetzelfde hebben hoor. Maar dat zijn de stukken huid die een hele andere kleur hebben dan de originele huid. Ze voelen ook wat anders aan dan je normale huid. Dus kan best zijn dat het ook die 'putjes' zijn.
pi_73937424
Ik heb een volledige kuur zo'n 5 maanden geleden afgemaakt. De acne is een stuk minder en de rode vlekjes trekken héééél langzaam maar zeker weg. Ik merk nu wel pas dat ook ik wat littekens/putjes er aan over ga houden. Iemand een idee wat ik hier nog mee kan doen? Wil niet het risico lopen het nog erger te maken. Zijn er uberhaupt klinieken in Nederland die zich met dit soort ingrepen bezig houden?
pi_73947106
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 01:44 schreef daan18 het volgende:
Ik heb een volledige kuur zo'n 5 maanden geleden afgemaakt. De acne is een stuk minder en de rode vlekjes trekken héééél langzaam maar zeker weg. Ik merk nu wel pas dat ook ik wat littekens/putjes er aan over ga houden. Iemand een idee wat ik hier nog mee kan doen? Wil niet het risico lopen het nog erger te maken. Zijn er uberhaupt klinieken in Nederland die zich met dit soort ingrepen bezig houden?
2 jaar na je kuur contact opnemen met je dermatoloog, wellicht kom je in aanmerking voor dermabrasie... Weet alleen niet of zo'n behandeling vergoed wordt, is allemaal afhankelijk van hoe erg het is geloof ik en of je er zelf onder lijdt. (psychisch)
pi_73951013
Erg is het niet. De meeste mensen zullen het niet opmerken. Zo is het nooit te zien op foto's en dergelijke. Echter.. ik stoor me er vreselijk aan. Ik blijf dan echt staren onder een bepaald licht waarbij het er juist erg slecht uitziet. Hierdoor ga ik aan mezelf twijfelen en voel me dan ook wel een stuk minder zelfverzekerd.

Verder ben ik nog jong (18) en heb ik een gezonde huid dus ik hoop dat het nog een stuk bijtrekt. Iemand misschien tips voor een topical? Misschien een AHA of iets wat ook de collageen productie wat stimuleert?
pi_73959605
Ben ook 18 en heb precies hetzelfde als jij denk ik Ik heb bio-oil geprobeerd, schijnt goed te zijn tegen littekens... Maar ik had er m'n twijfels bij en daarnaast is het olie, en olie = vet en vet = meer kans op puistjes... daarom ben ik er onder andere mee gestopt. Maar het is wellicht een poging waard, of ga anders even langs de apotheek, misschien dat zij iets hebben/weten. Mijn ervaring met drogisten is dat ze voornamelijk dingen aan je willen verkopen, goed advies geven ze meestal niet.
pi_74120788
Zijn er nog meer mensen die na hun behandeling ook ervaring hebben met behandeling van eventuele littekens? En hoe zijn die behandelingen bevallen?
hoi
pi_74125498
Tvp voor over 2 maanden
pi_74125604
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 18:55 schreef jg888 het volgende:
Zijn er nog meer mensen die na hun behandeling ook ervaring hebben met behandeling van eventuele littekens? En hoe zijn die behandelingen bevallen?
Psies wat ik ook wil weten. Bij de dermatoloog hoef je daar voor zeker niet aan te kloppen? In ieder geval niet de mijne. Daarom ga ik ook switchen van derma. Iemand die hier naar Sneek Ziekenhuis gaan naar derma? Daar wil ik ook heen gaan. ZO ja, hoe is de dermatologie daar?
pi_74126647
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 20:21 schreef niet_toegestaan het volgende:

[..]

Psies wat ik ook wil weten. Bij de dermatoloog hoef je daar voor zeker niet aan te kloppen? In ieder geval niet de mijne. Daarom ga ik ook switchen van derma. Iemand die hier naar Sneek Ziekenhuis gaan naar derma? Daar wil ik ook heen gaan. ZO ja, hoe is de dermatologie daar?
Mijn dermatoloog zei: wacht nog even een aantal maanden en kijk dan hoe je het zelf vindt. Mocht je dan een nabehandeling o.i.d. willen dan "viel dat wel te regelen". Weet alleen niet hoe dit zit met verzekering e.d.
pi_74241086
Ik heb over nabehandeling bij een huidtherapeut hetzelfde gehoord vandaag! Je moet het idd heel even afwachten, maar daarna zijn er mogelijkheden om dat via het ziekenhuis te krijgen.

Tis binnen! 7330 mg. Qua gewicht schommel ik een beetje (van 61-63 kilo) en de derm vond het prima zo. Eventueel mag ik mn strip afmaken en dan is het echt klaar, mag nu ook per direct stoppen. Ze vonden het er goed uitzien. Gek na al die tijd. Keep my fingers crossed... Hoop dat het zo blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')