abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73718969
Even een hersenspinsel van mij:

Zelf heb ik (spaar)geld staat verspreid over 4/5 banken (Rabo, Robeco, NIBC, CEB en ik weet nou niet meer op ik ook geld op de Postbank had staan)
Sommige rekeningen heb ik waarvan mijn ouders niet eens weten dat ik daar een rekening heb of wat mijn rekeningnummers zijn.

Stel dat ik kom te overlijden, en nu is mijn geld verspreid over al die rekeningen, wat doet de bank dan met het geld als ik dood ben? Nu heb ik zelf mijn administratie wel in orde dus bij mij is alles wel terug te vinden.

Maar stel he dat iemand een onwijze sloddervos is of iemand die zelf was vergeten dat die ooit geld op die bank had staan, en die komt te overlijden en heeft op tientallen plekken geld staan (beleggingen, investeringen, termijndeposito's enz enz.) Waar gaat dat geld dan heen? Blijft dat eeuwig bij de bank/beleggingsmaatschappij staan? Want als dat zo is dan zullen er toch honderden "slapende rekeningen" zijn van mensen die zijn overleden, maar de nabestaanden wisten niet van het bestaan van de rekeningen af. Geld wat ergens staat, maar niemand weet van wie het is, en door de rente wordt het steeds meer..

Hoe zit dat dan? Moet een bank bij elk persoon die overlijdt checken of die persoon geld bij hun heeft staan?

Zomaar één van die vragen die me de hele dag bezighoudt
pi_73719096
Ik weet dat bij verzekeringsmaatschappijen afdelingen bestaan die zich alleen maar bezig houden met dit vraagstuk. Uitvaartpolissen die 100 jaar oud zijn en nooit opgevraagd. Dan gaat men actief op zoek naar nabestaanden (tot op zekere hoogte, uiteraard).

Ik denk dat dit bij banken ook zo zal zijn. Slapende rekeningen e.d.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_73719129
Als ze kunnen aantonen dat ze hun best gedaan hebben om de eigenaar te vinden, vervalt het geld na 20 jaar aan de bank (las ik pas).
Zo zijn er nog heel wat oude spaarbankboekjes waar niemand meer van weet...
censuur :O
  donderdag 15 oktober 2009 @ 16:54:49 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73719255
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ze kunnen aantonen dat ze hun best gedaan hebben om de eigenaar te vinden, vervalt het geld na 20 jaar aan de bank (las ik pas).
Zo zijn er nog heel wat oude spaarbankboekjes waar niemand meer van weet...
Lijkt mij ook de meest logische optie. Ze zullen wat moeite moeten doen, maar op een gegeven moment houd het op.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_73719260
Die rekeningen blijven gewoon bestaan... tot na heeeul lange tijd er niks gebeurd op zo'n rekening..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:01:44 #6
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_73719473
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik weet dat bij verzekeringsmaatschappijen afdelingen bestaan die zich alleen maar bezig houden met dit vraagstuk. Uitvaartpolissen die 100 jaar oud zijn en nooit opgevraagd. Dan gaat men actief op zoek naar nabestaanden (tot op zekere hoogte, uiteraard).

In de UK zijn er bedrijven die actief "jagen" op nabestaanden. Voor een percentage van de erfenis natuurlijk.
Zag er laatst een programma over op de BBC : Heir Hunters
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:11:58 #7
152789 karr-1
pi_73719746
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:01 schreef DiRadical het volgende:

[..]

In de UK zijn er bedrijven die actief "jagen" op nabestaanden. Voor een percentage van de erfenis natuurlijk.
Zag er laatst een programma over op de BBC : Heir Hunters
En als je dan gevonden word als erfgenaam van en je zegt "Kom maar op met de poen, maar dat percentage kun je vergeten?" Kan zo'n bedrijf dat afdwingen dan? Zomaar een vraag van mijn kant.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:21:19 #8
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_73720006
Ze zullen je wel op zo'n manier benaderen dat ze je pas de benodigde info geven nadat je je krabbel ergens op gezet hebt waardoor zij hun deel krijgen.
pi_73720064
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:11 schreef karr-1 het volgende:

[..]

En als je dan gevonden word als erfgenaam van en je zegt "Kom maar op met de poen, maar dat percentage kun je vergeten?" Kan zo'n bedrijf dat afdwingen dan? Zomaar een vraag van mijn kant.
Ik weet niet hoe die bedrijven werken, maar ze kunnen natuurlijk op no cure/no pay werken, maar ook gewoon op no cure/less pay. Uiteraard kan dat bedrijf dat afdwingen. Je hebt immers een overeenkomst.
pi_73720279
Ik kreeg laatst van de ING een brief dat op mijn spaarrekening, voorheen van de postbank, al 24 maanden geen bij of afschrijving was geweest, en of ik deze nog wilde behouden.

Zo'n brief komt vanzelf bij je erven terecht neem ik aan.
pi_73720368
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:31 schreef Soohr het volgende:
Ik kreeg laatst van de ING een brief dat op mijn spaarrekening, voorheen van de postbank, al 24 maanden geen bij of afschrijving was geweest, en of ik deze nog wilde behouden.

Dat zou de goede oplossing zijn. Maar een bank of ander bedrijf is vast niet verplicht dat te doen, zo kunnen ze geld in eigen zak houden..
pi_73720400
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:31 schreef Soohr het volgende:

Niet als er geen erven bekend zijn, uiteraard.
pi_73720433
het zal ook met de hoogte van het bedrag te maken hebben,
van die 50 euro die er blijkbaar nog op stond zullen ze niet heel rijk worden,
eerder arm.

maar als jij 100k hebt staan doet de bank denk ik niet moeilijk
pi_73720716
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe die bedrijven werken, maar ze kunnen natuurlijk op no cure/no pay werken, maar ook gewoon op no cure/less pay. Uiteraard kan dat bedrijf dat afdwingen. Je hebt immers een overeenkomst.
Ik denk dat hij doelde op "heir hunters" die uit eigen beweging op zoek gaan naar nabestaanden van erfenissen. Er is hier wel eens in Nederland een rechtszaak over geweest als ik 't me goed herinner. De "heir hunter" heeft in ieder geval geen gelijk gekregen en kreeg geen geld.
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Niet als er geen erven bekend zijn, uiteraard.
Klopt ook inderdaad. Maar als er geen enkele erfgenaam is, gaat de nalatenschap naar de Staat.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:45:23 #15
152789 karr-1
pi_73720738
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je hebt als gevonden erfgenaam toch geen overeenkomst met dat bedrijf? Jij wist niet eens dat het geld er was tot je gevonden werd.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 17:45:40 #16
152789 karr-1
pi_73720755
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:44 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ik denk dat hij doelde op "heir hunters" die uit eigen beweging op zoek gaan naar nabestaanden van erfenissen. Er is hier wel eens in Nederland een rechtszaak over geweest als ik 't me goed herinner. De "heir hunter" heeft in ieder geval geen gelijk gekregen en kreeg geen geld.
Precies dat bedoel ik
pi_73734748
Tip is dus om een lijst te maken met dat soort dingen en die op een plaats te bewaren waar hij gevonden kan worden wanneer nodig. Bijv in een kluis, bij je testament, etc.
pi_73738480
Als de belastingdienst al inzicht heeft in al het geld van een Nederlander op zijn/haar verschillende bankrekeningen in Nederland heeft staan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat de banken in geval van overlijden ook wel een 'signaal' zullen krijgen van een of andere overheidsinstantie dat de betreffende rechthebbende niet langer leeft. Spannender wordt het echter bij bankrekeningen in de zogenaamde belastingparadijzen waar ook de nederlandse overheid geen zicht op heeft.
pi_73739038
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 17:45 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je hebt als gevonden erfgenaam toch geen overeenkomst met dat bedrijf? Jij wist niet eens dat het geld er was tot je gevonden werd.
Ik denk dat die bedrijven er op zullen staan dat je eerst wat ondertekent voordat zij jou vertellen van wie je wat ge-erfd hebt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:38:08 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73739142
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 08:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik denk dat die bedrijven er op zullen staan dat je eerst wat ondertekent voordat zij jou vertellen van wie je wat ge-erfd hebt.
Ik heb dat Britse programma ook wel eens gezien, en zo gaat het niet. Ik denk dat ze de service bieden van het afhandelen en ze krijgen de klus als ze volgens mij een meerderheid van de erfgenamen hebben laten tekenen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 08:58:45 #21
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_73739434
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 07:19 schreef The_Vipe het volgende:
Als de belastingdienst al inzicht heeft in al het geld van een Nederlander op zijn/haar verschillende bankrekeningen in Nederland heeft staan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat de banken in geval van overlijden ook wel een 'signaal' zullen krijgen van een of andere overheidsinstantie dat de betreffende rechthebbende niet langer leeft. Spannender wordt het echter bij bankrekeningen in de zogenaamde belastingparadijzen waar ook de nederlandse overheid geen zicht op heeft.
Nee banken worden niet door de overheid (= meestal de gemeente) ingelicht bij een overlijden. De Belastingdienst wordt wel op de hoogte gebracht.
klerkje
pi_73739967
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef Five_Horizons het volgende:

Onder pensioenfondsen is inderdaad een bureautje `vergeten pensioenen´ o.i.d. waar je pensioenen kunt aanmelden die niet geclaimd worden. (Vaak mensen die geemigreerd zijn en ergens 2 jaar gewerkt hebben, of weduwenpensioenen van exen van jaaaaaren geleden).

Lijkt me dat banken (DNB ?) ook zoiets heeft. Had het Ministerie van FInancien een paar jaar geleden niet eens een lijst met tegoeden uit de tweede wereld oorlog die nooit geclaimd waren ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_73740158
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Onder pensioenfondsen is inderdaad een bureautje `vergeten pensioenen´ o.i.d. waar je pensioenen kunt aanmelden die niet geclaimd worden. (Vaak mensen die geemigreerd zijn en ergens 2 jaar gewerkt hebben, of weduwenpensioenen van exen van jaaaaaren geleden).

Lijkt me dat banken (DNB ?) ook zoiets heeft. Had het Ministerie van FInancien een paar jaar geleden niet eens een lijst met tegoeden uit de tweede wereld oorlog die nooit geclaimd waren ?
ja, ik ken ook een vrouw van tegen de 70 en die heeft 11 pensioenen en krijgt er nog steeds meer bij.
van haar overleden man zijn baantjes en van haar banen krijgt ze nog steeds geld.
niet veel maar wel een paar tientjes per maand
niet meer
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 10:27:11 #24
152789 karr-1
pi_73741267
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 08:38 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb dat Britse programma ook wel eens gezien, en zo gaat het niet. Ik denk dat ze de service bieden van het afhandelen en ze krijgen de klus als ze volgens mij een meerderheid van de erfgenamen hebben laten tekenen.
Klinkt logisch. En als ze dus niet voldoende handtekeningen krijgen, krijgen ze geen cent maar weet je wel dat er ergens geld voor je te halen valt?
pi_73741352
Vanuit GBA komt de rekeninghouder als overleden te staan. Nja er zal vast wel regelmatig een query gedraaid worden om die mensen eruit te vissen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')