Lijkt mij ook de meest logische optie. Ze zullen wat moeite moeten doen, maar op een gegeven moment houd het op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Als ze kunnen aantonen dat ze hun best gedaan hebben om de eigenaar te vinden, vervalt het geld na 20 jaar aan de bank (las ik pas).
Zo zijn er nog heel wat oude spaarbankboekjes waar niemand meer van weet...
In de UK zijn er bedrijven die actief "jagen" op nabestaanden. Voor een percentage van de erfenis natuurlijk.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik weet dat bij verzekeringsmaatschappijen afdelingen bestaan die zich alleen maar bezig houden met dit vraagstuk. Uitvaartpolissen die 100 jaar oud zijn en nooit opgevraagd. Dan gaat men actief op zoek naar nabestaanden (tot op zekere hoogte, uiteraard).
Ik denk dat dit bij banken ook zo zal zijn. Slapende rekeningen e.d.
En als je dan gevonden word als erfgenaam van en je zegt "Kom maar op met de poen, maar dat percentage kun je vergeten?" Kan zo'n bedrijf dat afdwingen dan? Zomaar een vraag van mijn kant.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:01 schreef DiRadical het volgende:
[..]
In de UK zijn er bedrijven die actief "jagen" op nabestaanden. Voor een percentage van de erfenis natuurlijk.
Zag er laatst een programma over op de BBC : Heir Hunters
Ik weet niet hoe die bedrijven werken, maar ze kunnen natuurlijk op no cure/no pay werken, maar ook gewoon op no cure/less pay. Uiteraard kan dat bedrijf dat afdwingen. Je hebt immers een overeenkomst.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:11 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En als je dan gevonden word als erfgenaam van en je zegt "Kom maar op met de poen, maar dat percentage kun je vergeten?" Kan zo'n bedrijf dat afdwingen dan? Zomaar een vraag van mijn kant.
Dat zou de goede oplossing zijn. Maar een bank of ander bedrijf is vast niet verplicht dat te doen, zo kunnen ze geld in eigen zak houden..quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:31 schreef Soohr het volgende:
Ik kreeg laatst van de ING een brief dat op mijn spaarrekening, voorheen van de postbank, al 24 maanden geen bij of afschrijving was geweest, en of ik deze nog wilde behouden.
Zo'n brief komt vanzelf bij je erven terecht neem ik aan.
Niet als er geen erven bekend zijn, uiteraard.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:31 schreef Soohr het volgende:
Zo'n brief komt vanzelf bij je erven terecht neem ik aan.
Ik denk dat hij doelde op "heir hunters" die uit eigen beweging op zoek gaan naar nabestaanden van erfenissen. Er is hier wel eens in Nederland een rechtszaak over geweest als ik 't me goed herinner. De "heir hunter" heeft in ieder geval geen gelijk gekregen en kreeg geen geld.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe die bedrijven werken, maar ze kunnen natuurlijk op no cure/no pay werken, maar ook gewoon op no cure/less pay. Uiteraard kan dat bedrijf dat afdwingen. Je hebt immers een overeenkomst.
Klopt ook inderdaad. Maar als er geen enkele erfgenaam is, gaat de nalatenschap naar de Staat.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:36 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Niet als er geen erven bekend zijn, uiteraard.
Je hebt als gevonden erfgenaam toch geen overeenkomst met dat bedrijf? Jij wist niet eens dat het geld er was tot je gevonden werd.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe die bedrijven werken, maar ze kunnen natuurlijk op no cure/no pay werken, maar ook gewoon op no cure/less pay. Uiteraard kan dat bedrijf dat afdwingen. Je hebt immers een overeenkomst.
Precies dat bedoel ikquote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:44 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik denk dat hij doelde op "heir hunters" die uit eigen beweging op zoek gaan naar nabestaanden van erfenissen. Er is hier wel eens in Nederland een rechtszaak over geweest als ik 't me goed herinner. De "heir hunter" heeft in ieder geval geen gelijk gekregen en kreeg geen geld.
Ik denk dat die bedrijven er op zullen staan dat je eerst wat ondertekent voordat zij jou vertellen van wie je wat ge-erfd hebt.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:45 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je hebt als gevonden erfgenaam toch geen overeenkomst met dat bedrijf? Jij wist niet eens dat het geld er was tot je gevonden werd.
Ik heb dat Britse programma ook wel eens gezien, en zo gaat het niet. Ik denk dat ze de service bieden van het afhandelen en ze krijgen de klus als ze volgens mij een meerderheid van de erfgenamen hebben laten tekenen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik denk dat die bedrijven er op zullen staan dat je eerst wat ondertekent voordat zij jou vertellen van wie je wat ge-erfd hebt.
Nee banken worden niet door de overheid (= meestal de gemeente) ingelicht bij een overlijden. De Belastingdienst wordt wel op de hoogte gebracht.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 07:19 schreef The_Vipe het volgende:
Als de belastingdienst al inzicht heeft in al het geld van een Nederlander op zijn/haar verschillende bankrekeningen in Nederland heeft staan, lijkt het mij niet meer dan logisch dat de banken in geval van overlijden ook wel een 'signaal' zullen krijgen van een of andere overheidsinstantie dat de betreffende rechthebbende niet langer leeft. Spannender wordt het echter bij bankrekeningen in de zogenaamde belastingparadijzen waar ook de nederlandse overheid geen zicht op heeft.
Onder pensioenfondsen is inderdaad een bureautje `vergeten pensioenen´ o.i.d. waar je pensioenen kunt aanmelden die niet geclaimd worden. (Vaak mensen die geemigreerd zijn en ergens 2 jaar gewerkt hebben, of weduwenpensioenen van exen van jaaaaaren geleden).quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:50 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik weet dat bij verzekeringsmaatschappijen afdelingen bestaan die zich alleen maar bezig houden met dit vraagstuk. Uitvaartpolissen die 100 jaar oud zijn en nooit opgevraagd. Dan gaat men actief op zoek naar nabestaanden (tot op zekere hoogte, uiteraard).
Ik denk dat dit bij banken ook zo zal zijn. Slapende rekeningen e.d.
ja, ik ken ook een vrouw van tegen de 70 en die heeft 11 pensioenen en krijgt er nog steeds meer bij.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 09:28 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Onder pensioenfondsen is inderdaad een bureautje `vergeten pensioenen´ o.i.d. waar je pensioenen kunt aanmelden die niet geclaimd worden. (Vaak mensen die geemigreerd zijn en ergens 2 jaar gewerkt hebben, of weduwenpensioenen van exen van jaaaaaren geleden).
Lijkt me dat banken (DNB ?) ook zoiets heeft. Had het Ministerie van FInancien een paar jaar geleden niet eens een lijst met tegoeden uit de tweede wereld oorlog die nooit geclaimd waren ?
Klinkt logisch. En als ze dus niet voldoende handtekeningen krijgen, krijgen ze geen cent maar weet je wel dat er ergens geld voor je te halen valt?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:38 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb dat Britse programma ook wel eens gezien, en zo gaat het niet. Ik denk dat ze de service bieden van het afhandelen en ze krijgen de klus als ze volgens mij een meerderheid van de erfgenamen hebben laten tekenen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |