quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:00 schreef Qebbel het volgende:[..]
Tuurlijk! Maar als ik alleen al naar de foto's kijk, kan ik al raden dat dat in dit geval geheel niet opgaat. Nogmaals: ik heb helemaal niks tegen de politie. Ik ben blij met ze, vind het fijn dat ze op straat lopen om de boel in de gaten te houden, maar dit soort acties vind ik kansloos en zonde van hun tijd ook.
Ik neig om een beetje dezelfde gedachtes te krijgen.
Natuurlijk zijn er regels nodig in dit land en natuurlijk moet je je daar aan houden en moet er opgetreden worden als er iemand die regels overtreedt. Zo werkt een maatschappij.
Echter ik krijg steeds meer de indruk dat er, door hogere instanties, steeds meer nadruk wordt gelegd op de triviale regeltjes en daarop met niet passende straffen te antwoorden. Zoals het bekeuren van fietsers in een voetgangers gebied. Is het irritant als er gefietst wordt? Vast, maar niet per se gevaarlijk. Is het verboden om op een praktisch verlaten parkeerterrein op lage snelheid te stunten met je motor? Vast, maar is het werkelijk nodig om het rijbewijs in te nemen als je ziet dat er niemand of niets in gevaar gebracht wordt?
Is het werkelijk nodig om een hele middag met 5 man een twee baans 80km weg, zonder zijwegen en verkeerslichten/rotondes te controleren? Is het werkelijk gevaarlijk als een bestuurder van een scooter zijn telefoon pakt om te kijken hoe laat het is (bij gebrek aan horloge)? En is het nodig om daar dan ¤106 voor te vragen als al duidelijk is dat er door het dragen van een helm en het geluidsniveau van de scooter er toch nooit mee gebeld kan worden?
Mijns inziens zorgt deze verschuiving naar een betuttelende politie juist voor een soort van opstandigheid, afkeer van het politie orgaan en asociaal gedrag.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan