Bronquote:Provisies tot 80% gangbaar bij verzekeringen
Zes grote Nederlandse financiële instellingen blijken provisies op koopsommen aan tussenpersonen te betalen die niet veel onderdoen van die van DSB Bank. Dat blijkt uit een geheime brief van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uit juni.
Deze uitkomst is frappant omdat DSB Bank aan het wankelen werd gebracht door publicaties over de hoge provisies van 80% die de bank zou rekenen. Nu blijkt dus dat DSB helemaal geen uitzondering was.
Het onderzoek werd vertrouwelijk werd gestuurd aan het ministerie van Financiën. AFM roept daarin op tot het nemen van wettelijke maatregelen waarbij provisies op koopsommen worden gemaximeerd op 25%. Een provisie is de vergoeding die verzekeraars betalen aan de tussenpersoon die het product heeft verkocht.
Koopsommen
Het onderzoek richt zich specifiek op koopsommen. Dit zijn langlopende verzekeringen waarbij de consument de premie ineens en aan het begin moet voldoen. De koopsommen moeten worden aangeschaft wanneer er een consumptief krediet of een hypotheek wordt aangegaan. De verzekeringen keren uit bij arbeidsongeschiktheid, overlijden en werkloosheid.
Bij koopsommen die in combinatie met consumentenkrediet worden verkocht, zijn de provisies het hoogst. Drie van de zes onderzochte instellingen die de producten verkopen, blijken in 2008 provisies te hebben ingehouden van 25 tot 86% van de hele koopsom. 'Het gros van de aan de adviseurs/bemiddelaars betaalde provisies ligt rond de 80% van de koopsom', stelt AFM. Bij koopsommen die in combinatie met hypotheken worden verkocht, ligt de provisie gemiddeld iets lager.
Frisia is van de DSB zoals ook Postkrediet en noem ze maar op die tussen maatschappijtjes.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:42 schreef Sometimes het volgende:
Ik heb de afgelopen 10 jaar bij meerdere instellingen een lening gehad (Doorlopend Krediet), hieronder Postbank, OHRA, FBTO en ING.
De enige partij die me ooit een koopsom heeft geprobeerd te laten afsluiten is Frisia. Als ik dat niet deed dan ging het te betalen rentepercentage flink omhoog (van 4,3 naar 6,9). Niet gedaan dus. De lage rente gold alleen bij afsluiten van een dergelijke constructie.
Dat weet (en wist) ik.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:02 schreef Hoofdrubbel het volgende:
[..]
Frisia is van de DSB zoals ook Postkrediet en noem ze maar op die tussen maatschappijtjes.
Het probleem is dat de consument word wijs gemaakt dat er marktwerking is, in feit is er inderdaad een vorm van kartelvorming. Kwestie van de koek 'eerlijk' verdelenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:09 schreef Poekieman het volgende:
Socialistenzullen van deze situatie zeggen dat de vrije markt 'dus' niet werkt, maar eigenlijk betekent het dat er sprake is van kartel vorming, ofwel: de situatie is ontstaan door een gebrek aan vrije markt.
In een vrije markt zou het nooit mogelijk zijn dergelijke winstmarges te maken, omdat er dan concurrenten in de markt komen die een goedkoper product (met minder winstmarge) aanbieden.
Inderdaad, stelletje bandieten zijn dat. Ik heb ooit een blauwe maandag telemarketing gedaan voor dit bedrijf; koopsompolissen verkopen. Met een fijn contract eraanvast dat je verplichtte om maandelijks een vast bedrag in te leggen. Dat heb ik twee dagen volgehouden, toen was ik het zat om naieve oma'tjes met een bijstandsuitkering allerlei dure dingen aan te smeren waarvan je wist dat ze die niet konden betalen; en dan ook nog met zo'n hijgende coke snuivende teamleader in mijn nek: "SCOREN! SCOREN!! PAK DAT MENS DAN!!! KAT IN HET ZAKKIE!!"quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:12 schreef xenobinol het volgende:
AEGON natuurlijk, de moeder der woekerpolissen
Inderdaad, en ... Aegon is vorig jaar gered met belastinggeld anders was Aegon omgevallen, maar liefst 3 miljard Euro... Een schandaal an sich met die verkooptrucs bij Aegon.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:12 schreef xenobinol het volgende:
AEGON natuurlijk, de moeder der woekerpolissen
Die verhalen over coke snuivende managers heb ik ook eens van een vriend gehoord die telefonisch afspraken maakte voor de adviseurs van Spaarbeleg (natuurlijk ook van AEGON). Misschien had je wel dezelfde chef (lokatie Amersfoort?).quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Inderdaad, stelletje bandieten zijn dat. Ik heb ooit een blauwe maandag telemarketing gedaan voor dit bedrijf; koopsompolissen verkopen. Met een fijn contract eraanvast dat je verplichtte om maandelijks een vast bedrag in te leggen. Dat heb ik twee dagen volgehouden, toen was ik het zat om naieve oma'tjes met een bijstandsuitkering allerlei dure dingen aan te smeren waarvan je wist dat ze die niet konden betalen; en dan ook nog met zo'n hijgende coke snuivende teamleader in mijn nek: "SCOREN! SCOREN!! PAK DAT MENS DAN!!! KAT IN HET ZAKKIE!!"
Vergeet Nationale Nederlanden niet, ook niet bepaald vies van makkelijk geld.quote:[b]Op donderdag 15 oktober 2009 19:37 sc
Pieter Lakeman is slechts een vertegenwoordiger van belangen van boze klanten, alsof die er niet zouden zijn bij ING, ABN AMRO, AEGON en de RABO, bijvoorbeeld.
100 miljoen om een bank te reddenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:37 schreef Bankfurt het volgende:
Dirk Scheringa heeft 100 miljoen Euro van Wouter Bos nodig om DSB te redden, een schijntje vergeleken met de schandalen van ING en Aegon.
Legiolease was ook al zo erg , daar stond iedereen die van provisie direct of indirect afhankelijk was strak van de coke.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Die verhalen over coke snuivende managers heb ik ook eens van een vriend gehoord die telefonisch afspraken maakte voor de adviseurs van Spaarbeleg (natuurlijk ook van AEGON). Misschien had je wel dezelfde chef (lokatie Amersfoort?).
Lakeman is een vertegewoordiger van lompe mensen die niet snappen wat voor contracten ze ondertekenen. Trieste lui, hopelijk zien ze geen cent terug. Voor de spaarders bij DSB is het wel een triste zaak, hopelijk zien zij alles terugquote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:37 schreef Bankfurt het volgende:
Pieter Lakeman is slechts een vertegenwoordiger van belangen van boze klanten, alsof die er niet zouden zijn bij ING, ABN AMRO, AEGON en de RABO, bijvoorbeeld.
Natuurlijk is het heel erg vervelend voor de spaarders, maar Dirk Scheringa staat geen borg voor de lompe mensen die niet snappen wat voor een risico's ze lopen als ze hun geld bij een bank als DSB onderbrengenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:28 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Lakeman is een vertegewoordiger van lompe mensen die niet snappen wat voor contracten ze ondertekenen. Trieste lui, hopelijk zien ze geen cent terug. Voor de spaarders bij DSB is het wel een triste zaak, hopelijk zien zij alles terug
Dat dus, het is meer dan gebruikelijk, en dat zoveel mensen zich daarover verbazen is met enige reden toch wel apart te noemen. Maar ja, het Nederlandse volk heeft weer een extra katalysator gekregen om zijn gal te spuwen over die 'verschikkelijke bancaire sector'.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik neem aan dat er naast deze provisie ook nog een winstmarge in het product zelf zit. De verkoper krijgt dus de provisie, de bank ontvangt de winstmarge van het product zelf. Weet iemand wat de winstmarges op dit soort producten is?
Toch blijft de ophef mij wel enigszins verbazen, kostprijzen die meer dan één keer over kop gaan zijn in veel branches best gebruikelijk. Denk aan de broodjeszaak op het station, denk aan merkkleding, en denk aan diverse diensten. Of je nou een opslag betaald die naderhand uitgesplitst wordt in verkoopprovisie en winstmarge, of een opslag die volledig uit winstmarge bestaat, ik zie het verschil niet. Het is denk ik toch een soort selectieve verontwaardiging bij veel mensen, het een vind men gebruikelijk, het ander niet, en dat is dan kennelijk grond om op grond van nieuwe wetgeving te mogen grijpen in het businessmodel dat iemand hanteert.Het stoort mij toch enorm dat zelfs de VVD en D66 hier in mee gaan.
Het verschil zit hem in de leugens die je verteld worden. Je word gewoon voorgelogen, offertes blijken geen enkele correlatie met de werkelijke rendementen te hebben. Dat is gewoon bedrog. Er moet gewoon eerlijk voorgelicht worden over wat er nu werkelijk geleverd gaat worden en wat de realistische rendementen zijn, maar daar wringt natuurlijk de schoen, want dan word duidelijk wat de werkelijke kosten zijn. Dan wil niemand zo'n gedrocht meer kopen. Veel te weinig waar voor je geld.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat dus, het is meer dan gebruikelijk, en dat zoveel mensen zich daarover verbazen is met enige reden toch wel apart te noemen. Maar ja, het Nederlandse volk heeft weer een extra katalysator gekregen om zijn gal te spuwen over die 'verschikkelijke bancaire sector'.
As if we care!![]()
Nee maar impliceer je hier mee dat iedere mederwerker bij zo'n bank in wezen een oplichter is? Want degene die deze polissen lopen te verstrekken staan onderaan de ladder.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:46 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in de leugens die je verteld worden. Je word gewoon voorgelogen, offertes blijken geen enkele correlatie met de werkelijke rendementen te hebben. Dat is gewoon bedrog. Er moet gewoon eerlijk voorgelicht worden over wat er nu werkelijk geleverd gaat worden en wat de realistische rendementen zijn, maar daar wringt natuurlijk de schoen, want dan word duidelijk wat de werkelijke kosten zijn. Dan wil niemand zo'n gedrocht meer kopen. Veel te weinig waar voor je geld.
Is dat aangetoond of zijn er wellicht niet zulke realistische rekenvoorbeelden gebruikt. Het staat de lezer natuurlijk vrij de adviseur te vragen om het met andere getallen voor te rekenen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:46 schreef xenobinol het volgende:
Het verschil zit hem in de leugens die je verteld worden. Je word gewoon voorgelogen, offertes blijken geen enkele correlatie met de werkelijke rendementen te hebben.
Vraag maar eens bij een willekeurige ondernemer naar de winstmarge, meestal zul je een ontwijkend antwoord krijgen. Het is vrij normaal om dat verborgen te houden, alleen bij financiële producten moet het ineens allemaal transparant zijn. Het aanbod ligt er, onderhandelen kan natuurlijk, maar uiteindelijk is het accepteren of afwijzen, zoals dat met iedere aanbieding (in de zin van aanbod, niet als prijsstunt) het geval is.quote:Er moet gewoon eerlijk voorgelicht worden over wat er nu werkelijk geleverd gaat worden en wat de realistische rendementen zijn, maar daar wringt natuurlijk de schoen, want dan word duidelijk wat de werkelijke kosten zijn.
Een deel van de mensen die koopsompolissen hebben gekocht heb ik serieus medelijden mee. Die zijn zo onbegrensd dom dat ze feitelijk ontoerekingsvatbaar zijn. Anderen - met wel voldoende verstand - zijn mank gegaan voor grote geldbedragen die in het vooruitzicht zijn gesteld door de DSB verkopers.Das ook lompheid, maar daar heb ik geen medelijden mee. Sommigen hebben zelfs contact nog effe 50K opgenomen voor een caravan, verbouwing en 5 vakanties. De laatste groep loopt massaal te janken dat ze nu niks meer kunnen betalen en willen compensatie. Ik hoop dat ze de komende 8 jaar suikerbieten moeten vreten.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:36 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Natuurlijk is het heel erg vervelend voor de spaarders, maar Dirk Scheringa staat geen borg voor de lompe mensen die niet snappen wat voor een risico's ze lopen als ze hun geld bij een bank als DSB onderbrengen![]()
Natuurlijk is het goed zuur voor de spaarders, maar mensen moeten ook beseffen dat je ook risico's loopt als je spaart. Maar wat vaak word de term 'dom' en zoals jij zegt 'lomp' gebruikt, maar dat is mij wat te kort door de bocht.
Sorry dat ik het zeg, maar wat je hier vermeld slaat natuurlijk nergens op. Bespeur ik hier trouwens enige jaloezie?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:59 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Een deel van de mensen die koopsompolissen hebben gekocht heb ik serieus medelijden mee. Die zijn zo onbegrensd dom dat ze feitelijk ontoerekingsvatbaar zijn. Anderen - met wel voldoende verstand - zijn mank gegaan voor grote geldbedragen die in het vooruitzicht zijn gesteld door de DSB verkopers.Das ook lompheid, maar daar heb ik geen medelijden mee. Sommigen hebben zelfs contact nog effe 50K opgenomen voor een caravan, verbouwing en 5 vakanties. De laatste groep loopt massaal te janken dat ze nu niks meer kunnen betalen en willen compensatie. Ik hoop dat ze de komende 8 jaar suikerbieten moeten vreten.
Pierre
Zullen we daar dan voortaan een register over bijhouden, dan weten de banken tenminste ook welk vlees ze in de kuip hebben. Dan richten we speciaal een bank voor financieel onbekwamen op waar je alleen een simpele annuïteitenhypotheek kan krijgen tot 50 % van het inkomen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:59 schreef PierreBetfair het volgende:
Die zijn zo onbegrensd dom dat ze feitelijk ontoerekingsvatbaar zijn.
Je beroepen op de kleine lettertjes is imho een zwakte bod, hiermee geef je feitelijk al toe dat je product niet deugd. Wat mij het meeste dwars zit is dat de verkoper je enorme goudbergen belooft en dat de kleine lettertjes alle juridische aansprakelijkheid op de claims van de verkoper teniet doen. Dat deugd natuurlijk nooit niet. Stel je gaat naar de showroom voor een auto, de autoverkoper brengt een offerte uit waarbij hij 'belooft' dat de auto word uitgerust met een 100kW krachtbron en allerlei opties, echter in het verkoopcontract staat vermeld dat je totaal geen rechten kan ontlenen aan de voorgespiegelde krachtbron en opties. Vervolgens levert de verkoper de meest basic uitvoeren zonder opties en een 50kW krachtbron. Moet je als klant dan blij zijn met dit soort praktijken? Jurische klopt het allemaal maar het blijft natuurlijk gewoon oplichting. Maar misschien zijn er ondertussen wel genoeg mensen die dit soort gedrag normaal zijn gaan vindenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nee maar impliceer je hier mee dat iedere mederwerker bij zo'n bank in wezen een oplichter is? Want degene die deze polissen lopen te verstrekken staan onderaan de ladder.
En ik denk dat het 'liegen' waar jij het over hebt veelal terug te vinden valt in de kleine lettertjes vrees ik.
Jaloeziequote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:03 schreef sitting_elfling het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar wat je hier vermeld slaat natuurlijk nergens op. Bespeur ik hier trouwens enige jaloezie?
Ik snap je punt ook wel, en wat betreft dat 'kleine lettertjes' ben ik het ook wel met je eens. Maar het is nu eenmaal zo dat met wat voor contract je ook tekent, of dat voor een mobieltje is, een huur contract of een aanschaf voor een nieuwe plee. Je kunt altijd genaaid worden in de kleine lettertjes. Elk bedrijf is hier nou eenmaal erg geslepen in.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 21:09 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je beroepen op de kleine lettertjes is imho een zwakte bod, hiermee geef je feitelijk al toe dat je product niet deugd. Wat mij het meeste dwars zit is dat de verkoper je enorme goudbergen belooft en dat de kleine lettertjes alle juridische aansprakelijkheid op de claims van de verkoper teniet doen. Dat deugd natuurlijk nooit niet. Stel je gaat naar de showroom voor een auto, de autoverkoper brengt een offerte uit waarbij hij 'belooft' dat de auto word uitgerust met een 100kW krachtbron en allerlei opties, echter in het verkoopcontract staat vermeld dat je totaal geen rechten kan ontlenen aan de voorgespiegelde krachtbron en opties. Vervolgens levert de verkoper de meest basic uitvoeren zonder opties en een 50kW krachtbron. Moet je als klant dan blij zijn met dit soort praktijken? Jurische klopt het allemaal maar het blijft natuurlijk gewoon oplichting. Maar misschien zijn er ondertussen wel genoeg mensen die dit soort gedrag normaal zijn gaan vinden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |