abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:23:27 #1
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_73690468
Ik vraag me af dat als de AOW leeftijd omhoog gaat of dit dan automatisch ook geldt voor pensioen.
Normaal gesproken ga je toch op je 65e met pensioen, hier betaal je maandelijks pensioenpremie voor aan een pensioenverzekeraar, dit staat toch los van de AOW verder?

Een interpretatie zou kunnen zijn:
Werknemer wordt 65
-gaat met pensioen: ontvangt 70% van salaris vanaf dat moment
-nog geen AOW
Ex-werknemer wordt 67:
-ontvangt nu pensioen EN AOW.

Klopt dit zo?
keep up the good work!
pi_73690502
Nee, volgens mij gaan de pensioenen met het kabinetsbesluit ook meteen naar 67.
Eigenlijk vind ik dat oplichting, maar goed...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73690660
De grote vraag is, krijg je dan ook meer pensioen, want daar hoor je niemand over? Of doen ze pensioenpremies omlaag? Ze kunnen het immers over 2 jaar langer spreiden.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 19:29:43 #4
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_73690690
AOW zou ik begrijpen dat die naar 67 gaat, dat wordt gefinancierd en uitbetaald door de overheid, kan de politiek dus over beslissen.

Pensioen gaat via een pensioenverzekeraar waar je x aantal jaar aan moet betalen. Pensioenverzekeraar is geen overheid, dus mag de politiek daar dan wel over beslissen. Hoe zit het met pensioen en het land waar je woont. Stel je woont in België op je 65e en daar geldt pensioen wel vanaf 65.
keep up the good work!
pi_73690703
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:28 schreef Dennis101 het volgende:
De grote vraag is, krijg je dan ook meer pensioen, want daar hoor je niemand over? Of doen ze pensioenpremies omlaag? Ze kunnen het immers over 2 jaar langer spreiden.
Ik vind het gewoon oplichting weet je dat.
Het is op zijn minst contractbreuk.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73690733
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:29 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik vind het gewoon oplichting weet je dat.
Het is op zijn minst contractbreuk.
Vervelend, maar heb je ook de antwoorden?
pi_73695334
Er zijn voor de pensioenfondsen kort samengevat 4 mogelijkheden, of een tussenweg tussen de verschillende mogelijkheden. Wat er precies gaat gebeuren, zal uiteindelijk besloten moeten worden door het besturende orgaan van het pensioenfonds.

Mogelijkheid 1: Pensioenfondsen doen niet mee met de AOW-verhoging en blijven zich baseren op 65 jaar als pensioenleeftijd.

Mogelijkheid 2: Pensioenfondsen doen wel mee met de AOW-verhoging en verlagen de maandelijkse premie, omdat elke werknemer nu 2 jaar langer kan meebetalen aan het pensioen.

Mogelijkheid 3: Pensioenfondsen doen wel mee met de AOW-verhoging en verhogen de uitkering die de pensioengerechtigden krijgen. Er wordt immers 2 jaar extra betaald, dus is er ook meer geld voor de uitkeringen.

Mogelijkheid 4: Pensioenfondsen doen wel mee met de AOW-verhoging en gebruiken de verhoging van de AOW-leeftijd om hun dekkingsgraad flink omhoog te krikken. Daarmee veranderd er niet direct iets aan de premies en uitkeringen, maar op de lange termijn worden de uitkeringen daar wel hoger van omdat de bedragen bij een hoge dekkingsgraad worden geïndexeerd met de inflatie en als dat mogelijk is zelfs de indexatie wordt ingehaald van jaren dat de indexatie is overgeslagen (i.v.m. slechtere tijden voor het pensioenfonds, zoals dat nu voor de meeste pensioenfondsen het geval is).

Het meest logische lijkt mij een combinatie tussen 2 en/of 3 en/of 4.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 22:21:36 #8
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_73697347
De AOW over een jaar of 20 misschien helemaal afschaffen. De tijd dat vrouwen niet werkten is voorbij dus iedereen die werkt kan zichzelf van een pensioen voorzien en is niet meer afhankelijk van de staat (onbetrouwbare politiek).
Zelf kiezen hoeveel pensioen je betaalt en aan de hand daarvan de leeftijd bepalen wanneer je met pensioen kan.
De 35+ miljard? die we daarmee besparen aan AOW - uitkeringen zouden een hoop belastingverlagingen van kunnen worden doorgevoerd. Probleem van de toenemende AOW-lasten voor de staat door vergrijzing behoren dan ook tot het verleden.

Maarja ik ben nog jong en voor mensen die reeds 30 jaar belasting (=AOW premie) betaald hebben is dit niet helemaal fair (echter dat was het ook niet toen de AOW werd ingevoerd, voor de toenmalliger 65'ers die nooit hadden meebetaald).
keep up the good work!
pi_73697479
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Vervelend, maar heb je ook de antwoorden?
Dat schrijf ik er net boven.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73697578
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 22:24 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat schrijf ik er net boven.
Ik mis iets geloof ik? Je zegt dat de pensioenen naar 67 gaan, mijn vraag daarop is of ze dan de premies omlaag gaan doen, de pensioenen omhoog doen of dat je evenveel premie blijft betalen/pensioen krijgt en dat je dus genaaid wordt.
pi_73697845
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 22:26 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik mis iets geloof ik? Je zegt dat de pensioenen naar 67 gaan, mijn vraag daarop is of ze dan de premies omlaag gaan doen, de pensioenen omhoog doen of dat je evenveel premie blijft betalen/pensioen krijgt en dat je dus genaaid wordt.
Oh, sorry.
Wat ik begreep van mijn pensioenfonds (Fortis) gaan naar alle waarschijnlijkheid de premies omlaag, maar blijft de uitkering gelijk.
Dit is niet iets wat zij zelf verzinnen, maar zal via het kabinetsbesluit gebeuren. En dat moet nog komen dus...maar dit is volgens hun het meest waarschijnlijke scenario.

En vergis je niet: 2 jaar minder pensioen, is eigenlijk 4 jaar extra voor de pensioenfondsen...want je betaalt wel 2 jaar langer door.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73698542
Elk pensioenfonds heeft zijn eigen regels, maar in beginsel is het pensioen een hoeveelheid geld die op jouw naam weggezet is. De minister bepaalt dus niet vanaf welk moment jij daar (binnen de regels van het fonds) gebruik van gaat maken.
Maarrrr.....
In het huidige systeem betaal je vanaf je 65 ste aanzienlijk minder belasting hetgeen er voor zorgt dat aow+pensioen in de buurt komt van 70% van je gemiddeld verdiende nettolooon.
En uiteraard gaat de haagse boevenbende er voor zorgen dat die lagere belasting pas in gaat vanaf je 67ste. En daarmee wordt het bijna onmogelijk om (veel) eerder met pensioen te gaan.
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')