http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)aans-president.dhtmlquote:Wat Obama bereikte in één jaar als Amerikaans president![]()
De Amerikaanse president Barack Obama won de Nobelprijs na amper één jaar in zijn nieuwe functie. Wij zetten zijn verwezenlijkingen sinds januari 2009 op een rij:
April: Obama kondigt zijn intenties aan om een wereld zonder kernwapens te creëren. Hij beloofde in Praag dat de Verenigde Staten in de toekomst het belang van kernwapens in de nationale veiligheid zullen afbouwen. Op die manier hoopt hij dat ook andere landen met kernwapens zullen volgen. Hij kondigt ook onderhandelingen met Rusland aan over kernwapens.
Juni: Obama richt zich tot de moslims in de wereld en zegt dat het gebruik van geweld de spanningen tussen de moslims en het Westen vergroot heeft. Volgens Obama is de islam geen deel van het probleem, maar deel van het plan om vrede te promoten.
Juli: Obama vertelt Afrikaanse naties dat Westerse hulp enkel nuttig is als zij hun land goed regeren. Zo roept hij regeringen op meer verantwoordelijkheden te nemen in de strijd tegen oorlog, corruptie en ziekten. Hij sprak deze woorden uit in Ghana, een land dat volgens Obama een voorbeeld moet zijn voor de rest van Afrika.
Ook in het Midden-Oosten predikt Obama verzoening. Volgens de Amerikaanse president zal iedereen winst maken als er vrede in het Midden-Oosten komt.
September: Voor de Verenigde Naties roept Obama alle landen op om zich meer in te spannen in conflicten als de oorlog in Afghanistan en de discussies over kernwapens met Iran en Noord-Korea. Ze mogen niet verwachten dat de Verenigde Staten alles alleen kunnen doen.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)der-60-procent.dhtmlquote:: Populariteit Obama zakt eerste maal onder 60 procent
Omdat Obama toevallig zwart is? Nee, mijn vrouw is dat ook.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:31 schreef gelly het volgende:
Helaas welquote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:31 schreef GlowMouse het volgende:
Bush deed inderdaad meer in zijn eerste jaar
Martin Luther King heeft in zijn tijd aardig wat losgemaakt, Mandela niet vergeten natuurlijk.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:37 schreef HalvinCarris het volgende:
Oh en ontopic: Je kunt veel zeggen van Obama, maar het is de eerste neger uit de geschiedenis met een positief rendement.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:58 schreef Adolecens het volgende:
Jammer dat het deze kant opgaat met het topic..![]()
OT:
Ik heb vertrouwen in die man, alleen vind ik het (net als zo'n beetje de hele wereld, inclusief hemzelf) het veel te voorbarig om hen die prijs nu (al) te geven. Hij heeft inderdaad nog weinig bereikt op dat gebied, op de dag van uitreiking zat hij notabene met zijn staf om tafel om uitbreiding van troepen in Afghanistan te bespreken.
Het moet een prijs zijn voor echte veranderingen of ingrijpende gebeurtenissen en ik vind dat je op deze manier eerdere winnaars zoals Luther King, Mandela, Rode Kruis, en Gorbatsjov te kijk neerzet.
Daarnaast verlaagt het comité zichzelf, door op deze manier politieke inmeninging te laten meewegen in hun oordeel. Alfred Nobel zou zich omdraaien in zijn graf
is (hopelijk) weer on track.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:58 schreef Adolecens het volgende:
Jammer dat het deze kant opgaat met het topic..![]()
Het aantal mensen dat vertrouwen heeft in Obama daalt hard, mn in de VS.quote:Ik heb vertrouwen in die man
Is die Nobel prijs al niet jarenlang onderhevig aan waardedaling als je ziet dat een Al Gorequote:ik vind dat je op deze manier eerdere winnaars zoals Luther King, Mandela, Rode Kruis, en Gorbatsjov te kijk neerzet.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)der-60-procent.dhtmlquote:De populariteit van de Amerikaanse president Barack Obama is voor de eerste maal sinds zijn aantreden in januari onder de 60 procent gezakt. Dat blijkt uit een peiling van ABC News en de Washington Post die vandaag vrijgegeven werd
Verder lezen is schijnbaar ook een vak...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:07 schreef Clairvaux het volgende:
[..]
is (hopelijk) weer on track.![]()
[..]
[quote]Het aantal mensen dat vertrouwen heeft in Obama daalt hard, mn in de VS.
Vandaar dat ik onder het artikel ook schreef, geen woorden maar daden.![]()
[..]
LEZEN.....quote:Is die Nobel prijs al niet jarenlang onderhevig aan waardedaling als je ziet dat een Al Gore
ook een Nobel prijs voor de vrede heeft? Of een Peres en Arafat?
Een beter statement zou zijn om er eens een jaar geen uit te delen om te laten
zien hoe de wereld er voor staat?
Ik doelde daarmee op het algemeen vertrouwen in hem in de VS, had niets metquote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:14 schreef JoeThePlumber het volgende:
[..]
Verder lezen is schijnbaar ook een vak...
Belastingen verlagen en onderwijswetten ja... Da's al meer dan Obama.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 00:31 schreef GlowMouse het volgende:
Bush deed inderdaad meer in zijn eerste jaar
Klopt helemaal, maar hier gaat het erom of datgeen wat hij tot dusver heeft gedaan en/of toegezegd voldoende is om zo'n hoge prijs als de Nobelprijs voor de Vrede te krijgen? Dat vind ik niet. Misschien over 4 of 8 jaar, als je kan beoordelen wat hij daadwerkelijk heeft bewerkstelligt, maar nu nog niet dus.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 01:31 schreef isogram het volgende:
Obama is nog maar amper bezig en zit met een enorme erfenis van 8 jaar Bush; ga die puinzooi maar eens opruimen. De verzoenende toon die Obama her en der heeft aangeslagen, lijkt me goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |