Zo leer je nog eens wat.quote:De gemiddelde Turk heeft geen hoge dunk van de Arabische wereld. Sterker nog, Turken vinden dat Arabieren Turken in het verleden telkens hebben verraden. Het machtige Ottomaanse rijk is mede door het verraad van de 'islambroeders' gevallen.
Vertel al je andere gedachtes over Arabieren en Turken. Daar ging het ook overquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:25 schreef Blackf1re het volgende:
Boeit me niet. Maar ik hoef ze niet bij de EU.
Onderwerp blijft recent.........quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:26 schreef Linkse_Rakker het volgende:
wel intressant, maar uhmmm............................
dat artikel is 11 jaar oud.
Maar wat vind je over dat deel van Mohammed?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:30 schreef IHVK het volgende:
Alle Turken vinden alle Arabieren verraders?
Verder is het gewoon historisch juist dat de Arabieren ook een belangrijke factor waren in de ontmanteling van het Ottomaanse Rijk.
Kijk maar naar Lawrence of Arabia etc. Helaas hebben ze er niet veel voor teruggekregen.
En daarmee bedoel ik het natuurlijk redelijk oppervlakkig. Gewoon die irrationele vijandigheid tegen een hele groep die voortkomt uit iets van vroeger. Een beetje overdreven.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:30 schreef Dastan het volgende:
Dit is een beetje dezelfde verhouding als Nederland-Duitsland alleen dan met een nog grotere tijdskloof.
Via gesprekken, maar dat doet er niet toequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:31 schreef IHVK het volgende:
Maar goed waarom kom je inderdaad ineens met een artikel uit 1998?
er zijn nog Turken die er zo over denken. In dit geval maakt het niet uit of het mindert of niet, maar het ging me erom wat jullie ervan vinden (jullie=Turken)quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:33 schreef IHVK het volgende:
Ik vind het hele artikel maar overdreven. Hoewel het wel gedeeltelijk waar is. Het is echter een enorme generalisatie en het lijkt erop alsof de auteur toevallig met twee Turken heeft gesproken.
En het is 10 jaar geleden, publieke opinies veranderen wel eens.
Dat is toch gewoon de "klassieke" opvatting over Mohammeds missie, nl. dat hij orde bracht in een samenleving die in een staat van anarchie en barbarij verkeerde? Volgens mij valt daar niet zoveel van te maken.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:31 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Maar wat vind je over dat deel van Mohammed?
ik bedoel eigenlijk meer anti-Arabismequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:37 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat is toch gewoon de "klassieke" opvatting over Mohammeds missie, nl. dat hij orde bracht in een samenleving die in een staat van anarchie en barbarij verkeerde? Volgens mij valt daar niet zoveel van te maken.
quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:27 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Onderwerp blijft recent.........
dus wil je inhoudelijk reageren als je het interessant vindt
zo denk ik er ook niet over, maar het is leuk om de mening van een andere Turk te horen. Ik kom nog erg vaak Turken tegen die er zo over denken en ook Nederlanders die deze gedachte krijgen door de omgang met Turken. Een Azerbeidzjaan kan me verraden, maar ook een Arabier, dat ligt niet vast door de geschiedenis.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:37 schreef IHVK het volgende:
Ik denk niet in termen van volken. Arabieren-> verraders Azerbeidzjanen-> broeders
Dat soort dingen geloof ik niet in. Ik vind Arabieren van nu dan ook geen verraders omdat 100 jaar geleden het Ottomaanse rijk uit elkaar viel.
Wat anderen vinden weet ik niet.
Respect voor het Arabisme of voor de Arabieren van nu? Je kan natuurlijk niet zeggen dat je alle Arabieren niet mag, maar als je er veel tegenkomt die je niet mag en je baseert dit oordeel niet op de geschiedenis, dan heb ik er geen problemen mee.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:40 schreef quatara het volgende:
Maar daar weten de Turken wel raad op: Allah was genoodzaakt de nieuwe profeet (Mohammed dus) naar de Arabieren te sturen, omdat zij zo ongewoon verdorven waren.
Zo herkenbaar, mijn moeders argument altijd.Veel niet Arabische moslims voelen zich te goed voor arabieren (elite-moslims,lol) vooral Afghanen, Iraniërs, turken, etc. Dat komt deels door verleden maar ook omdat de stroming wahabisme niet erg gewaardeerd wordt. Ze zeggen vaak dat de barbaarse cultuur zie uithuwelijking,eerwraak,etc. afkomstig is van Arabieren en natuurlijk zit het in de politieke vlak niet goed.
Maar ik vind het fout als moslims zoveel onderscheid maken en profeet Mohammed was een arabier dus beetje respect mag wel...
In de kuststreken heb ik niet superveel hoofddoeken gezien. Wel meer dat ze vinden dat het geloof vriendelijk moet zijn en dat je niet zoveel verplichtingen moet hebben. Kwam neer op: een goed hart is voldoendequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:41 schreef Linkse_Rakker het volgende:
[..]
Intressant is toch vooral, dat turkye juist de laatste 10 jaar zowel verwesterst is in bijvoorbeeld de kust streken. Maar net zo hard geislamiseerd in de zin van meer hoofd doekjes, meer islaam in de politiek.
ook zet het zich meer af tegen israel en lijkt het meer en meer de kant van het midden oosten(de arabieren) te kiezen.
Verder wist ik niet dat die gevoelens er waren in de gemiddelde turk. Daar kunnen we misschien wel uit opmaken dat turkye helemaal niet zo graag in de arabishe liga wil zitten in plaats van EU.
Weer 1 argument minder dus voor het links fascistische blok, om als smoesje te gebruiken om turkeye koste wat kost in de EU te krijgen.
Ja kijk, dat is het punt nou. Als ik Arabieren niet zou mogen dan zou ik dus zeggen dat profeet Mohammed en zijn naasten ook niet kloppen maar dat kan ik niet zeggen dus ik generaliseer niet maar natuurlijk kan ik individuele arabieren niet mogen. Daarnaast zoals ik al zei moeten moslims proberen zo'n een klein mogelijk verschil te maken tussen moslims want we meoten streven naar één gemeenschap.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:45 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Respect voor het Arabisme of voor de Arabieren van nu? Je kan natuurlijk niet zeggen dat je alle Arabieren niet mag, maar als je er veel tegenkomt die je niet mag en je baseert dit oordeel niet op de geschiedenis, dan heb ik er geen problemen mee.
De geschiedenis roept veel haat op bij sommige mensen, volgens mij zit dat gewoon in je en is het lastig op zij te zetten. Terwijl je juist geen onderscheid mag makenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:51 schreef quatara het volgende:
[..]
Ja kijk, dat is het punt nou. Als ik Arabieren niet zou mogen dan zou ik dus zeggen dat profeet Mohammed en zijn naasten ook niet kloppen maar dat kan ik niet zeggen dus ik generaliseer niet maar natuurlijk kan ik individuele arabieren niet mogen. Daarnaast zoals ik al zei moeten moslims proberen zo'n een klein mogelijk verschil te maken tussen moslims want we meoten streven naar één gemeenschap.
Ja idd, daarom wordt nationalisme als een ziekte beschouwd in de Islam.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:53 schreef Knjiga het volgende:
[..]
De geschiedenis roept veel haat op bij sommige mensen, volgens mij zit dat gewoon in je en is het lastig op zij te zetten. Terwijl je juist geen onderscheid mag maken
terechtquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:57 schreef quatara het volgende:
[..]
Ja idd, daarom wordt nationalisme als een ziekte beschouwd in de Islam.
Terwijl de meeste nationalistische landen juist islamitisch zijn.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:57 schreef quatara het volgende:
[..]
Ja idd, daarom wordt nationalisme als een ziekte beschouwd in de Islam.
Wacht maar tot harajuka of Burakius dit topic vindtquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:37 schreef IHVK het volgende:
Ik denk niet in termen van volken. Arabieren-> verraders Azerbeidzjanen-> broeders
Dat soort dingen geloof ik niet in. Ik vind Arabieren van nu dan ook geen verraders omdat 100 jaar geleden het Ottomaanse rijk uit elkaar viel.
Wat anderen vinden weet ik niet.
Is de VS islamitisch? Nee. Stelling verworpen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:03 schreef Westerling het volgende:
[..]
Terwijl de meest nationalistische landen juist islamitisch zijn.
Straks komt de stelling nog andersom: islamitische landen zijn nationalistischquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:08 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is de VS islamitisch? Nee. Stelling verworpen.
Hmm. Redeneren is moeilijk blijkt maar weer.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:08 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Is de VS islamitisch? Nee. Stelling verworpen.
Ik zag het.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:24 schreef Westerling het volgende:
[..]
Hmm. Redeneren is moeilijk blijkt maar weer.
Ik zie het, alsnog denk ik dat het een moeilijk houdbare stelling is. Als je ervan uit gaat dat elk land in bepaalde mate nationalistisch is, zou je alleen nog maar landen moeten tellen en categoriseren naar islamitisch tegenover niet-islamitisch. Ik gok dat de niet-islamitische landen in de meerderheid zijn.quote:
Wordt een beetje ingewikkeld verhaal.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:31 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Ik zie het, alsnog denk ik dat het een moeilijk houdbare stelling is. Als je ervan uit gaat dat elk land in bepaalde mate nationalistisch is, zou je alleen nog maar landen moeten tellen en categoriseren naar islamitisch tegenover niet-islamitisch. Ik gok dat de niet-islamitische landen in de meerderheid zijn.
spannend..quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:34 schreef Westerling het volgende:
[..]
Wordt een beetje ingewikkeld verhaal.
Maar zou je het met me eens zijn als ik zou zeggen dat islamitische landen gemiddeld een stuk nationalistischer zijn dan niet islamitische?
Het optreden van Erdogan jegens Perez en talloze Turkse series hebben Turkije waanzinnig populair gemaakt bij de Arabieren, een stuk of 5 / 6 series worden er uitgezonden en met genot bekeken.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:21 schreef IHVK het volgende:
Ik vind het overigens veel interessanter over hoe 'Arabieren' denken over Turken.
Iemand?
andersom ookquote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:43 schreef Sjaakmat het volgende:
Ik vraag me af of hier de laatste jaren nog verandering in is gekomen. Voor zover ik weet vindt men (in ieder geval in Marokko) Turkije soms wel een beetje een vreemde eend in de bijt.
vertel me meer over punt 2quote:Op woensdag 14 oktober 2009 14:17 schreef Ghaazi het volgende:
Twee punten van kritiek:
1. De Turken hebben de Arabieren achtergesteld ten tijde van de Ottomaanse era.
2. De stelling over de profeet klopt niet. Het hoorde bij het Wereldplan van God om het zegel der profeten naar de Arabieren te sturen vanwege andere dwingende redenen.
Oh? Turken in Turkije hebben een mening over Marokko? Vertel eens danquote:
Vertel eerst over hoe Marokkanen in Marokko denken over (Turken in) Turkijequote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:03 schreef Sjaakmat het volgende:
[..]
Oh? Turken in Turkije hebben een mening over Marokko? Vertel eens dan
Dat deed ik al... daar reageerde je op met "andersom ook"...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:08 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Vertel eerst over hoe Marokkanen in Marokko denken over (Turken in) Turkije
Dat had vooral iets te maken met hoe in Turkije met het Arabisch wordt omgegaan. Er wordt bijvoorbeeld gebeden in het Turks geloof ik? Het is niet dat er echt slecht over Turkije wordt gesproken ofzo hoor.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:10 schreef Knjiga het volgende:
Ik vraag me af of hier de laatste jaren nog verandering in is gekomen. Voor zover ik weet vindt men (in ieder geval in Marokko) Turkije soms wel een beetje een vreemde eend in de bijt.
Ga je dit niet uitleggen?
Ja, maar niet iedereen hoor. Sommige/veel (ik weet niet hoe het zit) kennen het Arabisch niet. Allah kent de intentie van degene die een gebed verricht.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:16 schreef Sjaakmat het volgende:
[..]
Dat had vooral iets te maken met hoe in Turkije met het Arabisch wordt omgegaan. Er wordt bijvoorbeeld gebeden in het Turks geloof ik? Het is niet dat er echt slecht over Turkije wordt gesproken ofzo hoor.
Komt andersom ook voor, Arabieren die denken dat ze übermenschen zijn omdat de Koran in het Arabisch is en de profeet een Arabier. Beide groepen zijn idioten die niets van hun religie hebben geleerd.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:40 schreef quatara het volgende:
Veel niet Arabische moslims voelen zich te goed voor arabieren (elite-moslims,lol) vooral Afghanen, Iraniërs, turken, etc.
Nop.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:16 schreef Sjaakmat het volgende:
[..]
Dat had vooral iets te maken met hoe in Turkije met het Arabisch wordt omgegaan. Er wordt bijvoorbeeld gebeden in het Turks geloof ik? Het is niet dat er echt slecht over Turkije wordt gesproken ofzo hoor.
Met hun gedachte in de jaren '30?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:05 schreef Burakius het volgende:
Gebeden in het Turks? Hoe verzin je het..
Turken haten Arabieren niet. Slechts een select aantal holbewoners in Turkije die nog in de jaren '30 leven.
Ik ben een Turk en ik hou van Arabieren ^^
En hun opleidingsniveau zal dan waarschijnlijk niet zo hoog zijn. De selecte aantal die wel iets tegen Arabieren heeft zijn waarschijnlijk aleviet , is geen moslim , of heeft gewoon een zieke gedachtegang.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:07 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Met hun gedachte in de jaren '30?
Ik ben genoeg Turken tegengekomen die dom praatten over Arabieren in Nederland en Turkije. Gewoon in 2009.
Opleidingsniveau: hboquote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:09 schreef Burakius het volgende:
[..]
En hun opleidingsniveau zal dan waarschijnlijk niet zo hoog zijn. De selecte aantal die wel iets tegen Arabieren heeft zijn waarschijnlijk aleviet , is geen moslim , of heeft gewoon een zieke gedachtegang.
In de Islam is er geen plaats voor nationalisme.
En jij bent "anti-Arabisch" en Turk?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:11 schreef Knjiga het volgende:
[..]
Opleidingsniveau: hbo
geen aleviet
wel moslim
ik ben niet anti-Arabisch, waar haal je dat vandaan?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
En jij bent "anti-Arabisch" en Turk?
Ehm je reageert toch op mijn stukje ???? Waarom zou je anders toevoegen dat je geen aleviet bent en wel moslim etc...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:12 schreef Knjiga het volgende:
[..]
ik ben niet anti-Arabisch, waar haal je dat vandaan?
Eeh ik had het over andere Turken die hbo doen, geen aleviet zijn en Arabieren niet mogen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:13 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ehm je reageert toch op mijn stukje ???? Waarom zou je anders toevoegen dat je geen aleviet bent en wel moslim etc...
wtfz0rs?
Ja, daar heeft de Arabische wereld over het algemeen ook echt het geld voorquote:Op donderdag 15 oktober 2009 00:08 schreef FP128 het volgende:
Ik vind alleen dat de Arabische wereld hypocriet
is inzake hun "pure islam" want zij spreken geregeld zichzelf tegen met hun verkwisting van
oliegeld aan allerlei kitscherige zaken zoals huizen,hoeren en partys.
Oh... mijn fout. Ik dacht dat het zoiets was... Of is het verplicht dat er in het Turks gepreekt wordt ofzo?quote:
Nee, het is niet verplicht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:43 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Oh... mijn fout. Ik dacht dat het zoiets was... Of is het verplicht dat er in het Turks gepreekt wordt ofzo?
Sorry als ik iemand beledig btw.
De Qu'ran is slechts de Qu'ran als het in het Arabisch uitgesproken wordt. De vertalingen van de Qu'ran zijn slechts toenaderingen tot de echte Qu'ran (wat dus in het Arabisch is). Zodoende is het bidden ook in het Arabisch.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:43 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Oh... mijn fout. Ik dacht dat het zoiets was... Of is het verplicht dat er in het Turks gepreekt wordt ofzo?
Sorry als ik iemand beledig btw.
Maar dat is dus niet verplicht in het Turks?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 19:47 schreef Burakius het volgende:
Wat wel zo is, dat er op de vrijdag een "hutbe" wordt gegeven. Dit wordt in Turkse moskee's wel in het Turks gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |