abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73645569
Ik val gelijk met de deur is huis, omdat ik advies nodig heb betreft het volgende:

1 week geleden ben ik naar mijn mening onterecht op staande voet ontslagen.

Vorige week Vrijdag was ik ziek, maar ben gewoon naar mijn werk gegaan..aangezien ik het rond 1 uur echt niet meer trok heb ik gevraagd of ik even de huisarts kon bellen voor een afspraak.
Vervolgens ben ik ziek naar huis gegaan van mijn werk, huisarts bezoek, medicijnen etc etc.

Toen ik thuis kwam ben ik gelijk gebeld door de arbo, of ik het verhaal kon uitleggen en wat ik precies had.

Allemaal netjes uitgelegd en en het was afgehandeld. Maandag zou ze opnieuw contact opnemen om te kijken hoe het ging en of ik alweer kon werken. Daarna lekker mijn bed ik gedoken.
Zaterdag kreeg ik een brief in de bus van mijn werkgever waarin stond dat ik niet aanwezig was en dat dit een officiële waarschuwing was en dat ik Maandag mijn verhaal mocht uitleggen.

Maandag het gesprek gehad en uitgelegd dat ik sliep en dat ik mijn deurbel niet heb gehoord, ze vonden het een vaag verhaal en wilde me niet geloven.
Baas stond op springen en flapte eruit dat niet de arbo aan de deur was geweest maar zij..
Mijn verhaal raakte volgens hun kant noch wal, en ze zouden in overleg gaan wat ze zouden doen.

Vervolgens een uur gewacht en toen kon ik wederom naar het kamertje lopen om de uitslag te horen.
Ik werd op staande voet ontslagen. Kon gelijk weg en ze vonden het jammer dat het zo moest gaan.
Ontslag natuurlijk niet getekend en kwaad naar huis gegaan en alle papiertjes er even bijgepakt.
In mijn contract stond dat ik min. 3x een officiële waarschuwing moest hebben gehad voordat ik ontslag zou kunnen krijgen.
En op staande voet ontslag was alleen mogelijk als er :

* fraude zou zijn gepleegd
* diefstal
* geweld, dreigementen etc.

Ook stond erin dat het mijn verantwoording was als ik niet beschikbaar was voor de arbo zowel telefonisch als voor een huisbezoek.
Telefonisch ben ik bereikbaar geweest voor de arbo.
Maar ik kan mezelf niet heugen dat het oke is als je baas zomaar langskomt, en eerst heeft gezegd dat het de arbo was die aan de deur was.

Mijn vraag dus.. is dit een ontrecht ontslag? ik had namelijk een contract tot febr. 2010 en was al uit mijn proeftijd.
Mijn contract wordt ook niet uitbetaald, en dat is volgens mij wel verplicht..

Alvast bedankt voor de reacties
cowards die many times before they are dead.
pi_73645708
Dit riekt naar zwaar onterecht ontslag. Beetje vreemd verhaal. Zelf niet vreemde opmerkingen gemaakt naar je baas toe?
pi_73645719
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:35:04 #4
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_73645776
Stap 1: laat schriftelijk en aangetekend weten dat je het niet eens bent met je ontslag en dat je bereid bent om te werken!
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:36:28 #5
44920 TallMan
Permanent brain failure
pi_73645830
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:35 schreef TGVkopper het volgende:
Stap 1: laat schriftelijk en aangetekend weten dat je het niet eens bent met je ontslag en dat je bereid bent om te werken!
Die dus

en stap 2:
gedegen juridisch advies inwinnen.
geheelonthouder met geheugenverlies
Mensen die zeggen dat domme vragen niet bestaan stellen ze zelf.
pi_73645837
Absoluut niet, ik heb haar gevraagd wat de reden was en ze gaf geen antwoord..

Ben erg beleefd gebleven en heb het zo zakelijk mogelijk proberen op te lossen maar Mevrouw vond het nodig om zelf de hele tent bij elkaar te schreeuwen omdat mijn verhaal volgens haar niet klopte, en schoof toen mooi het ontslag voor mijn neus

Wie kan bewijzen dat ik niet thuis was? en wie kan bewijzen dat Mevrouw daadwerkelijk aan de deur is geweest? Als baas zijnde jezelf voor doen als arbo vind ik persoonlijk erg onproffesioneel.

Daarbij bij ik enorm geschoffeerd door mijn baas tijdens dat gesprek : ik was een leugenaar en ik was dom etc etc.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:37:11 #7
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_73645846
Wat een mafkees die baas. Beetje overspannen ofzo?

Gewoon even naar een advocaat, die is hier in een kwartier klaar mee.
pi_73645868
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 13:33 schreef buitenbeentje het volgende:
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel die dan in.
Dit dus, goed dat je die papieren niet getekend heb.
Verder zou ik gewoon weer naar kantoor gaan, al is het om aanwezig te zijn.

Nu wil je daar niet meer werken natuurlijk, maar laat ze je maar ontslaan met een dikke bonus
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73645938
Vanmiddag ga ik een aangetekende brief op de post doen.
In een noten dop :

* geen dringende reden voor ontslag op staande voet.
* werk willig
* dingen die niet klopen wat betreft de arbeids overeenkomst en het ontslag en het verzuimbeleid.
* en het hele verhaal van A tot Z uitleggen..
* ik verwacht binnen 5 dagen schriftelijk antwoord zoniet start ik een juridische procedure.

Kort maar krachtig en weinig emotioneel gezeik.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:39:51 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73645939
Het is geen geldig ontslag

Om te beginnen is het ziek naar huis gaan geen reden om een officiele waarschuwing te geven.

Daarnaast; meteen dezelfde middag nog gebeld worden door de arbo is echt heel snel. Onvoorstelbaar snel eigenlijk......
Een arboarts kan aan de deur komen maar als jij ligt te slapen omdat je ziek bent moet hij een briefje achterlaten. Je moet dan bellen en/of op spreekuur komen. Daarnaast had je telefonisch een afspraak dat je maandag contact zou hebben, dus kon je er gevoeglijk vanuit gaan dat er die dag geen bezoek meer zou komen en je daar dus niet op hoefde te wachten. Je bent dus naar bed gegaan om uit te zieken omdat je geen arts meer verwachtte.

Wat je moet doen:
  • Brief sturen dat je het niet eens bent met het ontslag op staande voet, een reden is hiervoor niet aanwezig
  • In je brief stellen dat je beschikbaar bent voor arbeid
  • Je rechtsbijstandverzekering bellen (als je die hebt)
  • Alvast op zoek naar nieuwe baan (maar geen ontslag nemen!!!!)

Zoals je baas zich nu opstelt zal het een rechtzaak worden. Hij lijtk mij duidelijk te hebben gezocht naar redenen om je te kunnen ontslaan. Hij heeft geen grond voor een ontslag op staande voet, zelfs niet voor een ontslag uberhaupt. Vanwege de verstoorde arbeidsverhouding zal verder werken ook geen optie zijn, hij zal dus een schadevergoeding aan je moeten gaan betalen
  • Everything you want is on the other side of fear.
    Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
    pi_73646058
    Ik zag hier net iemand posten om terug te gaan naar kantoor.

Dat gaat dus niet want ik ben er niet meer welkom...

Ben de laatste paar dagen erg gefrusteerd en ik kan het gewoon niet begrijpen...

Kan ik ook in de brief zetten dat ik imago schade heb opgelopen? want op staande voet ontslaan worden is nooit prettig om te melden bij je evt nieuwe werkgever...
    Dankzij mijn oude werkgever is het voor mij moeilijker om een nieuwe aanstelling te vinden..
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:45:07 #12
    65960 sanger
    pi_73646125
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:39 schreef lesdeux het volgende:
    Vanmiddag ga ik een aangetekende brief op de post doen.
    In een noten dop :

* geen dringende reden voor ontslag op staande voet.
    * werk willig
    * dingen die niet klopen wat betreft de arbeids overeenkomst en het ontslag en het verzuimbeleid.
    * en het hele verhaal van A tot Z uitleggen..
    * ik verwacht binnen 5 dagen schriftelijk antwoord zoniet start ik een juridische procedure.

Kort maar krachtig en weinig emotioneel gezeik.
    Paar opmerkingen:

• Vermeld niet dat er geen reden voor ontslag op staande voet is, maar dat er uberhaupt geen ontslaggrond is. Anders zou dat kunnen worden uitgelegd dat je het wel eens zou zijn met een ontslag met opzegtermijn.
  • Over de dingen die niet kloppen zou ik nog niets zeggen. Daar komt ze wel achter dmv je advocaat.
  • Maak bezwaar tegen de officiele waarschuwing en leg in dat bezwaar uit waarom die onterecht is. Vermeld dat je een afspraak had met de arbo en dat er specifiek geen bezoek was afgesproken. Daarnaast is het normaal om ziek op bed te liggen en hoort niet iedereen de deurbel in zijn slaap.
  • Ik zou niet meteen dreigen een procedure te starten. Ze is immers pas in gebreke als ze je loon niet tijdig uitbetaald.
  • Everything you want is on the other side of fear.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:45:20 #13
    182660 adwin
    Red Rocket!
    pi_73646130
    Ah laat ik hier nou net een studie in volgen. Interessante zaak!

Werkweigering (zo ziet je werkgever dit) is inderdaad een reden voor ontslag op staande voet. Echter, dit mag niet zonder waarschuwing (schriftelijk!). Aangezien de ARBO jou het recht had gegeven om thuis te blijven, mocht je ook thuis blijven. Daar komt echter wel bij kijken dat je bereikbaar moet zijn voor je werkgever/ de arbodienst voor het geval zij willen kijken hoe het erbij staat.

Nu was je niet bereikbaar, kan gebeuren. Echter dan had je werkgever je (let op: weer schriftelijk) moeten laten weten dat je niet bereikbaar bent geweest. Ook had er in die brief moeten staan wat de eventuele consequenties zouden zijn. Dit is altijd eerst loonopschorting/loonstopzetting.

Mocht je na deze brief wel weer gewoon ingeroosterd zijn om te werken, maar dan pas niet komen. Dan zou het een geldige reden voor ontslag op staande voet zijn, dan is er immers sprake van werkweigering.

In dit geval denk ik dat je een hele sterke zaak hebt. Ik zou wel even alles wat je schriftelijk hebt ontvangen (afschrijving huisarts etc.) bewaren.

Wat je nu het beste kan doen is een brief sturen naar je werkgever dat je het niet met je ontslag eens bent, is immers geen sprake van een dringende reden.

Wanneer dit een kantonrechterzaak zal worden, dan heb je een hele sterke kans. Een werkgever moet namelijk kunnen aantonen dat zij er alles aan hebben gedaan om jou te contacteren en jou te helpen te re-integreren.

succes!
    Alcohol doesn't solve any problems... But then again, neither does milk!
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:45:50 #14
    65960 sanger
    pi_73646143
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:43 schreef lesdeux het volgende:
    Ik zag hier net iemand posten om terug te gaan naar kantoor.

Dat gaat dus niet want ik ben er niet meer welkom...

Ben de laatste paar dagen erg gefrusteerd en ik kan het gewoon niet begrijpen...

Kan ik ook in de brief zetten dat ik imago schade heb opgelopen? want op staande voet ontslaan worden is nooit prettig om te melden bij je evt nieuwe werkgever...
    Dankzij mijn oude werkgever is het voor mij moeilijker om een nieuwe aanstelling te vinden..
    Het is geen ontslag op staande voet, dat zal de rechter immers terug gaan draaien
    Everything you want is on the other side of fear.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:48:55 #15
    65960 sanger
    pi_73646261
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:45 schreef adwin het volgende:
    Ah laat ik hier nou net een studie in volgen. Interessante zaak!

Werkweigering (zo ziet je werkgever dit) is inderdaad een reden voor ontslag op staande voet. Echter, dit mag niet zonder waarschuwing (schriftelijk!). Aangezien de ARBO jou het recht had gegeven om thuis te blijven, mocht je ook thuis blijven. Daar komt echter wel bij kijken dat je bereikbaar moet zijn voor je werkgever/ de arbodienst voor het geval zij willen kijken hoe het erbij staat.
    Wanneer dit een kantonrechterzaak zal worden, dan heb je een hele sterke kans. Een werkgever moet namelijk kunnen aantonen dat zij er alles aan hebben gedaan om jou te contacteren en jou te helpen te re-integreren.

[/quote]

Sinds wanneer is ziek naar huis gaan werkweigering? TS had zich ziek gemeld bij de werkgever en heeft de Arbodienst te woord gestaan. Werkweigering is dus sowieso niet aan de orde......
    Everything you want is on the other side of fear.
    pi_73646341
    Adwin, in mijn contract staat dat ik bereikbaar moest zijn voor de arbo ( telefonisch of via een huisbezoek ) telefonisch ben ik bereikbaar geweest en mijn baas heeft zich voorgedaan als arbo wat volgens mij absoluut niet mag.

Het volgende ding wat mij net binnen schoot : de medicijnen die ik kreeg heten dyoxcycline en ik mag daar niet mee naar buiten vanwege UV straling als de zon zou schijnen.
    Krijg je vervelende vlekken van in je gezicht etc.. je word er iig niet knapper op haha
    Wat het die middag dus deed..
    Toen ik dat wilde uitleggen aan mijn baas, wilde baas dat niet aanhoren want dat was volgens haar privé.

Heb het verwijs briefje van de huisarts nog, medicijn doosje, etc.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:53:07 #17
    182660 adwin
    Red Rocket!
    pi_73646369
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:48 schreef sanger het volgende:

[..]

Sinds wanneer is ziek naar huis gaan werkweigering? TS had zich ziek gemeld bij de werkgever en heeft de Arbodienst te woord gestaan. Werkweigering is dus sowieso niet aan de orde......
    [/quote]

Is t naar mijn mening ook niet. Maar dat zou de enige plausibele reden voor mij kunnen zijn vanuit het oogpunt van de werkgever. Hij stuurt niet iemand eruit omdat diegene ziek op bed ligt...
    pi_73646435
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:37 schreef Armageddon het volgende:
    Wat een mafkees die baas. Beetje overspannen ofzo?
    Gewoon even naar een advocaat, die is hier in een kwartier klaar mee.
    Ik zou eerst aan die baas kenbaar maken dat je gerechtelijke stappen overweegt. Dan stel je hem in elk geval in staat om zijn dubieuze beslissing terug te draaien.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:59:17 #20
    23428 _Michiel_
    Ik ben Tuinstoel fan .o/
    pi_73646569
    Wat voor contract had je? Tijdelijk contract, vast contract, 0-uren contract?
    Mijn IP-adres is 78.249.196.213. Bij misbruik van dit forum kun je mijn provider op de hoogte stellen.
    In geval van illegale praktijken verleen ik volledige medewerking aan justitie.
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:59:24 #21
    62913 Blik
    The one and Only!
    pi_73646575
    bedrijven doen tegenwoordig ook alles om van hun personeel af te komen...
      dinsdag 13 oktober 2009 @ 14:00:03 #22
    182660 adwin
    Red Rocket!
    pi_73646595
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:51 schreef lesdeux het volgende:
    Adwin, in mijn contract staat dat ik bereikbaar moest zijn voor de arbo ( telefonisch of via een huisbezoek ) telefonisch ben ik bereikbaar geweest en mijn baas heeft zich voorgedaan als arbo wat volgens mij absoluut niet mag.

Het volgende ding wat mij net binnen schoot : de medicijnen die ik kreeg heten dyoxcycline en ik mag daar niet mee naar buiten vanwege UV straling als de zon zou schijnen.
    Krijg je vervelende vlekken van in je gezicht etc.. je word er iig niet knapper op haha
    Wat het die middag dus deed..
    Toen ik dat wilde uitleggen aan mijn baas, wilde baas dat niet aanhoren want dat was volgens haar privé.

Heb het verwijs briefje van de huisarts nog, medicijn doosje, etc.
    Gewoon brief sturen naar je werkgever, waarin staat dat je niet akkoord gaat. Je staat echt volledig in je recht. Je werkgever heeft inadequaat gehandeld. Zoals wat hierboven ook al genoemd werd, waarschijnlijk waren ze op zoek naar een reden om je er uit te werken.
    pi_73646611
    Aangezien ik ook even heb uitgezocht hoe het ervoor staat met het bedrijf.. blijkt het ook dat ze er enorm slecht voorstaan qua aandelen etc...
    Dus ik neem aan dat ze de makkelijke weg kiezen en mij gewoon even gaan uitbetalen tot feb. dat ga ik iig wel eisen.
    Stelletje honden.
    pi_73646650
    quote:
    Op dinsdag 13 oktober 2009 13:59 schreef _Michiel_ het volgende:
    Wat voor contract had je? Tijdelijk contract, vast contract, 0-uren contract?
    Een bepaald contract tot febr.
    pi_73646656
    Vraag die ik nog zou hebben is of je daar nog wel wilt werken na dit verhaal. Dat je geld wilt zien snap ik maar of ik er nog zou willen werken....
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')