abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:29:19 #1
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73640227
quote:
Ook geseling in kloosters in Nederland
Gepubliceerd: 13 oktober 2009 07:37 | Gewijzigd: 13 oktober 2009 07:37
Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 13 okt. In Nederlandse kloosters is tot in de jaren '60 aan zelfgeseling gedaan. Duizenden monniken, nonnen en andere religieuzen kastijdden zichzelf, vastten streng en moesten bij misstappen straffen ondergaan. Dat blijkt uit onderzoek waarop theoloog Emke Bosgraaf deze maand promoveert. Niet eerder werd dit verschijnsel, waarvoor Bosgraaf achttien bejaarde religieuzen uit ordes en congregaties interviewde, in Nederland in kaart gebracht.

Religieuzen kregen straffen opgelegd voor misstappen, zoals verslapen en het per ongeluk kapotmaken van spullen. Straffen konden uiteenlopen van vaker afwassen tot streng vasten of een extra portie zelfgeseling. Nieuw toegetreden religieuzen waren daarvan niet altijd op de hoogte. Bosgraaf: „Het was een taboeonderwerp. Novicen dachten dat zelfgeseling iets middeleeuws was”.

Sommige religieuzen ontweken de praktijken door bijvoorbeeld in hun eigen kamer hard op het kussen te slaan en te kermen van pijn. Later verdween het gebruik.

Nederigheid tegenover God werd voor velen een minder belangrijk ingrediënt voor geloof. „Vroeger werd het lichaam vergeleken met een ezel, een koppig dier dat steeds in dezelfde fout verviel: lust. Later zag men in dat die ezel ook een broeder was, waarmee men op een harmonieuze manier moest omgaan.”
Zonder enige intieme kennis te hebben van het kloosterleven van nu of in het verleden, en zonder te weten of seksueel misbruik binnen de Kerk vroeger inderdaad minder voorkwam dan nu vroeg ik mij n.a.v. dit artikel het volgende af...

Zou de veranderde houding t.o.v. God binnen de Kerk, het minder belangrijk worden van nederigheid, en de veranderde kijk op de lustgevoelens van de mens, het grote aantal seksschandalen uit de recentere geschiedenis (gedeeltelijk) kunnen verklaren?

Als ik dit zo lees... en dan met name de laatste passage:
quote:
Nederigheid tegenover God werd voor velen een minder belangrijk ingrediënt voor geloof. „Vroeger werd het lichaam vergeleken met een ezel, een koppig dier dat steeds in dezelfde fout verviel: lust. Later zag men in dat die ezel ook een broeder was, waarmee men op een harmonieuze manier moest omgaan.”
Onstaat bij mij het beeld van een Kerk waarbij het spirituele aan belang moet inboeten, en het fysieke - en dan met name 'de gebreken', zeg maar de zonde - minder wordt geschuwd. Geilheid is oké, niets om je voor te schamen...

Stel je voor dat een gemeenschap waarbinnen het celibaat nog nageleefd dient te worden, lustgevoelens niet meer als zondig, maar als normaal gaat zien... Als iets waar je op een hamonieuze manier mee om moet gaan, en een (extreme) uitlaatklep als zelfgeseling ontbreekt, dan gaat het toch borrelen?

Ik kan me goed voorstellen dat er dan op een gegeven moment 'iets' knapt.
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:51:19 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73640811
Ik denk dat het nu gewoon meer naar buiten komt. Als je kijkt hoe lang dat misbruik in Ierse scholen die door nonnen en paters werden gerund is doorgegaan. Men heeft nu van de laatste 70 jaar onderzocht, maar er is m.i. geen reden dat het toen opeens de kop opstak. Dat moet langer geweest zijn.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73641133
Dan wordt het tijd dat de scoutingleiding zichzelf eens gaat geselen
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 11:17:11 #4
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73641508
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:51 schreef Iblis het volgende:
Ik denk dat het nu gewoon meer naar buiten komt. Als je kijkt hoe lang dat misbruik in Ierse scholen die door nonnen en paters werden gerund is doorgegaan. Men heeft nu van de laatste 70 jaar onderzocht, maar er is m.i. geen reden dat het toen opeens de kop opstak. Dat moet langer geweest zijn.
Er zal altijd en overal sprake zijn (geweest) van misbruik, maar denk je niet dat grotere acceptatie van seksualiteit en lustgevoelens (van jezelf, maar ook van elkaar lijkt me dan) binnen dergelijke groepen in combinatie met een minder nederige houding t.o.v. God kan leiden tot het verlagen van de drempel om toe te geven aan deze lustgevoelens, en te zondigen.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:06:44 #5
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73650637
Ik ga eens kijken of ik hiermee Filosofie & Levensbeschouwing op mag...
pi_73650836
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:06 schreef Sjaakmat het volgende:
Ik ga eens kijken of ik hiermee Filosofie & Levensbeschouwing op mag...
Doe dat. Pak ik ondertussen nog wat koffie...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:12:15 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73650860
Ik had het bericht hier al Filosofie en levensbeschouwing in het nieuws aangehaald, maar er geen eigen topic aan gewijd. Van mij mag het verplaatst worden, wil je dat?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73668835
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 10:51 schreef Iblis het volgende:
Dat is niet uitgesloten, maar ik vind niet dat je te voorbarig moet zijn met zulke stellingen. Ik vind het een beetje storend dat tegenwoordig bij vrijwel ieder maatschappelijk probleem wordt gezegd 'het was er altijd al, nu valt het alleen wat meer op, niets aan het handje'. Op die manier spelen we voor struisvogel. Als zoiets bliijkt uit gedegen onderzoek, soit, maar ik vind het onlogisch om aan te nemen dat het gedrag van de mens door de jaren niet aan verandering onderhevig is, in positieve danwel negatieve zin.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 16:01:36 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73717334
Er is nu een uitgebreider artikel over:
quote:
De tucht hoorde er gewoon bij

Zelfgeseling, nachtwaken en andere tucht waren lang een normaal onderdeel van het Nederlandse kloosterleven. Emke Bosgraaf deed onderzoek naar deze praktijken en het verdwijnen ervan.

Voor de novicen die in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw intraden in Nederlandse kloosters was het een complete verrassing dat zij zichzelf moesten geselen, een boeteketting dragen en schuld belijden voor bijvoorbeeld iets onschuldigs als het breken van een kopje.

Dat vasten en stilzwijgen bij het kloosterleven hoorden, wisten ze wel, maar met de boetewerktuigen en met de straffen die hun nederigheid moesten bevorderen werden ze letterlijk geconfronteerd. Zelfs van familieleden in het klooster en van de paters en zusters op school hadden ze nooit gehoord over deze met geheimzinnigheid omgeven praktijken.

Bron: Trouw, lees meer….
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')