abonnement Unibet Coolblue
pi_73637483
Ik zag een keer de zon en maan op 1 tijdstip bij elkaar... de maan stond iets meer naar links en de zon stond iets meer naar rechts... ze stonden niet tegenover elkaar... hoe kan dat? Ik dacht dat de maan in beeld kwam doordat de zon hem verlicht maar in dat geval kon de zon hem volgens mij niet verlichten.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 07:45:00 #2
176873 marcel-o
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_73637509
wanneer was dit?

er was ergens op de site van NASA geloof k een progje waar je een datum kon instellen en kon je zo de standen van de planeten zien
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_73637547
De maan komt ook in beeld als de zon hem verlicht maar soms in de avond of ochtend is de hemel nog donker genoeg om de maan te laten zien. Ik zie het regelmatig.
pi_73637582
Vergeet niet dat de maan op zo'n 300.000km afstand van de aarde staat
pi_73637596
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 07:57 schreef Keiichi het volgende:
Vergeet niet dat de maan op zo'n 300.000km afstand van de aarde staat
Ok. En nu
pi_73637818
Uhmm, dat heb ik zo vaak gezien
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 08:35:54 #7
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73637942
Okee, maar hoe komt het nou? je zou denken dat als de maan grofweg tussen de zon en de aarde staat, dat er dan geen zonlicht kan reflecteren op de voor ons zichtbare helft. Is het misschien teruggekaatst licht van de aarde dat dan de maan verlicht?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_73638017
Licht wordt omgebogen door onze atmosfeer..pas als de maan loodrecht achter de aarde staat heb je maanverduistering. Maar daarbuiten wordt de maan gewoon verlicht.
pi_73638357
De maan kan ook verlicht worden door reflectie licht via de aarde. Dan kun je ze bij elkaar zien. En trouwens, het komt heel veel voor dat de zon en de maan allebei aan de hemel te zien zijn.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:10:26 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73639726
Je kunt hier de zon en maantijden zien. Vandaag is de maan om 1:38 opgekomen, en gaat ze om 16:45 onder. Dus ze is overdag goed te zien.

Maar nu staat de zon links van de maan zogezegd (op het moment is de maan al in het zuiden, en die gaat in het westen onder). Het is nu echter laatste kwartier.

Je ziet echter dat het niet zo vreemd is omdat vanuit ons gezien alleen de linkerkant van de maan verlicht is, en de zon inderdaad links van de maan staat. Het is geen volle maan, dat zou raar zijn i.v.m. die onderlinge positie vanuit ons gezien.

22 oktober kun je waarschijnlijk (als het goed weer is) aan het eind van de dag de maan al zien terwijl de zon nog op is. Dan is het eerste kwartier, en staat de maan links van de zon.

Als het volle maan is dan staat de maan altijd recht tegenover de zon vanuit ons gezien. Want dan moet de zon de maan helemaal verlichten. Ik zal eens kijken of ik plaatjes kan zoeken die dat verduidelijken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 10:20:25 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73639986
Oké, dit is het soort plaatje dat ik zocht:


Bron: Wikimedia Commons. Maker: Minesweeper. Licentie: CC-BY-SA.

De zon staat dus rechts en je ziet de posities van de maan en de fases die erbij horen. De maan maakt dit rondje in zo’n 4 weken. De aarde draait haar rondje per dag (om haar as dus).

Op de aardbol zie je ingetekend hoe laat het overal is op aarde, daar waar de zon recht boven staat is het 12 uur s middags. Iets verder naar linksboven (dat is dus naar het oosten op de bol) is het al later, 3 uur, en nog verder naar het oosten is het al 6 uur. Daar waar het 6 uur is, is de zon al bijna uit zicht (die lijkt daarom ook in het westen onder te gaan). Maar daar staat de maan dus op haar hoogst.

Omdat de maan er dus vier weken over doet, staat deze voor één dag redelijk vast ten opzichte van de aarde. Je ziet op dit plaatje dus waar de maan ongeveer staat als het volle maan is, of nieuwe maan, of eerste kwartier, enz.

Bij de maan tussen het laatste kwartier en nieuwe maan in (dat is wat we nu ongeveer hebben) zie je dat deze op z’n hoogst staat om 9 uur ’s ochtends. Echter, vanuit het streepje ‘noon’ is die maan natuurlijk ook nog te zien. Vanaf het punt met 3:00 pm net niet meer. Maar je ziet dus dat vanuit de aarde gezien de maan dan ‘rechts’ van de zon staat.

Het blijft lastig uitleggen vind ik, maar hopelijk geeft dit het idee wanneer je de maan op welke tijdstippen kunt zien. Volle maan kun je dus alleen tussen zonsopgang en zonsondergang zien in principe. Maar alle andere fasen zijn ook al te zien als het nog dag is, of juist grotendeels te zien als het dag is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73738390
thnx, nu snap ik het beter
sorry voor mijn late reactie trouwens, ik heb een paar dagen niet 8er de comp gekund...
pi_73748819
En nog een Moon Calculator . Nu kun je terugtkijken naar de afgelopen maanden en jaren
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 14:29:25 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73749084
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 14:21 schreef -CRASH- het volgende:
En nog een Moon Calculator . Nu kun je terugtkijken naar de afgelopen maanden en jaren
Een programma als Stellarium is ook wel nuttig (vind ik) want je kunt per dag terugkijken of per uur vooruit/achteruit en je ziet precies waar de maan staat t.o.v. de zon.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73751096
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 14:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Een programma als Stellarium is ook wel nuttig (vind ik) want je kunt per dag terugkijken of per uur vooruit/achteruit en je ziet precies waar de maan staat t.o.v. de zon.
Celestia vind ik opzich wel erg mooi...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 15:35:16 #16
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73751404
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:26 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Celestia vind ik opzich wel erg mooi...
Ja, maar dat richt zich iets meer op het universum als geheel. Stellarium is echt ‘hoe ziet het eruit als ik vanavond (in Nederland) omhoog kijk’, en met parameters als lichtvervuiling, atmosfeer, enz. Dus duidelijk wat de heldere sterren zijn, wat de rode sterren zijn, waar de maan staat, hoe die sterren overstraalt, waar het noorden, oosten, enz. is.

Maar goed, ze zijn allebei gratis, dus je hoeft niet te kiezen!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')