abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73789004
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 19:32 schreef Cumshooter het volgende:
een vriend heeft ook zo'n mini
en die trekt m altijd door tot het maximale
Klassieke mini, bedoel je?

Dan gaat ie zeker vaak kapot, niet?
pi_73830423
tvp
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
pi_73831148
Een 20 jaar oude auto met een (naar ik aanneem) 20 jaar oude motor... 20 jaar slijtage aan alle onderdelen, 20 jaar onderhoud waarvan je hoogstwaarschijnlijk het onderhoud niet weet en dan proberen om een grens die 20 jaar geleden is aangegeven te overtreffen door het 20 jaar oude motortje ff flink in de toeren te trekken...

Kun je nu al je eigen vraag beantwoorden?

Verder, je komt hier advies vragen, op een algemeen autoforum, waarom niet dezelfde vraag op een mini forum stellen?

Ik heb hier nog niemand iets over het ontwerp van het motortje horen roepen (onderliggende nokkenas met stoterstangen) en wat voor extra slijtage dit kan hebben in 20 jaar t.o.v. een bovenliggende nokkenas motor. Extra mechanische onderdelen zorgen voor extra slijtage etc. etc.

Aan de andere kant, het in en uitbouwen van zo`n motortje is vast wel zelf te doen en een motortje op de sloop zal ook de wereld niet kosten... Dus ja, waarom niet lekker doorscheuren tot ie doorscheurt?
pi_73844714
Waarom hebben ze een zone waarin het rood word?

Dat is echt niet voor de grap/sier/lol of wat dan ook. Het is niet verstandig dit te doen. Natuurlijk gaat het niet direct stuk, maar als je dit altijd doet dan slijt je motor uiteindelijk 2 keer sneller dan wanneer je normaal rijd. Voor een keertje niet erg maar maak er geen hobby van. Daar komt bij waarom zou je willen doortrekken tot voorbij het rode gedeelte? Omdat iedereen je dan ziet en hoort? Stoer hoor
pi_73891985
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
pi_73903237
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 20:32 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik rijd in een klassieke Mini met injectieblokje. Verder dan 6000 rpm kom ik niet, wegens toerenbegrenzing.

Ik gebruik deze auto dagelijks (500 km per week) en de toerenteller gaat, mits de motor warm is, echt wel eens naar het maximum. Het blijft leuk zo af en toe, die stoplichtsprintjes.

Bedenk wel dat je Mini een gietijzeren blok heeft. Voordat dat blok, en dus ook de olie, goed is opgewarmd duurt wel een flinke poos. De standaard koelvloeistof-temperatuurmeter geeft na pakweg 10 minuten al aan dat de motor warm is. Ik heb echter ook een olietemperatuurmeter en dan is duidelijk te zien dat pas na een half uur snelweg rijden de motor op temperatuur is.

De 5750 rpm kan in elk geval wel kortstondig iets overschreden worden, mits de motor goed onderhouden wordt en de olie goed warm is.
Thnx Ivo.

Verassend dat je de mini dagelijks gebruikt. Het zijn niet de meest betrouwbare, zeg maar. Het blijven leuke bakkies, die mini's. Neem aan dat je een SPi hebt?

Heb eentje met carburateur..
pi_73922614
k heb een MPi.

Betrouwbaarheid valt best mee, zolang ie maar goed onderhouden wordt. Mijn motorblokje is altijd dealeronderhouden (Bij de vorige eigenaar in Duitsland door de Rover-dealer, ik heb hem in Nederland bij een Mini-garage in onderhoud) en heeft altijd netjes op tijd z'n beurten gehad.

Mijn andere Mini (1100cc carburateur) is kwa betrouwbaarheid een ander verhaal. Die is door de vorige eigenaar nogal verwaarloosd, en daarmee heb ik het ene probleem na het andere. Het gaat nog veel tijd en geld kosten om daar al het achterstallig onderhoud weg te werken. Om nog maar niet te spreken over nieuw plaatwerk wat hier en daar nodig is. Maar uiteindelijk wordt dat ook weer een betrouwbare Mini. Alleen wat minder geschikt voor dagelijks gebruik als een MPi. Een originele Mini uit 1978 is toch wat kariger en minder comfortabel uitgerust.
pi_73923809
1100 zijn ook niet de meest relaxte motortjes inderdaad. 1000 is dan zelfs vele malen betrouwbaarder dan een 1100 / 1275 A+ carburateur.

Ik heb geen idee hoe mijne onderhouden is. Wat ik wel weet, is dat-ie aanzienlijk veel olie verbruikt. Zo'n 3 liter op 100 km. .

[ Bericht 0% gewijzigd door BanSuSai op 21-10-2009 20:17:45 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')