abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:55:34 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73621799
quote:
Bos: Onafhankelijk onderzoek DSB
update
AMSTERDAM - Coalitiepartij PvdA wil dat onafhankelijk onderzocht wordt of De Nederlandsche Bank (DNB) op tijd heeft ingegrepen bij DSB Bank. Het Tweede Kamerlid Mei Li Vos zei dat maandag in reactie op het onder curatele stellen van DSB Bank.

Ook coalitiegenoot ChristenUnie wil dat duidelijk wordt wat er precies gebeurd is. De PvdA is wel blij dat er nu ingegrepen is, omdat er zekerheid aan spaarders geboden kan worden.

De kritiek van DSB-topman Dirk Scheringa dat er door het ministerie van Financiën of DNB gelekt zou zijn naar de media over de reddingspoging en daarmee de problemen vergroot zijn, noemde Vos ''een raar verhaal''. ''Dat is een gevalletje complotdenken.'' Volgens haar dient DSB vooral naar zichzelf te kijken voor het ontstaan van de problemen.

Op de vraag of oud-DSB-bestuurder Gerrit Zalm, huidig topman van de combinatie ABN Amro en Fortis Bank Nederland, moet vertrekken, antwoordde Vos: ''Wat mij betreft nog niet.'' Volgens haar moet later blijken of er consequenties zijn voor mensen die bij de neergang van DSB betrokken waren.

Coalitiepartij CDA zegt onaangenaam verrast te zijn door de ontwikkelingen bij DSB. Volgens het Kamerlid Elly Blanksma is snel duidelijkheid nodig. ''Onze eerste zorg gaat uit naar de klanten, gedupeerden en werknemers.''

Ze toont zich tevreden over de onderzoeken die door minister Wouter Bos (Financiën) inmiddels zijn aangekondigd, naar de gang van zaken en de rol van de toezichthouders. Het CDA wil dat Bos in een brief uitleg geeft over DSB, waarna donderdag een eerder al gepland Kamerdebat plaatsvindt. (ANP)
Alvast een topicje voor dit onderzoek. Dat gaat waarschijnlijk een hoop sappige informatie opleveren.

Ik denk dat hier nog enkele harde noten gekraakt gaan worden. Naast dat de DSB-top flinke klop zal krijgen denk ik ook dat de rol van Nout Wellink en Hans Hoogervorst interessant zijn om eens te onderzoeken.
pi_73623126
Het zal inderdaad spannend worden waar het politici al dan niet ex- raakt. Dat de DSB bank voor de rest een setje schoften waren is eigenlijk niet zo relevant. Schofterig zijn is geen misdaad. Voor de rest is het wel hartstikke triest als blijkt dat ze uiteindelijk omgevallen zijn omdat een of andere verdwaalde vogel oproept tot je geld daar weghalen en de klanten het nog daadwerkelijk doen ook. Dat is overigens een prototype scenario waarin een bank omvalt. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen.
Seculier-Fundamentalistisch
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:30:49 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73623549
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:22 schreef SeculasStatius het volgende:
Voor de rest is het wel hartstikke triest als blijkt dat ze uiteindelijk omgevallen zijn omdat een of andere verdwaalde vogel oproept tot je geld daar weghalen en de klanten het nog daadwerkelijk doen ook.
Ik vind dat iets teveel eer voor Lakeman alleen. Ik denk dat hij slechts de vonk in het kruitvat is dat de DSB was geworden. Ee rabobank zou er waarschijnlijk niet van onder de indruk zijn geweest.
pi_73623886
En wie onderzoekt de rol van Wouter Bos?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73624227
Er zijn toch cijfers vrijgegeven van hoeveel miljard er ineens opgenomen werd volgend op zijn uitspraak? Misschien te veel eer, kan ik in meegaan, maar ik persoonlijk zou niet durven zeggen dat de invloed 0 is. Mij lijkt dat ook de rabo hier aan onderdoor kan gaan. We weten allemaal hoe banken werken. Elke euro gestort op een rekening gaat 10 over de kop. Als iedereen dan tegelijkertijd z'n geld wil ga je er aan onderdoor. Wat wel zo is en daar komt de politiek om de hoek kijken, we balen met z'n allen zo erg van die zakkenvullers en schofterige praktijken dat ook de politieke bereidheid om DSB op voorhand te stutten er niet is. Wouter kan niet verkopen dat hij die graaiers preventief red. Ik denk ook niet dat de financiële positie van DSB zo slecht was. In tegendeel. De wat beter gesitueerde nederlander die redelijke bedragen had werden aangetrokken door de hogere rente. Niet de gemiddelde persoon die aan het einde van z'n salaris nog wat dagen over heeft. En van mensen een poot uitdraaien met dure koopsompolissen wordt je ook niet arm. Dus nee ik denk niet dat DSB sowieso al op instorten stond.

In ieder geval vind ik het geen ramp. Eigenlijk een stukje overwinning waar ratio wel in marktdenken te vinden is. Iedereen walgt van DSB keuren hun manier van handelen af. En de klant stemt met z'n voeten. Niks mis mee lijkt mij.
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:50:01 #6
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_73624506
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:45 schreef SeculasStatius het volgende:
Er zijn toch cijfers vrijgegeven van hoeveel miljard er ineens opgenomen werd volgend op zijn uitspraak?
Maximaal o,6 miljaard.

Beetje vreemd natuurlijk dat Den Haag wel de ABN AMRO redt voor honderden miljarden aan kansloze amerikaanse hypothekenmaar niet 0,6 aan de DNB wil uitlenen. DSB heeft voldoende langlopende inkomsten (NL-leningen)staan tegenover de kortlopende verplichtingen.

Dit riekt naar het afhakken van de kop van Dirk die boven het maaiveld uitsteekt...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_73624616
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:50 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dit riekt naar het afhakken van de kop van Dirk die boven het maaiveld uitsteekt...
Bos = Feyenoord-supporter

pi_73624620
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:38 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En wie onderzoekt de rol van Wouter Bos?
Hoezo, wat heeft Wouter nu weer gedaan?
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:52:11 #9
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_73624639
quote:

[..]

Maximaal o,6 miljaard.

Beetje vreemd natuurlijk dat Den Haag wel de ABN AMRO redt voor honderden miljarden aan kansloze amerikaanse hypothekenmaar niet 0,6 aan de DNB wil uitlenen. DSB heeft voldoende langlopende inkomsten (NL-leningen)staan tegenover de kortlopende verplichtingen.

Dat idd.

Topic ga ik volgen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 12 oktober 2009 @ 20:52:58 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73624685
quote:

[..]

Maximaal o,6 miljaard.

Misschien heeft dat wat te maken met het effect dat het omvallen van ABN AMRO heeft tov een losstaand minibankje als de DSB?
pi_73625058
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:51 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Hoezo, wat heeft Wouter nu weer gedaan?
Het is meer de vraag wat heeft Bos nagelaten.
pi_73625133
quote:

[..]

Maximaal o,6 miljaard.

Ik vrees daar inderdaad een beetje voor ja. We hoeven het niet te hebben over wat een boeven het zijn. Maar stel je je als overheid nou ten doel banken niet om te laten vallen of niet? Dan dat nalaten vanuit een zeker populisme is kwalijk. En daar zou zo'n onderzoek dus eigenlijk over moeten gaan. Maar ik vrees dat zo'n parlementair onderzoek vooral gebruikt gaat worden door allerhande politici om DSB aan de schandpaal te nagelen en natuurlijk ook meteen daarbij te tonen hoe goed we het wel niet ophebben met het volk.
pi_73625155
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:59 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Het is meer de vraag wat heeft Bos nagelaten.
Mee eens, zie mijn vorige
pi_73625255
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Misschien heeft dat wat te maken met het effect dat het omvallen van ABN AMRO heeft tov een losstaand minibankje als de DSB?
Ik kan het mishebben maar was icesave volgens die meetlat ook geen minibankje? Waarom is die wel gered?
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:04:50 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73625314
De hoofdrolspelers

Dirk Scheringa

Hans van Goor

Geen foto

Nout Wellink

Wouter Bos

Pieter Lakeman

Hans Hoogervorst

Robin Linschoten

Gerrit Zalm

[ Bericht 4% gewijzigd door Hexagon op 12-10-2009 21:38:45 ]
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:07:55 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73625466
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Ik kan het mishebben maar was icesave volgens die meetlat ook geen minibankje? Waarom is die wel gered?
Is Icesave gered dan?
pi_73625496
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:03 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

IceSave is niet gered hoor.
Volgens mij betaald IJsland zich momenteel blauw.
pi_73625554
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:07 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Is Icesave gered dan?
Goed punt. Er zijn alleen achteraf dingen geregeld.
pi_73625624
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:04 schreef Hexagon het volgende:
De hoofdrolspelers

Dirk Scheringa

[ afbeelding ]

Hans van Goor

[ afbeelding ]

Nout Wellink

[ afbeelding ]

Wouter Bos

[ afbeelding ]

Pieter Lakeman

[ afbeelding ]

Hans Hoogervorst

[ afbeelding ]

Robin Linschoten

[ afbeelding ]

Gerrit Zalm

[ afbeelding ]

Ik mis deze held
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:19:37 #20
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73625994
Ik verwacht dat er in ieder geval niets verkeerds over Bos uit zal komen anders zou hij geen onderzoek willen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_73626153
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:04 schreef Hexagon het volgende:
De hoofdrolspelers

Hans van Goor

[foto]
Neem dan wel de goeie Hans van Goor. Dit is em volgens mij echt niet....( ik weet het haast wel zeker).

[ Bericht 6% gewijzigd door EchtGaaf op 13-10-2009 11:30:23 ]
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:39:14 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73627113
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Neem dan wel de goeie Hans van Goor. Dit is em volgens mij echt niet....( ik weet het haast wel zeker).
Je hebt gelijk
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:42:58 #23
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73627313
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:11 schreef Urquhart het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik mis deze held
Die krijgt hetzelfde oordeel als zijn grote inspirator

Te onbelangrijk voor verder onderzoek
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:24:56 #24
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_73629880
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:52 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Welk effect?

Enkel de Rabobank kan je als "systeembank" klassificieren. En dan nog, So what? Het is nimmer een AIG...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:29:31 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_73630179
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 22:24 schreef Napalm het volgende:

[..]

Welk effect?

Enkel de Rabobank kan je als "systeembank" klassificieren. En dan nog, So what? Het is nimmer een AIG...
ABN Amro is ook een systeembank. Omvallen zorgt voor zoveel financiele ellende dat ik hem dan ook wel tandenknarsend overeind zou houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')