haha de bank is failliet heeft dus schuldeisers, die dus nu betaald moeten worden van wat jij betaald aan hypotheek....quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:34 schreef Noin het volgende:
Eigenlijk een simplele vraag maar tot nu toe kon niemand het bij mij op werk beantwoorden..
Stel een bank gaat failliet, dan ben je je spaargeld kwijt. In Nederland heb je nog een regeling dat je tot onder de 100k 'verzekerd' bent dus dat is mooi.
Maar waarom worden je leningen dan niet kwijtgescholden?
Als ik een hypotheek afsluit en ik kan em niet meer betalen pakt de bank mijn huis af.
Maar als de bank failliet gaat moet ik TOCH mijn hypotheek blijven betalen.
Is dat niet oneerlijk?
Dat is geen argument.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:35 schreef koemleit het volgende:
[..]
haha de bank is failliet heeft dus schuldeisers, die dus nu betaald moeten worden van wat jij betaald aan hypotheek....
jij dacht ff je huis gratis gekregen te hebben.
De bank heeft een vordering op jou. De curator kan dan 2 dingen doen:quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:34 schreef Noin het volgende:
Eigenlijk een simplele vraag maar tot nu toe kon niemand het bij mij op werk beantwoorden..
Stel een bank gaat failliet, dan ben je je spaargeld kwijt. In Nederland heb je nog een regeling dat je tot onder de 100k 'verzekerd' bent dus dat is mooi.
Als ik een hypotheek afsluit en ik kan em niet meer betalen pakt de bank mijn huis af.
Is dat niet oneerlijk?
Nee hoor, want wanneer jij failliet gaat kan de bank doorgaans ook fluiten naar de schuld die over blijft na verkoop van je woning.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:34 schreef Noin het volgende:
Is dat niet oneerlijk?
+ het is heel makkelijk om bij een bank allemaal een hypotheek te nemen om vervolgens die bank om te laten vallen natuurlijk.quote:
Dat dus.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:41 schreef JumpingJacky het volgende:
De bank heeft een vordering op jou. De curator kan dan 2 dingen doen:
a) de vordering opeisen, wat zoveel betekent als dat jij je huis zal moeten verkopen om de hypotheek in 1x in te lossen
of
b) hij verkoopt de vordering aan jou aan een derde partij, die dan vervolgens bij jou de maandtermijnen komt innen
Gelukkig kiest men 99 van de 100x voor plan b
quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:41 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee hoor, want wanneer jij failliet gaat kan de bank doorgaans ook fluiten naar de schuld die over blijft na verkoop van je woning.
Ik heb ook een vordering op de bank. Boven de 100 K heb ik gewoon lekker pech met mn vordering. Dat lijkt inderdaad niet helemaal eerlijk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:41 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
De bank heeft een vordering op jou. De curator kan dan 2 dingen doen:
a) de vordering opeisen, wat zoveel betekent als dat jij je huis zal moeten verkopen om de hypotheek in 1x in te lossen
of
b) hij verkoopt de vordering aan jou aan een derde partij, die dan vervolgens bij jou de maandtermijnen komt innen
Gelukkig kiest men 99 van de 100x voor plan b
Als morgen iedereen stopt met zn hypotheektermijnen te betalen gebeurt precies dat. Alle huizen vervallen dan uiteindelijk aan de bank, maar die zijn geen kloot meer waard omdat niemand meer geld heeft. De hypotheken zijn dan ongedekt, en voila, de balans van de bank is dusdanig verstoort dat ze niet solvabel meer zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:42 schreef koemleit het volgende:
[..]
+ het is heel makkelijk om bij een bank allemaal een hypotheek te nemen om vervolgens die bank om te laten vallen natuurlijk.
en zie daar "gratis geld".
De schuldeisers worden betaald uit de opbrengsten van de activa. Als de activa minder opbrengen dan verwacht, zullen de schuldeisers dus niet volledig kunnen worden uitbetaald. En dan heb je nog mazzel dat het garantiestelsel er is, want de gewone leverancier, ook schuldeiser net als jij, kan helemaal fluiten naar zijn/haar geld.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:50 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ik heb ook een vordering op de bank. Boven de 100 K heb ik gewoon lekker pech met mn vordering. Dat lijkt inderdaad niet helemaal eerlijk.
Jamaar dan is het toch des te krommer?quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:56 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
De schuldeisers worden betaald uit de opbrengsten van de activa. Als de activa minder opbrengen dan verwacht, zullen de schuldeisers dus niet volledig kunnen worden uitbetaald. En dan heb je nog mazzel dat het garantiestelsel er is, want de gewone leverancier, ook schuldeiser net als jij, kan helemaal fluiten naar zijn/haar geld.
In het eerste geval heb jij een schuld aan de bank en aangezien jij niet failliet bent, is de schuld gewoon te innen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:49 schreef Noin het volgende:
Hetgene wat ik niet snap:
Als ik een hypotheek neem van 200k bij een bank, en de bank gaat failliet, gaat die hypotheek spontaan over naar een andere bank/party en dus moet ik mijn hypotheek blijven terugbetalen. De volle 100%
Maar als ik 200k op een bank zet, en die bank gaat failliet heb ik een grote kans dat ik er maar de helft van terug zie.
Nee, want een executieverkoop van een huis is vaak onvoldoende om de schuld af te lossen. Jij schetste een heel rooskleurig voorbeeld van een huis van 200k met een hypotheek van 100k.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:58 schreef Noin het volgende:
Maar een bank krijgt volgens mij vrijwel altijd in elk geval alles terug van een failliete klant. Toch?
Stel ik moet elke maand 500 euro betalen aan hypotheek, maar ik ben een arme sloeber en werkeloos en ik zit psychisch in een put of wat voor excuus dan ook. Al mijn geld is op, rekeningen zijn leeg, ik sta al 5000 euro in het rood dan komt toch de bank langs en verkoop 'mijn' huis toch? Dan heeft de bank zijn geld weer terug.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:59 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
In het eerste geval heb jij een schuld aan de bank en aangezien jij niet failliet bent, is de schuld gewoon te innen.
In het tweede geval heeft de bank een schuld aan jou, maar de bank is failliet en kan haar schuld dus niet aflossen aan jou.
Nee, want als jij failliet verklaard bent wordt ook alles verdeeld op dezelfde manier als nu bij de DSB gaat gebeuren, de schuldeiser lijnen zich op en degene die als laatste komen hebben niets meer te halen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:58 schreef Noin het volgende:
[..]
Maar een bank krijgt volgens mij vrijwel altijd in elk geval alles terug van een failliete klant. Toch?
dat is het verschil tussen een private persoon enerzijds en een bedrijf anderzijds.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:03 schreef Noin het volgende:
[..]
Stel ik moet elke maand 500 euro betalen aan hypotheek, maar ik ben een arme sloeber en werkeloos en ik zit psychisch in een put of wat voor excuus dan ook. Al mijn geld is op, rekeningen zijn leeg, ik sta al 5000 euro in het rood dan komt toch de bank langs en verkoop 'mijn' huis toch? Dan heeft de bank zijn geld weer terug.
Maar als het andersom gebeurt, dus ik heb 200k op de bank gezet, en die bank gaat failliet door wanbeleid/foute investeringen etc dan kan ik naar mijn geld fluiten.
Dat verschil in risico snap ik niet.
Dus stel ik moet 100k betalen aan DSB, 50k aan Bakkerij Bart, 50k aan Garage Bob en ze verkopen mijn huis voor 100k dan krijgen ze evenredig een bedrag?quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:03 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, want als jij failliet verklaard bent wordt ook alles verdeeld op dezelfde manier als nu bij de DSB gaat gebeuren, de schuldeiser lijnen zich op en degene die als laatste komen hebben niets meer te halen.
Je vergeet waar die 100k vandaan komt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:50 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Ik heb ook een vordering op de bank. Boven de 100 K heb ik gewoon lekker pech met mn vordering. Dat lijkt inderdaad niet helemaal eerlijk.
Juist niet hoor! Als jij failliet gaat speelt precies hetzelfde. Dan heb je meer schulden dan bezittingen, zonder uitzicht op verbetering, en dan hebben de schuldeisers ook het nakijken. Het kan dan best zo zijn dat de bank je huis snel moet verkopen (leegstaande huizen vervallen) en dat ze daar veel minder voor krijgen dan ze bij de koop hebben uitbetaald.quote:Op maandag 12 oktober 2009 18:58 schreef Noin het volgende:
[..]
Jamaar dan is het toch des te krommer?
Ik als gewone inboorling moet blij zijn dat er een garantiefonds is anders zou ik zelfs die 100k niet terug krijgen.
Dit laatste klopt! De woning is dan verpand aan de bank, en dat betekent dat hij voorrang krijgt op de overige schuldeisers.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:09 schreef Noin het volgende:
[..]
Dus stel ik moet 100k betalen aan DSB, 50k aan Bakkerij Bart, 50k aan Garage Bob en ze verkopen mijn huis voor 100k dan krijgen ze evenredig een bedrag?
De DSB zou dan dus 50k krijgen en de bakker en de garage 25k?
Ik dacht dat de bank dan zei: hela, dat huis is van ons, dus we verkopen het en vangen 'onze' 100k weer terug en wat de bakkerij en de garage doen moeten ze zelf weten. Toch?
Dat klopt in dit geval, dat wil echter niet zeggen dat de bank dan ook al zijn geld terug krijgt, want als het huis voor onder de waarde van de uitstaande hypotheek wordt verkocht heeft de bank ook pech.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:09 schreef Noin het volgende:
[..]
Ik dacht dat de bank dan zei: hela, dat huis is van ons, dus we verkopen het en vangen 'onze' 100k weer terug en wat de bakkerij en de garage doen moeten ze zelf weten. Toch?
Correctie: Niet de staat legt die 100k op tafel. Dat doen de overige banken gezamenlijk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:10 schreef jeroen25 het volgende:
Nu komt de staat (een derde partij) je te hulp en belooft dat zij tot 100k zal bijleggen om jou je geld te geven.
Aardig toch van de staat?
Ja ok maar als je een huis wil kopen van 200k krijg je toch geen lening van 200k? Dan krijg je maar een lening van 150k of zo en een huis van 200k krijgen ze altijd verkocht voor dat bedrag.quote:Op maandag 12 oktober 2009 19:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat klopt in dit geval, dat wil echter niet zeggen dat de bank dan ook al zijn geld terug krijgt, want als het huis voor onder de waarde van de uitstaande hypotheek wordt verkocht heeft de bank ook pech.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |