Ik wil nog even toevoegen dat ik de opmerking 'in de winkel is het verser' ook niet echt hout vind snijden.
Een blok zeep van minimaal 100 gram is niet zoiets als een bruisbal die je 1x in je bad doet en op is ie. Met zeep doe je een hele tijd, bij onze wasbak doe ik een maand met een stukje van 30 gram. Dus zeggen dat we het beter in de winkel kunnen kopen waar het nog niet is uitgedroogd (wat ik overigens betwijfel, dat het in de winkel zo veel verser is....) is eigenlijk een beetje de wereld op zn kop.
De zeep zou gewoon pas moeten worden verkocht als ie al redelijk klaar is met zn vocht kwijtraken. Immers als je het daarvoor afsnijdt en verpakt en vervolgens laat uitdrogen geef je de klant geen groot genoeg product. En ook al zou je het meteen opsturen na het verpakken, dan droogt het alsnog bij de klant thuis uit in zeg de week er na. En dat geldt net zo goed voor die verse zeep uit de winkel.
Zeep heeft gewoon net als kaas tijd nodig om het uiteindelijke product te worden. Iedere situatie waarbij je voordat dat het geval is gaat snijden is een situatie waarin je de klant benadeelt, ongeacht of het vocht er in het magazijn van Lush is uitgegaan, tussen de popcorn of bij de klant thuis. Het gaat namelijk niet om een constant proces, zepen die ik hier thuis heb liggen verliezen een paar gram vocht in een jáár. Die zijn dus klaar, en in die staat zou het gesneden en verstuurd moeten worden. Zeep van andere merken wordt ook niet ondermaats verstuurd omdat het ooit meer woog. Daar kunnen ze ook berekenen hoeveel zeep ze moeten gieten om uiteindelijk na het volledige uithardingsproces op x gram uit te komen dus Lush kan dat ook. Het is geen raketwetenschap ofzo

en ja het zal bij Lush ietsje meer varieren maar zolang ik nooit eens een stuk zeep opgestuurd krijg wat veel te veel weegt geloof ik niet in die verhalen over gemiddelden. Variatie, namelijk, gaat altijd twee kanten op, en oplichterij maar één.