Vraag me af hoe lang het duurt voordat iemand de stichting Lakemanleed op gaat richten, met z'n "failliet is de enige manier waarop mensen hun geld nog gaan zien'quote:Op maandag 12 oktober 2009 11:23 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het schuldendeel bij een faillissement. Vaak worden dergelijke schulden overgenomen, maar wanneer dat niet gebeurt zijn deze direct opeisbaar geworden.
Dan zijn de problemen voor heel veel mensen nog even een stuk groter geworden.
Die kan je nog opnemenquote:
En daarna mag je al je (automatische) betalingen en inkomsten (zoals salaris) gaan omzettenquote:Rekeninghouders bij DSB kunnen bij andere banken tot en met woensdag nog tot ¤ 250 per dag pinnen van hun DSB-rekening, aldus een woordvoerder van de Nederlandsche Bank (DNB). Zij zullen snel een betaalrekening bij een andere bank moeten openen. Andere banken zullen daaraan meewerken.
Zou wel grappig zijn. Heb je een negatieve BKR notering gekregen doordat je je DSB hypotheekje niet meer kon betalen, en dan kun je geen nieuwe rekening openen bij een andere bankquote:Op maandag 12 oktober 2009 13:10 schreef SteveBudin het volgende:
[..]
En daarna mag je al je (automatische) betalingen en inkomsten (zoals salaris) gaan omzetten![]()
Die is uitgesteld.quote:Op maandag 12 oktober 2009 12:42 schreef Five_Horizons het volgende:
Om half twee is er overigens een persconferentie over dit gedoe....
Ik hoorde ook noemen dat er de afgelopen week zo ongeveer 600 mio is opgenomen van de spaartegoeden. Dan zou denk ik iedere bank te kampen hebben met te zwakke liquiditeitquote:Op maandag 12 oktober 2009 13:43 schreef Five_Horizons het volgende:
Mja... dat zal wel komen doordat alles vastzit in leningen....
Dit is geen kleine ingreep van DnB en de rechter. De kans dat dit met een sisser afloopt lijkt mij zeer klein tenzij iemand miljoenen\miljarden in DSB gaat pompen. Als een bak zijn betaal verplichtingen niet meer kan nakomen wat het probleem is als er geen cash is dan gaat het heel erg hard met rentes, boetes, etc etcquote:Op maandag 12 oktober 2009 13:51 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik hoorde ook noemen dat er de afgelopen week zo ongeveer 600 mio is opgenomen van de spaartegoeden. Dan zou denk ik iedere bank te kampen hebben met te zwakke liquiditeit![]()
Best wel een mogelijkheid dat de spaartegoeden bevroren zijn om te voorkomen dat iedereen alles weghaalt en het dus met een sisser afloopt.
Ik snap dat de kans klein is, maar de tegoeden zijn in eerste instantie slechts tot donderdag bevroren. Misschien dat DSB in de tussentijd in de gelegenheid wordt gesteld om de miljoenen/miljarden ergens beschikbaar te krijgen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:54 schreef Godtje het volgende:
[..]
Dit is geen kleine ingreep van DnB en de rechter. De kans dat dit met een sisser afloopt lijkt mij zeer klein tenzij iemand miljoenen\miljarden in DSB gaat pompen. Als een bak zijn betaal verplichtingen niet meer kan nakomen wat het probleem is als er geen cash is dan gaat het heel erg hard met rentes, boetes, etc etc
Omdat ING en ABN systeembanken zjin, en DSB niet.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:59 schreef sanger het volgende:
Overigens meten met twee maten door Bos. Waarom ING en ABN wel helpen en DSB niet?
Zie de andere reacties en volgens mij is Bos ook nog niet aan het woord geweest dus het is toch nog niet uitgesloten dat ze wel gaan helpen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 13:59 schreef sanger het volgende:
[..]
Ik snap dat de kans klein is, maar de tegoeden zijn in eerste instantie slechts tot donderdag bevroren. Misschien dat DSB in de tussentijd in de gelegenheid wordt gesteld om de miljoenen/miljarden ergens beschikbaar te krijgen.
Overigens meten met twee maten door Bos. Waarom ING en ABN wel helpen en DSB niet?
Niet door een verkeerde bedrijfsvoering, maar door een eppo genaamd Lakemanquote:Op maandag 12 oktober 2009 14:00 schreef infp2009 het volgende:
De DSB is een relatief kleine bank. Het omvallen van deze bank zal daardoor geen grote gevolgen voor de economie hebben. Daarnaast is deze situatie ook geen gevolg van de kredietcrisis, maar van een foute bedrijfsvoering.
Tja, kip en ei verhaal, vind je niet? Als DSB een betere bedrijfsvoering zou hebben gehad, zou Lakeman (in zijn ogen) de oproep niet hebben hoeven doen, en al zou hij het wel hebben gedaan; mensen zouden er wel wat langer over hebben nagedacht om zijn oproep te volgen.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet door een verkeerde bedrijfsvoering, maar door een eppo genaamd Lakeman![]()
Zonder de oproep van Lakeman was dit niet gebeurt. Althans niet in deze mate.
Tja, maar in mijn ogen zijn mensen nog altijd zelf verantwoordel;ijk voor het aangaan van een hypotheekproduct. Ze hebben destijds niet goed opgelet of zich niet goed genoeg laten informeren. Dat is hun eigen verantwoordelijkheid die nu, middels Lakeman, bij een andere partij verhaald probeert te worden.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:27 schreef infp2009 het volgende:
[..]
Tja, kip en ei verhaal, vind je niet? Als DSB een betere bedrijfsvoering zou hebben gehad, zou Lakeman (in zijn ogen) de oproep niet hebben hoeven doen, en al zou hij het wel hebben gedaan; mensen zouden er wel wat langer over hebben nagedacht om zijn oproep te volgen.
quote:De financieel dienstverlener is je verplicht bepaalde informatie te geven voorrdat je een complex financieel product - zoals een hypotheek - van hem koopt. Informatie over het product zelf, via bijvoorbeeld een Financiële Bijsluiter, die informatie bevat over het aangeboden financiële product, waardoor je het gemakkelijker kunt vergelijken met andere financiële producten en aanbiedingen.
Maar ook informatie over hemzelf. Hij moet je bijvoorbeeld antwoord geven als je hem vraagt hoe hij verdient aan het product dat hij je adviseert, of wat voor soort afspraken hij heeft met de geldverstrekker.
Een financieel dienstverlener is daarnaast verplicht je goed en duidelijk voor te lichten, op een dusdanige wijze, dat je ook werkelijk begrijpt wat je aangeboden wordt. Hij moet je vertellen over de risico's en de fiscale consequenties van ingewikkelde hypotheekconstructies.
Zaten er niet al veel mensen bij de DSB die bij andere banken al geweigerd waren?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:00 schreef infp2009 het volgende:
Nogmaals dan:
Bij faillissement van een financiele dienstverlener worden zijn assets onder curatele gesteld. De curator gaat vervolgens kijken hoe hij de schuldeisers kan terugbetalen. De hypotheek en leningenportefeuilles worden daarvoor meestal verkocht aan andere financiele instellingen. Mocht niemand de portefeuille willen kopen worden de leningen en hypotheken direct opeisbaar. Dat betekent dat een consument in een keer de hele som moet betalen. Aangezien de meeste consumenten dat niet kunnen opbrengen zullen ze daarvoor een lening of hypotheek bij een andere bank moeten afsluiten.
Het stomme deel van die leners (ik doe geen uitspraken over verhoudingen) zullen stoppen met betalen omdat die club failliet is en er dus 'toch niemand meer om dat geld komt'. De rest zullen gewoon blijven betalen aan de partij die deze bezittingen van DSB overneemt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 14:57 schreef -_Tommy_- het volgende:
Maar wat ik nu toch mis in het hele verhaal. Wat gebeurd er dan met de mensen met een lening van DSB? Dus inderdaad lenen.nl en ga zo maar door. Dat is me nog nooit duidelijk geworden.
Jaquote:Op maandag 12 oktober 2009 15:05 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zaten er niet al veel mensen bij de DSB die bij andere banken al geweigerd waren?
En dus mensen die bij andere verstrekkers niet aan de bak komen die worden dan failliet verklaard?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:00 schreef infp2009 het volgende:
Nogmaals dan:
Bij faillissement van een financiele dienstverlener worden zijn assets onder curatele gesteld. De curator gaat vervolgens kijken hoe hij de schuldeisers kan terugbetalen. De hypotheek en leningenportefeuilles worden daarvoor meestal verkocht aan andere financiele instellingen. Mocht niemand de portefeuille willen kopen worden de leningen en hypotheken direct opeisbaar. Dat betekent dat een consument in een keer de hele som moet betalen. Aangezien de meeste consumenten dat niet kunnen opbrengen zullen ze daarvoor een lening of hypotheek bij een andere bank moeten afsluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |