abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73600560
In hoeverre is deze MSG nu schadelijk? Hoewel er mij geen data van dubbelblinde onderzoeken bekend zijn die e.e.a. ontkrachtigen dan wel bevestigen heb ik zelf het idee dat het wel degelijk mogelijk is om allergisch te zijn voor deze stoffen.

Tegelijkertijd moet ook geen heksenjacht en onnodige paniek gezaaid worden natuurlijk maar toch is het vreemd dat grote bedrijven als (Unox) cup-a-soup etc , Bertolli , Olvarit en Struik tegenwoordig trots op hun product vermelden dat er géén gebruik is gemaakt van E-stoffen.

Als E-stoffen en dan vooral de E621 niet schadelijk zouden zijn waarom zou men ze dan weglaten , of anders gesteld waarom hebben fabrikanten ze ooit gebruikt als het blijkbaar prima zonder kan?

De hetze jegens aspartaam was volgens mij vele malen intensiever maar dat wordt nog wél volop gebruikt .

Toch veel allergische mensen dan?
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  maandag 12 oktober 2009 @ 05:07:15 #2
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_73600565
E621 zit echt in bijna alle hartige/zoute producten. Zoutjes, chips, soep... teveel om op te noemen eigenlijk. De chinezen zijn er ook gek op, die gooien het in al hun noedelsoepen. Daar is ook bekend dat je beter de soep niet kan drinken, en als je er teveel van eet krijg je koppijn.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_73600576
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 05:07 schreef SillyWalks het volgende:
E621 zit echt in bijna alle hartige/zoute producten. Zoutjes, chips, soep... teveel om op te noemen eigenlijk. De chinezen zijn er ook gek op, die gooien het in al hun noedelsoepen. Daar is ook bekend dat je beter de soep niet kan drinken, en als je er teveel van eet krijg je koppijn.
Van teveel zout krijg je ook hoofdpijn

Had zaterdag samen met mijn vriendin mie + sate + kroepoek + boemboe + marinade met kipfilet gemaakt en we konden beiden (zonder het verhaal van E621 uberhaupt te kennen want hoorden we in een andere context pas later ) slecht slapen , ontzettende honger ( 6 uur in de ochtend zin in ontzettend vet eten) droge smoel enz nadat we een shitload aan E621 door die conimex meuk naar binnen hadden gewerkt.

Maybe toeval en dikke BS maar ik ga er toch eens op letten

Overigens is het gebruik van E621 in babyvoeding op last van de rechter verboden is in de US sinds 2007 dus misschien vormt het op wat voor manier dan ook toch een gezondheidsrisico....
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  maandag 12 oktober 2009 @ 07:15:54 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73600737
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 04:55 schreef Winner_Taco het volgende:
... toch is het vreemd dat grote bedrijven als (Unox) cup-a-soup etc , Bertolli , Olvarit en Struik tegenwoordig trots op hun product vermelden dat er géén gebruik is gemaakt van E-stoffen.

Als E-stoffen en dan vooral de E621 niet schadelijk zouden zijn waarom zou men ze dan weglaten , of anders gesteld waarom hebben fabrikanten ze ooit gebruikt als het blijkbaar prima zonder kan?
Door hulpstoffen te gebruiken kan je besparen op "echte" ingrediënten, verpakking, transport (normaal ipv gekoeld) etc. Het kan dus prima zonder, maar dan krijg je wel een duurder product. Dat ze adverteren met "geen E-stoffen" zegt niets over de schadelijkheid van die stoffen, maar over wat de consument waarneemt als kwaliteit.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 12 oktober 2009 @ 08:08:29 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73601071
het zoveelste topic hierover
goed
Over Glutamaat (MSG) schreef ik eerder:
Het werd voor het eerst geisoleerd in 1908 door Kikunae Ikeda uit Kelp. Dit wordt in Japan al sinds eeuwen gegeten (gedocumenteerd sinds 797)

Het hele verhaal over het Chinees restaurant syndroom begon in 1968 toen Robert Ho Man Kwok een brief schreef aan de New England journal of medicine schreef. HIj merkte hier in op dat ie wel eens hoofdpijn had na het bezoek aan een chinees restaurant.

ZONDER enige wetenschappelijke research kregen smaakversterkers er de schuld van. Zonder enige research nog enige wetenschappelijke reden.

Pas in 1993, let wel, 25 jaar later ! Werd het eerste wetenschappelijke dubbelblinde onderzoek naar smaakversterkers en hoofdpijn gedaan. (Tarasof en Kelly) Ze maakten eerst gehakt van voorgaande onderzoeken, die absoluut onwetenschappelijk bleken, statistiek verkeerd gebruikten.
Op basis van het onderzoek van Tarasof en Kelly die twee populaties in 4 groepen verdeelden (mensen die beweerden gevoelig te zijn voor MSG en mensen die dat niet waren, verdeeld in random groepen waar ze MSG kregen en placebos) trek ik wel conclusies.
De enige persoon die reageerde was iemand die een placebo kreeg.
Er is geen enkel bewijs voor dat MSG hoofdpijn veroorzaakt als ding op zich, het enige verband wat is aangetoont is dan mensen die een tekort hebben aan vitamine B6 hoofdpijn kunnen krijgen indien ze MSG binnen krijgen. (Karl Folkers, uni van Texas)

MSG= Mono Sodium Glutamaat =Ve-Tsin trouwens

Oh en dan nog iets, glutamaat komt van nature voor in veel zaken als oude kaas, gedroogde tomaten, boullion of stoofvlees die een tijd heeft staan pruttelen, ansjovis, doperwtjes, salami, etc etc
Het ontstaat door de afbraak van eiwitten, en geeft de volle rijke smaak die je kent van bv oude kaas, gedroogde tomaten of salami.
Sterker nog, je lichaam maakt het zelf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 12 oktober 2009 @ 08:23:10 #6
45206 Pietverdriet
pi_73601187
Oh en dan nog zullen er mensen zijn die beweren dat ze zich niet goed voelen na het eten van chinees. Dat kan, maar dat kan vele redenen hebben. Teveel gegeten, teveel gedronken, slecht hygiene, etc etc.
En vergis je niet in de kracht van autosuggestie, toen Coca Cola in Belgie door een productiefout een smaakafwijking had tijdens het hoogtepunt van het hele dioxinen schandaal daar destijds werden vele (meisjes) ineens ziek, overgeven, flauwvallen. Het was niets anders dan autosuggestie, paniek, massahysterie.
pi_73601407
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 05:25 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Van teveel zout krijg je ook hoofdpijn

Had zaterdag samen met mijn vriendin mie + sate + kroepoek + boemboe + marinade met kipfilet gemaakt en we konden beiden (zonder het verhaal van E621 uberhaupt te kennen want hoorden we in een andere context pas later ) slecht slapen , ontzettende honger ( 6 uur in de ochtend zin in ontzettend vet eten) droge smoel enz nadat we een shitload aan E621 door die conimex meuk naar binnen hadden gewerkt.
Herkenbaar! Afgelopen vrijdag heb ik voor ik ging zuipen een maaltje van eiernoedels met kip en een hoop conimex kruiden en sausjes op, en toen ik de volgende ochtend m'n huis binnenwankelde, had ik ook koppijn, een droge mond en ontzettende trek in vet eten!
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
  Licht Ontvlambaar maandag 12 oktober 2009 @ 09:03:48 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73601689
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 08:41 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Herkenbaar! Afgelopen vrijdag heb ik voor ik ging zuipen een maaltje van eiernoedels met kip en een hoop conimex kruiden en sausjes op, en toen ik de volgende ochtend m'n huis binnenwankelde, had ik ook koppijn, een droge mond en ontzettende trek in vet eten!
Dat gebeurt mij ook wel eens inderdaad!
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  maandag 12 oktober 2009 @ 09:38:14 #9
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73602236
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 09:03 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat gebeurt mij ook wel eens inderdaad!
Check... maar ik geef de schuld aan de alcohol
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_73603853
Glutamaat komt van nature ook in moedermelk voor. Dat kan dus niet goed zijn, zoiets onsmakelijks.
anonieme razernist
  maandag 12 oktober 2009 @ 11:14:06 #11
45206 Pietverdriet
pi_73604167
Oh en als er staat zonder kunstmatige smaakversterkers of zonder smaakversterker, maar er zit wel Gistextract in, dan mag jij eens raden wat de functie is van Gistextract in dat product
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:28:08 #12
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73626476
Vetsin topic 7.654.321
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 12 oktober 2009 @ 21:28:28 #13
45206 Pietverdriet
pi_73626490
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 21:28 schreef Martijn_77 het volgende:
Vetsin topic 7.654.321
jep
pi_73632953
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 08:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh en dan nog zullen er mensen zijn die beweren dat ze zich niet goed voelen na het eten van chinees. Dat kan, maar dat kan vele redenen hebben. Teveel gegeten, teveel gedronken, slecht hygiene, etc etc.
En vergis je niet in de kracht van autosuggestie, toen Coca Cola in Belgie door een productiefout een smaakafwijking had tijdens het hoogtepunt van het hele dioxinen schandaal daar destijds werden vele (meisjes) ineens ziek, overgeven, flauwvallen. Het was niets anders dan autosuggestie, paniek, massahysterie.
Wat een onzin zeg. Mensen kunnen voor allerlei stoffen allergisch zijn dus OOK gewoon voor Ve-tsin. Dat kun jij wel even afdoen als zijnde massahysterie maar zo makkelijk werkt het natuurlijk niet,

Ik zal nergens stellen dat het schade aan de gezondheid toebrengt maar gezien de reacties hier is er wel degelijk een grote groep mensen die wel degelijk allergisch is en dus deze stof beter kunnen vermijden .
pi_73633418
Is het niet denkbaar dat de MSG in geisoleerde vorm een andere samenstelling heeft dan de MSG die van nature in voedingsstoffen zit?
Om een ander voorbeeld te geven: men heeft ook wel eens THC, de 'werkzame stof' uit cannabis geisoleerd, maar mensen die dit namen werden er ziek en paranoide van. Dit kwam doordat in die geisoleerde THC allerlei stoffen ontbraken die wel in natuurlijke cannabis zitten en de boel in evenwicht hielden.
Zoiets vergelijkbaars kan natuurlijk ook het geval zijn met MSG en dat kan misschien de hoofdpijn etc verklaren die mensen hebben.
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:41:09 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73633472
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:39 schreef Farenji het volgende:
Is het niet denkbaar dat de MSG in geisoleerde vorm een andere samenstelling heeft dan de MSG die van nature in voedingsstoffen zit?
Om een ander voorbeeld te geven: men heeft ook wel eens THC, de 'werkzame stof' uit cannabis geisoleerd, maar mensen die dit namen werden er ziek en paranoide van. Dit kwam doordat in die geisoleerde THC allerlei stoffen ontbraken die wel in natuurlijke cannabis zitten en de boel in evenwicht hielden.
Zoiets vergelijkbaars kan natuurlijk ook het geval zijn met MSG en dat kan misschien de hoofdpijn etc verklaren die mensen hebben.
nee
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:41:40 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73633494
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 04:55 schreef Winner_Taco het volgende:
maar toch is het vreemd dat grote bedrijven als (Unox) cup-a-soup etc , Bertolli , Olvarit en Struik tegenwoordig trots op hun product vermelden dat er géén gebruik is gemaakt van E-stoffen.
Hahaha, dat is echt de omgekeerde wereld!
Eerst gaat de massahysterie gillen dat ze van E621ziek wordt en dus dingen als cup-a-soup boycot en als de fabrikant die klanten dan terug wil roept men "zie je wel". Hahahhahahaha.

Man, man, man, van alle "voedingsaddictieven" is ve-tsin wel het best onderzochte. En nog nooit, echt nooooooit is er tijdens onderzoek maar enige indicatie geweest dat het ongezond is. Zelfs al eet je een pot ve-tsin per dag zal je er nog geen schade aan ondervinden. Hooguit veel dorst, heel veel dorst en daarbij dus hoofdpijn. Maar dat effect heb je ook als je een borreltje teveel drinkt en geen hond (behalve die met die blauwe knoop) die daarover gilt.

Ik word echt doodmoe van dat gezanik over E621.
Maar ja, ik word ook doodmoe over dat gezanik over homeopathie. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak, nog nooit in een dubbelblind proef aangetoond, mensen zweeeeeeren erbij: "het is echt waar, bladiebla". Het is gewoon als een geloof. Met waarheid en werkelijkheid heeft het niks te maken.
pi_73633555
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:41 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hahaha, dat is echt de omgekeerde wereld!
Eerst gaat de massahysterie gillen dat ze van E621ziek wordt en dus dingen als cup-a-soup boycot en als de fabrikant die klanten dan terug wil roept men "zie je wel". Hahahhahahaha.

Man, man, man, van alle "voedingsaddictieven" is ve-tsin wel het best onderzochte. En nog nooit, echt nooooooit is er tijdens onderzoek maar enige indicatie geweest dat het ongezond is. Zelfs al eet je een pot ve-tsin per dag zal je er nog geen schade aan ondervinden. Hooguit veel dorst, heel veel dorst en daarbij dus hoofdpijn. Maar dat effect heb je ook als je een borreltje teveel drinkt en geen hond (behalve die met die blauwe knoop) die daarover gilt.

Ik word echt doodmoe van dat gezanik over E621.
Maar ja, ik word ook doodmoe over dat gezanik over homeopathie. Eigenlijk van hetzelfde laken een pak, nog nooit in een dubbelblind proef aangetoond, mensen zweeeeeeren erbij: "het is echt waar, bladiebla". Het is gewoon als een geloof. Met waarheid en werkelijkheid heeft het niks te maken.
Wat een lol hahahaha

Ik word moe van jouw onzinnige geschreeuw
pi_73633570
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:41 schreef Flurry het volgende:

[..]

nee
Aha, nou je onderbouwt het zo enorm goed, hier valt natuurlijk niks tegenin te brengen.
  maandag 12 oktober 2009 @ 23:44:26 #20
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73633577
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:39 schreef Farenji het volgende:
Nee. Op het moment dat msg je tong raakt valt het uiteen in exact dezelfde componenten als natuurlijke msg. Geen enkel, maar dan ook werkelijk geen enkel verschil. Geen reststoffen, geen weet ik veel, niks. Gewoon exact hetzelfde.
pi_73633696
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 08:41 schreef Sicstus het volgende:

[..]

"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_73633863
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:44 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Nee. Op het moment dat msg je tong raakt valt het uiteen in exact dezelfde componenten als natuurlijke msg. Geen enkel, maar dan ook werkelijk geen enkel verschil. Geen reststoffen, geen weet ik veel, niks. Gewoon exact hetzelfde.
Ja, dat MSG MSG is dat geloof ik wel. Dat is vrij logisch.
Maar misschien zitten er ANDERE stoffen in de natuurlijke dingen die ook een rol spelen. Maar dat we wellicht nog niet precies weten wat voor stoffen dat zijn. Zie mijn voorbeeld over THC, dat is ook gewoon een vaste chemische formule die 100% exact na te maken/isoleren is. Toch is de uitwerking van die pure stof heel anders dan in natuurlijke vorm.
pi_73634171
Om nog maar te zwijgen over de evt doseringen . Er zullen vast genoeg pauper restaurants zijn die het met de geldende haccp-normen niet zo nauw nemen en teveel van die meuk door hun voedsel gooien
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:14:05 #24
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_73634516
Teveel msg maakt eten alleen maar viezer, niet lekkerder.
Vandaar dat het vrijwel onmogelijk is om teveel msg binnen te krijgen.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 00:16:36 #25
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73634589
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 23:53 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, dat MSG MSG is dat geloof ik wel. Dat is vrij logisch.
Maar misschien zitten er ANDERE stoffen in de natuurlijke dingen die ook een rol spelen. Maar dat we wellicht nog niet precies weten wat voor stoffen dat zijn. Zie mijn voorbeeld over THC, dat is ook gewoon een vaste chemische formule die 100% exact na te maken/isoleren is. Toch is de uitwerking van die pure stof heel anders dan in natuurlijke vorm.
Nee. De "natuurlijke" stof is exact hetzelfde als de "chemische" stof. In wiet is de stof gemengd met andere stoffen die ook een effect op de geest hebben. MSG is een zout, net als keukenzout, maar dan anders. Of je dat nu als zuivere stof door je eten strooit of dat het van nature in voorkomt maakt niets uit voor de werking ervan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')