bronquote:Het laagste niveau van de VMBO-scholen loopt in snel tempo leeg. De basisberoepsgerichte leerweg is de afgelopen vijf jaar een derde van de leerlingen kwijtgeraakt. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Meer leerlingen gaan tegenwoordig naar een hoger schoolniveau. De scholen vrezen dat het in stand houden van de laagste niveaus voor minder leerlingen te duur wordt, meldt Trouw.
De leegloop wordt veroorzaakt doordat steeds meer leerlingen hogere schoolsoorten halen.
In de derde klas van het voortgezet onderwijs zit 56% op het vmbo, vijf jaar geleden ging 61% nog naar het vmbo.
Dacht dat ik een déjà vu had.quote:Meer leerlingen gaan tegenwoordig naar een hoger schoolniveau. De scholen vrezen dat het in stand houden van de laagste niveaus voor minder leerlingen te duur wordt, meldt Trouw.
De leegloop wordt veroorzaakt doordat steeds meer leerlingen hogere schoolsoorten halen.
quote:
Beter niet, ondanks geslaagt.quote:Meer leerlingen gaan tegenwoordig naar een hoger schoolniveau.
Helaas de waarheid. Sprak vandaag een meisje en dit meisje wordt op korte termijn overgeplaatst. Reden overplaatsing kan worden samengevat als niet langer gewenst door de leraar.quote:Op zondag 11 oktober 2009 23:59 schreef marcb1974 het volgende:
Het algehele niveau van de opleidingen daalt dus.
Ofwel: het niveau van de hogere schoolsoorten daalt.quote:De leegloop wordt veroorzaakt doordat steeds meer leerlingen hogere schoolsoorten halen.
Volledig mee eens, volgens mij mag wel eens worden ingezien dat VMBO een mislukt experiment is, en dat zelfs de huidige werkgevers weinig snappen van de waarde van de diploma's. Dat was met Mavo destijds beter geregeld, vernieuwing is niet altijd vooruitgang denk ik dan maar.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:02 schreef raptorix het volgende:
VMBO zou opgeheven moeten worden, er zouden weer vaktechnische scholen moeten komen waar mensen echt met hun handen leren werken, en niet Mavo B niveau met een technisch tintje, zoveel gasten zullen zoveel meer gelukkig zijn als ze lekker los kunnen gaan als ze hun handen kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen ze daar echt goed geld mee kunnen verdienen als ze weten hoe ze dat moeten aanpakken. Ik zie dat aan me zwager, die is schilder en verdient een schamele 1400 euro in loondienst terwijl het een perfecte vakman is. Als dat soort jongens gewoon een opleiding krijgen hoe ze hun eigen schildersbedrijfje kunnen opzetten, dan heb je de perfecte opleiding.
Probleem is: Polen werken harder voor minder geld.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:02 schreef raptorix het volgende:
Als dat soort jongens gewoon een opleiding krijgen hoe ze hun eigen schildersbedrijfje kunnen opzetten, dan heb je de perfecte opleiding.
Als je je aangesproken voelt dan zou ik ONZ er ook bij zetten. Maar nee, foute inkopper, niks mis met VMBO'ers.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:06 schreef cerror het volgende:
VMBO loopt leeg omdat ze allemaal in KLB zitten.
Zo, die ook er even ingekopt.
In mijn tijd (eind jaren 80) was Mavo de ideale opstap naar MTS of MEAO, en als je dat had, dan had je uitzicht op een meer als modale baan in de maatschappij, daarnaast kon je als je MEAO of MTS had gedaan, vrij makkelijk in 2 jaar je HEAO of HTS halen. Volgens mij is dat inmiddels stuk lastiger, en zelfs als je tegenwoordig HEAO HTS hebt, dan ga je nog maar voor een modale baan.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Volledig mee eens, volgens mij mag wel eens worden ingezien dat VMBO een mislukt experiment is, en dat zelfs de huidige werkgevers weinig snappen van de waarde van de diploma's. Dat was met Mavo destijds beter geregeld, vernieuwing is niet altijd vooruitgang denk ik dan maar.
Geeft de burger weer hoop in tijden van recessiequote:Op maandag 12 oktober 2009 01:02 schreef raptorix het volgende:
VMBO zou opgeheven moeten worden, er zouden weer vaktechnische scholen moeten komen waar mensen echt met hun handen leren werken, en niet Mavo B niveau met een technisch tintje, zoveel gasten zullen zoveel meer gelukkig zijn als ze lekker los kunnen gaan als ze hun handen kunnen gebruiken. Daarnaast kunnen ze daar echt goed geld mee kunnen verdienen als ze weten hoe ze dat moeten aanpakken. Ik zie dat aan me zwager, die is schilder en verdient een schamele 1400 euro in loondienst terwijl het een perfecte vakman is. Als dat soort jongens gewoon een opleiding krijgen hoe ze hun eigen schildersbedrijfje kunnen opzetten, dan heb je de perfecte opleiding.
Onzin, tenzij je een hoop gezeik op de hals wilt halen voor erg slecht werk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:07 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Probleem is: Polen werken harder voor minder geld.
Er is geen recessie, er is met name een verstoring op de financieele markt, maar die was er al, alleen had Jan met de Pet het niet door.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:10 schreef Spanlaken het volgende:
[..]
Geeft de burger weer hoop in tijden van recessie
Inderdaad, hoewel er niks mis is met modaal natuurlijk, maar de doorstroom mogelijkheden vanuit het VMBO zijn bar weinig. Je gaat naar het MBO om een vak te leren, en dan sta je meteen op de modale markt. Je hebt wat mensen die de stap zetten naar het HBO, maar het is een zware minderheid, ook omdat het niveau-verschil toch aardig groot is.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
In mijn tijd (eind jaren 80) was Mavo de ideale opstap naar MTS of MEAO, en als je dat had, dan had je uitzicht op een meer als modale baan in de maatschappij, daarnaast kon je als je MEAO of MTS had gedaan, vrij makkelijk in 2 jaar je HEAO of HTS halen. Volgens mij is dat inmiddels stuk lastiger, en zelfs als je tegenwoordig HEAO HTS hebt, dan ga je nog maar voor een modale baan.
Nobelprijs van de vrede gaat naar Raptorixquote:Op maandag 12 oktober 2009 01:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Er is geen recessie, er is met name een verstoring op de financieele markt, maar die was er al, alleen had Jan met de Pet het niet door.
Klopt, in tijden van recessie heeft de kleine man juist de grootste potentie om te excelleren, immers de grote bedrijven hebben veel meer tijd nodig om zich uit de modder te trekken.quote:Op maandag 12 oktober 2009 01:14 schreef Spanlaken het volgende:
[..]
Nobelprijs van de vrede gaat naar Raptorix
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |