abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78668317
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 23:18 schreef flyingdutchmen het volgende:

[..]

betekent betekend... ?

daarmee doel ik op mensen die het niet meer interesant vonden om in het land te verblijven door steeds strenger wordende visa eisen. het ging volgens hun nog wel maar de moeite werd gewoonweg te veel.
heb het hier over toeristenvisa uiteraard
ben maar 'thailand leek' hoor
Wat ik bedoel is dat het misschien iets moeilijker is, maar er zijn nog zoveel manieren. Ik weet bijvoorbeeld dat er in Udon een hoop expats wonen die helemaal geen visum hebben, de politie daar zit er naar wat ik gehoord heb niet echt mee. Als ze dan na een jaar of 2 weg willen betalen ze de boete van 20.000 baht (maximum boete voor overstay) en komen ze ermee weg. Je mag over het algemeen zelfs gewoon weer terugkomen als je daadwerkelijk gedeporteerd wordt.
  woensdag 3 maart 2010 @ 07:20:42 #127
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_78668570
Het is een feit dat het steeds lastiger wordt, echter als je een bedrijf hebt en lokele mensen in dienst neemt kan je dus lang blijven. Ook met huwelijk is het vrij makkelijk (ik ben getrouwd en hoef slechts 400k baht in de bank te hebben voor 3 maanden om weer een jaar visa te krijgen)

Legaal werken is lastig.. tenzij je bij iemand in dienst ben die al 5 thais in dienst heeft of je een eigen bedrijf begint met 5 thais in dienst.

Grond kan je nooit bezitten, je kan wel een lease voor 30 jaar op grond nemen en er een huis op zetten. Er zijn mensen die spelen met 90 jaars leases maar dat schijnt toch niet geheel legaal te zijn.
mai pen rai
pi_78676343
ik doelde natuurlijk op mensen die niet bereid zijn te investeren in een eigen onderneming in het land en niet het geluk hebben gehad om een schone thaise te hebben getrouwd.Uit Pickup's posting blijkt dus dat het met de juiste kontakten wel nog te doen zou wezen voor deze mensen via een toeristen visum. Dit had ik niet gedacht.
ik neem aan dat je met dit visum geen werk mag verrichten.
wat zijn zo de dingen waar de thais zelf nog niet zo heel veel kaas van hebben gegeten, fotografie of management comes to mind.anything else?
pi_78676747
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 12:12 schreef flyingdutchmen het volgende:
ik doelde natuurlijk op mensen die niet bereid zijn te investeren in een eigen onderneming in het land en niet het geluk hebben gehad om een schone thaise te hebben getrouwd.Uit Pickup's posting blijkt dus dat het met de juiste kontakten wel nog te doen zou wezen voor deze mensen via een toeristen visum. Dit had ik niet gedacht.
ik neem aan dat je met dit visum geen werk mag verrichten.
wat zijn zo de dingen waar de thais zelf nog niet zo heel veel kaas van hebben gegeten, fotografie of management comes to mind.anything else?
Fotografie zijn de Thais volgens mij toch wel redelijk goed in en het is ook vrij populair? Waarom denk je dat de Thais er geen kaas van gegeten hebben als ik vragen mag?

Ik zou talen proberen
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:25:27 #130
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_78687675
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 12:24 schreef Flammie het volgende:

[..]

Fotografie zijn de Thais volgens mij toch wel redelijk goed in en het is ook vrij populair? Waarom denk je dat de Thais er geen kaas van gegeten hebben als ik vragen mag?

Ik zou talen proberen
Ik denk dat er weinig dingen zijn die Thai niet zouden kunnen doen. Talen zou iets kunnen zijn maar word door velen al gedaan. Ze zouden nog wel eens wat ICT les kun krijgen maar dat is eigenlijk meer een normen en waarden kwestie
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_78689799
Precies Bij talen heb je een enorme concurrentie aan native speakers die het toch altijd beter doen (met master degrees en shit) als we het over Engels hebben.

Vriendjespolitiek is dus iets heel nuttigs
  donderdag 4 maart 2010 @ 06:52:59 #132
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_78717285
Iets waar de Thais geen kaas van gegeten hebben :

Goede service en kwaliteit. Dingen zijn hier vaak goedkoop en vallen snel weer uit elkaar.

Zijn amper goed geschoolde bouwvakkers of elektriciens (omdat het gezien wordt als low class) wat ze meestal doen is wat mensen die een hamer vast kunnen houden als bouwvakker inhuren.

Zijn veel dingen die hier niet goed gaan vooral omdat ouder betekend dat je meer te zeggen hebt en je woord als gelijk wordt geaccepteerd terwijl er een jonger iemand is die veel meer weet. Zo worden er foute beslissingen genomen die niet terug gedraaid worden om gezichtsverlies te voorkomen.
mai pen rai
  donderdag 4 maart 2010 @ 10:24:08 #133
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_78720732
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 06:52 schreef niet_links het volgende:

Goede service en kwaliteit. Dingen zijn hier vaak goedkoop en vallen snel weer uit elkaar.

Zijn amper goed geschoolde bouwvakkers of elektriciens (omdat het gezien wordt als low class) wat ze meestal doen is wat mensen die een hamer vast kunnen houden als bouwvakker inhuren.

Zijn veel dingen die hier niet goed gaan vooral omdat ouder betekend dat je meer te zeggen hebt en je woord als gelijk wordt geaccepteerd terwijl er een jonger iemand is die veel meer weet. Zo worden er foute beslissingen genomen die niet terug gedraaid worden om gezichtsverlies te voorkomen.
Ik heb niet zoveel ervaring met bouwvakkers in Thailand maar als ze dezelfde kwaliteit leveren als hier in Laos...gewoon om te huilen zo slecht. Ik heb letterlijk kamers waarvan al 5 keer de badkuip er uit is gehaald vanwege lekkage. En het hele hote is net 2 jaar oud!!

Service vind ik nog eens zo slecht nog niet. Hier in Laos moet je vooral mensen aan leren dan ze niet zo maar even weg kunnen voor een maandje zonder dat even te melden van te voren...
Modus Vivendi!
pi_78725523
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 06:52 schreef niet_links het volgende:

True maar dat is niet iets wat je wil gaan doen in Thailand zijnde
pi_78726211
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 10:24 schreef breaky het volgende:

[..]

Hier in Laos moet je vooral mensen aan leren dan ze niet zo maar even weg kunnen voor een maandje zonder dat even te melden van te voren...
haha dat doet me denken aan al die keren das ik in indonesie verbleef.als je bij de mc donalds binnenkwam stonden er 10 man te niksen en eentje ging je helpen.hetzelfde in de grote winkelcentra's, natuurlijk kost het volkje niet zo veel, maar om er dan 20 giechelende meisjes te hebben staan in een hoekje dan mag er best zo nu en dan een (of een paar) een maandje of wat vakantie hebben.

volgens mij is het wat de instelling van de lokale bevolking betreft stukken beter gesteld in thailand ?
ik ben er nog nooit geweest maar denk erover deze zomer toch even die kant op te vliegen.
het lijkt me zulk vriendelijk volkje en het Buhdha geloof lijkt me helemaal geweldig.

hoe zit het met programmeurs (php/mysql,java,.net), die zijn er vast in overvloed?
pi_78728238
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:36 schreef flyingdutchmen het volgende:

[..]

hoe zit het met programmeurs (php/mysql,java,.net), die zijn er vast in overvloed?
In overvloed niet, maar ik zit ook in die branche, en werken voor nederlandse klanten is toch een stuk makkelijker te krijgen en betaalt ook meer over het algemeeen.
pi_78729019
Ik denk dat veel mensen het werk krijgen in Thailand nogal onderschatten. Ach het is maar azie en die mensen kunnen geen Engels en ach zus en zo 3e wereldland en zulks.

Het is gewoonweg niet makkelijk om legaal betaald werk te krijgen. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld iets in talen zoeken. Engels leraar. Daarvoor moet je een erkent TEFL certificaat in bezit hebben. Het is slechts een maandje een cursus volgen maar de kosten liegen er niet om. Voor een beetje TEFL moet je al snel 850 euro neertellen denk ik zo.. Dan heb je het TEFL certificaat maar opzichzelf is dat nog niet zo veel waard. Je moet namelijk ook een Bachelor Degree hebben. Het liefst in iets met talen of education.

Met deze Bachelor Degree en TEFL kun je een soort van license to teach krijgen mits alles wordt goedgekeurd bij ministry of education (en daar zitten veelal native English speakers en die zijn nogal nationalistisch ingesteld).

Dit regelt de school dan voor je. Zelfs al heb je de papieren dan nog is de concurrentie moordend. Mensen komen met Master Degrees, mensen komen uit alle windrichtingen en velen zijn Native speakers die sowieso de absolute voorkeur verkrijgen boven een Nederlander met dik Nederlands accent dat haast niet te verbergen valt. In Thailand denken ze (wellicht mede dankzij amerikanen) dat je perse moet leren van een Native Speaker. Period. Kijk maar eens op www.ajarnjobspace.com welke paspoorten je in bezit moet hebben om Engels les te mogen geven of om uberhaubt in aanmerking te komen. Daar kan menig Nederlander een slecht humeur van krijgen.

Werk zoeken is rondlopen. Door de stad en overal naar binnen gaan met je papieren, klaar voor een interview.

Het is dus ook zo dat veel mensen niet op een legale manier werken. Soms is "de juiste mense kennen" echt iets dat op zal gaan voor Thailand. Vriendjes politiek. Maar de juiste banden en connecties leggen kost tijd. Ik heb gewerkt in Thailand door deze vriendjespolitiek. Maar het is absoluut NIET makkelijk om legaal betaald te werken in Thailand.

Het kan wel overigens. Maar ik ga er voor mezelf nooit vanuit
Een vriendin van me werkt op een school (mattayom) en daar kan ik altijd terecht. Een andere vriendin heeft een eigen taalschool in Haang Dong (vlakbij Chiang Mai) en daar kan ik ook altijd terecht voor taallesjes en vertaling.
pi_78730931
nee hoor, zo denk ik er echt niet over dat ze weinig kunnen of geen qualiteit afleveren.
er zijn ook in thailand lijkt me genoeg jongeren die goed gestudeert hebben en vele malen goedkoper te "krijgen" zijn als westerlingen. waarom zou iemand een westerling aannemen als een thai hetzelfde kan voor minder geld, daarbij komt nog dat de regering er eerder aan geholpen is locals aan het werk te krijgen om zodoende eerst hun eigen werkeloosheid om een lager pijl te krijgen.
zo simpel is het voor ons zeker niet.maar ieder land heeft wel zijn eigen qualiteiten en daarbij horen vaak ook de minder sterke kanten, de dingen waar ze net iets minder goed in zijn.wij nederlanders zijn ook niet perfect, verre van dat zelfs.krijgen het niet eens voorelkaar om een auto te bouwen terwijl ons oostelijk buurland zo even stuk of 8 verschillende degelijke merken uit de mouw toveren.iedereen is wel ergens goed en minder goed in toch.en jullie expats zullen het beste weten waar wel of geen kansen zijn in thailand.het begint vaak met dingen die je in het dagelijks leven daar opvallen waarvan je denkt, jeetje zoiets hadden we in nederland 20 jaar geleden al.
engels leraar ? pfff. wij nederlanders denken vaak dat we goed engels kunnen maar als de gesprekstof om minder makkelijke details gaat of er komen diepvoerende gesprekken laten we het gauw afweten.bovenop komt idd nog nog dat s#%t nederlands accent.
neemt niet weg dat het interesant blijf vinden en ik jullie (de expats in thailands) met een gezonde portie jalouzie bekijk
wat je zelf niet hebt lijkt altijd mooier toch

[ Bericht 31% gewijzigd door flyingdutchmen op 04-03-2010 14:50:19 ]
pi_78731275
Ik bedoel ook niet dat jij geen werk kunt krijgen. Als ik het kan, kan iedereen het uiteindelijk. Ik ben waarschijnlijk de domste in de travelforums en kaaskoppen in het buitenland. Ik kan het dus jij ook.

Ik zeg alleen dat het moeilijker is dan op het eerste gezicht zou lijken Om wat teleurstellingen te besparen later
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:52:32 #140
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_78731394
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 12:36 schreef flyingdutchmen het volgende:

[..]

haha dat doet me denken aan al die keren das ik in indonesie verbleef.als je bij de mc donalds binnenkwam stonden er 10 man te niksen en eentje ging je helpen.hetzelfde in de grote winkelcentra's, natuurlijk kost het volkje niet zo veel, maar om er dan 20 giechelende meisjes te hebben staan in een hoekje dan mag er best zo nu en dan een (of een paar) een maandje of wat vakantie hebben.

volgens mij is het wat de instelling van de lokale bevolking betreft stukken beter gesteld in thailand ?
ik ben er nog nooit geweest maar denk erover deze zomer toch even die kant op te vliegen.
het lijkt me zulk vriendelijk volkje en het Buhdha geloof lijkt me helemaal geweldig.

Men is vooral zeer relaxed ingesteld. Het probleem is daarmee dat goed personeel hier (vooral in Luang Prabang) schaars is. Jongeren gaan dus werken waar dus het makkelijkst geld te verdienen valt (legaal of illegaal)

De mensen zijn verder wel heel aardig en wat rustiger dan de Thai.
Modus Vivendi!
pi_78731411
Flammie vertel eens wat over jezef als je wilt ? hoe lang verblijf je al in thailand ?
hoe ben jij er terecht gekomen en wat doe je precies ? ben je getrouwd ?
gewoon uit interessse, hoeft natuurlijk niet hoor.
pi_78731536
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:52 schreef breaky het volgende:

[..]

Men is vooral zeer relaxed ingesteld. Het probleem is daarmee dat goed personeel hier (vooral in Luang Prabang) schaars is. Jongeren gaan dus werken waar dus het makkelijkst geld te verdienen valt (legaal of illegaal)

De mensen zijn verder wel heel aardig en wat rustiger dan de Thai.
ja dat klopt idd. men koesterd ook helemaal geen wrok tegenover de 'belanda' daar. maar het viel me ook vaak op dat de mensen daar niet echt vooruit kijken. ze leven in het nu had ik de indruk.geen plan voor de komende 2 jaar maar ook niet echt terug willen denken. wel vriendelijk ja en vooral relaxed. heb nog nooit iemand zien haasten daaro
pi_78731572
Ik ben nu terug in nederland en ik ga weer terug dit jaar voor lange tijd.

Ik ben Maarten. Ik ben 26 jaar oud. Ik ging voor de eerste keer op vakantie naar Chiang Mai na mijn studie. Daar leerde ik May kennen. May is mijn vriendin. We begonnen elkaar leuk te vinden op het einde van mijn vakantie en dus heb ik haar moeten achterlaten.

2 maanden later zat ik weer op het vliegtuig. Naar Chiang Mai. Ik heb daar 1.5-2 jaar gewoond. Werk gekregen door vriendjespolitiek aangezien de concurrentie in Chiang Mai MOORDEND is. Ik heb me vanaf dag 1 beziggehouden met de Thaise taal. Dit omdat ik het interessant vind en ook zodat ik een /kicker of unique sellig point voor mezelf had. Veel mensen doen dit immers niet. Dat maakt niet zo veel uit maar ik wil dit gewoon wel

Ik doe nu nog een studie voor vertaling en linguistiek. Ik ben ook bezig met de Vietnamese taal. Wanneer ik ben afgestudeerd wil ik me in Azie vestigen als tolk en vertaler. In Nederland geef ik nu Thaise taal lessen bij cursusgroepen. www.strictly-thai.nl is mijn website.

Dit jaar ergens ga ik weer terug (na het WK) en kan meteen weer aan de bak bij de taalschool in Haang Dong. Ik slaap meestal in de omgeving van Nimmanhaemin road 50200 of bij Wat prashing naargelang mijn interesse op dat moment
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:08:24 #144
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_78732011
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:56 schreef flyingdutchmen het volgende:

[..]

ja dat klopt idd. men koesterd ook helemaal geen wrok tegenover de 'belanda' daar. maar het viel me ook vaak op dat de mensen daar niet echt vooruit kijken. ze leven in het nu had ik de indruk.geen plan voor de komende 2 jaar maar ook niet echt terug willen denken. wel vriendelijk ja en vooral relaxed. heb nog nooit iemand zien haasten daaro
Inderdaad dag-bij-dag en niet nadenken over de toekomst. Nu moet ik er ook eerlijk bij zeggen dat veel jongeren hier niet echt een toekomst hebben....het is toerisme of op het land werken...
Modus Vivendi!
pi_78732017
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:56 schreef Flammie het volgende:

Ik ben Maarten. Ik ben 26 jaar oud. Ik ging voor de eerste keer op vakantie naar Chiang Mai na mijn studie. Daar leerde ik May kennen. May is mijn vriendin. We begonnen elkaar leuk te vinden op het einde van mijn vakantie en dus heb ik haar moeten achterlaten.

2 maanden later zat ik weer op het vliegtuig. Naar Chiang Mai. Ik heb daar 1.5-2 jaar gewoond. Werk gekregen door vriendjespolitiek aangezien de concurrentie in Chiang Mai MOORDEND is. Ik heb me vanaf dag 1 beziggehouden met de Thaise taal. Dit omdat ik het interessant vind en ook zodat ik een /kicker of unique sellig point voor mezelf had. Veel mensen doen dit immers niet. Dat maakt niet zo veel uit maar ik wil dit gewoon wel

Ik doe nu nog een studie voor vertaling en linguistiek. Ik ben ook bezig met de Vietnamese taal. Wanneer ik ben afgestudeerd wil ik me in Azie vestigen als tolk en vertaler. In Nederland geef ik nu Thaise taal lessen bij cursusgroepen. www.strictly-thai.nl is mijn website.
dank je Maarten.interesant verhaal.je bent dus je liefde achterna gegaan, mooi zo. dat je interesse toont is de thaise taal en cultuur zal vast een groot voordeel wezen. lijkt me niet anders als wanneeer we hier in nederland een buitenlander hebben die onze taal niet spreekt en ook niet de moeite doet om het te leren.
je website ben ik toevallig al eens tegengekomen. volgens mij uit een eerde posting van je.
mooi verhaal . na mijn laatste verblijfin indonesie en de fantastische omgevingen die ik daar had gezien had ik mezelf gezegd dat thailand mijn volgende reis bestemming moet worden, ook door verhalen van een australische vriend die er gewoond heeft en mijn broer die er meerdere malen is geweest. ondertussen is mijn laatste azie reis alweer 3 jaar geleden, het word tijd.
ik heb zelf trouwens ook meerdere jaren in het buitenland gewerkt, 8 jaar duitsland.jammer genoeg zal ik waarschijnlijk in thailand niks met mijn achtergrond kunnen omdat ik al die jaren in de agrarische sector actief was.verder dromen maar
wat voor werk had je in het begin gekregen daar Maarten ?
  donderdag 4 maart 2010 @ 15:11:54 #146
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_78732165
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 14:56 schreef Flammie het volgende:

Dit jaar ergens ga ik weer terug (na het WK) en kan meteen weer aan de bak bij de taalschool in Haang Dong. Ik slaap meestal in de omgeving van Nimmanhaemin road 50200 of bij Wat prashing naargelang mijn interesse op dat moment
Ik zou er maar gauw ook Lao bij gaan voeren. Weet je dat er volgens mij geen Nederlands-Lao woordenboek is? En geen Nederlandse-Lao tolk. (officeel dan)
Modus Vivendi!
pi_78732180
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:08 schreef breaky het volgende:

[..]
Nu moet ik er ook eerlijk bij zeggen dat veel jongeren hier niet echt een toekomst hebben....het is toerisme of op het land werken...
ja, sad but true. zijn er in grote steden helemaal geen kansen voor jongeren dan ? waarschijnlijk zijn de jongeren die wel universiteit hebben genoten al afkomstig uit de grote steden en/of hogere middelklasses en de betere banen zullen dan ook ooit naar hun gaan
pi_78732312
Ik heb maand 1 een TEFL gedaan en heb daar mensen leren kennen met wie ik nu nog een goede band heb. Dit heb ik gedaan op de Chiang Mai University www.teflcmu.com

Daarna heb ik meteen werk gekregen (1e x was bingo) in een immense highschool wat een interessante ervaring was. 65 kinderen per klas SOmmige blind etc etc. Geweldige school met 5 grote gebouwen die in verbinding stonden met bruggetjes. Vervolgens Haang Dong -EQ Dee taalinstituut.

Ik heb computers gedaan -in nederland- maar eenmaal daar begon ik me te interesseren in talen. Ik ben nu nog lerende, zowel op school als in real life.. Thaise mensen in Nederland op straat aanspreken en ze laten schrikken
pi_78732412
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:11 schreef breaky het volgende:

[..]

Ik zou er maar gauw ook Lao bij gaan voeren. Weet je dat er volgens mij geen Nederlands-Lao woordenboek is? En geen Nederlandse-Lao tolk. (officeel dan)
Ik wil er wel mee beginnen maar eerst ff Thais 100% krijgen en mijn Vietnamees op peil houden.

Ik weet dat er een Lao for beginners is die ik me dan wel eens zal aanschaffen. Kijken hoe dat werkt
pi_78732719
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 15:14 schreef Flammie het volgende:

Daarna heb ik meteen werk gekregen (1e x was bingo) in een immense highschool wat een interessante ervaring was. 65 kinderen per klas SOmmige blind etc etc. Geweldige school met 5 grote gebouwen die in verbinding stonden met bruggetjes. Vervolgens Haang Dong -EQ Dee taalinstituut.
oh stoer ! werken en ook nog eens wat goeds doen voor de minder gelukkige, geweldig !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')