quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 01:17 schreef Elixabete het volgende:Ik zoek een programma waarmee ik DVD's kan omzetten naar MPEG2
Jaren terug had ik de tools maar ik weet de namen niet meer

Kan iemand mij helpen

Zoals hier terecht werd opgemerkt gebruiken DVD's feitelijk al het MPEG2 formaat, alleen in een wat aangepaste vorm (.VOB bestanden). Omzetting is dus niet alleen onverstandig omdat MPEG lossy is en een hercodering dus onherroepelijk kwaliteitsvermindering geeft, maar vooral ook overbodig en onnodig tijdrovend.
Wat je eigenlijk zoekt is een tooltje waarmee je titels van DVD's direct, zonder conversie, naar de harde schijf van je computer kunt kopiëren. Dat kan met de TMPGEnc MPEG Editor. Dit is een erg prettig en intuītief werkend programma dat ik zelf veel gebruik om ruw materiaal (voornamelijk eigen opnamen van digitale televisie) te editten. Met deze editor zijn knip- en plak acties met frame precisie mogelijk in MPEG materiaal zonder dat er onnodig opnieuw wordt gecodeerd en dus ook zonder kwaliteitsverlies. De resulterende bewerkte MPEG2 bestanden of elementary streams (video en audio in separate bestanden) kunnen direct in DVD authoring programma's worden geīmporteerd. Subsequente conversie naar andere formaten is uiteraard ook mogelijk.