abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73524694
In een brief van Essent voorspellen ze mijn verbruik van Electriciteit op minimaal 21 kWh en maximaal 28 kWh.
Mijn gas verbruik om minimaal 6 m3 en maximaal 8 m3.

Nu ik het verschil tussen de huidige meterstand en de stand op 04-07-2009 bereken komen er heel andere getallen uit:

Elektra

Telwerk 1 1395 - 1208 = 187 kWh
Telwerk 2 895 - 753 = 142 Kwh
187 + 142 = 329 kWh

Gas

736 - 713 = 23 kWH

Beide fors meer als de voorspelling.

Iemand enig idee hoe dit kan? Waar maakt Essent deze voorspelling op? Voor mij is dit allemaal nieuw aangezien ik pas op mij zelf woon!
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:16:44 #2
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73525277
Vergelijk je wel dezelfde periode? Dus bijv. maand met maand en niet maand met kwartaal?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_73525320
heeft t huis voor jou een tijd leeg gestaan?
vaak gaan ze uit van het gemiddelde gebruik van het vorige jaar... en ja dat kan een stuk lager of hoger uitvallen

en misschien zit er een omrekenfactor in de berekening? dat 1 kwh op je meter niet precies 1 kwh is? (dus puur een gokje)

ik zou in elk geval ff bellen met de essent en je voorschot bedrag aanpassen indien nodig
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_73525349
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:16 schreef ManAtWork het volgende:
Vergelijk je wel dezelfde periode? Dus bijv. maand met maand en niet maand met kwartaal?
dan zit ie met elektra nog steeds veel te hoog...
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_73525355
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:16 schreef ManAtWork het volgende:
In het rekenschema wat Essent afdrukt in hun brief staat de stand van 04-07 al ingevuld. Ik moet dat verrekenen met de huidige stand. Daarachter schrijven ze het verwachte verbruik... Ik neem dus aan dat ze het kwartaal bedoelen?

Ik vind het verbruik overigens veel voor een één persoonshuishouden. Ik werk 40 uur in de week. ben bijna nooit thuis en heb de verwarming nog niet aangehad.....
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:26:12 #6
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73525525
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:19 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

In het rekenschema wat Essent afdrukt in hun brief staat de stand van 04-07 al ingevuld. Ik moet dat verrekenen met de huidige stand. Daarachter schrijven ze het verwachte verbruik... Ik neem dus aan dat ze het kwartaal bedoelen?
Volgens mij gaan ze uit van een gemiddeld verbruik per jaar. Hou er dus rekening mee dat het verbruik vanaf 4-7 tot nu zal stijgen in de wintermaanden en je dit niet als een gemiddelde voor een geheel jaar kunt gebruiken. Althans niet als je achteraf niet veel wilt bijbetalen.
quote:
Ik vind het verbruik overigens veel voor een één persoonshuishouden. Ik werk 40 uur in de week. ben bijna nooit thuis en heb de verwarming nog niet aangehad.....
Misschien dat Essent het verbruik baseert op een meerpersoonshuishouden. Zelf zit ik ten opzichte van buurtgenoten ook dik onder het gemiddelde. Vandaar dat ik mijn voorschot ook lager heb ingeschat. (En ieder jaar zit ik er hoogstens een tientje of drie naast.)
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 17:28:22 #7
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73525574
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:19 schreef droomkoningin het volgende:

[..]

Hoezo te hoog? Het verbruik dat ie heeft uitgerekend is toch de werkelijkheid (van ze 3 maanden). Als de schatting van Essent per maand max. 28 kWh is, verbruikt ie meer dan Essent inschat.
Of begrijp ik je opmerking verkeerd?
pi_73526423
Ik neem aan dat het gaat om een jaarafrekening:

Aan de klant wordt ieder jaar een meterkaart verstuurd. Klant kan het invullen en versturen, of via de gegevens op deze kaart bellen naar Essent of het via internet te doen.

Doet de klant het niet, worden de standen utieindelijk geschat. Waarop weer een voorschot wordt gebasseerd. Dit wordt automatisch gedaan op het verbruik van de voorgaande jaren of voorgaande bewoner.

Tijdens intrekken en verlaten van de woning, altijd de meterstanden doorgeven. Klant is uiteindelijk ZELF verantwoordelijk.

Voorzichtig gezegd betekend dat TS nalatig is geweest om de kaart in te vullen. En mocht deze niet bij hem aangekomen zijn, dan zou de klant moeten weten dat hij in een vaste maand van het jaar de meterstanden zou door moeten geven.

Oplossing: bellen met de klantenservice en de situatie uitleggen zodat het voorschot opnieuw berekend kan worden zodat je volgend jaar niet voor een verrassing komt te staan.

Mocht de aanname niet juist zijn, hoor ik het graag.

Suc6!
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:04:11 #9
47586 DaCybrSrfr
Kan sporen van gluten bevatten
pi_73526453
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 17:19 schreef droomkoningin het volgende:

[..]

Ach met Essent weet je het nooit... die beweren dat ik samen met mijn huisgenoot afgelopen jaar 17.000 kWh heb verbruikt.
Single father | Aviation enthousiast | Gamer
pi_73526523
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:04 schreef DaCybrSrfr het volgende:

[..]

Ach met Essent weet je het nooit... die beweren dat ik samen met mijn huisgenoot afgelopen jaar 17.000 kWh heb verbruikt.
pi_73526554
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:03 schreef Suzanne84 het volgende:
Nee, alleen een brief die mij zou moeten helpen om te berekenen of ik goed zit!
quote:
Voorzichtig gezegd betekend dat TS nalatig is geweest om de kaart in te vullen. En mocht deze niet bij hem aangekomen zijn, dan zou de klant moeten weten dat hij in een vaste maand van het jaar de meterstanden zou door moeten geven.
De meterstand is op de dag dat de kaart kwam per internet opgegeven!
quote:
Suc6!
Thanks
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:10:09 #12
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73526617
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:03 schreef Suzanne84 het volgende:
Een jaarafrekening vanaf 4-7-2009?
quote:
Mocht de aanname niet juist zijn, hoor ik het graag.

Suc6!
Ik denk dat je aanname niet correct is.

Edit: TS heeft het al bevestigd.
pi_73526714
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:08 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Nee, alleen een brief die mij zou moeten helpen om te berekenen of ik goed zit!
[..]

De meterstand is op de dag dat de kaart kwam per internet opgegeven!
[..]

Thanks
Dus de brief heet: hulp bij afrekenen? Wat is de naam van de factuur?

Heb je de meterstand ingevuld toen je de woning betrok?

Is de meterstand die je hebt doorgegeven verwerkt op de factuur?

pi_73526758
Ik heb nog geen factuur ontvangen. Dit is puur een rekenhulp om te kijken of ik goed zit!

De naam is: Bevestiging meterstanden en verbruiksindicatie.

De meterstand is bij de overdracht ingevuld en correct doorgegeven.
pi_73526857
Het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik van een gezin is 3500 KWH per jaar ik gebruik met een eenpersoonshuishouden 1300KWH
pi_73526947
Dus eigenlijk is hun voorspelling gewoon te laag/onrealistisch?

Ik betaal nu 40 euro in de maand. De vorige eigenaar heeft bijna nooit iets hoeven bij te betalen.
pi_73526989
Bel Essent!
pi_73527069
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:19 schreef Basp1 het volgende:
Het gemiddelde jaarlijkse stroomverbruik van een gezin is 3500 KWH per jaar ik gebruik met een eenpersoonshuishouden 1300KWH
Van een gemiddeld huis? Van een gemiddeld gezin?

Is dat niet afhankelijk van hoeveel kinderen het gezin heeft, dubbel glas, zonnebank, vloerverwarming, oude c.v. ketel etc.?
pi_73527125
De meterstanden zijn geschat. Nogmaals, als ze de standen hebben geschat, kun je wel iets hebben doorgegeven, heb je daar ook een bevestiging gehad?

Het geschatte is veel lager dan je werkelijk verbruik:

"..voorspellen ze mijn verbruik van Electriciteit op minimaal 21 kWh en maximaal 28 kWh.
Mijn gas verbruik om minimaal 6 m3 en maximaal 8 m3."
pi_73527185
Telwerk 1 1395 - 1208 = 187 kWh
Telwerk 2 895 - 753 = 142 Kwh
187 + 142 = 329 kWh

Telwerk 1 - hoog
Telwerk 2 - laag

Dus als je een contract hebt afgesloten waarin je dag en nachtstroom hebt, heb je een tweede telwerk nodig.

Bij elkaar optellen, kan natuurlijk nooit, omdat je voor twee verschillende tarieven betaald. Nachtstroom om het zo ff te noemen is goedkoper.
pi_73527237
Dus je krigjt een voorschot wat te laag is dan werkelijk verbruik. Dus betaal je minder. Aan het eind van het jaar krijg je de jaarafrekening en moet je het verschil bij betalen. En als het verschil zo groot is, zul je fors bij moeten betalen.

Bel Essent!
pi_73527296
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:22 schreef _The_General_ het volgende:
Dus eigenlijk is hun voorspelling gewoon te laag/onrealistisch?

Ik betaal nu 40 euro in de maand. De vorige eigenaar heeft bijna nooit iets hoeven bij te betalen.
Betalen moet je toch ondanks dat je geen verbruik hebt. Meterkosten, netwerkkosten en een woning verbruikt alijtd wat energie.

Als de eigenaar ieder jaar zijn meterstand heeft doorgegeven en het is correct verwerkt, hoeft hij nooit bij te betalen.

pi_73527412
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:32 schreef Suzanne84 het volgende:
Bij elkaar optellen, kan natuurlijk nooit, omdat je voor twee verschillende tarieven betaald.
Onzin. Ook als je een dubbele meter hebt kun je kiezen voor één tarief. Dan moet je wel degelijk optellen.
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_73527437
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:27 schreef Suzanne84 het volgende:
Van een gemiddeld huis? Van een gemiddeld gezin?

Is dat niet afhankelijk van hoeveel kinderen het gezin heeft, dubbel glas, zonnebank, vloerverwarming, oude c.v. ketel etc.?
Daarom is het een gemiddelde slimmerik.
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_73527516
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:41 schreef DonVincenzo het volgende:

[..]

Onzin. Ook als je een dubbele meter hebt kun je kiezen voor één tarief. Dan moet je wel degelijk optellen.
Yes, je hebt gelijk.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:49:25 #26
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73527606
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:41 schreef DonVincenzo het volgende:

[..]

Het doet er uberhaupt niet toe. TS wil het verbruik weten, dus zul je toch beide meters bij elkaar op moeten tellen. Hoe TS het vervolgens verdeelt (wat ik voor goedkoop tarief en wat niet) is pas een volgende stap.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_73527613
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:43 schreef DonVincenzo het volgende:

[..]

Daarom is het een gemiddelde slimmerik.
pi_73527676
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Het doet er uberhaupt niet toe. TS wil het verbruik weten, dus zul je toch beide meters bij elkaar op moeten tellen. Hoe TS het vervolgens verdeelt (wat ik voor goedkoop tarief en wat niet) is pas een volgende stap.
Misschien heeft hij wel nachtstroom. Misschien is het verbruik te laag geschat. Misschien zijn de meterstanden niet aangekome. Misschien leest TS het verkeerd.

En maar afvragen. TS zou Essent kunnen bellen voor het antwoord.
pi_73527695
Ik zal morgen Essent bellen.
pi_73527844
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:53 schreef _The_General_ het volgende:
Ik zal morgen Essent bellen.
Laat je ons weten hoe het is afgelopen?
pi_73528456
Net even gebeld, ze zijn nog bereikbaar tot 20:00 uur zag ik.

Essent kon niet nagaan waarom de schatting zo laag was. Op dit moment zit ik op een bijbetaling van 16 euro per maand. Ik stel dus na de jaarafrekening het voorschot bij omhoog.

Toch vreemd dat Essent met zo;n lage verbruiksschatting komt....
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 9 oktober 2009 @ 19:19:19 #32
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73528582
Ik denk dat Essent hier juist goed bezig is. Zij hebben jou een geschat verbruik gegeven; met deze brief willen ze na een periode van 3 maanden kijken of dat een beetje klopt. Het klopt niet, en dus kunnen ze dat nu vast corrigeren voor je. Lijkt me prima, want anders krijg je volgend jaar een jaarafrekening om u tegen te zeggen. (En een béétje Fok!ker gaat hier dan een topic openen en lopen muiten dat Essent ze veel te laag ingeschat heeft )

Overigens wordt gas berekend in m3 en niet in kWh En hou er rekening mee dat er nu ca. 6 stookmaanden aankomen en dat je de afgelopen 3 maanden, zoals je zelf al zegt, nog nauwelijks gas hebt verbruikt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_73550130
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 19:15 schreef _The_General_ het volgende:
Net even gebeld, ze zijn nog bereikbaar tot 20:00 uur zag ik.

Essent kon niet nagaan waarom de schatting zo laag was. Op dit moment zit ik op een bijbetaling van 16 euro per maand. Ik stel dus na de jaarafrekening het voorschot bij omhoog.

Toch vreemd dat Essent met zo;n lage verbruiksschatting komt....
Na de jaarafrekening worden de standen opnieuw berekend. Wacht je op de jaarafrekening en je voorschot is nu al laag, krijg je denk ik een flinke jaarafrekening. Je voorschot is niet het werkelijke verbruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')