Bron: nu.nlquote:Uitgegeven: 7 oktober 2009 16:26
Laatst gewijzigd: 7 oktober 2009 16:26
DEN HAAG - De PVV voelt wel wat voor de aangepaste versie van de ontwerp-antikraakwet van CDA, ChristenUnie en VVD. Daarmee komt een Kamermeerderheid voor het plan binnen bereik.
© ANP
''De indieners hebben goed geluisterd naar de argumenten van de PVV om krakers steviger aan te pakken'', aldus PVV'er Raymond de Roon na afloop.
''De strafmaatverhoging van 200 procent en de mogelijkheid om ook krakers die niet op heterdaad worden betrapt, aan te houden, openen de deur voor de PVV-fractie om met het wetsontwerp in te stemmen.''
De Kamer kon woensdag nog niet beslissen. De indieners van de initiatiefwet hadden zo veel tijd nodig voor hun toelichting, dat de Kamer niet meer op dezelfde dag kon reageren.
Minister Eberhard van der Laan (Wonen) kwam nog wel aan het woord en liet weten dat 'het kabinet zich niet tegen dit wetsvoorstel zal keren'. Hij vindt 'leegstand een te belangrijk probleem om over te laten aan de krakers'.
Leegstand
Hij stipte in dit verband aan dat de krakers veelal wel op aantrekkelijke plaatsen kraken, maar dat de leegstand op andere plekken blijft bestaan. In het wetsvoorstel ziet hij ook betere mogelijkheden voor gemeenten om de leegstand te bestrijden. Zijn justitiecollega Ernst Hirsch Ballin sprak van een 'zinnig voorstel'.
De PVV moet het voorstel voor een verbod op het kraken aan een meerderheid helpen. De partij bleek tijdens de eerste behandeling van het plan, enige weken geleden, echter ontevreden over de hoogte van de voorgestelde straffen.
De indieners kwamen daarop met de verhoogde maximale straf van een jaar wegens kraken, in plaats van de voorgenomen vier maanden.
Huisvredebreuk
Ze verdubbelden tevens de straf voor huisvredebreuk naar een jaar. Ook de straf voor kraken met intimidatie of geweld verdubbelt tot maximaal twee jaar.
Wanneer krakers in groepsverband opereren én geweld gebruiken, kan de celstraf volgens de indieners oplopen tot twee jaar en acht maanden. Ook kunnen krakers worden aangehouden als ze niet op heterdaad zijn betrapt.
Wanneer het wetsvoorstel verder wordt behandeld, is nog niet vastgesteld.
Ja, want alle mensen die kraken zijn werkeloos...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:zullen ze eindelijk moeten werken voor hun huur
vieze smerige werkschuwe kladlopers die zichzelf graag kunstenaars en ridders van vrijheid willen noemen
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:zullen ze eindelijk moeten werken voor hun huur
vieze smerige werkschuwe kladlopers die zichzelf graag kunstenaars en ridders van vrijheid willen noemen
Die doen straks iets illegaals, gaan in een niet-kraakpand wonen of op straat (of naar de gevangenis natuurlijk).quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:22 schreef maniack28 het volgende:
Waar gaan al die mensen heen die nu kraken? Die nu iets legaals doen?
Hmmm.... omdat kraken niet meer mag zeggen we over veertig jaar dat we het niet wisten?quote:En zo gaat dit land langzaam ten onder en kan het klootjesvolk over 40 jaar roepen: "wir haben nichts gewust"....
De kortzichtigheidquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:zullen ze eindelijk moeten werken voor hun huur
Ok, hoe stel je je dat voor? Die mensen doen NU iets legaals, zodra het verbod ingaat niet meer. Zoals je weet heb je in Nederland niet zomaar een woning, dus waar moeten die mensen hen? Waar is de oplossing voor die mensen die getroffen worden? Ik vind dat iedereen die nu kraakt op z'n minst voorrang moet krijgen met het zoeken naar een nieuwe woning ofwel uitstel van executie tot ze een woning gevonden hebben (vanaf het moment dat het verbod daadwerkelijk ingaat).quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:26 schreef waht het volgende:
[..]
Die doen straks iets illegaals, gaan in een niet-kraakpand wonen of op straat (of naar de gevangenis natuurlijk).
Het is een algemeen beeld wat ik schets... dat de mensen nu wegkijken of zich niet interesseren voor wat er nu gebeurd met deze maatschappij en vervolgens over 40 jaar kunnen zeggen dat ze niks door hebben gehad en ze dus niet schuldig zijn...quote:[..]
Hmmm.... omdat kraken niet meer mag zeggen we over veertig jaar dat we het niet wisten?
QFTquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
zullen ze eindelijk moeten werken voor hun huur
Met al dat geld dat ze uitgespaard hebben door geen huur/hypotheek te betalen moet vast iets leuks te regelen zijnquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:29 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Ok, hoe stel je je dat voor? Die mensen doen NU iets legaals, zodra het verbod ingaat niet meer. Zoals je weet heb je in Nederland niet zomaar een woning, dus waar moeten die mensen hen? Waar is de oplossing voor die mensen die getroffen worden? Ik vind dat iedereen die nu kraakt op z'n minst voorrang moet krijgen met het zoeken naar een nieuwe woning ofwel uitstel van executie tot ze een woning gevonden hebben (vanaf het moment dat het verbod daadwerkelijk ingaat).
Of vind jij het normaal om ze gewoon op straat te zetten?
Ze moeten simpelweg op zoek naar een huis/kamer zoals zovelen dat nu doen. Velen die bij vrienden of ouders bleven wonen ten tijde van hun zoektocht naar huisvesting. Dus nee, ex-krakers krijgen geen voorrang. Maar enige vertraging totdat de nieuwe wet ook wordt gehandhaafd is wel redelijk ja zodat de huidige krakers wat kunnen regelen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:29 schreef maniack28 het volgende:
Ok, hoe stel je je dat voor? Die mensen doen NU iets legaals, zodra het verbod ingaat niet meer. Zoals je weet heb je in Nederland niet zomaar een woning, dus waar moeten die mensen hen? Waar is de oplossing voor die mensen die getroffen worden? Ik vind dat iedereen die nu kraakt op z'n minst voorrang moet krijgen met het zoeken naar een nieuwe woning ofwel uitstel van executie tot ze een woning gevonden hebben (vanaf het moment dat het verbod daadwerkelijk ingaat).
Nee, dat vind ik niet. Als kraker leef je altijd al met één voet op straat en de andere in het kraakpand.quote:Of vind jij het normaal om ze gewoon op straat te zetten?
Op die manier: eens. Maar daar is dit een nietszeggend punt van.quote:Het is een algemeen beeld wat ik schets... dat de mensen nu wegkijken of zich niet interesseren voor wat er nu gebeurd met deze maatschappij en vervolgens over 40 jaar kunnen zeggen dat ze niks door hebben gehad en ze dus niet schuldig zijn...
ipv er een grapje erover te maken kan je ook proberen serieus te antwoorden?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:32 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Met al dat geld dat ze uitgespaard hebben door geen huur/hypotheek te betalen moet vast iets leuks te regelen zijn
Of hebben ze dat geld niet
Het is geen grapje. Ze hebben nooit huur betaald dus hebben ze geld zat. Dat scheelt toch zeker zo'n 400 per maand, als het al niet meer is.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:34 schreef maniack28 het volgende:
[..]
ipv er een grapje erover te maken kan je ook proberen serieus te antwoorden?
En enige vertraging = ? Ik zeg 3 jaar... want het duurt normaal gesproken ongeveer 3 jaar voordat je uberhaupt ergens kan wonen. Tenzij je in Fryslan ofzo gaat wonen, maar daar is geen werk en we willen allemaal zo graag dat die krakers een baan krijgen, dus dan moeten we ze die kans geven ookquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:34 schreef waht het volgende:
[..]
Ze moeten simpelweg op zoek naar een huis/kamer zoals zovelen dat nu doen. Velen die bij vrienden of ouders bleven wonen ten tijde van hun zoektocht naar huisvesting. Dus nee, ex-krakers krijgen geen voorrang. Maar enige vertraging totdat de nieuwe wet ook wordt gehandhaafd is wel redelijk ja zodat de huidige krakers wat kunnen regelen.
Dat is dus onzin, want je kan zo een nieuw pand kraken op het moment, er staat altijd wel iets meer dan een jaar leeg (lees: wel meer dan iets). Zelfs als kraker ben je op dit moment zeker van leefruimte, straks niet meer.quote:[..]
Nee, dat vind ik niet. Als kraker leef je altijd al met één voet op straat en de andere in het kraakpand.
Vind ik dus niet, want wat hier gaat gebeuren is zoals met zoveel andere verboden: Er zijn te we weinig mensen die het treft, waardoor het er zomaar doorheen gedrukt kan worden.quote:[..]
Op die manier: eens. Maar daar is dit een nietszeggend punt van.
Je kan er niet vanuit gaan dat mensen geld hebben gespaard, je argument is weer gebaseerd op lulkoek. Als ik een huis had wat maar 100 euro per maand kostte ipv die fucking 700 euro per maand, dan had ik ook geen baan gehad om dat volledige bedrag van 700 euro te betalen, maar gewoon eentje waarmee ik lekker de helft van de week aan het werk was en voor de rest kan genieten van het leven.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:35 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Het is geen grapje. Ze hebben nooit huur betaald dus hebben ze geld zat. Dat scheelt toch zeker zo'n 400 per maand, als het al niet meer is.
OH, dus ze mogen blijven wonen in het pand waar ze nu zitten als ze maar huur betalen? Dat zullen de eigenaren leuk vinden!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:38 schreef Spanky78 het volgende:
Wat ze moeten gaan doen? Huur betalen, net als de rest van de Nederlanders die geen eigen huis hebben....
Niks lulkoek. Als ik geen hypotheek a 1000 euro zou hoeven betalen hield ik ook meer geld over. Maar zo werkt het nu eenmaal niet.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:39 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Je kan er niet vanuit gaan dat mensen geld hebben gespaard, je argument is weer gebaseerd op lulkoek.
Als ik een huis had wat maar 100 euro per maand kostte ipv die fucking 700 euro per maand, dan had ik ook geen baan gehad om dat volledige bedrag van 700 euro te betalen, maar gewoon eentje waarmee ik lekker de helft van de week aan het werk was en voor de rest kan genieten van het leven.
Wil je ophouden met grappen maken en even serieus reageren in dit topic!quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:38 schreef Spanky78 het volgende:
Wat ze moeten gaan doen? Huur betalen, net als de rest van de Nederlanders die geen eigen huis hebben....
Ik zei toch niet dat ze daar mochten blijven wonen? Ze mogen kiezen: ofwel teringveel geld betalen voor een fatsoenlijk plekje of een paar honderd voor een krot in een kansenwijk. Zeker niet op de (meestal supergoede) plekken waar ze nu zitten. En oja, ook nog betalen voor gas water licht en riolering. Schrik je maar eens de tering als je ziet wat gewone mensen betalen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:40 schreef maniack28 het volgende:
[..]
OH, dus ze mogen blijven wonen in het pand waar ze nu zitten als ze maar huur betalen? Dat zullen de eigenaren leuk vinden!
Ja, want iemand die een woning huurt van 500 euro in de maand, houd in de regel natuurlijk ook 500 euro per maand meer over, dan iemand die een woning van 1000 euro p/m huurtquote:Op donderdag 8 oktober 2009 11:41 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Niks lulkoek. Als ik geen hypotheek a 1000 euro zou hoeven betalen hield ik ook meer geld over. Maar zo werkt het nu eenmaal niet.
Uit "protest" dan maar in iemand anders eigendom gaan wonen zonder daar geld voor te betalen is gewoon walgelijk naar mijn mening. Het is eigendom van die persoon, al staat het leeg moet je daar met je fikken vanaf blijven
En als je dan dus die honderden Euro's niet hoeft te besparen hou je automatisch meer geld over, ook als je maar een paar dagen werkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |