abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75524228
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_75524360
ik vind een vijgen port dipje bij een zachte kaas vaak wel lekker
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_75525438
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..
pi_75526131
Bij Herve kaas bv wordt traditioneel Luikse stroop geserveerd, dus vreemd is het niet.
anonieme razernist
pi_75530099
Heerlijk, goede kaasjes met stroop!
Al hou ik toch meer van vijgencompote, manchego met vijg is m'n lievelings!
Work hard, play harder.
pi_75530810
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 18:25 schreef LieLie het volgende:

[..]

Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..
Het is nieuw voor mij en ik schat dat het ook niet echt wat voor mij zou zij, alleen als het echt bij een bepaalde kaas hoort zou ik het wel proberen. Ik kom ook altijd bij de zeer goed gesorteerde kaasboer terwijl ik al deels weet wat ik wil en als daar ben wil ik nog veel meer, dus aan variaties mét kaas in plaats van variaties ín kaas kom ik helemaal niet toe en dat vertelt de kaasboer dus ook mij niet.

Maar ik blijf erbij dat een mooi gevarieerd een uitgebalanceerd kaasplankje al heel wat is en ruimschoots voldoet als gang.
pi_75530943
heb net voor bij wat kaasjes voor vanavond een stoofpeertjesstroop gehaald bij de ah het lag dan wel gewoon in het broodbeleg schap en niet bij de kazen, maar toch lijkt het me wel een lekkere combi zal morgen even verslag uitbrengen hoe ie was
  vrijdag 11 december 2009 @ 21:53:24 #183
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_75533382
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Nou een stukje oude boerenkaas met honing-mosterd sla ik niet af
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_75535699
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 20:55 schreef littledrummergirl het volgende:
heb net voor bij wat kaasjes voor vanavond een stoofpeertjesstroop gehaald bij de ah het lag dan wel gewoon in het broodbeleg schap en niet bij de kazen, maar toch lijkt het me wel een lekkere combi zal morgen even verslag uitbrengen hoe ie was
damn t stroopje is lekker! het is een beetje dik (jam achtig) maar wel erg goed
  zondag 13 december 2009 @ 01:06:34 #185
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75567846
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.

TS: Het is bij een kaasplank altijd belangrijk te zorgen voor kazen uit verschillende kaasfamilies. De meest prominente zijn de zachte witschimmel, blauwader en roodbacterie kazen. Daarnaast ontbreekt bij veel kaasplanken de geitenkaas en de harde (berg)kaas ook niet. Hier onder wat namen van hele gangbare kazen met een niet al te uitgesproken smaak, die in vrijwel iedere kaasspeciaalzaak te vinden zijn:

Witschimmel:
- roombrie
- boerencamembert (rauwmelks)
- Saint felicien (rauwmelks)
- brie de meaux/boerenbrie (rauwmelks en een echte stinkkaas, maar wat mij betreft een absolute basiskaas voor een kaasplank)

Roodbacterie:
- Brugse Blomme
- vacherin mont d'or (rauwmelks)
- Artavaggio (rauwmelks)
- Bontaleggio (rauwmelks)
- Epoisse (rauwmelks, vrij sterke smaak, maar wel een aanrader)
- port salut (heel zacht, beetje een afknapper op een kaasplank wat mij betreft)
- chaumes
- livarot (vrij scherp kaasje, verkrijgbaar in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde variant)

Blauwader:
- roquefort (rauwmelks)
- gorgonzola dolce (zachte gorgonzolavariant, uitloopkaasje)
- saint agur (romiger, pittig, gepasteuriseerd kaasje)
- blue stilton (rauwmelks, vrij harde kaas)
- bleu d'auvergne (droger, brokkelig)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 13 december 2009 @ 01:08:15 #186
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75567896
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:28 schreef rene90 het volgende:
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Is dit een oud collega van je?

http://yukiko.web-log.nl/yukiko/2005/11/dubbel.html
pi_75572074
quote:
Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
Ja. Maar, slechts zo nu en dan hoor. Niet meer zo regelmatig als vroeger.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_75608385
quote:
Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:
Echt oude Nederlandse brokkelkaas en een trippeltje
  maandag 14 december 2009 @ 13:55:23 #189
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_75611852
Ik hoorde vandeweek in een tv-programma over biologische kazen dat overjarige brokkelkaas brokkelt omdat het uitgedroogd is door het plastic dat er omheen zit. Bij biologische kazen gebeurt dit niet.
Hoe zou een overjarige biologische kaas dan smaken? Die brokken dragen wel bij aan de smaak volgens mij.

Iemand bekend met dit fenomeen of heb ik niet goed geluisterd?
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_75612277
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:55 schreef mmascha het volgende:
Iemand bekend met dit fenomeen of heb ik niet goed geluisterd?
Mijn ervaringen met biologische kaas zijn niet echt super, maar ik ben wel benieuwd. Weet je nog welk tv programma dit was?
  maandag 14 december 2009 @ 17:34:24 #191
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_75619283
Volgens mij dat nieuwe van Herman den Blijker. Met die 2 koppels die een kerstmenu maken. Die brachten een bezoekje aan een biologische kaasboerderij.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_75771221
Zelf vind ik vijgenjam wel lekker bij kaasplankjes. Maar goede kaas heeft inderdaad ookw at mij betreft niets nodig.

Overigens ook een lekkere kaas: tomme de savoie, harde bergkaas uit frankrijk. Lekker met een stukje peer en wat honing. In de zomer dronken we daar een lokale witte wijn bij (met een heel klein beetje bubbels, is normaal daar).
Whatever...
pi_75786127
Begin niet aan kaasjes met vage smaken. Kreeg laatst in een restaurant kaas met kaneelsmaak.
Als ik kaneel wil neem ik geen kaasplankje.

En een kaasplankje hoort dus niet geserveerd te worden op een bord..........

Ook vind ik het leuk om te weten wat ik eet. Dus een kleine uitleg over de volgorde van eten en de soorten kaas vind ik prettig. Schijnt in restaurants ook nog wel eens lastig te zijn...
  vrijdag 18 december 2009 @ 22:15:49 #194
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75786553
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 22:06 schreef Oceanonix het volgende:
Begin niet aan kaasjes met vage smaken. Kreeg laatst in een restaurant kaas met kaneelsmaak.
Als ik kaneel wil neem ik geen kaasplankje.
Dat lijkt me nou ook helemaal niets
quote:
Ook vind ik het leuk om te weten wat ik eet. Dus een kleine uitleg over de volgorde van eten en de soorten kaas vind ik prettig. Schijnt in restaurants ook nog wel eens lastig te zijn...
Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijn
pi_75787160
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 22:15 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat lijkt me nou ook helemaal niets
[..]

Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijn
En in sommige restaurants weet het personeel niet meer dan: ja, eh hollandse kaas. Het: jeweetz ontbreekt dan nog net.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_75800360
Geloof me ik vraag erom. Maar als het meisje dan antwoord dat zij het ook niet weet en geen collega gaat halen dan sta ook ik met mijn bek vol tanden.
pi_108003620
*megaschop*

Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
pi_108003665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*

Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
geen rauwmelkse zachte kaas. rauwmelkse harde is een discussiepuntje. als je zeker weten goed wil zitten dus gewoon geen rauwmelkse kaas :)
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_108005349
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*

Casa Mirzu is niet geschikt voor zwangere vrouwen, maar dat komt vooral omdat het niet geschikt is voor vrouwen. Ik denk niet dat je een zwangere Francaise kunt vinden die gepasteuriseerde kaas wil. Maar goed, het schijnt een niet 100, 00% procent uitgesloten risico in te houden, dus daar moet je dan maar mee doen wat je wil. Ik ga je niet vertellen dat je minimale risico's zou moeten nemen, maar ik zou een zwangere vrouw ook nooit vertellen dat ze rauwmelks niet mag hebben.

Epoisses vind ik wel een goede gepasteuriseerde kaas. Behoorlijk pittig, wel iets voor aan de bovenkant, dus ook wat mildere erbij. Mijn kaasboer kwam laatst met Rode Frieslander aan, ik meen dat hij zich excuseerde voor het feit dat die gepasteuriseerd was, maar dat kan ook een ander kaasje geweest zijn. Het is in ieder geval een briljante kaas.

Gorgonzola is meestal gepasteuriseerd en je hebt er milde varianten van. Je zou ook Shropshire blue als blauwschimmel kunnen nemen, maar die is vaak scherper. Ook zou je een Castelbelbo kunnen nemen, geen blauwschimmel, als je die kunt vinden. Smaakt niet zo sterk, maar stinkt wel zodanig dat je hem even wilt ventileren voor het serveren. Chevre buches en andere chevres zijn vaak ook wel gepasteuriseerd maar dat zijn niet de besten. Italianen pasteuriseren heel veel, terwijl er toch nog een aardige kaas overblijft. Spanjaarden en Portugezen doen nauwelijks aan die malligheid, in ieder geval niet qua kazen die de moeite van het exporteren waard zijn, en Fransen half/half maar dat is ook alleen maar omdat Pasteur een Fransman was. En het zijn de mindere die gepasteuriseerd worden. Zwitserse doen er ook niet veel aan. Belgen maken ook goede gepasteuriseerde kaas. Havarti is ook erg lekker, dat is Deens en bij mijn weten/doorgaans gepasteuriseerd.

Kortom, zoek het vooral in Italië, Belgie en Engeland, en Havarti en Epoisses erbij, sla Spanje, Portugal en Zwitserland maar over tenzij je kaasboer nog wat weet, en check die Rode Frieslander. Het staat altijd op het etiket als het rauwmelks is (Rohmilch/au lait cru/latte crudo), Boerenkaas is altijd rauwmelks, maar een kaasboer weet dat natuurlijk ook.
pi_108041340
Wauw, kaaskenner! Thanks! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')