abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:30:44 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73692733
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:28 schreef Grimmjoww het volgende:

[..]

Maar het blijft echt misselijkmakend
Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73692975
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.
Ik zocht het niet op kwam er met een linkje van een andere kaassoort...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0&feature=related[/youtube]
pi_73693409
Franse mensen eten al hun leven lang rauwmelkse kazen, en ze zeggen: er is nog nooit iemand aan doodgegaan.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:52:54 #154
45206 Pietverdriet
pi_73693592
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:47 schreef krakkemieke het volgende:
Franse mensen eten al hun leven lang rauwmelkse kazen, en ze zeggen: er is nog nooit iemand aan doodgegaan.....
In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.
pi_73693795
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.
Volgens mij was het een europese regel.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73693875
En dan denk ik, zoals velen met mij: ik maak zelf wel uit of ik een risicogroep ben en of ik dat eet!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 21:02:18 #157
45206 Pietverdriet
pi_73693943
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:58 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Volgens mij was het een europese regel.....
klopt, maar in Frankrijk of italie wordt die heeeeel anders gezien als in NL
pi_73694145
Het werd igg niet anders gezien door de wijnboeren wiens ouders altijd kaas gemaakt hadden. Omdat die idiote regels in het verlengde liggen van andere idiote regels.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73700039
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 21:00 schreef krakkemieke het volgende:
En dan denk ik, zoals velen met mij: ik maak zelf wel uit of ik een risicogroep ben en of ik dat eet!
Totdat er een paar aan komen te overlijden / dan wel flink ziek worden.

Dan staan bepaalde trieste kneusjes die de Warenwet niet kennen weer vooraan in de rij bij Hart v Nederland om te janken dat ze het onbegrijpelijk vinden dat zoiets zomaar kan in Holland
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73701921
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:22 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd )
Bij ons komt er nog een kaasboer langs de deur die van boeren in de buurt goeie kaas koopt.
Ik zal nooit van m'n leven fabriekskaas kunnen eten, ben gewoon te verwend.
The above is of no importance.
pi_73702682
Het gekke is dat rauwe zuivel juist beter door het lichaam opneembaar is omdat er botervet en de nodige enzymen inzitten die na onze baby jaren flink vannemen van nature. Het lichaam heeft echter wel tijd nodig het tot zich te nemen en dat gaat niet 123 binnen 24uur, ook verdwijnen die hulptroepen weer na loop van tijd als je geen vervente rauwe zuivelaar bent. geen snelle oplossing dus voor de lactose-intolerant.

meeste dodelijke gevallen en ziektes ontstaan m.i altijd door kruisbesmetting, je (of die van de boer) handjes niet goed wassen, dezelfde snijmesje gebruiken voor verschillende kaassoorten , kaassoorten bij elkaar bewaren in 1 gesloten doos, je mooi geblokte houten plank gebruiken waar je kort geleden nog rauw vlees op had liggen, dat soort dingen.

de betere boerenkaas boven de fabriekskazen, voor wie het hebben kan, is nog altijd ronduit het beste, geen geknoei met toevoegingen, simpele bereiding via houten vaten en linnendoeken, het geeft toch de beste smaak. .... kaas met schep kaviaar yum .... ehm okee dit onderwerp is kaas voor beginners

[ Bericht 4% gewijzigd door bbstreams op 15-10-2009 02:02:15 ]
pi_73702800
Terug naar het topic!
Wat is nou een goed kaasplankje?

Etiquette:
Het eerste kaasplankje wat ik gegeten heb, was in Frankrijk. Dan komt er iemand langs met een kar(!) aan kazen en kaasjes. En dan mag je uitkiezen... Heerlijk, dacht ik!
Ik wist niet hoeveel je mag kiezen..het liefst koos ik van alles 1 plakje.
Dus ik in mijn beste Frans vragen wat de etiquette is...nou dat viel tegen.. Drie stukjes kaas mag je kiezen.

Maar ja, ik ben een Nederlanders. En 3 stukjes kaas, is idioot weinig. Dus ik wijs toch 5 stukjes aan.
Mevrouw was daar niet van gecharmeerd, en dat heb ik gemerkt ook. Maar ik heb wel 5 stukjes gekregen(!).
Wat zijn nou drie lullige stukjes kaas voor een Hollandse meid?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703049
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!
....
als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.

voor beginners, iets van jong naar oud maar relatief neutraal, naar mate je aan kaas gewend raakt laat je gewoon voorlichten en verrassen door wat de kaasboer vers binnen heeft gekregen. ikzelf vind de oranje engelse cheddar lekker omdat het pittig en notig is, en ik wil ook wat te doen hebben, dus met Girolle een scraapkaasje (Tête de Moine ) of anders zelf schaven aan tafel.
pi_73703057
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 02:38 schreef bbstreams het volgende:

[..]

als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.
[..]
Ah, wat een onzin! (misschien omdat we kaaskoppen zijn?)

Jij proeft na een stukje brie, een jonge en een oude kaas echt nog wel verschil tussen een komijn en een geitenkaas of een old amsterdam hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703099
als je ze me blind voorzet kun je mij zo de old amsterdamer verkopen voor de oude kaas van daarvoor zeker na de komijn en geit.
pi_73703121
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 02:51 schreef bbstreams het volgende:
als je ze me blind voorzet kun je mij zo de old amsterdamer verkopen voor de oude kaas van daarvoor zeker na de komijn en geit.
echt niet. Old Amsterdam heeft een heel andere structuur dan oude kaas! Oude kaas is droger.
Dat weet jij ook wel!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703208
ech wel, er lopen genoeg oude kazen rond met ongeveer dezelfde structuur ik blijf het een bende vinden als mij meer dan 3 word aangeboden.
pi_73715330
Vind drie smaken ook niet veel. Mij is eens verteld dat bij wijn amateurs maximaal 8 wijnen na elkaar kunnen proeven voor ze de smaken niet meer uit elkaar kunnen houden. Ik kan me niet voorstellen dat het bij kaas al na 3 stukjes is.
Sanity is (not) statistical
pi_73715909
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:39 schreef bbstreams het volgende:
.... ehm okee dit onderwerp is kaas voor beginners
Vandaar de driestukjesregel ook?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:29:51 #170
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_73716146

zelf hou ik het meeste van halfharde kazen met 'n scherpe smaak

http://www.kazenvanbijons.be/BENL/site/cheese-overview.aspx?K=3&I=1

kazen van bij ons (en 'n beetje ook van jullie )
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:37:46 #171
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_73716456
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!

Etiquette:
Het eerste kaasplankje wat ik gegeten heb, was in Frankrijk. Dan komt er iemand langs met een kar(!) aan kazen en kaasjes. En dan mag je uitkiezen... Heerlijk, dacht ik!
Ik wist niet hoeveel je mag kiezen..het liefst koos ik van alles 1 plakje.
Dus ik in mijn beste Frans vragen wat de etiquette is...nou dat viel tegen.. Drie stukjes kaas mag je kiezen.

Maar ja, ik ben een Nederlanders. En 3 stukjes kaas, is idioot weinig. Dus ik wijs toch 5 stukjes aan.
Mevrouw was daar niet van gecharmeerd, en dat heb ik gemerkt ook. Maar ik heb wel 5 stukjes gekregen(!).
tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?
als tussengerecht is het idd zo dat je geacht wordt er 'n paar te proeven, als zoethoudertje.

Als ik voor vrienden 'n kaas- en wijnavond organiseer zorg ik voor minstens een 10 tal verschillende kazen, liefst uiteenlopende van smaak en structuur alsook voor met zorg uitgekozen bijpassende wijnen. Belangrijk dat kaas en wijnen matchen (vraag om advies bij kaas/wijnkenners) , want je kan je smaakfestijn ferm verpesten als deze niet optimaal matchen.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_73716486
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:37 schreef misteriks het volgende:

[..]

tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?
als tussengerecht is het idd zo dat je geacht wordt er 'n paar te proeven, als zoethoudertje.

Als ik voor vrienden 'n kaas- en wijnavond organiseer zorg ik voor minstens een 10 tal verschillende kazen, liefst uiteenlopende van smaak en structuur alsook voor met zorg uitgekozen bijpassende wijnen. Belangrijk dat kaas en wijnen matchen (vraag om advies bij kaas/wijnkenners) , want je kan je smaakfestijn ferm verpesten als deze niet optimaal matchen.
Was desert.
Max. 3 stukjes in Frankrijk dus...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75523118
Nou, dit weekend ga ik dan toch eens een kaasplankje bij het etentje serveren

Ik zag dat ze bij onze winkel in elk geval rauwmelkse boerenkaas hebben, van jong belegen tot oud, port salut, gruyere en nog een heel aantal andere soorten. Ook wel geitenkaas, maar zowel hard als zacht, maakt dat uit voor de smaak?

Ik wilde er wat stukjes brood en stroop bij doen.

Tips of toevoegingen?
pi_75523924
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:02 schreef LieLie het volgende:
Nou, dit weekend ga ik dan toch eens een kaasplankje bij het etentje serveren

Ik zag dat ze bij onze winkel in elk geval rauwmelkse boerenkaas hebben, van jong belegen tot oud, port salut, gruyere en nog een heel aantal andere soorten. Ook wel geitenkaas, maar zowel hard als zacht, maakt dat uit voor de smaak?
Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.

Maar die zijn dan gewoon ouder, de jongere varianten ervan, die ook niet elk wat wils zijn maar niet zo heel pittig, dat zijn meestal dikke boomstammen. Het formaat bepaalt ook hoe het rijpt.
quote:
Ik wilde er wat stukjes brood en stroop bij doen.
Stroop?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_75524119
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.

Maar die zijn dan gewoon ouder, de jongere varianten ervan, die ook niet elk wat wils zijn maar niet zo heel pittig, dat zijn meestal dikke boomstammen. Het formaat bepaalt ook hoe het rijpt.
[..]

Stroop?
Ja, appelstroop toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')