abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74362998
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.
Ik had van een familielid gehoord dat hij bij het gesprek bij de AD al te horen kreeg dat hij een uitkering kreeg.

Komt dit vaker voor of moet je in de praktijk vaak toch een paar weekjes op een brief wachten? Iemand ervaring?
When it comes to survival..
pi_74604620
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.

Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.

En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.

Maar ik trek eerst een lekker flesje open.

[ Bericht 2% gewijzigd door LesStroud op 11-11-2009 16:04:06 ]
pi_74608239
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:30 schreef LesStroud het volgende:
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.

Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.

En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.

Maar ik trek eerst een lekker flesje open.
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
pi_74610260
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:32 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
Dankjewel!

Ik had geen inkomen.

Dus dat wordt een aardig bedrag, want ik had dus ook al begrepen dat je hem met terugwerkende kracht kreeg vanaf je aanvraag, en dat is ook al en maand geleden, dus dat wordt iets van 13 keer 900 euro.

Ik ga er mijn collegegeld en rijbewijs van betalen.
  woensdag 11 november 2009 @ 18:54:56 #125
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_74612337
Gefeliciteerd LesStroud. Bij mij werden de 12 maanden terugwerkende kracht overigens meteen met de Sociale Dienst verrekend waar ik een uitkering genoot, waardoor er niets voor mij overbleef. Maar da's ook logisch.
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Wat zijn nou de echte nadelen als je een WaJong hebt?
Ik heb er nog geen nadelen aan kunnen vinden. Ik zat 8 jaar in de arbeidsbemiddeling tot de diagnose Asperger kwam, en WAJONG betekende rust en een eind aan een vruchteloze lijdensweg die bijna aan de lopende band tussen verstandelijk gehandicapten was geeindigd.

Ik was geestelijk op, en werd 80-100% arbeidsongeschikt verklaard. Iedereen heeft zijn best gedaan, maar niets was gelukt. Dan ben je blij dat dit vangnet er is.
pi_74613185
quote:
Op woensdag 11 november 2009 17:40 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Dankjewel!

Ik had geen inkomen.

Dus dat wordt een aardig bedrag, want ik had dus ook al begrepen dat je hem met terugwerkende kracht kreeg vanaf je aanvraag, en dat is ook al en maand geleden, dus dat wordt iets van 13 keer 900 euro.

Ik ga er mijn collegegeld en rijbewijs van betalen.
Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je 10.000 euro netto ontvangt, met behoud van eventuele huurtoeslag (omdat je geen belastbaar inkomen had). Ik heb het zelf op een spaarrekening staan, een verre vakantie zit er niet meer in vanwege het sociale aspect.

Via de arbeidsbemiddeling die deel uitmaakt van de Wajong-regeling heb ik nu interessant werk. Werken en re-integratie is in principe vrijwillig als je 80-100 procent arbeidsongeschikt bent. Je moet de goede bemiddeling treffen. Misschien iets voor Perico?
pi_74614753
Bah, ik heb helemaal niks gekregen omdat ik blijkbaar 'teveel' heb gewerkt... Werken loont? Dit soort dingen brengen je aan het twijfelen hoor... Was ik maar lam thuis gebleven... En al die tijd dat ik niet gewerkt heb, is van VOOR mijn aanvraag (+52 weken). Ik kan dus fluiten naar dat geld...
Ikverdomme.
pi_74616252
quote:
Op woensdag 11 november 2009 18:54 schreef Perico het volgende:
Gefeliciteerd LesStroud. .
Dankjewel!
pi_74616292
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:57 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Bah, ik heb helemaal niks gekregen omdat ik blijkbaar 'teveel' heb gewerkt... Werken loont? Dit soort dingen brengen je aan het twijfelen hoor... Was ik maar lam thuis gebleven... En al die tijd dat ik niet gewerkt heb, is van VOOR mijn aanvraag (+52 weken). Ik kan dus fluiten naar dat geld...
Balen zeg... Heb je het net gehoord?
pi_74617806
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:38 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Balen zeg... Heb je het net gehoord?
Vorige maand ofzo.
Ikverdomme.
pi_74620799
quote:
Op woensdag 11 november 2009 21:23 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Vorige maand ofzo.
Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken. Niet als extraatje voor mensen die niet willen werken. Kenneljk kon je in die tijd voldoende voor jezelf zorgen om geen aanspraak te kunnen maken op een uitkering. Ik denk dat je helemaal fout zit als je voor jezelf gezorgd hebben als 'straf' gaat zitten wegzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door HiZ op 11-11-2009 22:58:13 ]
pi_74621741
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken. Niet als extraatje voor mensen die niet willen werken. Kenneljk kon je in die tijd voldoende voor jezelf zorgen om geen aanspraak te kunnen maken op een uitkering. Ik denk dat je helemaal fout zit als je voor jezelf gezorgd hebben als 'straf' gaat zitten wegzetten.
De jaren ervoor waren jaren waarin ik dat niet kon.

Verder lijkt het me verkeerd als jij voor mij gaat invullen wat ik straf vind en wat ik plezier vind.
Ikverdomme.
pi_74623317
quote:
Op woensdag 11 november 2009 22:50 schreef HiZ het volgende:

[..]

Eh, die uitkeringen zijn er dus als vangnet voor mensen die niet kunnen werken.
Klopt. Maar let op het woordje vastlopen in de TT.
  donderdag 12 november 2009 @ 00:52:39 #134
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_74623407
quote:
Op woensdag 11 november 2009 19:17 schreef sempron2400 het volgende:
Via de arbeidsbemiddeling die deel uitmaakt van de Wajong-regeling heb ik nu interessant werk. Werken en re-integratie is in principe vrijwillig als je 80-100 procent arbeidsongeschikt bent. Je moet de goede bemiddeling treffen. Misschien iets voor Perico?
Ik wilde eigenlijk net als loodgieter beginnen.
Goede bemiddeling, dat zou wel een unicum zijn in mijn leven. Als de grootste puinhoop hier achter de rug is, denk ik er serieus over na!
pi_74633983
quote:
Op woensdag 11 november 2009 23:22 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

De jaren ervoor waren jaren waarin ik dat niet kon.

Verder lijkt het me verkeerd als jij voor mij gaat invullen wat ik straf vind en wat ik plezier vind.
Je schrijft dat je 'teveel had gewerkt' en dat je daardoor geen uitkering kon krijgen. Dat is dus precies hoe het moet zijn; als je kunt werken, dan 'verlies' je geen uitkering, dan zorg je gewoon voor jezelf. Zodat die uitkering er kan zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.

De houding die je vertoont is de oorzaak van waarom het sociale stelsel kapot gaat. Vergelijkbaar met die van mensen die huilen om hypotheekrenteaftrek voor de middenklasse omdat hongerlijers aan de onderkant van de maatschappij huursubsidie krijgen.
pi_74636549
Het is wel vreemd dat je je huis moet opeten voor je in de bijstand komt, en als je in de Wajong komt, je eventueel ' opgegeten' geld gewoon weer terug krijgt.

Dat is wellicht bij mij het geval, ik heb mijn spaargeld 'opgegeten' terwijl ik probeerde mijn studie af te ronden en daarmee voor mijzelf gezorgd .
pi_74637654
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Je schrijft dat je 'teveel had gewerkt' en dat je daardoor geen uitkering kon krijgen. Dat is dus precies hoe het moet zijn; als je kunt werken, dan 'verlies' je geen uitkering, dan zorg je gewoon voor jezelf. Zodat die uitkering er kan zijn voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.

De houding die je vertoont is de oorzaak van waarom het sociale stelsel kapot gaat. Vergelijkbaar met die van mensen die huilen om hypotheekrenteaftrek voor de middenklasse omdat hongerlijers aan de onderkant van de maatschappij huursubsidie krijgen.
Jij bent niet degene die dat voor anderen kan uitmaken. Ik heb niet voor niks een diagnose. Bemoeienis en jaloezie van mensen zoals jij maken het voor mensen zoals ik alleen maar onnodig lastig. Daardoor kan ik nog minder werken. Het voor mezelf kunnen zorgen kost mij meer energie dan dat ik in voorraad heb. Omdat ik mezelf dus uitput en verlies maak in de energieboekhouding heb ik het afgelopen jaar geen recht gehad op uitkering, terwijl ik dat de 5 jaar ervoor eigenlijk wel had gehad. Door bureaucratische teringzooi krijg ik gewoon te weinig. Klaar.

Om het op jouw niveau uit te drukken: bakkes houden over mijn houding en op je eigen stoepje blijven vegen.
Ikverdomme.
pi_74644062
quote:
Op donderdag 12 november 2009 14:12 schreef HiZ het volgende:

[..]

Het sociale stelsel gaat vroeg of laat toch wel ‘kapot’, door de vergrijzing. Het BBP zal geleidelijk zonder duidelijke verhoging van de arbeidsparticipatie geleidelijk gaan dalen. Zowel burgers als overheden zullen moeiten roeien met de riemen die ze hebben.
pi_74652508
Bij dit soort ' weet je wat dat de staat wel niet kost' discussies worden altijd de uitkeringstrekkers aangesproken op hun gedrag, terwijl dit maar een kant van het verhaal is.

Kijk ook eens naar de werkgevers, die alleen maar 100% gezonde mensen willen hebben en iedereen met een vlekje laten liggen.

Las laatst over een vrouw die in coma had gelegen . Normaal intelligent, alleen wat moeite met haar geheugen, en ze praatte wat trager.100 % afgekeurd. Daarbij moet ik denken aan iemand die in een bed ligt en niks meer kan. Maar ze kon alles nog. Alleen wat trager.

Maar dan kom je dus simpelweg niet aan de bak, dus word je afgekeurd.
Zo werkt het in NL, te gek voor woorden.
pi_74653999
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:26 schreef LesStroud het volgende:
Het is wel vreemd dat je je huis moet opeten voor je in de bijstand komt, en als je in de Wajong komt, je eventueel ' opgegeten' geld gewoon weer terug krijgt.

Dat is wellicht bij mij het geval, ik heb mijn spaargeld 'opgegeten' terwijl ik probeerde mijn studie af te ronden en daarmee voor mijzelf gezorgd .
Bijstand is natuurlijk iets anders van aard dan een Wajong uitkering. Het duurt vaak wat langer voordat vast te stellen is dat een Wajonger recht heeft. Ik heb daar dus niet zoveel problemen mee; dat het achterstallige deel ook wordt uitbetaald. Waar ik wel moeite mee heb ik dat mensen gaan zitten doen alsof ze 'gestraft' worden voor werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')