abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74253572
Hoe zit dat als je geen andere uitkering hebt?

Krijg je hem dan meteen zodra ie toegekend is of moet je wachten op een vast punt in de maand?
When it comes to survival..
pi_74257860
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ha nog een wajong topic.

Weet iemand of je met Wajong een tijd in het buitenland mag studeren?
Of doen ze daar moeilijk over?
Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.
pi_74270650
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Val je nog wel in de 'oude' regeling dan?
Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:
Hoe zit dat als je geen andere uitkering hebt?

Krijg je hem dan meteen zodra ie toegekend is of moet je wachten op een vast punt in de maand?
Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.

Dus heb je hem in september 2009 aangevraagd, dan krijg je per september 2008 geld.

Tenzij je hard gewerkt en afgezien hebt (zoals ik...), dan krijg je niks, want je hebt een inkomen gehad. Gelukkig kan ik nu wel bezwaar aantekenen tegen de belastingaanvraag van 2008 en krijg ik 800 euro aan loonheffingen terug, omdat ik met een WAJONG een hoger jaarinkomen mag hebben. Een druppel op de gloeiende plaat, maar goed, niks aan te doen. Als ze me geen goede baan kunnen aanbieden, dan blijf ik dus gewoon bij het seizoensbedrijf bijverdienen in de zomer. Van 650 euro kan ik echt niet rondkomen...
Ikverdomme.
pi_74273980
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 18:45 schreef HiZ het volgende:

[..]

Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.
Ik denk dat ik maar een half jaar ga.

Zou erg kut zijn. Ik ben al die jaren bezig geweest moed te verzamelen om deze stap te zetten.
pi_74274181
quote:
Op zondag 1 november 2009 09:49 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.
[..]

Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.

Dus heb je hem in september 2009 aangevraagd, dan krijg je per september 2008 geld.

T

dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)

Succes met je aanvraag..
  † In Memoriam † maandag 2 november 2009 @ 14:02:17 #106
21636 Feestkabouter
pi_74314712
quote:
Op zondag 1 november 2009 12:52 schreef LesStroud het volgende:

[..]

dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)

Succes met je aanvraag..
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:
in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.

maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
pi_74317782
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.

maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).

Maar eerst maar eens zien of ik hem überhaupt krijg. Moet nog even wachten daar op. Heel vervelend, want ik wil graag verder. Aan een nieuwe master beginnen, dingen kunnen plannen, zekerheid.

Die master kan niet doorgaan zonder Wajong. Volgende week heb ik het eerste college. Ik heb er aan de ene kant zin in. Maar aan de andere kant heb ik ook die onzekerheid. Zit ik over een maand nog wel in de collegebanken?

Het voelt een beetje alsof ik een nieuw huis betrokken heb, maar nog niet zeker weet of ik mijn koffers wel uit kan pakken..

[ Bericht 0% gewijzigd door LesStroud op 02-11-2009 15:45:02 ]
pi_74317931
quote:
Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Ik had het verkeerd getypt, 13 maanden dus..
pi_74324090
quote:
Op maandag 2 november 2009 15:36 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).

Maar eerst maar eens zien of ik hem überhaupt krijg. Moet nog even wachten daar op. Heel vervelend, want ik wil graag verder. Aan een nieuwe master beginnen, dingen kunnen plannen, zekerheid.

Die master kan niet doorgaan zonder Wajong. Volgende week heb ik het eerste college. Ik heb er aan de ene kant zin in. Maar aan de andere kant heb ik ook die onzekerheid. Zit ik over een maand nog wel in de collegebanken?

Het voelt een beetje alsof ik een nieuw huis betrokken heb, maar nog niet zeker weet of ik mijn koffers wel uit kan pakken..
Het zou best kunnen zijn dat je niet hoeft te wachten. Ik heb pas later Wajong aangevraagd, maar ben toch op mijn 18e arbeidsongeschikt verklaard (vanwege autisme en ook hoe dat zich autte in mijn vroege jeugd). Na de claimbeoordeling heb ik een Wajong-uitkering gekregen met één jaar terugwerkende kracht, gerekend vanaf de aanvraagdatum.

De diagnose autisme geldt ook met terugwerkende kracht: in feite ben ik altijd al autistisch geweest. Ik hoop dat je de Wajong krijgt. In de bijstand moet je meedoen met Work First (dozen inpakken, papierprikken of schoffelen). Terwijl er ook mensen in de WWB terecht komen die wel wat meer kunnen dan een eitje bakken. Work First is totaal niet berekend op hoger opgeleiden.

[ Bericht 7% gewijzigd door sempron2400 op 02-11-2009 19:27:58 ]
pi_74330746
quote:
Op maandag 2 november 2009 19:09 schreef sempron2400 het volgende:

\Ik hoop dat je de Wajong krijgt. In de bijstand moet je meedoen met Work First (dozen inpakken, papierprikken of schoffelen). Terwijl er ook mensen in de WWB terecht komen die wel wat meer kunnen dan een eitje bakken. Work First is totaal niet berekend op hoger opgeleiden.
Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?

Ik heb wel begrip voor WF hoor, je doet toch wat terug voor het geld dat je krijgt. Al zie ik zie mijzelf weer de lul zijn dat ik gepest wordt en zo..

Gaat nooit goed met mij en groepen..
pi_74331916
quote:
Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Jammer zeg..
maar verder gefeliciteerd!

Feliciteer je nou iemand dat diegene 80-100% is afgekeurd?
Ben je ofzo?
Denk je niet dat diegene gewoon gezond wil zijn?

Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar ) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Zeg eens eerlijk. Is dát de intentie om een WAJONG aan te vragen?
  † In Memoriam † maandag 2 november 2009 @ 22:45:07 #112
21636 Feestkabouter
pi_74334196
quote:
Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Ben je ofzo?
het was niet mijn tekst, maar als ik het wel op mijzelf zou betrekken is dit mijn reactie:

ja ik wil gewoon gezond zijn. maar dat ben ik al jarenlang niet helaas.
als ik in november of december te horen krijg dat ik na ruim 5 jaar ruziemaken en heftig strijden, inclusief een rechtszaak met hoger beroep, te horen krijg dat ik eindelijk een arbeidsongeschiktheidsuitkering ga krijgen van het UWV, dan vind ik gevoelsmatig felicitaties op z'n plaats ja!!
(rationeel gezien is het heel dieptriest dat de samenleving zo in elkaar zit dat een zieke moet strijden om datgeen te krijgen waar ie gewoon recht op heeft, en is er dus eigenlijk geen reden voor feest maar is de uitkering een keiharde bevestiging dat onze samenleving rot in elkaar zit)
pi_74334577
quote:

[..]

Ben je ofzo?

Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar ) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Liever gestoord met een inkomen, dan gestoord zonder. Felicitaties zijn op zijn plaats hoor, dit maakt het leven in elk geval een beetje minder onzeker en dat kan heel prettig zijn voor iemand die niet kan omgaan met onzekerheden...
Ikverdomme.
pi_74334625
Oh, en als je WWB of WW hebt (gehad) krijg je dus geen geld. Geld met terugwerkende kracht krijg je alleen als je geen inkomen hebt gehad in de tijd waarover WAJONG wordt toegekend.
Ikverdomme.
pi_74340409
quote:
Op maandag 2 november 2009 21:36 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?

Ik heb wel begrip voor WF hoor, je doet toch wat terug voor het geld dat je krijgt. Al zie ik zie mijzelf weer de lul zijn dat ik gepest wordt en zo..

Gaat nooit goed met mij en groepen..
Zo herkenbaar, het klikte met mijn oud-collega's ook niet. Ze maakten nogal eens lompe grappen en veel plat taalgebruik. Met een IQ van 120 is het niet echt prettig werken in een productieomgeving. De werkdruk lag er ook vrij hoog, omdat het continu werk (arbeidsintensief) was.
pi_74352732
quote:

[..]

Ben je ofzo?

Zeker maar als iemand niet gezond is, is het beter dat hij zich financieel geen zorgen hoeft te maken. Dat die stress weg is daar mag je best iemand mee feliciteren.

De reden dat ik Wajong aanvraag is omdat ik als ik nu ga werken, de kans groot is dat ik in de bijstand beland.
Omdat ik na een maand vastloop in samenwerken met collega's.
Omdat ik door stress uitval doordat ik kleine psychosen krijg.
Als je 2 keer zo een paar weken in de ziektewet heb gezeten denk ik niet dat het uitzendbureau mij nog terugbelt.

De Wajong biedt begeleiding in het zoeken naar passend werk en financiële zekerheid. Zodat ik inderdaad door kan studeren. En wat meer kans maak op een baan waarbij je lekker in je eigen onderwerp kunt duiken. Ik paste nergens, behalve op de universiteit. Op alle andere plekken ging het gewoon mis. En mis = geen loon want je contract wordt niet verlengd.

En nu kan ik misschien fluiten naar werk op de universiteit want ik heb mijn studie niet afgemaakt. Omdat ik vertraging heb door mijn autisme en het geld op is. En dat kwam weer doordat ik niet op tijd aan de bel heb getrokken omdat ik geen 'profiteur' wilde zijn.

Zonder de Wajong wordt het de bijstand vrees ik. En of dat genoeg grond is om een Wajong uitkering te krijgen?

Ach.. Misschien ben ik ook verwend en moet ik genoegen nemen met wat maanden uitzendwerk tot het mis gaat en daarna bijstand en WorkFirst..

[ Bericht 0% gewijzigd door LesStroud op 03-11-2009 16:06:15 ]
pi_74355904
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 15:55 schreef LesStroud het volgende:

De Wajong biedt begeleiding in het zoeken naar passend werk en financiële zekerheid.

UWV kan je begeleiding geven. Ook zonder dat je een uitkering hebt.
Een uitkering (WAJONG) geeft je geen begeleiding. Dat is alleen geld.
pi_74357316
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Misschien heb je wel gelijk. Misschien is die Wajong aanvragen wel niet nodig, en kan ik het alleen met begeleiding. Zeker in een tijd dat we geen geld meer hebben om onze ouderen te wassen.

Betekent wel..

A: dat ik door mijn autisme mijn studie niet kan afmaken terwijl ik dat wel had gekund als ik wat meer tijd had gehad.

Als je zegt 'de Wajong is er niet om te studeren' zeg je ook iets anders. Er is 3 jaar uitloop (lenen) bij het IBG mogelijk plus een jaar stufie extra. Dat is samen 4 jaar extra. Maar niet alle aandoeningen en ziekten houden zich daar aan. En wat als je in het begin ook nog geswicht bent?

Zou je door een aandoening/ziekte meer dan 4 jaar vertraging oplopen dan ben (zonder Wajong) je van je ouders afhankelijk. En wat als die niks hebben?

Mogen jongeren met een ziekte die zich niet aan die regeltjes houdt hun studie niet afmaken? Of is het dan toch handig dat de Wajong er is? Dit is een dilemma waar over je van mening kan verschillen

B Dat ik een grote kans loop alsnog uit te vallen, ook bij 'passend' werk van het UVW. Omdat ik onder mijn niveau zit. Daardoor is het al eens faliekant misgegaan, door verveling ben ik zo vastgelopen op de basisschool dat ik naar het speciaal onderwijs moest.

Bovendien weet ik niet hoeveel banen er voor je zijn waar ze op je zitten we wachten als je 7 jaar over je bachelor hebt gedaan, geen master hebt, en die ook nog je werkplek zo kunnen inrichten dat je niet teveel prikkels hebt en ook nog niet in teams hoeft te werken.

Maar die Wajong is wel iets van 900 euro per maand. Ik kan me voorstellen dat mensen denken 'die kunnen we beter besteden'

[ Bericht 8% gewijzigd door LesStroud op 03-11-2009 19:12:05 ]
pi_74357677
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:

[..]

Als je in de wajong zit krijg je zeker wel begeleiding.
pi_74358409
Soms is er zelfs een re-integratietraject aan verbonden, al gebeurt dat heden nog niet zo vaak. De nieuwe instroom 2010 krijgt waarschijnlijk wel een participatieplan. Geen overbodige luxe als je moeite met solliciteren hebt (en dat komt juist bij autisme veel voor). Ook is er de mogelijkheid van jobcoaching.

Niet voor niets wordt in de nieuwe Wajong de uitkeringshoogte voor studerende Wajong'ers verlaagd. Maar dat geldt alleen voor aanvragen vanaf 1 januari 2010.

En ja, dat ‘passende’ werk van UWV... er is nog niet zoveel voor hoogopgeleide Wajongers, maar het beste kun je bij de start van je re-integratietraject al aangeven wat voor soort werk je wilt gaan doen. Er zijn hele cursussen 'wat wil ik voor werk' en 'wat kan ik', maar iemand met een beetje opleiding schrijft gewoon zelf een trajectplan
pi_74362998
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 09:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.
Ik had van een familielid gehoord dat hij bij het gesprek bij de AD al te horen kreeg dat hij een uitkering kreeg.

Komt dit vaker voor of moet je in de praktijk vaak toch een paar weekjes op een brief wachten? Iemand ervaring?
pi_74604620
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.

Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.

En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.

Maar ik trek eerst een lekker flesje open.

[ Bericht 2% gewijzigd door LesStroud op 11-11-2009 16:04:06 ]
pi_74608239
quote:
Op woensdag 11 november 2009 14:30 schreef LesStroud het volgende:
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.

Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.

En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.

Maar ik trek eerst een lekker flesje open.
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
pi_74610260
quote:
Op woensdag 11 november 2009 16:32 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
Dankjewel!

Ik had geen inkomen.

Dus dat wordt een aardig bedrag, want ik had dus ook al begrepen dat je hem met terugwerkende kracht kreeg vanaf je aanvraag, en dat is ook al en maand geleden, dus dat wordt iets van 13 keer 900 euro.

Ik ga er mijn collegegeld en rijbewijs van betalen.
  woensdag 11 november 2009 @ 18:54:56 #125
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_74612337
Gefeliciteerd LesStroud. Bij mij werden de 12 maanden terugwerkende kracht overigens meteen met de Sociale Dienst verrekend waar ik een uitkering genoot, waardoor er niets voor mij overbleef. Maar da's ook logisch.
quote:
Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Wat zijn nou de echte nadelen als je een WaJong hebt?
Ik heb er nog geen nadelen aan kunnen vinden. Ik zat 8 jaar in de arbeidsbemiddeling tot de diagnose Asperger kwam, en WAJONG betekende rust en een eind aan een vruchteloze lijdensweg die bijna aan de lopende band tussen verstandelijk gehandicapten was geeindigd.

Ik was geestelijk op, en werd 80-100% arbeidsongeschikt verklaard. Iedereen heeft zijn best gedaan, maar niets was gelukt. Dan ben je blij dat dit vangnet er is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')