Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 13:51 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ha nog een wajong topic.
Weet iemand of je met Wajong een tijd in het buitenland mag studeren?
Of doen ze daar moeilijk over?
Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Val je nog wel in de 'oude' regeling dan?
Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:
Hoe zit dat als je geen andere uitkering hebt?
Krijg je hem dan meteen zodra ie toegekend is of moet je wachten op een vast punt in de maand?
Ik denk dat ik maar een half jaar ga.quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 18:45 schreef HiZ het volgende:
[..]
Sowieso is naar het buitenland gaan met Wajong heel erg lastig. Je kunt het in het kader van reïntegratie misschien voor elkaar krijgen. Maar ik schat de kans dat het toegekend wordt heel laag in.
dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)quote:Op zondag 1 november 2009 09:49 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Het is nog geen 2010.
[..]
Je krijgt hem met terugwerkende kracht, 52 weken teruggerekend vanaf de datum van aanvraag.
Dus heb je hem in september 2009 aangevraagd, dan krijg je per september 2008 geld.
T
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:quote:Op zondag 1 november 2009 12:52 schreef LesStroud het volgende:
[..]
dus als ik hem in zeg, 10 oktober aanvraag en hij wordt toegekend vanaf 10 november dan krijg ik 11 maanden aan Wajong(12 maanden vanaf September en oktober erbij)
Succes met je aanvraag..
Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).quote:Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:
in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.
maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
Ik had het verkeerd getypt, 13 maanden dus..quote:Op maandag 2 november 2009 14:02 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik denk dat Spinoza's god bedoelt:
in het algemeen als je bijstand of WW hebt gehad maar je had in aanmerking kunnen komen voor Wajong, dat je die dan misschien krijgt met terugwerkende kracht vanaf 52 weken VOOR je aanvraagdatum.
maar let wel op: er is een wachttijd van 52 weken bij Wajong, dus als je tijdens je studie arbeidsongeschikt RAAKT krijg je pas op z'n vroegst 52 weken NA die datum dat het misging de uitkering.
Het zou best kunnen zijn dat je niet hoeft te wachten. Ik heb pas later Wajong aangevraagd, maar ben toch op mijn 18e arbeidsongeschikt verklaard (vanwege autisme en ook hoe dat zich autte in mijn vroege jeugd). Na de claimbeoordeling heb ik een Wajong-uitkering gekregen met één jaar terugwerkende kracht, gerekend vanaf de aanvraagdatum.quote:Op maandag 2 november 2009 15:36 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Ik kan niet precies een datum noemen 'waarop het mis ging'. Waarschijnlijk ben ik al die tijd al arbeidsongeschikt geweest, maar was dit geen nijpend financieel probleem. (ouders, stufie elke maand).
Maar eerst maar eens zien of ik hem überhaupt krijg. Moet nog even wachten daar op. Heel vervelend, want ik wil graag verder. Aan een nieuwe master beginnen, dingen kunnen plannen, zekerheid.
Die master kan niet doorgaan zonder Wajong. Volgende week heb ik het eerste college. Ik heb er aan de ene kant zin in. Maar aan de andere kant heb ik ook die onzekerheid. Zit ik over een maand nog wel in de collegebanken?
Het voelt een beetje alsof ik een nieuw huis betrokken heb, maar nog niet zeker weet of ik mijn koffers wel uit kan pakken..
Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?quote:Op maandag 2 november 2009 19:09 schreef sempron2400 het volgende:
\Ik hoop dat je de Wajong krijgt. In de bijstand moet je meedoen met Work First (dozen inpakken, papierprikken of schoffelen). Terwijl er ook mensen in de WWB terecht komen die wel wat meer kunnen dan een eitje bakken. Work First is totaal niet berekend op hoger opgeleiden.
quote:Op zaterdag 31 oktober 2009 15:04 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Jammer zeg..
maar verder gefeliciteerd!
het was niet mijn tekst, maar als ik het wel op mijzelf zou betrekken is dit mijn reactie:quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Feliciteer je nou iemand dat diegene 80-100% is afgekeurd?
Ben jeofzo?
Denk je niet dat diegene gewoon gezond wil zijn?
Liever gestoord met een inkomen, dan gestoord zonder. Felicitaties zijn op zijn plaats hoor, dit maakt het leven in elk geval een beetje minder onzeker en dat kan heel prettig zijn voor iemand die niet kan omgaan met onzekerheden...quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Ben jeofzo?
Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Zeg eens eerlijk. Is dát de intentie om een WAJONG aan te vragen?
Zo herkenbaar, het klikte met mijn oud-collega's ook niet. Ze maakten nogal eens lompe grappen en veel plat taalgebruik. Met een IQ van 120 is het niet echt prettig werken in een productieomgeving. De werkdruk lag er ook vrij hoog, omdat het continu werk (arbeidsintensief) was.quote:Op maandag 2 november 2009 21:36 schreef LesStroud het volgende:
[..]
Daar zat ik ook mee in mijn hoofd. Volg ik over een maand college of moet ik ophouden met mijzelf ontwikkelen en mag ik gaan schoffelen?
Ik heb wel begrip voor WF hoor, je doet toch wat terug voor het geld dat je krijgt. Al zie ik zie mijzelf weer de lul zijn dat ik gepest wordt en zo..
Gaat nooit goed met mij en groepen..
Zeker maar als iemand niet gezond is, is het beter dat hij zich financieel geen zorgen hoeft te maken. Dat die stress weg is daar mag je best iemand mee feliciteren.quote:Op maandag 2 november 2009 22:02 schreef Yoewie het volgende:
[..]
Ben jeofzo?
Het lijkt wel dat je een WAJONG wilt krijgen voor "extra" geld (naast het geld dat je al ontvangt blijkbaar) en ondertussen lekker doorstuderen en jezelf ontwikkelen en een baan vinden die voor jou geschikt is. Dáár is de WAJONG niet voor bedoeld.
Zeg eens eerlijk. Is dát de intentie om een WAJONG aan te vragen?
quote:Op dinsdag 3 november 2009 15:55 schreef LesStroud het volgende:
De Wajong biedt begeleiding in het zoeken naar passend werk en financiële zekerheid.
Misschien heb je wel gelijk. Misschien is die Wajong aanvragen wel niet nodig, en kan ik het alleen met begeleiding. Zeker in een tijd dat we geen geld meer hebben om onze ouderen te wassen.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:
[..]
UWV kan je begeleiding geven. Ook zonder dat je een uitkering hebt.
Een uitkering (WAJONG) geeft je geen begeleiding. Dat is alleen geld.
Als je in de wajong zit krijg je zeker wel begeleiding.quote:Op dinsdag 3 november 2009 17:22 schreef Yoewie het volgende:
[..]
UWV kan je begeleiding geven. Ook zonder dat je een uitkering hebt.
Een uitkering (WAJONG) geeft je geen begeleiding. Dat is alleen geld.
Ik had van een familielid gehoord dat hij bij het gesprek bij de AD al te horen kreeg dat hij een uitkering kreeg.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:12 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
[..]
Je krijgt een gesprek met een arts en met een arbeidsadviseur, dan hebben ze nog eens zes weken de tijd om een beslissing te nemen. Totaal kan het 3 maanden duren mijn ervaring is een week of 6 in totaal. Het is wel afhankelijk van waar je woont en of ze veel aanvragen binnenkrijgen.
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).quote:Op woensdag 11 november 2009 14:30 schreef LesStroud het volgende:
Net te horen gekregen dat mijn Wajong is toegekend.
Vanaf nu ga ik elke dag de belastingbetaler bedanken dat er zo goed voor mij gezorgd wordt.
En deze tijd gebruiken om hard te studeren zodat ik zo snel mogelijk mijn studie af kan maken, en mijn master binnen heb. Zodat ik meer kans maak op de arbeidsmarkt. En ik zo snel mogelijk mijn eigen centen weer kan verdienen en wat terug doen voor deze samenleving.
Maar ik trek eerst een lekker flesje open.![]()
Dankjewel!quote:Op woensdag 11 november 2009 16:32 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Als je de laatste twaalf maanden een laag inkomen had, krijg je in principe ook nog een eenmalig hoge uitkering (12 maanden Wajong met terugwerkende kracht).
Ik heb er nog geen nadelen aan kunnen vinden. Ik zat 8 jaar in de arbeidsbemiddeling tot de diagnose Asperger kwam, en WAJONG betekende rust en een eind aan een vruchteloze lijdensweg die bijna aan de lopende band tussen verstandelijk gehandicapten was geeindigd.quote:Op woensdag 28 oktober 2009 19:21 schreef blessed19 het volgende:
Wat zijn nou de echte nadelen als je een WaJong hebt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |