abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73463750
Hoi, ik ben LesStroud een van de vele Fok! autisten alhier.

Ik zit met een probleem en hoop of iemand hier antwoord op heeft. Ik zal het even hier uit de doeken doen.

Na een dramatisch verlopen studie begin ik me steeds meer te beseffen dat de mijn autisme toch wel een hele hoop ernstiger is dan gedacht. Mijn studie heeft mede hierdoor zo lang geduurd dat ik geen recht meer op een lening heb. Mij ouders steunen me ook niet (meer) financieel.

Dus moet ik gaan werken om mijn huur te gaan betalen. Consequentie is dus ik mij studie dan niet af kan maken.

Contacten met groepsgenoten/collega's gaan mij altijd zeer slecht af en na een dag werken heb ik zoveel prikkels binnen gekregen dat ik echt helemaal op ben. Ik denk niet dat ik het nog op kan brengen om nog in de weekend achter de boeken te kruipen. Ook denk ik dat ik het in een reguliere baan ook niet zo heel lang uit zal zingen, om, bovengenoemde redenen.

Ik denk erover om een Wajong uitkering aan te vragen zodat ik mijn studie wel af kan maken. Dan kan ik wellicht meer een werkplek opzoeken die bij me past, dan heb ik betere kansen.

Omdat het geld echter op is en ik die uitkering niet morgen binnen heb, zal ik tot die tijd moeten werken. In de folder die over de Wajong staat echter dat de Wajong bedoeld is voor mensen zonder arbeidsverleden. In hun woorden ' voor mensen die nog geen volledige werkkring hebben op kunnen bouwen'

De vraag is dus:

Tellen die paar weken pallets sjouwen als arbeids verleden?
Ben ja dan niet jonggehandicapt meer?
Gaan ze dan zeggen vraag maar WIA aan?
Geeft het de instanties niet het argument in handen om te zeggen ' zie je wel je kan werken ga dit maar voor de rest van je leven doen'?

In andere woorden: verspeel ik met een paar weken regulier uitzendwerk mijn kans op Wajong?

Bij voorbaat hartelijk dank voor de antwoorden.!
When it comes to survival..
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:40:02 #2
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_73464116
Sorry ik ben een leek, maar kun je daadwerkelijk een wahjong uitkering krijgen als je nog studeert??

Oh, en als je nu hier al zelf aangeeft dat je dat werk best aan zou kunnen... Val je dan daadwerkelijk wel binnen de Wahjong criteria? Of ben je dan van plan te doen alsof als dat zo uitkomt?
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_73464207
Hey Lesstroud,

Met een paar weken gewoon werken verspeel je dat volgens mij niet. Maar je kunt altijd even met het UWV bellen hierover.

Heb je ook al bij de ib-groep een jaar extra stufi aangevraagd op grond van je autisme? Je mag als je een handicap hebt een jaar extra over je studie doen.

Succes!
pi_73464237
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:40 schreef Eg_Wel het volgende:
Sorry ik ben een leek, maar kun je daadwerkelijk een wahjong uitkering krijgen als je nog studeert??

Oh, en als je nu hier al zelf aangeeft dat je dat werk best aan zou kunnen... Val je dan daadwerkelijk wel binnen de Wahjong criteria? Of ben je dan van plan te doen alsof als dat zo uitkomt?
Ik denk dat ik het voor een tijdje best aan kan. Maar naar verloop van tijd gaat het dan toch weer fout is mijn ervaring, en vlieg ik de straat op.

Maar je hebt wel een punt het ligt dan aan mij. Ik ben diegene die niet met mensen om kan gaan.
pi_73464320
Aanvragen en zien wat er gebeurt.

Een vriend van me is 30+ en heeft gewerkt en kreeg het ook vorig jaar.
pi_73464382
Ik heb een WAJONG uitkering gekregen nadat ik jarenlang gewerkt had waaronder zelfs zes jaar bij dezelfde baas.

Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je voor je 18e (geloof) ik, arbeidsongeschikt was. Ik heb zelfs alle maanden dat ik niet gewerkt heb en geen uitkering ontving met terugwerkende kracht gekregen van het UWV. Dit was een groot bedrag.

Ik heb nu trouwens alweer fulltime werk en heb die uitkering opgezegd. Nooit hulp van UWV gekregen btw.
pi_73464435
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Hey Lesstroud,

Met een paar weken gewoon werken verspeel je dat volgens mij niet. Maar je kunt altijd even met het UWV bellen hierover. Succes!

Maar val je dan niet door de mand? Dat ze dat tegen je gebruiken bij de toewijzing?

'Meneer belde of hij erbij mocht werken, meneer kan dus minimumloon verdienen, uitkering.'
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:42 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:Heb je ook al bij de ib-groep een jaar extra stufi aangevraagd op grond van je autisme? Je mag als je een handicap hebt een jaar extra over je studie doen.

Succes!
Thanks! Mag dat ook als je stufie long gone is?
pi_73464496
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:47 schreef Conflict het volgende:
Ik heb een WAJONG uitkering gekregen nadat ik jarenlang gewerkt had waaronder zelfs zes jaar bij dezelfde baas.

Maar je moet wel aan kunnen tonen dat je voor je 18e (geloof) ik, arbeidsongeschikt was.

Ik heb nu trouwens alweer fulltime werk en heb die uitkering opgezegd. Nooit hulp van UWV gekregen btw.
Maar dan heb je dus wel ' een volledige werkkring' En je was 6 jaar niet arbeidsongeschikt. Dat vinden ze dus niet erg?
pi_73464526
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:48 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Maar val je dan niet door de mand? Dat ze dat tegen je gebruiken bij de toewijzing?

'Meneer belde of hij erbij mocht werken, meneer kan dus minimumloon verdienen, uitkering.'
[..]

Nee ze zullen het niet op die manier tegen je gebruiken.
Sterker nog het geeft aan dat je het niet meteen wilde opgeven maar dat het gewoon niet meer ging. (dat zou ik er van maken in ieder geval)

Is alleen maar gunstig voor toekomstige ontwikkelingen.
pi_73464657
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:50 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Maar dan heb je dus wel ' een volledige werkkring' En je was 6 jaar niet arbeidsongeschikt. Dat vinden ze dus niet erg?
Ik ben over die jaren dat ik werkte wel arbeidsongeschikt verklaard, maar heb geen uitkering ontvangen omdat mijn salaris hoger was dan de uitkering.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:01:22 #11
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_73464868
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:43 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ik denk dat ik het voor een tijdje best aan kan. Maar naar verloop van tijd gaat het dan toch weer fout is mijn ervaring, en vlieg ik de straat op.

Maar je hebt wel een punt het ligt dan aan mij. Ik ben diegene die niet met mensen om kan gaan.
En als jij dan een medische verklaring hebt waarom dat in jouw geval niet aan jezelf, maar aan je storing te wijten is, krijg je dus ook geen probleem lijkt me?

Blijft mijn vraag, kom je al in aanmerking voor een Mahjong uitkering als je nog studeert??
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_73464892
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:01 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

En als jij dan een medische verklaring hebt waarom dat in jouw geval niet aan jezelf, maar aan je storing te wijten is, krijg je dus ook geen probleem lijkt me?

Blijft mijn vraag, kom je al in aanmerking voor een Mahjong uitkering als je nog studeert??
Ja volgens mij wel
pi_73465462
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:48 schreef LesStroud het volgende:

[..]

[..]

Volgens mij niet hoor. Je mag daarnaast ook wel gewoon werken, alleen word je dan gekort op je uitkering. Op de site van het uwv staat het best goed uitgelegd, ook hoe het zit met studie.
Volgens mij mag dat ook als je recht op stufi al verlopen is, maar je zou dat het beste even aan de ib-groep kunnen vragen.

Ik heb zelf een aanvraag ingediend, volgens de arbeidsdeskundige gaat het erom of je met je handicap in staat bent het minimumloon te verdienen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:20:15 #14
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_73465557
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:02 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ja volgens mij wel
Je hebt gelijk.
quote:
krijgt een Wajong-uitkering als u:
* op uw 17e arbeidsongeschikt bent, of tijdens uw studie arbeidsongeschikt bent geworden;
Dus als je inderdaad de benodigde medische indicaties e.d. hebt zal een paar weekjes pallets sjouwen geen problemen geven lijkt me. Zoals eerder gezegd, misschien wel juist een pluspunt omdat je kunt aantonen dat je juist goede wil toont.

En ik kan het niet laten, maar voor al die mensen die dat niet hebben en toch Wajong denken te claimen?
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 8 oktober 2009 @ 01:17:25 #15
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_73476155
Een knul die bij de zwemclub zit waar ik vrijwilliger ben heeft ook een WAjong uitkering omdat hij niet volledig arbeidsgeschikt is.
Hiermee heeft hij een tijd gewerkt, soms iets boven zijn WAjong loon gekregen, soms aangevuld met WAjong omdat zijn loon lager was dan de uitkering.
Nu is hij weer gaan leren omdat hij nog een aantal dingen wilde bereiken zodat hij echt verder kan binnen zijn werkgebied. Hierdoor zit hij 4 jaar op school. (zou 2,5 jaar zijn, maar door de handicap zal hij langer over de studie doen) En de WAjong loopt gewoon door.

Maar zekerheid voor alles, informeer eerst bij het UWV, CWI wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor jouw arbeids(on)geschiktheid.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  † In Memoriam † donderdag 8 oktober 2009 @ 01:58:00 #16
25682 2cv
Niet subtiel
pi_73476413
Vraag het bij het UWV. Die lui zijn geen enge ambtenaren die als enige doel hebben jou je uitkering af te pakken. 'Mijn' UWV meneer vond zelfs dat ik een beetje weinig verdiende (ja, ik heb een baan) terwijl het plan is dat mijn baas mij minder gaat betalen en het UWV dat dan aanvult tot een normaal loon
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  donderdag 8 oktober 2009 @ 07:49:26 #17
3542 Gia
User under construction
pi_73477138
Gewoon UWV bellen, afspraak maken voor aanvraag Wajong. Dan kun je ook aangeven dat je zonder geld zit, wellicht kunnen ze een voorschot geven.

Succes met je aanvraag en met je studie.
pi_73484670
Dankjewel voor de antwoorden.

Ik had nog een vraagje. Ik vermoed dat ik ADD of ADHD heb, en ik denk dat het hebben van twee diagnosen mijn kans op een toewijzing groter zal maken.

Moet ik dit zelf door een psychiater uitlaten zoeken (zodat ik mijn keuringsarts een papiertje onder de neus kan schuiven)? Of kan de keuringsarts die diagnose ook stellen?

Alles apart laten uitzoeken duurt namelijk ook weer een tijd..

Wie weet?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 13:35:14 #19
3542 Gia
User under construction
pi_73484735
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:32 schreef LesStroud het volgende:
Dankjewel voor de antwoorden.

Ik had nog een vraagje. Ik vermoed dat ik ADD of ADHD heb, en ik denk dat het hebben van twee diagnosen mijn kans op een toewijzing groter zal maken.

Moet ik dit zelf door een psychiater uitlaten zoeken (zodat ik mijn keuringsarts een papiertje onder de neus kan schuiven)? Of kan de keuringsarts die diagnose ook stellen?

Alles apart laten uitzoeken duurt namelijk ook weer een tijd..

Wie weet?
ADD en ADHD zijn aandoeningen in het autistisch spectrum. Jij hebt al autisme, zeg je, dan is dat een beetje dubbelop. Welke vorm van autisme heb je eigenlijk? Veel kenmerken van ADD komen namelijk overeen met veel kenmerken van bepaalde vormen van autisme.

Ben effe griepspuit halen
pi_73484845
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:35 schreef Gia het volgende:

[..]

ADD en ADHD zijn aandoeningen in het autistisch spectrum. Jij hebt al autisme, zeg je, dan is dat een beetje dubbelop. Welke vorm van autisme heb je eigenlijk? Veel kenmerken van ADD komen namelijk overeen met veel kenmerken van bepaalde vormen van autisme.
Is adhd een soort autisme? Weer wat geleerd vandaag.

Ik heb volgens de artsen lang geleden PDD-NOS. Ik zou volgens heb altijd in een instelling moeten wonen. Gelukkig hadden ze het op dat gebied fout.
pi_73484869
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:35 schreef Gia het volgende:

Ben effe griepspuit halen
Oh sterkte (als je bang voor naalden bent.)
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:27:35 #22
3542 Gia
User under construction
pi_73486487
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:38 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Is adhd een soort autisme? Weer wat geleerd vandaag.

Ik heb volgens de artsen lang geleden PDD-NOS. Ik zou volgens heb altijd in een instelling moeten wonen. Gelukkig hadden ze het op dat gebied fout.
Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.

Bij PDD-NOS wordt ADHD dus vaak wel apart vermeld. Dit is namelijk een heel vervelende combinatie.
Zou het dus ook zeker wel vermelden.

Dee niet zeer, kreeg meteen de oproep voor de mex. griep
pi_73489155
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.

Bij PDD-NOS wordt ADHD dus vaak wel apart vermeld. Dit is namelijk een heel vervelende combinatie.
Zou het dus ook zeker wel vermelden.

Dee niet zeer, kreeg meteen de oproep voor de mex. griep
Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?

Zelf achter de diagnose aan zal ook wel weer tijd kosten denk ik, vandaar.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 15:59:01 #24
3542 Gia
User under construction
pi_73489634
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?

Zelf achter de diagnose aan zal ook wel weer tijd kosten denk ik, vandaar.
Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.
Dat je ADD of ADHD denkt te hebben, zou je kunnen aankaarten bij je huisarts. Die kan je wat dat betreft weer doorsturen naar een psycholoog om dit goed te laten onderzoeken.

Denk dat dit voor de vaststelling van het recht op Wajong echt niet echt belangrijk is. Als je autisme al vaststaat, is dat op zich genoeg grond voor Wajong. Je uitkering wordt niet hoger van meer klachten.
En je moet zeker niet elk stempeltje willen hebben.
pi_73490343
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.
Dat je ADD of ADHD denkt te hebben, zou je kunnen aankaarten bij je huisarts. Die kan je wat dat betreft weer doorsturen naar een psycholoog om dit goed te laten onderzoeken.

Denk dat dit voor de vaststelling van het recht op Wajong echt niet echt belangrijk is. Als je autisme al vaststaat, is dat op zich genoeg grond voor Wajong. Je uitkering wordt niet hoger van meer klachten.
En je moet zeker niet elk stempeltje willen hebben.
Dankjewel!

ik wist niet dat autisme per definitie al genoeg was voor Wajong. Ik ken genoeg autisten die best kunnen werken in een reguliere baan, en dat ook doen.

Ik dacht dat het dus alleen voor de wat zwaardere gevallen was. En het is in dat geval aan de keuringsarts om te bepalen of jij zo'n geval bent. Daarom dacht ik dat een ander papiertje kon helpen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')