http://www.telegraaf.nl/b(...)n_klokkijken___.htmlOude allochtone vrouwen vervoerd met eigen busje door Jenny van der Zijden
GOUDA - Allochtone oudere vrouwen in Gouda worden sinds kort met een 'eigen' aangepast busje naar de dagopvang van en naar zorgcentrum Korte Akkeren in Gouda vervoerd.
"Dit is nodig omdat een aantal oudere allochtone vrouwen niet kan klokkijken en daardoor hun busje miste. Daarnaast kunnen veel vrouwen door de thuissituatie niet opgehaald worden door een man", zegt Moustapha El Baroudi, woordvoerder van Zorgberaad Midden-Holland dat het busje aanschafte.
"Wij gaan ervan uit dat iedereen kan klokkijken, maar dat is dus niet zo. Oudere allochtone vrouwen hebben altijd in en om het huis gewerkt en bemoeiden zich niet met zaken als klokkijken."
Vrijwilliger wacht wel
Volgens woordvoerder Moustapha El Baroudi, van Zorgberaad Midden-Holland dat het busje aanschafte, keken de mannen en de kinderen voor de vrouwen op de klok. "Maar nu de man overleden is en de kinderen het huis uit zijn, staan ze er alleen voor. Mevrouw weet dus wel dat ze bijvoorbeeld vandaag wordt opgehaald, maar niet wanneer het half negen is. Dus staat ze niet klaar als de chauffeur aanbelt. Een regulier busje zou meteen weer vertrekken, maar een vrijwilliger vindt het niet erg om even te wachten."
Een ander probleem is volgens El Baroudi dat veel vrouwen niet door een man mogen worden opgehaald. "Het gaat ons niets aan of dat van haarzelf, haar man of het geloof niet mag. Voor ons is het een reden om een vrouwelijke chauffeur te sturen. Als we dit niet doen, komt zo'n vrouw nooit uit haar isolement." Goudse politieke partijen reageren verdeeld. Zo vindt Ria Caljouw, fractievoorzitter van de PvdA in Gouda, het een goede actie. "Zolang ze het zelf betalen en werken met vrijwilligers zodat het niet ten koste gaat van de reguliere zorg, vind ik dit een goed plan."
Jan Vermeij (VVD) vindt het ook prima dat de vrouwen worden gehaald en gebracht omdat ze anders zouden vereenzamen. "Maar van dat niet kunnen klokkijken schiet ik in de lach. Zo moeilijk is dat niet, mijn kleinzoon van vier kan dat ook."
Volgens El Baroudi gaat het om een zeer geïsoleerde groep van Marokkaanse, Somalische en Iraakse mensen. "Ze kunnen vaak niet lezen en schrijven en hebben dan ook een indicatie voor deze vorm van zorg. Op de dagopvang leren ze een beetje Nederlands om bijvoorbeeld met hun buurvrouw te communiceren. En het zou kunnen dat we ze ook gaan leren klokkijken. Het is een fantastisch project. Sommige vrouwen waren al een jaar de deur niet meer uit geweest."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weer een voorbeeld van doorgeschoten allochtonengeknuffel, terwijl je oma, die ons land heeft opgebouwd (dat wij met eigen handen aan het Ijsselmeer ontworsteld hebben, bij Wodan), 3 dagen in het bejaardentehuis in een poepluier en pyjama ligt te wentelen. Het is dan ook tijd voor een protestlied:
Er stonden twee mevrouwen
samen op de stoep
Ze waren nogal mollig
en ze droegen een jurk van soep.
Hoe laat komt hier de bus
dat weten wij niet, dus
hoe laat komt hier de bus
toen zei de ene dus:
Busje komt zo (x12)
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens:
http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..