`vriend.schap (de ~ (v.))
1 betrekking van personen tot elkaar als vrienden
2 daad waardoor men zich als vriend toont
Wat is vriendschap voor jullie?
In het bijzonder ben ik in het volgende geinteresseerd:
Als je ver van elkaar woont en je ziet elkaar sporadisch, maar je hebt wel veel online contact, kan dat dan vriendschap zijn?
Of bv: kun je bevriend zijn met iemand die je alleen kent via briefuitwisseling (penvrienden)?
Kortom: moet er continu direct contact zijn of spelen er andere dingen mee?
quote:Deze heeft verstand van zaken
Op woensdag 24 april 2002 12:52 schreef SEMTEX het volgende:
Vrienden zijn mensen die niet over je oordelen, die je steunen in moeilijke en minder moeilijke tijden (en andersom natuurlijk) en die je in je waarde laten
Heb wel geleerd wat echte vrienden zijn en die zijn helaas op een hand te tellen
quote:oh en dit moet er ook nog bij natuurlijk.
Vrienden zijn mensen die niet over je oordelen, die je steunen in moeilijke en minder moeilijke tijden (en andersom natuurlijk) en die je in je waarde laten
quote:Je kunt toch ook in je waarde gelaten worden door mensen die wel over je oordelen?
Ik bedoel, ik ken een aantal mensen waarvan ik ook zeker hun slechte kanten (in mijn ogen dan) kan benoemen, maar dat neemt niet weg dat ik geen respect voor ze heb. Zij bezitten ook een aantal goede eigenschappen, en dat zo af en toe zo'n slechte kant weer in het licht staat, ach daar kijk ik langsheen.
En niet iedereen zie ik veelvuldig IRL.
Onder vrienden versta ik mensen waar je altijd op kunt vertrouwen, mensen die altijd voor je klaarstaan in moeilijke tijden. Sommige van m'n beste vrienden heb ik online leren kennen. In mijn geval was dat goed omdat men dan eerst je inside leert kennen voordat men je outside ziet. Dat is ook het belangrijkste in een vriendschap. De inside van iemand accepteren.
Elkaar sporadisch zien maar wel veel online contact.. tja, dat vind ik toch niet echt vriendschap. Zo iemand zou ik meer een kennis noemen.
Briefwisseling Idem.
quote:Dat zijn goede vrienden
Vrienden zijn voor mij mensen die je graag spreekt (en waarvan dat dus hopelijk ook wederzijds is;)) Veel IRL contact is niet echt nodig .. Als je er over de telefoon of via welke vorm van chatten dan ook goed mee kan opschieten, dan kan het wel degelijk een vriend(in) zijn.
Hoe vaak komt het voor dat je voor jaren super goeie vrienden bent en dan ineens niets meer van elkaar ziet of hoort.
quote:Maar als je na een tijd weer contact legt zullen ze niet snel ruzie maken. Meer van: heeee lang niet gezien bla bla bla. Vriendschap blijft er altijd wel inzitten
Op woensdag 24 april 2002 16:48 schreef Kuupke het volgende:
Vriendschap is een illusie.Hoe vaak komt het voor dat je voor jaren super goeie vrienden bent en dan ineens niets meer van elkaar ziet of hoort.
Het is een lieverd.
En halverwegen tusschen
De Vink en de Haagsche Schouw,
Daar brak hij, zes weken later zoowat,
Den eed van vriendentrouw.
piet paaltjens
ben er nog heel erg verdrietig om
quote:Hier heb ik weinig aan toe te voegen denk ik .
Op woensdag 24 april 2002 14:41 schreef Tackleberry het volgende:
Ik heb vrienden die ik heb leren kennen:
- IRL
- via internetEn niet iedereen zie ik veelvuldig IRL.
Onder vrienden versta ik mensen waar je altijd op kunt vertrouwen, mensen die altijd voor je klaarstaan in moeilijke tijden. Sommige van m'n beste vrienden heb ik online leren kennen. In mijn geval was dat goed omdat men dan eerst je inside leert kennen voordat men je outside ziet. Dat is ook het belangrijkste in een vriendschap. De inside van iemand accepteren.
quote:
quote:Veel direct persoonlijk contact is niet noodzakelijk voor een goede vriendschap.
Op woensdag 24 april 2002 12:46 schreef Mike het volgende:Als je ver van elkaar woont en je ziet elkaar sporadisch, maar je hebt wel veel online contact, kan dat dan vriendschap zijn?
Kortom: moet er continu direct contact zijn of spelen er andere dingen mee?
Ik denk omdat ik voel dat ze goed van binnen zijn, dat ik hun mijn vertrouwen kan geven en voor ze klaar wil staan.
Een goede vriend kan dus niet van mij eisen dat ik voor hun klaar sta, zoiets is vrijwillig.
Als ik dus denk dat ze mijn vriendschap goed kunnen gebruiken, krijgen ze die ook van mij.
Iemand die zich steeds in problemen helpt, niet wil luisteren, en teveel van me verwacht als vriend, het vanzelfsprekend vinden dat ik altijd voor die persoon klaar moet staan, en geen rekenening kan houden met mijn/andermans leven. Die zal dan ook zwaar teleurgesteld worden.
Vriendschap kun je krijgen, niet nemen.
Iets wat af ik af en toe zie bij mensen die dat heel anders zien.
Mijn beste vrienden, die zie ik soms halve jaren niet, soms langer maar zij zullen zolang ze zichzelf zijn, en niet zich steeds anders voordoen omdat de situatie dat vraagt, altijd mijn vrienden blijven. Iemand die iets wil bereiken ten koste van anderen, en daar andere mensen voor gebruikt, kan het bij mij vergeten. Zulke mensen verdienen geen vriendschap. Die zullen zich altijd afvragen waarom ze geen echte vrienden hebben..
quote:Hier ben ik het dus echt helemaal niet mee eens he.. Alles wat je zegt is ik ik ik. Ik zie een brok egoisme.
Op vrijdag 26 april 2002 11:04 schreef XTHinkz het volgende:
Ik heb maar een paar echte vrienden.
Waarom het mn beste vrienden zijn?Ik denk omdat ik voel dat ze goed van binnen zijn, dat ik hun mijn vertrouwen kan geven en voor ze klaar wil staan.
Een goede vriend kan dus niet van mij eisen dat ik voor hun klaar sta, zoiets is vrijwillig.
Als ik dus denk dat ze mijn vriendschap goed kunnen gebruiken, krijgen ze die ook van mij.
Iemand die zich steeds in problemen helpt, niet wil luisteren, en teveel van me verwacht als vriend, het vanzelfsprekend vinden dat ik altijd voor die persoon klaar moet staan, en geen rekenening kan houden met mijn/andermans leven. Die zal dan ook zwaar teleurgesteld worden.
Vriendschap kun je krijgen, niet nemen.Iets wat af ik af en toe zie bij mensen die dat heel anders zien.
Mijn beste vrienden, die zie ik soms halve jaren niet, soms langer maar zij zullen zolang ze zichzelf zijn, en niet zich steeds anders voordoen omdat de situatie dat vraagt, altijd mijn vrienden blijven. Iemand die iets wil bereiken ten koste van anderen, en daar andere mensen voor gebruikt, kan het bij mij vergeten. Zulke mensen verdienen geen vriendschap. Die zullen zich altijd afvragen waarom ze geen echte vrienden hebben..
Vriendschap is er voor elkaar zijn, juist wanneer diegene dat even nodig heeft. Niet alles wanneer het jou uitkomt, misschien wel juist dan niet. Misschien is een van de belangrijkste dingen dat je er voor elkaar bent, zelfs op de momenten dat het eigelijk even niet uitkomt....
excusez voor mijn misschien wat botte reactie..
Soms kan het zijn dat je zelf zo leeg bent, dat je tijd voor jezelf nodig hebt.
Dan kun je gewoon even geen aandacht geven.
Daar heeft een goede vriend ook rekening mee te houden.
Af en toe zet je jezelf voor iemand opzij, maar op een gegeven moment houdt het op.
Verwacht hij het wel, en verwijt die persoon je dat je niet voor hun klaarstaat, dan laat die vriend jou in de steek, jij niet hun.
Voor echte vrienden wil ik altijd klaar staan, maar sommige mensen denken dat het dan betekent dat je altijd je eigen leven opzij moet leggen om hun te gaan helpen.
Zolang er geen druk is kan het. Ik heb alles voor mn vrienden over, maar het moet zeker geen verplichting zijn.
Als ik hun kan helpen als luiterend oor, of om advies te geven of ze bij te staan, dan ben ik er.
Maar als een vriend niet wil luisteren, en gewoon hun eigen gang gaan, liever het probleem laten liggen, door hun onopgelost probleem een voortvloeiend probleem krijgen, en maar doorgaan. Zulke mensen wil ik niet als vriend.
Sommige mensen leven op problemen, zonder problemen hebben ze geen aandacht, geen luisterend oor, geen sterke band, niemand om je heen. Ze willen een eeuwige vriend hebben, die hun leven voor hun zouden opgeven.
Het gevaarlijkste vind ik ook dat een relatie of vriendschap onstaan is door problemen. Problemen waar die persoon zijn hele leven voor aan het vluchten is. En jouw vriendschap aanhaalt, alsof je het beste bent wat hun ooit is overkomen. Wel willen dat je naar hun problemen luisterd, maar nooit dat het opgelost mag worden, want vanaf dat moment, is hun leven leeg....
Niet willen horen van een oplossing, maar wel steeds bij je komen klagen.
Op een gegeven moment houdt het op.
Dan kunnen ze niet verwachten dat ik dan voor hun blijf klaarstaan, daar wordt je gek van, ik vind dan dat er misbruik gemaakt wordt van je vriendschap.
En raak je zelf je allerbeste vrienden mee kwijt.
Een echte vriend lost zijn probleem op, alleen of met behulp van anderen.
Daar helpt hij niet alleen zichzelf mee, maar ook zijn vrienden en zijn omgeving.
Een probleem van een goede vriend is ook mijn probleem, ik wil mijn problemen graag opgelost zien, dus ik zou niets liever willen dan mijn vrienden helpen. En als mijn vrienden mij willen helpen, dan doen ze er wat aan. Dat is wederzijds.
Net zo ben ik vaak bezig voor mezelf mn eigen leven op een rijtje te krijgen, en als ik er niet uit kom weet ik waar ik terecht kan.
Zolang er vertrouwen is in elkaar, zal die vriendschap er blijven. Maar als je je vrienden steeds weer voor de gek houdt, dan zal er geen echte vriendschap bestaan.
Vriendschap kan ook opraken.
En degene die juist op deze onvoorwaardelijke manier van vriendschap geloven, zijn volgens mij juist degenen die zich steeds weer in de steek gelaten voelen.
Juist dan eis je teveel van je vrienden, die je dus nooit zal houden...
[Dit bericht is gewijzigd door XTHinkz op 26-04-2002 13:45]
quote:Helemaal 100% mee eens. Mijn woorden. Vriendschap is respect hebben voor mekaar!
Op vrijdag 26 april 2002 13:37 schreef XTHinkz het volgende:
<kniP>
Als je een keer niet voor een ander klaar kan staan dan mag die relatie ineens het labeltje "vriendschap" meer dragen? Nou, dan maar geen "vrienden" meer. Niets hoeft zoals het moet.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |