abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 24 april 2002 @ 12:46:56 #1
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_3945895
Uit de van Dale:

`vriend.schap (de ~ (v.))
1 betrekking van personen tot elkaar als vrienden
2 daad waardoor men zich als vriend toont

Wat is vriendschap voor jullie?

In het bijzonder ben ik in het volgende geinteresseerd:
Als je ver van elkaar woont en je ziet elkaar sporadisch, maar je hebt wel veel online contact, kan dat dan vriendschap zijn?
Of bv: kun je bevriend zijn met iemand die je alleen kent via briefuitwisseling (penvrienden)?

Kortom: moet er continu direct contact zijn of spelen er andere dingen mee?

In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
pi_3945929
Vrienden zijn mensen waar je het goed mee kunt vinden en die ooka chter je staan als je het wat moelijker hebt.
  woensdag 24 april 2002 @ 12:52:58 #3
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_3945972
Vrienden zijn mensen die niet over je oordelen, die je steunen in moeilijke en minder moeilijke tijden (en andersom natuurlijk) en die je in je waarde laten
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_3946027
quote:
Op woensdag 24 april 2002 12:52 schreef SEMTEX het volgende:
Vrienden zijn mensen die niet over je oordelen, die je steunen in moeilijke en minder moeilijke tijden (en andersom natuurlijk) en die je in je waarde laten
Deze heeft verstand van zaken
Lambo of Rekt
  woensdag 24 april 2002 @ 13:04:55 #5
9236 stardust
..............
pi_3946118
Vrienden zij mensen die voor jou door het vuur gaan, en als jij ergens mee zit dan zijn deze mensen er om je te helpen en dat kan op alle manieren.

Heb wel geleerd wat echte vrienden zijn en die zijn helaas op een hand te tellen

No Sign .............
pi_3946133
quote:
oh en dit moet er ook nog bij natuurlijk.
pi_3946592
quote:
Je kunt toch ook in je waarde gelaten worden door mensen die wel over je oordelen?

Ik bedoel, ik ken een aantal mensen waarvan ik ook zeker hun slechte kanten (in mijn ogen dan) kan benoemen, maar dat neemt niet weg dat ik geen respect voor ze heb. Zij bezitten ook een aantal goede eigenschappen, en dat zo af en toe zo'n slechte kant weer in het licht staat, ach daar kijk ik langsheen.

pi_3947605
Ik heb vrienden die ik heb leren kennen:
- IRL
- via internet

En niet iedereen zie ik veelvuldig IRL.

Onder vrienden versta ik mensen waar je altijd op kunt vertrouwen, mensen die altijd voor je klaarstaan in moeilijke tijden. Sommige van m'n beste vrienden heb ik online leren kennen. In mijn geval was dat goed omdat men dan eerst je inside leert kennen voordat men je outside ziet. Dat is ook het belangrijkste in een vriendschap. De inside van iemand accepteren.

.
pi_3948613
Vriendschap.. da's toch voor iedereen verschillend, denk ik.
Voor mij is échte vriendschap:
Vertrouwen, diegene het beste gunnen, steunen en bijstaan maar je moet vooral op 1 lijn zitten.
En zoals Stardust al zei.. echte vrienden zijn op een hand te tellen.. tenminste, zo heb ik dat ook ondervonden.

Elkaar sporadisch zien maar wel veel online contact.. tja, dat vind ik toch niet echt vriendschap. Zo iemand zou ik meer een kennis noemen.

Briefwisseling Idem.

Liej
  woensdag 24 april 2002 @ 16:46:07 #10
16851 Afwezig
Tuig van de richel
pi_3949631
quote:
Dat zijn goede vrienden

Vrienden zijn voor mij mensen die je graag spreekt (en waarvan dat dus hopelijk ook wederzijds is;)) Veel IRL contact is niet echt nodig .. Als je er over de telefoon of via welke vorm van chatten dan ook goed mee kan opschieten, dan kan het wel degelijk een vriend(in) zijn.

Chuck Norris' hand is the only hand that can beat a royal flush
pi_3949677
Vriendschap is een illusie.

Hoe vaak komt het voor dat je voor jaren super goeie vrienden bent en dan ineens niets meer van elkaar ziet of hoort.

pi_3949814
quote:
Op woensdag 24 april 2002 16:48 schreef Kuupke het volgende:
Vriendschap is een illusie.

Hoe vaak komt het voor dat je voor jaren super goeie vrienden bent en dan ineens niets meer van elkaar ziet of hoort.

Maar als je na een tijd weer contact legt zullen ze niet snel ruzie maken. Meer van: heeee lang niet gezien bla bla bla. Vriendschap blijft er altijd wel inzitten
pi_3950110
Ik heb een meisje leren kennen via internet; nooit gezien IRL maar ik wil het zéker een vriendin noemen.
Ze wil altijd naar me luisteren, al zou ik haar wakker bellen.
Als het niet lekker met me gaat en ik een tijdje niet online ben neemt ze me niets kwalijk; dan stuurt ze een lief kaartje.

Het is een lieverd.

Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_3970480
Op `t hoekje van de hooigracht
En van den Nieuwen Rijn,
Daar zwoer hij, dat hij zijn leven lang
Mijn boezemvriend zou zijn.

En halverwegen tusschen
De Vink en de Haagsche Schouw,
Daar brak hij, zes weken later zoowat,
Den eed van vriendentrouw.

piet paaltjens

ben er nog heel erg verdrietig om

[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3970506
quote:
Op woensdag 24 april 2002 14:41 schreef Tackleberry het volgende:
Ik heb vrienden die ik heb leren kennen:
- IRL
- via internet

En niet iedereen zie ik veelvuldig IRL.

Onder vrienden versta ik mensen waar je altijd op kunt vertrouwen, mensen die altijd voor je klaarstaan in moeilijke tijden. Sommige van m'n beste vrienden heb ik online leren kennen. In mijn geval was dat goed omdat men dan eerst je inside leert kennen voordat men je outside ziet. Dat is ook het belangrijkste in een vriendschap. De inside van iemand accepteren.

Hier heb ik weinig aan toe te voegen denk ik .
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_3970614
quote:
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:44:45 #17
9613 Seborik
I, Voyager
pi_3970664
quote:
Op woensdag 24 april 2002 12:46 schreef Mike het volgende:

Als je ver van elkaar woont en je ziet elkaar sporadisch, maar je hebt wel veel online contact, kan dat dan vriendschap zijn?

Kortom: moet er continu direct contact zijn of spelen er andere dingen mee?

Veel direct persoonlijk contact is niet noodzakelijk voor een goede vriendschap.
  vrijdag 26 april 2002 @ 10:51:38 #18
5097 Mass
Back in town
pi_3970736
vrienden: mensen die je goed kennen en je desondanks aardig vinden
Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
pi_3970908
Ik heb maar een paar echte vrienden.
Waarom het mn beste vrienden zijn?

Ik denk omdat ik voel dat ze goed van binnen zijn, dat ik hun mijn vertrouwen kan geven en voor ze klaar wil staan.

Een goede vriend kan dus niet van mij eisen dat ik voor hun klaar sta, zoiets is vrijwillig.

Als ik dus denk dat ze mijn vriendschap goed kunnen gebruiken, krijgen ze die ook van mij.

Iemand die zich steeds in problemen helpt, niet wil luisteren, en teveel van me verwacht als vriend, het vanzelfsprekend vinden dat ik altijd voor die persoon klaar moet staan, en geen rekenening kan houden met mijn/andermans leven. Die zal dan ook zwaar teleurgesteld worden.
Vriendschap kun je krijgen, niet nemen.

Iets wat af ik af en toe zie bij mensen die dat heel anders zien.

Mijn beste vrienden, die zie ik soms halve jaren niet, soms langer maar zij zullen zolang ze zichzelf zijn, en niet zich steeds anders voordoen omdat de situatie dat vraagt, altijd mijn vrienden blijven. Iemand die iets wil bereiken ten koste van anderen, en daar andere mensen voor gebruikt, kan het bij mij vergeten. Zulke mensen verdienen geen vriendschap. Die zullen zich altijd afvragen waarom ze geen echte vrienden hebben..

pi_3970940
dubbel
pi_3971694
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 11:04 schreef XTHinkz het volgende:
Ik heb maar een paar echte vrienden.
Waarom het mn beste vrienden zijn?

Ik denk omdat ik voel dat ze goed van binnen zijn, dat ik hun mijn vertrouwen kan geven en voor ze klaar wil staan.

Een goede vriend kan dus niet van mij eisen dat ik voor hun klaar sta, zoiets is vrijwillig.

Als ik dus denk dat ze mijn vriendschap goed kunnen gebruiken, krijgen ze die ook van mij.

Iemand die zich steeds in problemen helpt, niet wil luisteren, en teveel van me verwacht als vriend, het vanzelfsprekend vinden dat ik altijd voor die persoon klaar moet staan, en geen rekenening kan houden met mijn/andermans leven. Die zal dan ook zwaar teleurgesteld worden.
Vriendschap kun je krijgen, niet nemen.

Iets wat af ik af en toe zie bij mensen die dat heel anders zien.

Mijn beste vrienden, die zie ik soms halve jaren niet, soms langer maar zij zullen zolang ze zichzelf zijn, en niet zich steeds anders voordoen omdat de situatie dat vraagt, altijd mijn vrienden blijven. Iemand die iets wil bereiken ten koste van anderen, en daar andere mensen voor gebruikt, kan het bij mij vergeten. Zulke mensen verdienen geen vriendschap. Die zullen zich altijd afvragen waarom ze geen echte vrienden hebben..

Hier ben ik het dus echt helemaal niet mee eens he.. Alles wat je zegt is ik ik ik. Ik zie een brok egoisme.

Vriendschap is er voor elkaar zijn, juist wanneer diegene dat even nodig heeft. Niet alles wanneer het jou uitkomt, misschien wel juist dan niet. Misschien is een van de belangrijkste dingen dat je er voor elkaar bent, zelfs op de momenten dat het eigelijk even niet uitkomt....

excusez voor mijn misschien wat botte reactie..

Are you man enough to be my woman?
pi_3972813
Ik vind het juist egoistisch van mensen om te zeggen dat als je niet gelijk voor ze klaarstaat je dus geen echte vriend bent.

Soms kan het zijn dat je zelf zo leeg bent, dat je tijd voor jezelf nodig hebt.
Dan kun je gewoon even geen aandacht geven.
Daar heeft een goede vriend ook rekening mee te houden.
Af en toe zet je jezelf voor iemand opzij, maar op een gegeven moment houdt het op.
Verwacht hij het wel, en verwijt die persoon je dat je niet voor hun klaarstaat, dan laat die vriend jou in de steek, jij niet hun.

Voor echte vrienden wil ik altijd klaar staan, maar sommige mensen denken dat het dan betekent dat je altijd je eigen leven opzij moet leggen om hun te gaan helpen.
Zolang er geen druk is kan het. Ik heb alles voor mn vrienden over, maar het moet zeker geen verplichting zijn.

Als ik hun kan helpen als luiterend oor, of om advies te geven of ze bij te staan, dan ben ik er.

Maar als een vriend niet wil luisteren, en gewoon hun eigen gang gaan, liever het probleem laten liggen, door hun onopgelost probleem een voortvloeiend probleem krijgen, en maar doorgaan. Zulke mensen wil ik niet als vriend.

Sommige mensen leven op problemen, zonder problemen hebben ze geen aandacht, geen luisterend oor, geen sterke band, niemand om je heen. Ze willen een eeuwige vriend hebben, die hun leven voor hun zouden opgeven.

Het gevaarlijkste vind ik ook dat een relatie of vriendschap onstaan is door problemen. Problemen waar die persoon zijn hele leven voor aan het vluchten is. En jouw vriendschap aanhaalt, alsof je het beste bent wat hun ooit is overkomen. Wel willen dat je naar hun problemen luisterd, maar nooit dat het opgelost mag worden, want vanaf dat moment, is hun leven leeg....

Niet willen horen van een oplossing, maar wel steeds bij je komen klagen.
Op een gegeven moment houdt het op.
Dan kunnen ze niet verwachten dat ik dan voor hun blijf klaarstaan, daar wordt je gek van, ik vind dan dat er misbruik gemaakt wordt van je vriendschap.
En raak je zelf je allerbeste vrienden mee kwijt.

Een echte vriend lost zijn probleem op, alleen of met behulp van anderen.
Daar helpt hij niet alleen zichzelf mee, maar ook zijn vrienden en zijn omgeving.

Een probleem van een goede vriend is ook mijn probleem, ik wil mijn problemen graag opgelost zien, dus ik zou niets liever willen dan mijn vrienden helpen. En als mijn vrienden mij willen helpen, dan doen ze er wat aan. Dat is wederzijds.

Net zo ben ik vaak bezig voor mezelf mn eigen leven op een rijtje te krijgen, en als ik er niet uit kom weet ik waar ik terecht kan.

Zolang er vertrouwen is in elkaar, zal die vriendschap er blijven. Maar als je je vrienden steeds weer voor de gek houdt, dan zal er geen echte vriendschap bestaan.

Vriendschap kan ook opraken.
En degene die juist op deze onvoorwaardelijke manier van vriendschap geloven, zijn volgens mij juist degenen die zich steeds weer in de steek gelaten voelen.

Juist dan eis je teveel van je vrienden, die je dus nooit zal houden...

[Dit bericht is gewijzigd door XTHinkz op 26-04-2002 13:45]

vrijdag 26 april 2002 @ 20:13:13 #23
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_3977238
quote:
Op vrijdag 26 april 2002 13:37 schreef XTHinkz het volgende:
<kniP>
Helemaal 100% mee eens. Mijn woorden. Vriendschap is respect hebben voor mekaar!

Als je een keer niet voor een ander klaar kan staan dan mag die relatie ineens het labeltje "vriendschap" meer dragen? Nou, dan maar geen "vrienden" meer. Niets hoeft zoals het moet.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')