Ze zeggen dat ze een straffere marge als veiligheid aanhouden. En dat begrijp ik wel, immers als de rente bijvoorbeeld bij een rentevervaldatum erg laag of erg hoog zou worden, dan heb je kans dat de premie buiten de bandbreedte van 1 op 10 kan uitkomen (looptijdverkorting of verlenging vinden ze doorgaans onwenselijk)...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:24 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik begrijp helemaal niets van het verhaal van die 'extra veiligheidsmarge'. Een bandbreedte is een bandbreedte en er overheen is er overheen.
Dat zou ondermeer te maken hebben met oversparen. Regels fiscus? Je zou niet meer mogen sparen dan de hypotheekschuld. Plusmin 50k.quote:Ik begrijp ook niet dat het niet doorsturen van je stortingen kan leiden tot een overschrijding van de bandbreedte. Verder: wat is de hoogte van het beoogde eindkapitaal? (dit i.v.m. de noodzaak van de bandbreedte)
Dus het is alleen voor hun eigen 'veiligheid'. Die 'extra veiligheidsmarge' is gewoon een kolderieke term. Ze hoeven niet 'extra' streng te zijn, maar gewoon kijken naar de feiten.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ze zeggen dat ze een straffere marge als veiligheid aanhouden. En dat begrijp ik wel, immers als de rente bijvoorbeeld bij een rentevervaldatum erg laag of erg hoog zou worden, dan heb je kans dat de premie buiten de bandbreedte van 1 op 10 kan uitkomen (looptijdverkorting of verlenging vinden ze doorgaans onwenselijk)...
Door extra streng te zijn, willen ze voorkomen dat je ooit tijdens de looptijd er buiten dreigt te komen.
Dat geldt voor box 1 polissen. Jij hebt een box 3 polis. Maar als het te bereiken bedrag 'maar' 50.000 euro is, wat zit je dan moeilijk te doen met die oud-regimepolis en de bandbreedte-eis? Waarom niet gewoon de bandbreedte-eis laten vallen en de polis gewoon in box 3 laten vallen?quote:Dat zou ondermeer te maken hebben met oversparen. Je zou niet meer mogen sparen dan de hypotheekschuld. Plusmin 50k.
Het lijkt er dan ook een beetje op dat ze zichzelf ook aan het indekken zijn. Voor latere claims mocht onverhoopt toch ooit eens buiten die 1 op 10 wordt getreden...quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:34 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dus het is alleen voor hun eigen 'veiligheid'. Die 'extra veiligheidsmarge' is gewoon een kolderieke term. Ze hoeven niet 'extra' streng te zijn, maar gewoon kijken naar de feiten.
[..]
Ik heb idd een box 3 polis. Althans volgens de verzekeraar. Maar ik heb nergens thuis stukken waaruit blijkt dat de fiscus ook daadwerkelijk mijn polis als een box 3 verhaal beschouwt.quote:Dat geldt voor box 1 polissen. Jij hebt een box 3 polis.
Wat mij betreft blijft de polis dan ook in box 3quote:Maar als het te bereiken bedrag 'maar' 50.000 euro is, wat zit je dan moeilijk te doen met die oud-regimepolis en de bandbreedte-eis? Waarom niet gewoon de bandbreedte-eis laten vallen en de polis gewoon in box 3 laten vallen?
OK.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:49 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik ben op de hoogte van die regels, maar ik zie voor jou de voordelen niet zo, geloof ik
Jouw polis valt in box 3, wat voortkomt uit het feit dat je daar destijds bewust niét voor gekozen hebt bij de fiscus (daar mocht je voor kiezen na de invoering van IB 2001, het nieuwe belastingstelsel).quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 14:53 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
OK.
Er kan dus niet zo gek veel gebeuren, wat dat betreft?
Maar hoe dan ook, ik vind het eigenlijk wel een vaag verhaal van mijn verzekeraar.
Weet je hoe ik kan weten volgens welke box de fiscus mijn polis behandelt (bij afkoop)?
geeft de verzekeraar door aan de fiscus in welke box de polis zit? Want ik hoef het spaarbedrag nl niet op te geven. weet jij dat?
Maw, als je omstreeks 2001 niets in de richting van de fiscus hebt aangegeven, dan valt de polis dus in box3?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Jouw polis valt in box 3, wat voortkomt uit het feit dat je daar destijds bewust niét voor gekozen hebt bij de fiscus (daar mocht je voor kiezen na de invoering van IB 2001, het nieuwe belastingstelsel).
Das mooi.quote:Doordat het een oud-regime polis is, valt deze sowieso in box 3 (maar dan met aanvullende voorwoorden, die al geldig waren bij het afsluiten daarvan)
Nee, ik heb geen extra stortingen op de polis zelf gedaan, maar de hypotheekschuld tussentijds met aflossingen kleiner heb gemaakt. 9de hypotheek werd dus kleiner) Dat is wat anders. Dat betekent nl dat het te sparen eindkapitaal lager moet zijn en daarmee moest destijds de spaarpremie omlaag..... Verzekeraar wist echter niet dat op de hypotheek was afgelost en konden dat ook niet weten, want de bank had verzuimd dit door te geven.quote:Maar ik begrijp dat je extra stortingen hebt overgemaakt naar de verstrekker en dat deze niet zijn gemeld bij de verzekeraar. Waar is dat geld in de tussentijd gebleven, eigenlijk? (ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het zo is gegaan)
Nee, de spaarpremie is 1999 zelfs verlaagd naar nul in verband met een hoog-laag constructie. ( ik heb vijf jaar een hoge premie betaald) Ik betaalde vanaf 1999 alleen een risicopremie.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Is jouw premie na 1999 trouwens verhoogd? (ik zit even in m'n maag met de regel dat dat na 1999 het verzekerd kapitaal of de premie niet verhoogd mag zijn...)
Vetgedrukt: weet je nu hoe dat zit? Ik ga nl. nu meer premie betalen, omdat de rente van de hypotheek na rentevervaldatum is verlaagd. Heb ik nu een probleem dan ivm box3?quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:45 schreef Five_Horizons het volgende:
Is jouw premie na 1999 trouwens verhoogd? (ik zit even in m'n maag met de regel dat dat na 1999 het verzekerd kapitaal of de premie niet verhoogd mag zijn...)
quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:45 schreef Five_Horizons het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |