abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 november 2009 @ 20:04:15 #251
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_75157283
het is op fok! tijd voor zoveel echte dingen
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
pi_75158301
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:04 schreef hamkaastosti het volgende:
het is op fok! tijd voor zoveel echte dingen
Vind het zo frappant dat ze niet gewoon zaken afmaken ipv steeds uitbouwen maar goed.

Wat is trouwens het verschil tussen ACL en RBAC? kon dat niet echt uit de wiki pagina's halen!

En ik zoek nog steeds (ja nog steeds google aan't lastig vallen) voor een duidelijk nederlandse tutoriaal over een van 2 bovenstaande opties...

Just say hi!
pi_75177125
Ik heb de ACL tutor doorgelezen en heb nu zelf en opzet gemaakt

tabel gebruikers tabel van de gebruikers
id * int unsigned
naam * varchar * 50

tabel gebruikers_rechten_link (linkt gebruikers aan rechten)
gebr_id
recht_id

tabel gebruikers_groepen_link (linkt gebruiker aan groep(en))
gebr_id
groep_id

tabel gebruikers_groepen (admin, moderators, editors, naam voor verzameling van rechten)
id
titel

tabel gebruikers_groepen_rechten_link (linkt groepen aan rechten)
groep_id
recht_id

tabel gebruikers_rechten (de rechten die de gebruiker kan hebben)
id
recht * varchar * 50 (naam van het recht)
waarde (true/false)

Nu vraag ik mij af hoe ik aan dit tabellen systeem ook 'gasten' kan verbinden? en of iemand wat heeft op te merken (sorry, zo leer ik, dus alle feedback is welkom)

Just say hi!
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:08:33 #254
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_75177348
Je moet je gast ook als een gebruiker benaderen.
  dinsdag 1 december 2009 @ 12:21:36 #255
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_75177757
je gebruiker kan userid 0 zijn.
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
pi_75191252
Ah natuurlijk ennuh is het handig om de geladen rechten op te slaan in een sessie? of per pagina lading alle rechten ophalen?
Just say hi!
  dinsdag 1 december 2009 @ 19:03:05 #257
109485 Sirolf
001100110100011001001101
pi_75191905
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:48 schreef Chandler het volgende:
Ah natuurlijk ennuh is het handig om de geladen rechten op te slaan in een sessie? of per pagina lading alle rechten ophalen?
Bij elke pageload opnieuw ophalen is veiliger, maar in een sessie opslaan zal wel weer een query schelen en dus sneller zijn. Het is een afweging tussen beveiliging en snelheid.

Je zou ook kunnen kiezen voor een tussenweg, zoals alleen opnieuw ophalen van rechten bij een POST, of een timestamp opslaan in de sessie en bijvoorbeeld 10 minuten na die tijd de rechten in ieder geval weer laten ophalen (zodat er geen langdurende sessies met de oude rechten actief blijven).
pi_75192005
Veiligheid > Dat beetje performance dat je zou sparen met één query`tje minder.

Tevens TVP.

En chandler, een dergelijke opzet gebruik ik in vrijwel elke applicatie die ik maak; je kunt er immers alle kanten mee uit. Voor de rest leg ik het onderscheid maken tussen een geauthenticeerde gebruiker en een gast op een ander niveau neer, in ieder geval niet op het rechtenniveau. Zo heb ik in veel van mijn applicaties bijvoorbeeld een array met 'safe pages', hetgeen in feite niet meer is dan een array met bestandsnamen (of eventueel functies) waar ook 'gasten' in mogen komen.
pi_75217444
Even een vraagje,

ik heb een website volledig gebouwd in HTML en een klein beetje PHP (includes)
Nou wilde ik graag een CMS achter de website bouwen zodat hij makkelijk aanpasbaar is voor andere gebruikers. Welk CMS is aan te raden (makkelijk en waarbij ik de website snel kan overzetten) ?
  woensdag 2 december 2009 @ 18:47:18 #260
87680 Mirel
Mirel wil een bongophone.
pi_75220771
Ik ben admin van een site (niet zelf gemaakt) en kreeg vandaag een mailtje van de vrouw achter de site. Ze kreeg melding dat de site verhuisd zal worden en het ip zal veranderen. Ik dacht, dat maakt niks uit, maar nu zie ik in de code van index.php dit staan:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
// lokaal testen
switch($_SERVER['HTTP_HOST']){

   case 'localhost' :
      $path = '/pikler';
      ini_set ('error_reporting', E_ALL);
   break;

   case '83.98.245.150' :
      $path = '/pikler';
      ini_set ('error_reporting', E_ALL);
   break;

   default :
      $path = '';
   break;
}

Ik neem aan dat ik dat dus zal moeten veranderen : (wat betekent de code eigenlijk?)
When all else fails, you always have delusion.
pi_75221624
quote:
Op woensdag 2 december 2009 18:47 schreef Mirel het volgende:
Ik ben admin van een site (niet zelf gemaakt) en kreeg vandaag een mailtje van de vrouw achter de site. Ze kreeg melding dat de site verhuisd zal worden en het ip zal veranderen. Ik dacht, dat maakt niks uit, maar nu zie ik in de code van index.php dit staan:
[ code verwijderd ]

Ik neem aan dat ik dat dus zal moeten veranderen : (wat betekent de code eigenlijk?)
Waarschijnlijk zul je het IP adres hoeven 83.98.245.150 veranderen naar het nieuwe adres. Dit stukje zelf doet an sich niet zo veel; het kijkt naar de waarde $_SERVER['HTTP_HOST'], als dit localhost of 83.98.245.150 is, dan word de PHP instelling 'error_reporting' op E_ALL gezet (dus alle fouten en waarschuwingen in PHP scripts zullen weergegeven worden) en word de variabele $path op '/pikler' gezet. Alles wat anders us, maakt het $path variabele leeg en stelt géén error_reporting in.

Kortom, dit is een scriptje dat iets doet, afhankelijk van de host waar het op draait.
pi_75222405
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 19:03 schreef Sirolf het volgende:

[..]

Bij elke pageload opnieuw ophalen is veiliger, maar in een sessie opslaan zal wel weer een query schelen en dus sneller zijn. Het is een afweging tussen beveiliging en snelheid.

Je zou ook kunnen kiezen voor een tussenweg, zoals alleen opnieuw ophalen van rechten bij een POST, of een timestamp opslaan in de sessie en bijvoorbeeld 10 minuten na die tijd de rechten in ieder geval weer laten ophalen (zodat er geen langdurende sessies met de oude rechten actief blijven).
Opslaan maakt het rechtenbeheer niet echt onveiliger. Als jij je hele rechtenstructuur iedere keer moet bereken doet hij elke keer het zelfde. Aangezien je niet om de 5 dagen de rechten gaat aanpassen.

Maak bij de user een kolom aan iets van Rights ofzo, bereken alle rechten en pleur die dan hier in. Volgende keer heb je de rechten berekend en al zo voor je neus staan. Als je dan rechten gaat aanpassen hoef je alleen maar deze kolom bij iedereen (waar de aanpassing van toepassing op is) leeg te maken en dan zal hij deze opnieuw moeten berekenen waarna hij hem weer opslaat en klaar
pi_75223500
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:25 schreef Pakspul het volgende:

[..]

Opslaan maakt het rechtenbeheer niet echt onveiliger.
Natuurlijk wel. Als jij je rechten alleen maar sporadisch gaat opslaan, kan dat cruciale fouten veroorzaken. Wat als je net iemand betrapt op het verwijderen van records, en die persoon per direct zijn rechten wilt ontnemen?

Als er iets belangrijk is in een (web)-applicatie, dan is het wel (actuele / realtime) beveiliging. Als je applicatie door één eenvoudig query`tje veiliger wordt, dan zou ik me vooral niet over dat (minieme performance-verlies van) query`tje druk gaan maken. Jouw oplossing om alles in één kolom te gooien is nou ook niet bepaald efficiënt.
pi_75223780
quote:
Op woensdag 2 december 2009 19:52 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als jij je rechten alleen maar sporadisch gaat opslaan, kan dat cruciale fouten veroorzaken. Wat als je net iemand betrapt op het verwijderen van records, en die persoon per direct zijn rechten wilt ontnemen?
Vertel mij stap voor stap dan eens hoe dat te werk gaat. Lees dan mijn verhaal nog eens door en zeg dan dat mijn verhaal toch nog correct is.
quote:
Als er iets belangrijk is in een (web)-applicatie, dan is het wel (actuele / realtime) beveiliging. Als je applicatie door één eenvoudig query`tje veiliger wordt, dan zou ik me vooral niet over dat (minieme performance-verlies van) query`tje druk gaan maken.
Dat verklaard waarom windows dus ook alle rechten in een keer berekend en dan vast zet inplaats van ze steeds opnieuw te berekenen.
quote:
Jouw oplossing om alles in één kolom te gooien is nou ook niet bepaald efficiënt.
Efficiënter dan alles rechten ophalen deze helemaal laten berekenen. Als je een ingelogde user hebt haal je toch de informatie van hem op. In iedergeval zijn username, waarom dan ook niet even een extra kolom waar zijn rechten in staan ophalen.
  woensdag 2 december 2009 @ 20:08:57 #265
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_75224087
ik heb gewoon een sessie tabel met alle sessies. die koppel ik bij elke request aan de users tabel. voor rechten zou ik d'r een simpele acl class maken die de rechten kan checken adh van info in de users tabel.
Over die extra select of misschien een join op 2 tabellen zou ik me bij de gemiddelde hobbysite absoluut niet druk om maken.
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
pi_75224440
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:00 schreef Pakspul het volgende:
Vertel mij stap voor stap dan eens hoe dat te werk gaat.
Euh, wat snap je niet aan mijn voorbeeld? Als jij een kwaadwillge gebruiker betrapt in jouw systeem, hetgeen misschien wel iemand is die een account gekaapt/gehacked heeft, die van alles aan het verwijderen is, dan wil je die toch meteen zijn rechten kunnen ontnemen? Of wil je dan echt de rechten gaan ontnemen, en braaf gaan wachten tot die gebruiker opnieuw inlogt (of wat dan ook doet waardoor je jouw rechen-update triggert)?
quote:
Dat verklaard waarom windows dus ook alle rechten in een keer berekend en dan vast zet inplaats van ze steeds opnieuw te berekenen.
Windows? Hoezo appels en peren? Sowieso doet Windows dat maar tot een bepaald niveau, voornamelijk op lokaal/workstation niveau. Als ik bijvoorbeeld in een Active Directory een netwerkmap heb waarop ik instel dat een bepaalde groep gebruikers er niet meer in mag komen, dan wordt dat realtime toegepast hoor.
quote:
Efficiënter dan alles rechten ophalen deze helemaal laten berekenen. Als je een ingelogde user hebt haal je toch de informatie van hem op. In ieder geval zijn username, waarom dan ook niet even een extra kolom waar zijn rechten in staan ophalen.
Om te beginnen is een dergelijke kolom niet meer dan een overbodige rotzooi-kolom met, afhankelijk van hoe jij je rechten er in opslaat, waarschijnlijk een lap aan tekstuele data. En nogmaals, waar zit 'm het grote performance- en/of snelheidsverlies in een eenvoudige COUNT() query? Wil je echt zo omslachtig gaan doen om een nota bene onveiliger systeem over te houden, alleen om een simpel query`tje te besparen?

Het kan aan mij liggen, maar als het op veiligheid aan komt, ga je niet 'zuinig' lopen doen.
pi_75225052
quote:
Op woensdag 2 december 2009 20:17 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Euh, wat snap je niet aan mijn voorbeeld? Als jij een kwaadwillge gebruiker betrapt in jouw systeem, hetgeen misschien wel iemand is die een account gekaapt/gehacked heeft, die van alles aan het verwijderen is, dan wil je die toch meteen zijn rechten kunnen ontnemen? Of wil je dan echt de rechten gaan ontnemen, en braaf gaan wachten tot die gebruiker opnieuw inlogt (of wat dan ook doet waardoor je jouw rechen-update triggert)?
Ik heb het nooit gehad over opnieuw inloggen, wanneer je site een pagina verder gaat zal die weer controleren of deze ingelogd is ja of nee en weer spul uit de database halen. Mits je afbent gestapt van het $_SESSION object. Dat kan misschien wat stof doen op waaien in deze discussie want ik haal bij iedere request de gegevens van de gebruiker opnieuw op zodat deze de laatste informatie heeft. Dus dan ziet die ook of de Rechten kolom is gevult ja of nee, als dit niet zo is dan bouwt hij deze opnieuw op en schrijft deze weer weg en dan gaat hij bij de actie die de gebruiker gaat uitvoeren deze weer checken. Zit 0,0 verschil in met real-time aanpassingen.
quote:
[..]

Windows? Hoezo appels en peren? Sowieso doet Windows dat maar tot een bepaald niveau, voornamelijk op lokaal/workstation niveau. Als ik bijvoorbeeld in een Active Directory een netwerkmap heb waarop ik instel dat een bepaalde groep gebruikers er niet meer in mag komen, dan wordt dat realtime toegepast hoor.
AD maakt een copy van de site (folder-systeem/netwerk schijf) in zijn database waar deze allemaal objecten opslaat met de daarbij horende rechten voor de group/gebruiker/etc
quote:
[..]

Om te beginnen is een dergelijke kolom niet meer dan een overbodige rotzooi-kolom met, afhankelijk van hoe jij je rechten er in opslaat, waarschijnlijk een lap aan tekstuele data. En nogmaals, waar zit 'm het grote performance- en/of snelheidsverlies in een eenvoudige COUNT() query? Wil je echt zo omslachtig gaan doen om een nota bene onveiliger systeem over te houden, alleen om een simpel query`tje te besparen?

Het kan aan mij liggen, maar als het op veiligheid aan komt, ga je niet 'zuinig' lopen doen.
Ik maak gebruik van een rechten beheer waarbij je in verschillende groepen kunt zitten en de gebruiker zelf ook nog rechten kan geven. Dus je moet van alle groepen + gebruiker de rechten ophalen. Daarna gaat hij deze allemaal na om te kijken wat er na het hele overerving verhaal nog voor de gebruiker overblijft. Het resultaat hiervan is een array en de rechten van de gebruiker.
pi_75239038
Ik ben aan 't werk met een php intranet site en ben bezig met een pop-up divje die je te zien krijgt als je een waarde invult in een tekst vak. In die div krijg je dan een aantal links waar een user op kan klikken. Nu gebruik ik onblur om ervoor te zorgen dat de div weer hidden wordt als je naast het tekstvak klikt.

Klein probleempje met de onblur: De klik voert hem uit voordat hij bij de link is, waardoor de link weg is voordat er op geklikt kan worden. Ofterwijl: Klik => Blur => Link niet meer zichtbaar dus kan hij de link niet meer doorgeven.

Iemand eerder zoiets gehad? De oplossingen op internet vind ik te vies om te gebruiken (timer gebruiken om de div verlaat te verwijderen enzo)
pi_75243204
Klinkt als javascript ipv php
pi_75243582
@Pakspul, @Tuval.net, @Hamkaastostie;

Ik ga nu middels timestamps checken of er wijzigingen gemaakt zijn in de rechten tabellen, het kost mij dan per 'tabel' een query (oftewel 3 in mijn geval)
Just say hi!
pi_75255216
misschien niet helemaal PHP maar vooruit het is in php gemaakt dus..

Ik heb laatst een website gemaakt voor iemand, simpele portfolio met wat foto's er op. niks bijzonders.
Nu krijgt hij heel af en toe de opmerking dat de site niet goed wordt weergegeven. Volgens de omschrijving doelden ze op de alt text bij de foto's.

Nu zullen het allemaal wel mensen zijn die sinds ie6 hun browser nooit hebben geupdate, maar aangezien dat nou eenmaal de doelgroep is... vooruit laat ik er eens naar kijken. Maar nu besef ik me net pas dat ik helemaal geen ie6 hier heb (mac) en dus niet kan kijken naar het probleem.

iemand die voor mij een sneakpeak kan nemen en kan zeggen wat er mis is?

bvd!

(ps het gaat om de volgende site: http://www.hennyblaas.nl/?c=1 )
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  donderdag 3 december 2009 @ 18:42:01 #272
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_75255402
quote:
Op donderdag 3 december 2009 18:36 schreef BaggerUser het volgende:
misschien niet helemaal PHP maar vooruit het is in php gemaakt dus..

Ik heb laatst een website gemaakt voor iemand, simpele portfolio met wat foto's er op. niks bijzonders.
Nu krijgt hij heel af en toe de opmerking dat de site niet goed wordt weergegeven. Volgens de omschrijving doelden ze op de alt text bij de foto's.

Nu zullen het allemaal wel mensen zijn die sinds ie6 hun browser nooit hebben geupdate, maar aangezien dat nou eenmaal de doelgroep is... vooruit laat ik er eens naar kijken. Maar nu besef ik me net pas dat ik helemaal geen ie6 hier heb (mac) en dus niet kan kijken naar het probleem.

iemand die voor mij een sneakpeak kan nemen en kan zeggen wat er mis is?

bvd!

(ps het gaat om de volgende site: http://www.hennyblaas.nl/?c=1 )
Ik zie een tag <h2> als ik het met Chrome bekijk
Andere browsers niet gechecked.
  donderdag 3 december 2009 @ 18:59:45 #273
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_75256015
Ik snap niet wat de toegevoegde waarde is van bij elke request opnieuw de rechten ophalen van een gebruiker. Waarom niet bij elke bewerking checken of de bewerking mag worden uitgevoerd?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_75263567
Waarom niet Scorpie? zie het als dit forum, je wilt opeens geen gebruiker meer hebben in KPD (direct, nu) dan is dat met een klik gebeurd ipv wachten totdat een user iets post oid?!
Just say hi!
pi_75263761
quote:
Op donderdag 3 december 2009 18:59 schreef Scorpie het volgende:
Ik snap niet wat de toegevoegde waarde is van bij elke request opnieuw de rechten ophalen van een gebruiker. Waarom niet bij elke bewerking checken of de bewerking mag worden uitgevoerd?
Als je in 1 keer alle rechten van een user opvraagt, kost je dat in principe 1 query per pageview. Als je per bewerking gaat opvragen, is het wel zo handig om te zorgen dat het je in ieder geval niet meer queries kost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')