abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73845177
Wat is een ''cyclisch getal''. Ik heb de betekenis geprobeerd te vinden in m'n wiskundeboek, m'n woordenboek en zelfs met Google, maar nergens kon ik wat vinden.
pi_73845263
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:03 schreef Iblis het volgende:
Als je die Taylor-polynomen uitschrijft, dan moet je op een gegeven moment stoppen, immers je kunt wel blijven schrijfen. Om nu toch wat te zeggen over de termen die je weglaat gebruik je de Grote-O-notatie. Praktisch gezien komt die erop neer dat deze de vorm O(xn) heeft waarbij O(xn) de x-macht is in de eerste term die je weglaat. Zou je b.v. ex verder expanderen, dan krijg je als volgende term x3/6. In die grote-O-notatie laat je de constanten echter weg.

M.a.w. als de eerste term die je weglaat c·xn is, dan krijg je + O(xn). Dit is niet echt een truc, want die O heeft wel zeker betekenis.

Die is als volgt, als men zegt:

[ afbeelding ]

dan zegt men dat voor voldoende grote waarden van x f(x) kleiner of gelijk is aan g(x) maal een positieve constante c. M.a.w.:

[ afbeelding ]

Het is voor voldoende grote x, omdat het ‘in het begin’ niet hoeft te gelden, een functie kan best rond 0 b.v. (heel veel) groter zijn dan g(x), als richting oneindig dit gedrag maar klopt.

Laten we nu nog eens naar de machtreeks van ex rond 0 kijken:

[ afbeelding ]

Met O-notatie, afgebroken na de 4e term wordt dit b.v.:

[ afbeelding ]

Dit geeft aan dat wat ik weglaat richting oneindig kleiner of gelijk is dan c·x4 voor een zekere positieve c. Nu, dat klopt natuurlijk, kies b.v. c = \frac{1}{24} (je vermeldt het doorgaans niet echter welke c het is). Maar, nu zeg je misschien, en wat dan nog, ik zou toch ook hebben kunnen schrijven: O(x10)? Want voor c = 1/10! klopt dat ook zeker weten.

En dat klopt, die O-notatie is ‘een ruwe schatting’. Daarom vertelt deze niet altijd bijster veel over het gedrag van je functie. Gebruik is echter om een ‘zo strak mogelijke’ grens te trekken, en dat is in dit geval x4.

Merk op dat verder als je meerdere O-termen hebt, b.v. O(x4) + O(x6), je de grotere weg kunt halen – immers, als O(x4) geldt dan zeker ook O(x6).
In dit geval gaat het niet om limieten met x naar oneindig, maar x naar 0.
  maandag 19 oktober 2009 @ 15:14:15 #291
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73845467
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef thabit het volgende:

[..]

In dit geval gaat het niet om limieten met x naar oneindig, maar x naar 0.
Ik met m’n informatica-mindset soms.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_73847579
Harstikke bedankt Iblis & Thabit, het is me nu duidelijk
pi_73848578
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 13:52 schreef Iblis het volgende:
Omgekeerd is wel er een ‘mooier’ voorbeeld, de alternerende Harmonische reeks convergeert:

[ afbeelding ]

Terwijl de gewone Harmonische reeks

[ afbeelding ]

divergeert.
bedankt!
pi_73848770
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, het bewijs is niet helemaal netjes, maar heb geen zin om er langer aan te zitten:

pi_73849087
Alleen het gedeelte dat in dit topic is voorgekauwd is correct.
pi_73849255
relaxt!
pi_73850498
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 16:51 schreef thabit het volgende:
Alleen het gedeelte dat in dit topic is voorgekauwd is correct.

commentaar is wel welkom hoor! misschien heb ik de definitie van een deelrij niet goed begrepen?

het bewijs is een beetje krom, dat weet ik, maar bij die andere vragen zie ik niet zo goed wat ik fout heb gedaan?
pi_73850948
Ik kreeg de volgende vraag tijdens mijn tentamen, maar het lukte mij niet om deze op te lossen, maar ben toch wel benieuwd naar hoe die moet;

Los op: xk = -xk-1 + 4 (k >= 1), x0 = 7.
pi_73851079
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:37 schreef Diabox het volgende:
Ik kreeg de volgende vraag tijdens mijn tentamen, maar het lukte mij niet om deze op te lossen, maar ben toch wel benieuwd naar hoe die moet;

Los op: xk = -xk-1 + 4 (k >= 1), x0 = 7.
Schrijf 3 termen uit, dan zie je het vanzelf.
pi_73851126
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 17:41 schreef thabit het volgende:

[..]

Schrijf 3 termen uit, dan zie je het vanzelf.
Ik had hem uitgeschreven voor k =4 en k=3, er kwam dus uit dat hij voor alle even k's 7 was, en voor alle oneven k's -3, maar hoe verder?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:51:21 #302
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73851405
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')