quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 01:29 schreef Cunani het volgende:Merci, vergeleken met OSM is het een stuk ingewikkelder en uitgebreider. Vind het eigenlijk wel leuk, dat je met een verschrikkelijk bagger team begint en ze steeds beter kan maken. Waar wel tijd in gaat zitten.

Heb een stuk of 7 nieuwe spelers gekocht, hopelijk heeft dat zin gehad.
Nog mensen die tips hebben voor een übernewb?
Het is een gigantische lap tekst, echter als je geen probleem hebt met lange termijn planning, dan is dit zeker de moeite waard op even door te lezen.
Kan overigens ook gewoon op Hattrick zelf, betreft artikel 5892 en 6110 op Hattrick Press
Gids voor de ambitieuze beginner, deel IGeschreven door PupskeJe speelt inmiddels een aantal weken of maanden Hattrick. Je merkt dat je plezier beleeft aan het spelletje, je hebt ambitie om ooit een topteam te beheren, zelfs als het heel lang zou duren om dat voorelkaar te krijgen. Je speelt in de VIII, IX, of X waar je aardig kan meekomen, maar het probleem is dat je niet het gevoel hebt dat je echt vooruitkomt. De dromen over een topclub ontaardden langzaam maar zeker in frustratie. "Wat een rotspel, alweer verloren, zo ga ik nooit promoveren!". Misschien is het dan tijd om eens iets anders te gaan proberen..
Introductie
Een korte introductie van mijn eigen team helpt je waarschijnlijk om te begrijpen waarom ik dit artikel heb geschreven. Ik ben begonnen in februari 2004, en heb het inmiddels tot de III in Nederland geschopt. Dat lees je goed: ruim 5 jaar spelen om vanaf de VIII in de III te komen. Hattrick is een spel van de lange adem. Als je dat niet afschrikt, en je jezelf tenminste over één jaar nog steeds Hattrick ziet spelen, is mijn trainingsplan misschien iets voor jou. Ik heb zelf wel eens nagedacht over hoe ik mijn team zou opbouwen als morgen mijn eerste dag in Hattrick zou zijn. Voor mij is dat slechts filosoferen: ik heb inmiddels een succesvol team, en denk niet aan opnieuw beginnen. Voor jou zijn deze ideeën misschien een leidraad om een goede start te maken met een trainingsprogramma waar je je meerdere seizoenen achter elkaar aan gaat houden. Is dat niet saai dan? Ten eerste ga je verschillende vaardigheden van een speler trainen, ten tweede begin je met lage beginvaardigheden zodat je snel vooruitgang zult zien aan je spelers wat motiverend zal werken. Ten derde is een goed doordacht plan een belangrijke stap naar een team dat je langzaam maar zeker omhoog brengt in het divisiesysteem.
Verkoop je huidige selectie
Mijn trainingsplan gaat ervan uit dat je bereid bent alle spelers die je momenteel hebt te verkopen. Als je al teveel gehecht bent geraakt aan bepaalde spelers (geloof me, dat gaat op een zeker moment gebeuren), is het misschien een minder goed idee om dit programma te gaan uitproberen. Heb je er nog steeds zin in? Laten we van start gaan!
Ok, in dit eerste deel gaan we ons focussen op het bijelkaar kopen van een selectie van 20 spelers waarmee we het trainingsprogramma gaan starten. Om de benodigde financiën voor deze spelers bijelkaar te krijgen ga je alle spelers die je in je huidige selectie hebt zitten verkopen (alleen je coach houd je voorlopig nog even). Zet ze gewoon allemaal voor 0 Euro op de transferlijst. Met een beetje geluk heb je over drie dagen een kapitaal van een paar honderd duizend Euro bijelkaar. Het kopen van de startselectie moet al lukken met een kapitaal van 100.000 Euro, met 200.000-300.000 Euro gaat het allemaal wat gemakkelijker.
Wat ga ik kopen?
De truuk bij het kopen van de startselectie is, dat je geen enkele speler met een vaardigheid boven "matig" gaat kopen. Daarbij zorg je ervoor dat minimaal drie vaardigheden (behalve bij de keepers) van de speler "matig" zijn (dit leg ik hieronder verder uit). Verder mogen de spelers niet ouder zijn dan 18 jaar en 111 dagen, maar spelers van 17 jaar en een aantal dagen zijn nog beter. Dit soort spelers zijn voor een paar duizend Euro per stuk te krijgen.
Omdat we het meteen goed gaan aanpakken zijn er nog een paar extra regels waar je op moet letten bij de aankopen: koop geen spelers die "opvliegend" of "berucht" zijn. Als je "aardige" spelers koopt heb je minder kans op gele en rode kaarten, met bijbehorende schorsingen. Verder koop je, opnieuw als je de keuze hebt, spelers met een nuttige specialiteit voor de positie waarop ze spelen. Het is nu nog niet belangrijk om precies te begrijpen wat alle specialiteiten doen, maar het is wel fijn om ze vast te hebben.
Mijn nieuwe startteam
Hieronder volgt een lijst van spelers die je voor je startteam bijelkaar moet zien te kopen. Je vindt deze spelers door op de transferlijst voor de gevraagde vaardigheden het minimum en maximum op "matig" te zetten (als je spelers vindt met nog meer dan drie vaardigheid met "matig" die voor een paar duizend Euro te kopen zijn is het nog beter):
positiespel
6 spelers met: matig positiespel, matig verdedigen, matig passen
specialiteiten: koppen, of krachtig
vleugelspel
4 spelers met: matig vleugelspel, matig positiespel, matig passen
specialiteiten: snel, koppen, onvoorspelbaar, of technisch
aanval:
4 spelers met: matig scoren, matig passen, matig vleugelspel
specialiteiten: snel, koppen, onvoorspelbaar, of technisch
verdediging:
4 spelers met: matig verdedigen, matig vleugelspel, matig positiespel
specialiteiten: koppen, onvoorspelbaar, of krachtig
keepers:
2 spelers met matig keepen
specialiteiten: niet van toepassing
Belangrijk is dat je rustig de tijd neemt om de vereiste 20 spelers bijelkaar te kopen. Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt kan dat een paar dagen tot 2-3 weken tijd kosten.
Probeer deze spelers voor een dusdanig totaalbedrag te kopen dat je na verkoop van je huidige selectie, en na aankoop van je 20 startspelers nog wat geld over hebt. Belangrijk is dus om van tevoren te bepalen hoeveel geld je ongeveer per speler te besteden hebt. Als je namelijk nu al een negatief kapitaal overhoudt wordt het straks heel moeilijk om weer uit de financiële zorgen te komen.
Geld over? Koop een coach!
Als je na aankoop van je 20 spelers nog meer dan 150.000 a 200.000 Euro over hebt, loont het om meteen een betere coach aan te stellen (tenzij je ooit zelf al een redelijke of betere coach hebt gekocht). Koop een redelijke externe coach met slecht leiderschap. Deze zou je exact 79.600 Euro moeten kosten (in de Help van Hattrick kun je lezen hoe je een nieuwe coach aanstelt). Het voordeel van deze coach, ten opzichte van de coach die je bij je startteam hebt gekregen, is dat hij veel sneller de vaardigheden van je spelers naar een hoger niveau traint.
Deel II van dit artikel
In het volgende artikel zal ik een trainingsplan uiteenzetten op basis van de 20 spelers die je zojuist hebt gekocht. Als jij ervoor zorgt dat je voor het einde van dit seizoen je nieuwe selectie bijelkaar hebt, zorg ik voor een tweede artikel binnen nu en een paar weken.
Als je al wilt beginnen..
Mocht je al staan te trappelen om te beginnen met trainen en heb je je selectie al bijelkaar? Begin dan met het trainen van korte pass. Dat traint de passen vaardigheid voor aanvallers, vleugelspelers en middenvelders. Omdat je veel spelers per week kan trainen, en je spelers snel beter worden in passen zie je bijna elke week wel vooruitgang bij één of meer van je spelers. Maak zowel voor je competitiewedstrijd als voor je vriendschappelijke wedstrijd een 3-5-2 opstelling, en verdeel alle spelers met matig passen (je hebt er precies 14 als het goed is) over de twee wedstrijden. Zorg ervoor dat deze spelers in de aanval, op de vleugel (alleen de middenveld-vleugel, niet de defensieve vleugel), of centraal op het middenveld staan. De "5-2" in de opstelling geeft aan dat je zeven spelers per wedstrijd kunt trainen, dus inderdaad die genoemde 14 per week. Zet de rest van de spelers in de verdediging en in het goal. Het is niet erg als bepaalde verdedigers twee keer per week spelen, maar probeer ervoor te zorgen dat alle spelers minimaal één keer per week op het veld staan.
Succes met je eerste stapjes op weg naar een serieuze Hattrick-carrière!
19-08-2009, 2723 keer gelezen
Verwijs direct naar dit artikel (HT-ML, voor het forum): [ArticleID=5892]
Gids voor de ambitieuze beginner deel II
Geschreven door PupskeDit artikel is een vervolg op het artikel "Gids voor de ambitieuze beginner, deel I", en vormt tezamen twee artikelen waarin wordt uitgelegd hoe je als beginnende manager een goede start met een serieus trainingsplan kunt maken zonder dat je over bergen geld hoeft te beschikken om een geschikt startteam bijelkaar te kopen. Het samenstellen van dat team is in deel I behandeld, in dit deel wordt het trainingsplan, en jouw mogelijke keuzes daarin besproken.
Discussie op het Nederland-forum
Laat ik allereest beginnen met te zeggen dat ik overweldigd ben door de belangstelling voor het eerste deel van het artikel. Meer dan 1500 managers hebben het inmiddels gelezen, en mijn HT-Mailbox heeft de afgelopen dagen roodgloeiend gestaan. Allemaal bedankt daarvoor! Ik wil jullie echter vragen verdere reacties op dit en het vorige artikel niet meer aan mij persoonlijk te richten, maar in het speciaal hiervoor ingerichte topic op het Nederlands forum (13216358.1). Veel vragen worden meerdere malen gesteld, en hier hebben we een centrale plaats om deze te beantwoorden, en verder te discussiëren over de artikelen. Bedankt voor jullie medewerking alvast, dan nu deel II..
Het ideale startteam: kijk hoever je kunt komen
Ok, je hebt deel I doorgelezen en besloten de bijbehorende spelers te gaan zoeken. Hoe is dat bevallen tot dusverre? Ik heb reacties gehad waarin managers schreven dat het moeilijk was om èn aan de skill-eisen, en de specialty-eisen te voldoen, anderen vonden 17-jarigen nog te duur. In het eerste geval wil ik benadrukken dat specialties de kers op de taart zijn: lukt het niet om die te vinden, focus je dan op de skill-eisen. Of besteed wat meer tijd aan het zoeken en zie hoe ver je kunt komen, zie het als een uitdaging om langzaam dat ideale startteam bijelkaar te kopen. Hoeveel tijd je daaraan wilt besteden is aan jou! Mochten 17-jarigen voor je te duur zijn, kijk dan naar 18-jarigen met dezelfde eisen. Of verlaag één van de skill-eisen, bij voorkeur "passen", naar zwak, en bekijk of het dan wel lukt. Dat startteam is geen exacte wetenschap, het is slechts een handreiking naar hoe het perfecte startteam er uit zou kunnen zien, zie maar hoe ver je kunt komen richting die perfectie!
Jij moet de keuzes maken
De echt ambitieuze managers hebben inmiddels hun startteam misschien al wel bijelkaar, en staan te trappelen om te gaan trainen. Het trainingsplan wat ik hieronder uiteen zet is geen één-dimensionaal rechtlijnig plan. Het is een framework waarbinnen jij een aantal belangrijke keuzes moet gaan maken om de training naar je eigen voorkeuren in te richten. Ik zal je proberen te helpen door bij elke keuze aan te geven wat de afwegingen kunnen zijn om voor het één of het ander te kiezen. Uiteindelijk is er geen slechte keuze, misschien is er wel een beste keuze, maar wat die is kan niemand je op voorhand voorspellen. Valt je dat tegen? Welkom in de wereld van teammanagement!
2-5-3 vs. 3-5-2 korte pass
Zoals ik op het eind van het vorige artikel vertelde zou ik willen aanraden om met passen trainen te beginnen, omdat je daarmee lekker veel spelers tegelijk kunt trainen, en nog snel ook. Ik heb veel commentaar gehad op mijn advies om met 3-5-2 korte pass te gaan trainen, terwijl 2-5-3 ook een geldige opstelling is. Met 3-5-2 train je x-5-2=7 spelers per wedstrijd, met 2-5-3 train je x-5-3=8 spelers. Het enige nadeel van 2-5-3 is dat je er geen formatie-ervaring mee kunt opbouwen, en dat je daarom tijdens wedstrijden verwarring krijgt waardoor je ratings dalen. Stel nou dat je compleet voor training wilt gaan en resultaten je niets interesseren: dan zou je zonder problemen twee keer per week 2-5-3 korte pass kunnen gaan trainen. Wil je training en resultaat combineren (en dat raad ik je aan, dat is zoveel leuker), speel je competitie- en bekerwedstrijden dan tenminste in een 3-5-2 opstelling, en bewaar de 2-5-3 voor de vriendschappelijke potjes.
Wat trainingsinstellingen
Voordat we daadwerkelijk van start gaan met de training zijn er een aantal instellingen die de training beïnvloeden en daarmee van belang zijn. Hieronder wordt elk van hen kort toegelicht:
1. de coach: hierover hebben we het in deel I al gehad. Streef naar een redelijk/slecht coach maar alleen als je hem kunt betalen!
2. het aantal assistent-trainers: hoe meer assistent-trainers hoe efficiënter de training, maar voor elke assistent-trainer betaal je 1800 Euro per week. Bovendien is de eerste assistent het meest efficiënt, en voegt de 10de nauwelijks iets extra's meer toe. Een stuk of 5 is in het begin vaak voldoende.
3. de trainingsintensiteit: het maximum is 100%, een lagere intensiteit betekent minder kans op blessures, maar tevens een minder efficiënte training. Ik raad aan deze gewoon op 100% te zetten!
4. het percentage conditietraining: hoe hoger dit percentage hoe sneller de conditie van je spelers stijgt, maar hoe hoger de conditie van een speler hoe langzamer die nog verder stijgt. Verder is het ook zo dat hoe hoger het conditiepercentage, hoe lager het percentage vormtraining, en hoe slechter je vorm wordt. Tenslotte betekent een hoger conditiepercentage een lagere trainingsefficiëntie. Als je veel spelers hebt gekocht met "zwak" of "matig" conditie stel ik een beginpercentage van 15% voor. Je spelers zullen dan snel naar "goed" of zelfs "uitstekend" conditie stijgen, en dat merk je aan je wedstrijdresultaten! Zodra de meeste spelers "goed" of "uitstekend" conditie hebben kun je het percentage verlagen naar 8-10%. Het is nu enkel nog van belang om de conditie op peil te houden. Door het verlagen van het conditiepercentage stijgt de vorm en train je efficiënter.
Van matig naar redelijk/goed passen
Zo, nu komt meteen al de eerste keuze die je moet gaan maken. Ik raad je aan het trainen van korte pass vol te houden tot je meeste trainees op redelijk OF goed passen zitten. Train je door tot goed dan heb je straks mooiere eindproducten. Train je door tot redelijk dan heb je op korte termijn betere resultaten. De keuze is aan jou, en dat zal ik nog wel vaker in dit artikel zeggen! Een ander probleem waarvoor je zult komen te staan, of je je trainees nou tot redelijk of goed passen wilt doortrainen is wanneer te stoppen met korte pass training? Stel je traint 14 spelers. Moeten ze alle 14 op goed passen staan voordat je gaat stoppen met korte pass training? Of 13 van 14, 10 van de 14 misschien? Je voelt hem misschien al aankomen, weer een keuze voor jou! Als je ze alle 14 naar goed passen traint heb je straks mooiere eindproducten. Het nadeel is dat je een aantal spelers iets voorbij goed passen gaat trainen. In de wedstrijden die je speelt heb je wel extra profijt van deze extra training, maar op de transfermarkt leveren ze niets extra's op, in vergelijking met spelers die net naar goed passen zijn gestegen. Wat je dus moet afwegen is of je voor efficiëntie of perfectie wilt gaan, of het beste misschien, de gulden middenweg wilt bewandelen. Zelf zou ik waarschijnlijk stoppen met 10-11 spelers op goed passen, maar als jij een andere keuze maakt, wees jezelf er dan van bewust dat het geen slechte keuze is omdat ik hem niet heb aangeraden! Het trainen naar redelijk passen zal maximaal 4 weken duren, 9 weken naar goed.
Verdedigen vs. positiespel
Nu ga je beslissen of je de komende seizoenen verdedigen of positiespel wilt gaan trainen. Als je verdedigen kiest, ga je nu eerst je positiespel skill trainen, als je positiespel kiest ga je nu eerst je verdedigen skill trainen. Als je de komende seizoenen kiest voor verdedigen zal één van je belangrijkste wedstrijdtactieken het counteren gaan worden. Op het moment dat je tegenstander in een wedstrijd meer balbezit heeft (omdat zijn middenveld hoger is, hij heeft dan spelers met meer positiespel) en dus meer kansen krijgt dan jij, dan moet jouw verdediging die aanvallen zien te stoppen. Doet hij dat goed, dan heb je kans op een counter (als je die tactiek hebt gekozen) waaruit je kunt scoren. Daarnaast zul jij ook normale kansen krijgen waaruit je kunt scoren, alleen minder dan je tegenstander. Als je de komende seizoenen kiest voor positiespel zal jij het team zijn dat de meeste kansen krijgt (als je middenveld hoger is). Maar misschien loop je tegen een sterke verdediging van je tegenstander aan en heb je moeite die kansen af te maken. Beide heeft z'n voor- en nadelen. Veel managers raden positiespel aan voor beginnende managers, omdat middenveld erg belangrijk is in Hattrick, maar vergeet niet dat je zwakste linie straks ook de zwakste schakel in je team zal zijn. Uiteindelijk zul je spitsen, vleugelspelers, middenvelders, verdedigers, en keepers moeten trainen of kopen om een succesvol team te bouwen. Als je nu twijfelt tussen verdedigen en positiespel, kies dan positiespel. Maar als je verdedigen wilt gaan trainen is dat ook geen slechte keuze!
Van matig naar redelijk/goed
Nu ga je je tweede skill naar redelijk of goed trainen. Hetzelfde verhaal als voor passen trainen geldt, geldt ook hier: de keuze tussen redelijk of goed is er één die jij moet maken. Als je op de lange termijn verdedigen wilt gaan trainen, ga je nu dus positiespel trainen tot redelijk of goed, als je op de lange termijn positiespel wilt gaan trainen, ga je nu dus verdedigen trainen tot redelijk of goed. Het trainen van verdedigen naar redelijk zal maximaal 6 weken duren, 12 weken naar goed. Het trainen van positiespel naar redelijk zal maximaal 5 weken duren, 10 weken naar goed. Voor het trainen van positiespel gebruik je bij voorkeur een 3-5-2 of een 4-5-1 opstelling. Je traint dan 10 spelers per week, maar let op: spelers op de vleugel krijgen maar half zoveel training als spelers op het middenveld. Voor het trainen van verdedigers kun je kiezen uit 5-3-2 of 5-4-1.
De hoofdskill gaan trainen
Je hebt twee skills naar redelijk of goed getraind? Dan wordt het nu tijd om de hoofdskill te gaan trainen, verdedigen of positiespel afhankelijk van wat je eerder hebt gekozen. Ook hier komt weer een keuzemoment: hoever ga ik de hoofdskill trainen? Hoe hoger je de hoofdskill traint, hoe meer je spelers opbrengen op de transfermarkt, maar hoe langer het duurt om ze op dat niveau te brengen. Als je ze minder ver traint kun je ze dus eerder verkopen, verdien je minder geld met het verkopen, maar kun je het verdiende geld eerder gebruiken om spelers met skills te kopen die je niet zelf traint. Bijvoorbeeld een spits met scoren, een winger met vleugelspel of een keeper met keepen. Ik zou je willen aanraden de hoofdskill minstens tot formidabel te gaan trainen. Als je verdedigen traint kost dat ongeveer 30 weken, bij positiespel 26 weken. Maar als je echt een aantal mooie spelers wilt maken die goed geld opbrengen op de transfermarkt zou ik ze tot briljant trainen. We hebben het dan al wel over serieuze middellange-termijn planning: voor verdedigen kost dit zo'n 50 weken, voor positiespel zo'n 44 weken. Zei ik in deel I niet dat als je jezelf over een jaar geen Hattrick meer ziet spelen je je niet aan deze gids moest gaan wagen? Nou weet je ook waarom!
Tijd om te cashen
Het is je gelukt, je hebt de hoofdskill van je spelers tot formidabel, uitmuntend of briljant getraind, en nu jeuken je handen om een paar van die spelers te gaan verkopen om geld te gaan verdienen. Dit is wat ik zou doen: verkoop de helft van de op hoofdskill getrainde spelers, een stuk of 5 dus. Afhankelijk van hoeveel tijd je in de training hebt gestopt zullen deze spelers tot maximaal 3.000.000 Euro per stuk opbrengen. Je kunt dan overwegen om nu iets anders te gaan trainen. Als je verdedigen hebt getraind heb je genoeg verdedigers over, heb je positiespel getraind, dan heb je genoeg middenvelders over. Het geld wat je beurt voor het verkopen van de spelers kun je gaan investeren in andere delen van het team. Wat mij betreft eindigt hier een beetje het beginnersdeel van je carrière als Hattrick-manager, en daarmee ook dit artikel. In deel III zal ik je vanaf dit punt verder begeleiden naar het bouwen aan een multi-skilled team waarmee je heel ver kunt komen. Dat artikel zal ergens later in het aankomende seizoen verschijnen. Voorlopig heb je genoeg werk te doen lijkt me zo.
Enne.. als je vragen hebt, en ongetwijfeld heb je die: het liefst niet via HT-Mail dus, maar in het topic op het Nederlands-forum (13216358.1), dan kunnen we er allemaal van leren. Veel succes!!
01-09-2009, 1467 keer gelezen
Verwijs direct naar dit artikel (HT-ML, voor het forum): [ArticleID=6110]