quote:
Ta - setiquote:Op zondag 4 oktober 2009 14:19 schreef Abbadon het volgende:
Welke beschavingen? je hebt de nubiers die een tijdje in het oude Egypte meehobbyden, en wat extra grote lemen hutten in ethiopië een aantal eeuwen terug, maar verder?
Ja ik ken die boek ook en hij heeft groot gelijk. Maar toch waren er in veel gebieden van Africa veel uitgebreide beschavingen.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:23 schreef IHVK het volgende:
Beschavingen ontstaan door bepaalde triggers.
Het is vaak een wisselwerking tussen klimaat, cultuur en toeval.
Dingen ontstaan vaak alleen maar als daar een behoefte aan is.
(Landbouw en veeteelt bijvoorbeeld, maar ook geavanceerde wapens)
http://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steel
Interessante literatuur hierover.
hoe definieer je 'beschaving'?quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:25 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ja ik ken die boek ook en hij heeft groot gelijk. Maar toch waren er in veel gebieden van Africa veel uitgebreide beschavingen.
TS heeft kleine piemel, een scheiding en een kort snorretjequote:Op zondag 4 oktober 2009 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarom is TS zo geobsedeerd met het koppelen van etniciteit aan beschavingen?
omdat hij stiekem Malcolm X is, denk ik...quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Waarom is TS zo geobsedeerd met het koppelen van etniciteit aan beschavingen?
Heb nu 6 Afrikaanse landen bekeken en of het is bos, een lemen hut of iets door blanken gebouwd.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:15 schreef Xebrozius het volgende:
Klik
Unesco werelderfgoedlijst, veel Afrikaanse landen staan er ook in. Veel cultuur gerelateerde zaken.
Dat waren geen negers maar semieten.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Africa in de tijd van Rome had ook allemaal sterke beschavingen. Hier is bijvoorbeeld Aksum:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aksumite
Dat samen met Rome, Persia en China werd beschouwt als een wereld macht.
Wat hadden die dan? Hadden ze aquaducten, sterrenkunde, amfitheaters?quote:
Toen ik op school zat werd er nog gewoon verteld dat er in Afrika onder de Sahara (daarboven zijn het semitische volkeren) nooit iets relevants gebeurd was voordat er een blanke voet aan wal zette. Nu wordt ieder groepje van tien negers dat langer dan vijf dagen in een hut gezeten heeft als wereldrijk voorgesteld. Allemaal als gevolg van de multikul.quote:En een paar andere in de tijd van Rome.
En na de tijd van Rome, dus tot en met de middel-eeuwen, waren er veel beschavingen in West en Oost frica, en ook nog een paar in Zuid Africa.
Ok je stelt dat in Sub-Saharaans Afrika (zeg maar de plek die word gezien als oorsprong van de mens) weinig 'beschaving' is.quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat waren geen negers maar semieten.
[..]
Wat hadden die dan? Hadden ze aquaducten, sterrenkunde, amfitheaters?
[..]
Toen ik op school zat werd er nog gewoon verteld dat er in Afrika onder de Sahara (daarboven zijn het semitische volkeren) nooit iets relevants gebeurd was voordat er een blanke voet aan wal zette. Nu wordt ieder groepje van tien negers dat langer dan vijf dagen in een hut gezeten heeft als wereldrijk voorgesteld. Allemaal als gevolg van de multikul.
Zelfs veel afgestudeerden geloven er nu in.
http://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steelquote:Op zondag 4 oktober 2009 15:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ok je stelt dat in Sub-Saharaans Afrika (zeg maar de plek die word gezien als oorsprong van de mens) weinig 'beschaving' is.
Wat is volgens jou de verklaring ervoor?![]()
Persoonlijk denk ik omdat de omstandigheden er eigenlijk precies goed waren voor de mens, waardoor men veel dingen eigenlijk niet nodig had. Wat heb je bijvoorbeeld aan verwarming en betonnen huizen als de temperatuur gewoon aangenaam is?
Interessant boek inderdaad.quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:14 schreef 54cm het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Guns,_Germs,_and_Steel
In Griekenland en Italië is het ook best lekker weer...quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:11 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ok je stelt dat in Sub-Saharaans Afrika (zeg maar de plek die word gezien als oorsprong van de mens) weinig 'beschaving' is.
Wat is volgens jou de verklaring ervoor?![]()
Persoonlijk denk ik omdat de omstandigheden er eigenlijk precies goed waren voor de mens, waardoor men veel dingen eigenlijk niet nodig had. Wat heb je bijvoorbeeld aan verwarming en betonnen huizen als de temperatuur gewoon aangenaam is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |