Ik ben dan wel Harajuku niet, maar wil wel even twee punten aanstippen die ik belangrijk vind:quote:Op maandag 2 november 2009 00:09 schreef prupke het volgende:
[..]
Om welke reden kan je je dat moeilijk voorstellen als ik vragen mag??
Dat laatste stuk, dat geldt dus ook voor Orijen? Ik meende dat dat no-grain isquote:Op maandag 2 november 2009 11:27 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Ik ben dan wel Harajuku niet, maar wil wel even twee punten aanstippen die ik belangrijk vind:
Droogvoer heet niet voor niets droog voer. Er zit maar zo'n 10% vocht in. Laat vocht nu net het belangrijkste element in voeding zijn. Katten drinken van nature bijna niets omdat ze sappige prooien eten en er daardoor op aangepast zijn op die wijze hun vocht binnen te krijgen. Veel mensen nemen maar voetstoots aan dat hun kat toch wel drinkt en zodoende wel evenveel vocht binnen zal krijgen. In werkelijkheid blijkt dat toch anders te liggen. Ui8t onderzoek is gebleken dat wanneer je het vocht uit voedsel en gedronken water optelt de kat die een nat dieet (blikvoer, vers, prooi) nuttigt altijd meer vocht binnenkrijgt dan een kat die droogvoer eet en dat moet aanvullen met water.
Er bestaat ook onderzoek waar katten die droogvoer aten en vrij toegang tot drinkwater hadden maar half zoveel urine produceerden als katten die een nat voer aten. Een meer geconcentreerde urine en een minder regelmatige doorspoeling vanwege een afgenomen urinevolume geeft meer kans op vorming van gruis.
Droogvoer voor katten wordt geëxtrudeerd en heeft daarom altijd een bron van zetmeel (ook de zogenoemde graanvrije brokjes hebben dit, die gebruiken gewoon aardappel oid, same difference) nodig zodat het brokje samenhang heeft. Een kat heeft die zetmeel niet nodig en kan er ook minder goed mee omgaan, katten hebben in tegenstelling tot mensen geen amylase in hun speeksel om zetmeel af te breken. Het blijft dus eerder aan de tanden hangen met alle gevolgen van dien. Tandplak en steen zetten zich af aan de bovenkant van de tand terwijl brokjes - in het geval dat ze gekauwd worden en niet in z'n geheel doorgeslikt - uit elkaar vallen na contact met het puntje van de tand.
Een kattengebit is gemaakt om grote stukken voedsel te scheuren en te knippen, door aan de slag te gaan met stukken vlees en bot wordt de hele tand schoongeschuurd en het tandvlees gemasseerd. Dat is een effect wat bij brokken ontbreekt.
Orijen is geperst en niet geextrudeerd (ja dat moeilijke woord ja waar ik alweer niet op kan komen) maar daar zit dus wel zetmeel in in de vorm van gestoomde aardappels en tapioca.quote:Op maandag 2 november 2009 16:21 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Dat laatste stuk, dat geldt dus ook voor Orijen? Ik meende dat dat no-grain is
Ook in de natuur krijgen honden en katten kleine hoeveelheden plantaardige materialen binnen, uit de maag en ingewanden van hun prooidieren. Het allerbelangrijkste is denk ik dat goed dierenvoer graan alleen maar als bijbestandeel heeft, niet als hoofdbestanddeel (wat wel het geval is bij de Whiskassen, Felixen en misschien zelfs bij de "premium" voeders)quote:Op maandag 2 november 2009 16:30 schreef Harajuku. het volgende:
En is dat kleine graanaandeel in CB slecht dan? Lijkt mij toch niet?
Nou nee maar als t zonder kan liever zonder gewoon hoorquote:Op maandag 2 november 2009 16:30 schreef Harajuku. het volgende:
En is dat kleine graanaandeel in CB slecht dan? Lijkt mij toch niet?
Dat dacht ik ja. Nou ja, ik vind CB prrrrrrrrima zo.quote:Op maandag 2 november 2009 16:35 schreef anboni het volgende:
[..]
Ook in de natuur krijgen honden en katten kleine hoeveelheden plantaardige materialen binnen, uit de maag en ingewanden van hun prooidieren. Het allerbelangrijkste is denk ik dat goed dierenvoer graan alleen maar als bijbestandeel heeft, niet als hoofdbestanddeel (wat wel het geval is bij de Whiskassen, Felixen en misschien zelfs bij de "premium" voeders)
Goed spul, he!quote:Op maandag 2 november 2009 16:47 schreef anboni het volgende:
En mij (en Ivory) bevalt Orijen na 'n maandje erg goed. Haar ontlasting gaat duidelijk een stuk makkelijker en ik heb het idee dat ze zich ook gewoon prettiger voelt. Ze zeurt nog wel veel, maar dat is denk ik gewoon de leeftijd
Ik heb geen verstand van honden maar volgens mij zijn ook niet alle mensen die vers voeren aan de hond het 100% eens met deze bewering.quote:Op maandag 2 november 2009 16:35 schreef anboni het volgende:
[..]
Ook in de natuur krijgen honden en katten kleine hoeveelheden plantaardige materialen binnen, uit de maag en ingewanden van hun prooidieren.
Heb je het dan ook over kattenvoer ? Ik heb namelijk nog geen enkel kattenvoer kunnen vinden wat echt geperst is, het enige kattenvoer waarvan ik online vond dat het "baked" was, flint river ranch, bleek voor het kattenvoer toch te extruderen en vervolgens te bakkenquote:Op maandag 2 november 2009 16:25 schreef nieslief het volgende:
[..]
Orijen is geperst en niet geextrudeerd (ja dat moeilijke woord ja waar ik alweer niet op kan komen) maar daar zit dus wel zetmeel in in de vorm van gestoomde aardappels en tapioca.
Gut dat wist ik niet ik heb die info ook alleen maar van de orijen website en verschillende andere fora, maar ik moet erbij zeggen dat hier helemaal geen koolhydraten gevoerd worden behalve wat dan toevallig in het maagje zit voordat het door de molen gaat. Ik maal zelf de menu´tjes voor de beessies hier. Ik blijf er wel bij dat het beter voer is dan bijv. Whiskas. Ik had laatst een goeie site met ook produktie-info die heb ik doorgegeven aan mijn schoonzus die wil geen rauw vlees voeren maar wel van dat geouwehoer met verschillende dieten voor 3 verschillende katten af.quote:Op maandag 2 november 2009 19:41 schreef pumpkin_Ruby het volgende:
[..]
Heb je het dan ook over kattenvoer ? Ik heb namelijk nog geen enkel kattenvoer kunnen vinden wat echt geperst is, het enige kattenvoer waarvan ik online vond dat het "baked" was, flint river ranch, bleek voor het kattenvoer toch te extruderen en vervolgens te bakken![]()
Tijdens een info dag over kattenvoer van een rasclub waar zowel voorstanders van brok en vers lezingen gaven vertelde een mevrouw van Prins petfoods dat zij al een paar keer een poging hebben ondernomen geperste kattenbrokken te ontwikkelen maar dat het uiteindelijk steeds mislukt omdat de katten ze gewoon niet willen eten.
Als Orijen kattenvoer ook geperst zou zijn, kun je me dan een linkje geven ofzo waar ik dat terug kan vinden ? Want dat vind ik dan wel interessant![]()
Heb als het goed is nog wat Orijen brokjes liggen die ik van de zomer had gekocht om de opvangers brok te leren eten, zal gelijk zelf de proef op de som nemen en ze in een glaasje water gooien om te zien of ze langzamer uit elkaar vallen dan geëxtrudeerde brokken.
Geweldig!!!!!quote:
Volgens mij niets maar het ging meer om het geperste of gebakken (geex- laat maar dat moeilijke woord) idee van die brok. Je zou aan de tijd die het duurt om uit elkaar te vallen kunnen zien of het geperst of -moeilijk woord- is. En dus of mijn stelling dat orijen/aplawa/acana gezonder is dan de in dit voorbeeld gebruikte purina klopt.quote:Op dinsdag 3 november 2009 10:16 schreef oh-oh het volgende:Geweldig!
Maar wat heeft de oplosbaarheid in water met de spijsvertering van het dier te maken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |