quote:Op zondag 4 oktober 2009 00:40 schreef senesta het volgende:
Ik ga morgen een kitten van 16 weken ophalen en ik wil hem ook Carnibest gaan voeren, ik heb al een verkooppunt in Den helder gemaild dus ik ben benieuwd. Ik krijg voor de eerste tijd voer mee van de fokker, is het verstandig om dan al zo snel mogelijk te gaan mengen?
Joa. Maar Jazz liep zijn koffer uit en liep t hele huis rond alsof ie t zelf betaald had. Bij hem zou ik er geen problemen mee hebben. Maar als t kitten het toch nog wat raar/eng/spannend vindt zou ik t eerst even laten. En ach, neem gewoon t zekere voor t onzekere en kijk t even een paar dagen aan.quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:04 schreef senesta het volgende:
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat kittens door de stress van de verhuizing aan de diaree kunnen raken, dan is het niet zo verstandig om ook nog de voeding meteen om te gaan gooien natuurlijk.
Misschien 'n idee om de graanvrije broksoorten ook te vermelden in de OP, als soort van (gulden?) middenweg tussen graan-brok en kvv/barf? (het combineert [een deel van] de voordelen van KVV met het praktische van brok). Een voorbeeld hiervan is Orijen.quote:
Ik vind het prima. Maar ik ken verder ook alleen Orijen, dus als iemand een lijstje wil maken.quote:Op zondag 4 oktober 2009 01:22 schreef anboni het volgende:
[..]
Misschien 'n idee om de graanvrije broksoorten ook te vermelden in de OP, als soort van (gulden?) middenweg tussen graan-brok en kvv/barf? (het combineert [een deel van] de voordelen van KVV met het praktische van brok). Een voorbeeld hiervan is Orijen.
Thanksquote:Op zondag 4 oktober 2009 11:55 schreef anboni het volgende:
[..]
Het is K V V, Kant-en-klaar Vers Voer
Met barf wel, met KVV als carnibest en zo dus niet , dat is compleet voerquote:Op zondag 4 oktober 2009 11:49 schreef nieslief het volgende:
Met rauwe voeding moet je ook afwisselen. Iedere vleessoort die je geeft bevat weet andere voedingsmiddelen en ze zijn allemaal van waarde voor je kat (of hond).
Ik zou dus niet mengen, maar direct op vers vlees zetten.quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:15 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Met barf wel, met KVV als carnibest en zo dus niet , dat is compleet voer![]()
Senes, ik zou ieg een paar rolletjes in de vriezer gooien voor als je kitten komt ( gefeliciteerd!) en kijken hoe chill die kat is. Als het ff kan gewoon meteen cb geven, zo niet, langzaam mengen en eerst ff aan zn nieuwe omgeving laten wennen
En daar zijn weer verschillende meningen over. Ik zeg wel zo snel mogelijk overzetten op vers vlees. Evt. kun je met natvoer gaan mengen in het begin mocht je nieuwe aanwinst (gefeliciteerd) het niet direct willen. Ook kun je over het rauwe vlees even wat kokend water doen (klein beetje) om het iets op te warmen dan wordt het vaak wel gelijk gegeten.quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:20 schreef Nies het volgende:
[..]
Ik zou dus niet mengen, maar direct op vers vlees zetten.
Brokken en vers vlees worden beide op een andere manier in een ander tijdsbestek verteerd. Gooi die twee door elkaar, heb je de darmen dus wel flink van slag.
Nouuuuuu, om over te zetten moet je in de meeste gevallen toch juist mengen? Juist omdat het compleet anders verteerd wordt, en de verandering een grote klap op t gestel kan zijn?quote:Op zondag 4 oktober 2009 14:20 schreef Nies het volgende:
[..]
Ik zou dus niet mengen, maar direct op vers vlees zetten.
Brokken en vers vlees worden beide op een andere manier in een ander tijdsbestek verteerd. Gooi die twee door elkaar, heb je de darmen dus wel flink van slag.
Mijn zekere voor het onzekere zou dan zijn om niet te veel met het lichaam te spelen door brok én vlees te geven, elke dag.quote:Op zondag 4 oktober 2009 23:50 schreef Locusta het volgende:
Tja, over dat mengen zijn de meningen wat verdeeld... ik ga s'morgens eerst nog RC geven en s'middags en s'avonds haaksbarf. Sommigen zeggen dat er rond de 8u tussen brokken en vers moet zitten, anderen hebben er weer geen last van bij hun katten. Ik zou zeggen: neem het zekere voor het onzekere en ga portioneren, dus: s'morgens brokken en s'middags en s'avonds vers. Als het niet goed gaat, merk je het snel genoeg
Tja, maar als iemand dat toch graag wil doen?quote:Op zondag 4 oktober 2009 23:52 schreef Harajuku. het volgende:
Mijn zekere voor het onzekere zou dan zijn om niet te veel met het lichaam te spelen door brok én vlees te geven, elke dag.
Mengen bij t overzetten gaan ze niet dood aan, een keer ander voer tussendoor heus ook niet, maar om constant twee dingen te geven die compleet anders verteerd moeten worden? Dat klinkt mij gewoon niet goed in de oren. Maarja, dat zijn mijn oren.
Ja, prima. Jij zegt alleen "neem het zekere voor onzekere" alsof het een feit is dat dat het beste is. Verder mag je helemaal zelf weten wat je doet.quote:Op maandag 5 oktober 2009 00:05 schreef Locusta het volgende:
[..]
Tja, maar als iemand dat toch graag wil doen?
Maar volgens mij zijn er net zoveel mensen die zeggen dat het wel kan, als mensen die zeggen dat het niet kan
Charlie ging ook gelijk over omdat ie al eens Renske kreeg ed, Lex heeft eerst wel brokken + kwart plakje gehad om te kijken hoe hij erop reageert. Paar dagen later gewoon helemaal over gedaan omdat ie niet aan de diarree ging oid.quote:Op maandag 5 oktober 2009 09:35 schreef nieslief het volgende:
Ik heb ze hier thuis zo overgezet op vers. Niks niet gemengd. ´s Morgens nog brokken die weggehaald en ´s avonds vers gegeven. Nooit geen brokken meer neergezet. Ging prima.
Nadelen Carnibest:quote:Op maandag 5 oktober 2009 11:33 schreef Heider00sje het volgende:
Alle nadelen zijn de voordelen van Brok?
Ik snap dat niet helemaal
Wij hebben besloten om het toch even zo te laten, hij wil het echt niet eten en het voelt gewoon niet goed om hem te dwingen dit te eten. We houden hem voorlopig even op RC kitten en proberen het over een poosje gewoon nog eensquote:Op zondag 11 oktober 2009 19:40 schreef Harajuku. het volgende:
Charlie zijn ligplekken waren echt dikke zwarte plekken, en werd niet veel minder of zo. Nu met carnibest is t een heel stuk beter geworden.
Is dat wel gewoon in een winkel te krijgen?quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:38 schreef anboni het volgende:
Je zou ook Orijen ofzo nog 'ns kunnen proberen.. CB ging er bij mijn kat ook niet echt in, Orijen wel (lijkt wel alsof ik aandelen heb ofzo)
Joa, zo ging t met Jazz ook. Bleek dat ie t toch echt wel lekker vindt. Zal wel aan de structuur liggen of zo, wat de boer niet kent.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:47 schreef oh-oh het volgende:
Hier hebben ze na op vakantie gewoon CB gegeten te hebben weer twee dagen Carnivoer achter de kiezen.
Lam ging er alleen gekookt in![]()
Dus nu paard ontdooit.
Billy at het gisteren met lange tanden uit de hand wel, Kees en Karel helemaal niet.
En vandaag at Billy het al zelf uit het bakje, en de chihuahua's met lange tanden uit de hand.
We komen er wel
Het is ook echt de structuur en ik weet ook hoe dat komt en dat is nou net de reden dat ik ze graag over wil op carnivoer ipv carnibest.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:51 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Joa, zo ging t met Jazz ook. Bleek dat ie t toch echt wel lekker vindt. Zal wel aan de structuur liggen of zo, wat de boer niet kent.
Ja. Ik heb een kater met een gevoelige spijsvertering die niet tegen granen kan. Alle soorten brokvoeding geprobeerd maar aangezien het nog niet gelukt is om brokken te maken zonder granen of ander plantaardig spu; (die zijn nodig om er uberhaupt brokken van te kunnen maken) uiteindelijk overgestapt op versvoer. Orijen brokken bevatten plantaardige ingredienten maar geen graan. Dat is een alternatief voor als versvoer niet werkt voor jouw thuissituatie. Je moet er nl wel aan denken dat je het uit de vriezer haalt, ontdooit, evt. moet je het portioneren (als je bv. kiloverpakkingen haalt), etc, etc.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 00:19 schreef Spiegelei het volgende:
ik lees ff mee uit interesse. Onze kaaten normaal gesproken RC, alleen nu krijgt de poes (heb nog een jeonge kater en een volwassen kater) tijdelijk speciaal voer van Proplan omdat we vermoeden dat ze een voedselallergie heeft.
We moeten het nu wel even 2 maanden aanzien, maar mocht dit voer niet werken dan willen we carnibest proberen (voor alle katten overigens).
Iemand ervaringen met voedselallergie en carnibest?
Ja, alleen hebben lang niet alle dierenwinkels het. Ik heb pas bij Pet's Family een voorraardje ingeslagen. Zooplus heeft het trouwens ook in het assortiment, dus je kunt het ook vrij makkelijk laten bezorgen (heb ik overigens nog geen ervaring mee)quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:48 schreef senesta het volgende:
Is dat wel gewoon in een winkel te krijgen?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik wil inderdaad eerst minimaal 2 maanden dit proplan proberen. Lukt dit niet dat carnibest proberen. Een eliminatiedieet zie ik om praktische redenen niet echt als eerste oplossing. Maar goed daar zijn we nog niet.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 09:19 schreef nieslief het volgende:
[..]
Ja. Ik heb een kater met een gevoelige spijsvertering die niet tegen granen kan. Alle soorten brokvoeding geprobeerd maar aangezien het nog niet gelukt is om brokken te maken zonder granen of ander plantaardig spu; (die zijn nodig om er uberhaupt brokken van te kunnen maken) uiteindelijk overgestapt op versvoer. Orijen brokken bevatten plantaardige ingredienten maar geen graan. Dat is een alternatief voor als versvoer niet werkt voor jouw thuissituatie. Je moet er nl wel aan denken dat je het uit de vriezer haalt, ontdooit, evt. moet je het portioneren (als je bv. kiloverpakkingen haalt), etc, etc.
Bij een voedselallergie kan het ook nog om een bepaalde diersoort gaan bv. niet tegen schaapsvlees kunnen. Net als dat mensen weleens niet tegen varkensvlees kunnen. Dan zou je een eliminatiedieet moeten volgen met alleen een bepaalde diersoort en dat uitbreiden naar meer soorten. Maar dat is meer voor als de Proplan niet werkt en op carnibest dezelfde reactie gegeven wordt. W.b.t. Carnibest moet je dan wel opletten dat je niet de hondenvariant koopt want die bevat wel rijst. Evt. kun je ook kijken naar andere merken versvoer als bv. Bandit als de Carnibest bij jou moeilijk te verkrijgen is.
Wat zijn de klachten van je poes??
Nou, ik kan het dus hier om de hoek krijgen blijkt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:39 schreef oh-oh het volgende:
Ah wacht, nu weet ik het wel, een kennis van me werkt daar!
Ik kan het hier nergens krijgen.
Maar ik hou het nu ook gewoon bij carnivoer, ze eten het nu goed!
Ik zei niet dat dat niet hoefde, als je een goede gezonde hond van 10 hebt is dat geen probleem en ook beter.Ik zou zijn bloed eens laten testen als je het echt graag wil.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:43 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou, ik kan het dus hier om de hoek krijgen blijkt.
Ik zit dus enorm te twijfelen of ik Baloe op brok hou of over ga.
Was jij niet degene die zei dat je met een hond van 10 eigk niet meer over hoefde?
Nou, zo graag wil ik het niet hoorquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik zei niet dat dat niet hoefde, als je een goede gezonde hond van 10 hebt is dat geen probleem en ook beter.Ik zou zijn bloed eens laten testen als je het echt graag wil.
Kijken hoe het met zijn nieren en lever en zo is
Ja, hoe zit dat nu eigenlijk? De ene zegt oeeeeeh eitwitten, gaat het alleen slechter maken!! De ander zegt dat het dierlijke eiwitten zijn en daarom de boel niet slechter maken. Of zo.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:46 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik zei niet dat dat niet hoefde, als je een goede gezonde hond van 10 hebt is dat geen probleem en ook beter.Ik zou zijn bloed eens laten testen als je het echt graag wil.
Kijken hoe het met zijn nieren en lever en zo is
Daar zijn de meningen dus nog over verdeeld. De ene groep zegt bij nierproblemen zo min mogelijk eiwitten, de andere groep zegt vooral die plantaardige eiwitten elimineren. Puur gevoelsmatig behoor ik tot de laatste groep, juist omdat katten en honden van nature vleeseters zijn en weinig plantaardig eten (en zeker geen granen)quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:48 schreef Harajuku. het volgende:
Ja, hoe zit dat nu eigenlijk? De ene zegt oeeeeeh eitwitten, gaat het alleen slechter maken!! De ander zegt dat het dierlijke eiwitten zijn en daarom de boel niet slechter maken. Of zo.
Das nou een prima vraag om eens te weten hoe mijn geweldige DA daar over denkt. Maar eens ff vragenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:14 schreef anboni het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen dus nog over verdeeld. De ene groep zegt bij nierproblemen zo min mogelijk eiwitten, de andere groep zegt vooral die plantaardige eiwitten elimineren. Puur gevoelsmatig behoor ik tot de laatste groep, juist omdat katten en honden van nature vleeseters zijn en weinig plantaardig eten (en zeker geen granen)
Dat dus , er is nog te weinig over bekend om daar eenduidig antwoord over te geven helaas.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:14 schreef anboni het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen dus nog over verdeeld. De ene groep zegt bij nierproblemen zo min mogelijk eiwitten, de andere groep zegt vooral die plantaardige eiwitten elimineren. Puur gevoelsmatig behoor ik tot de laatste groep, juist omdat katten en honden van nature vleeseters zijn en weinig plantaardig eten (en zeker geen granen)
Brokken tegen tandplak??????quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:25 schreef dartchickie het volgende:
Carnibest is zeer goed voor katten,.dit met name omdat katten vleeseters zijn.
Maar heel belangrijk is ook een brokvoer met een groot vleesgehalte erin,...
Brokken zijn goed voor hun tanden (veroorzaakt geen tandplak) en goed voor de nieren.
Mijn poezen zijn niet zo heel erg gek van carnibest,..maar lamshart daarin tegen vinden ze heerlijk
(als ze zwanger zijn of kittens hebben ,.eten ze het wel hoor)
Bij mij krijgen de kittens twee x per dag versvoer en er staat voor hun ten alletijde brokjes klaar.
De volwassen poezen zet ik 1 x per dag versvoer voor hun neus,...en ook continu brokjes,..
Ik voer ze zelf hill's is net als royal canin,..een hoog vlees gehalte en dit is net als versvoer,..
Goed voor hun vacht ,.hun darmflora etc,..
Ik fok nu een paar jaar britse kortharen,..en krijg tot nu toe niks anders als alleen maar complimenten over hoe mooi mijn katten en kittens eruit zien.
Voor mij telt: we eten zelf ook goed,..DUS MIJN DIEREN MOETEN DAT OOK!!
En wat je er aan goed voer in stopt ga je ook zien in je dieren.
Maar niet zo gek dat men dat nog denkt. Als je t mij een half jaar geleden gevraagd had zou ik dat ook als voordeel van brok genoemd hebben.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:36 schreef oh-oh het volgende:
Ik heb het al eens gezegd denk ik, maar bijt zelf maar es in een koekje en in een rauwe biefstuk,dan weet je zelf toch wel waar je tanden schoner van blijven![]()
Nog los van de voedingswaarde, dat brokken goed zijn voor de tanden is echt een fabeltje.
Tuurlijk dat doet iedereen (ik ook hoor tot een half jaartje geleden) omdat dat altijd gezegd wordt door de DA: brokken zijn goed voor je dier.quote:Op zondag 18 oktober 2009 23:43 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Maar niet zo gek dat men dat nog denkt. Als je t mij een half jaar geleden gevraagd had zou ik dat ook als voordeel van brok genoemd hebben.
De meeste fokkers die ik ken zijn de laatste tijd juist afgestapt van brokken omdat ze merkten dat hun kittens op vers vlees veel beter groeiden en met mooiere gewichten de deur uit gingen. En je hebt het over merken met veel vlees, in brokken zit natuurlijk altijd minder vlees dan in een complete versvleesvoeding.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:05 schreef dartchickie het volgende:
Orijen ken ik hier niet,..
Heb ik zelfs nog nooit van gehoord,.
En idd tegen tandplak!!!!!!
Sommige mensen geven katten ladings aan blikvoer en weinig brokjes of brokjes zo gezegd op plantaardige of weinig vlees basis(wiskas of eventuele goedkopere merken)
Hill's of royal canin zijn twee van de betere merken die ik ken (NIET DAT ER NIET MEER ZIJN)
waar meer vlees in zit,..
IK voer ze hier zelf Hill's adult lambs,..
Mijn katten smullen ervan en van menige mede fokers die ik ken gebruiken de meesten ook of hill's of royal canin.
En ik voer ze dan ook lamshart als vers vlees,..
Mijn excuus ik zei voor de nieren ,.maar bedoel de urine wegen,spiermassa,.spijsvertering....
Ik sta vierkant achter deze twee merken,...
En ken helaas niet het merk waar jij het over hebt,,...
Maar zal ook vast wel goed wezen,..
Iedereen voert wat hem of haar het beste lijkt,..
Even wat anders:quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:25 schreef dartchickie het volgende:
Mijn poezen zijn niet zo heel erg gek van carnibest,..maar lamshart daarin tegen vinden ze heerlijk
(als ze zwanger zijn of kittens hebben ,.eten ze het wel hoor)
Bij mij krijgen de kittens twee x per dag versvoer en er staat voor hun ten alletijde brokjes klaar.
De volwassen poezen zet ik 1 x per dag versvoer voor hun neus,...en ook continu brokjes,..
Ga je d'r nou nog kannibalen van maken ook???quote:Op maandag 19 oktober 2009 15:08 schreef oh-oh het volgende:
Ik zou gewoon met KVV beginnen en dan steeds meer echt vers erbij introduceren.
Ik ga weer es een lading geitenribbetjes uitleggen vanavond voor die geiten van mij
En Applaws schijnt ook erg goed te zijn hoewel ik met beide merken zelf geen ervaring heb.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:33 schreef nieslief het volgende:
Tsja ik blijf bij mijn mening brokken staat synoniem aan rotzooi met uitzondering van geperste brokken zoals bijv. Orijen.
Kijk zo leer ik ook weer wat.quote:Op maandag 19 oktober 2009 17:27 schreef Locusta het volgende:
[..]
En Applaws schijnt ook erg goed te zijn hoewel ik met beide merken zelf geen ervaring heb.
Orijen en Applaws zijn twee merken brokken die (nagenoeg) geen granen e.d. bevatten en waarvan ik op kattensite's lezen dat ze het erg goed doen bij de kenners en de fokkers.
Porta 21 holistic trouwens ook, maar die bevat wel wat meer granen.
Gewoon rauwe kip dus, of es wat rauwe sardientjes, rauw lamshart of zo?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:38 schreef Bamba het volgende:
Mijn kitten heet op dit moment Applaws droogvoer. Na dit topic gelezen te hebben wil ik hem ook vers gaan voorschotelen. De dierenwinkel bij mij in de buurt heeft wel Carnibest voor honden, ik ga eens navragen of hij ook voor katten kan bestellen..Wat kan ik mijn kitten nog meer geven? Gekookte kip had ik al als tip gehad, maar zijn er nog meer dingen goed voor hem?
Ik zou gewoon eens met die cb beginnen en dan steeds iets nieuws erbij doen als ie het lekker vindtquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:48 schreef Bamba het volgende:
Rauwe kip kan dus ook? Bij de appie verkopen ze ook runderhart, kippenlevertjes en kippenhartjes. Kan ik dat ook geven? En hoeveel dan? Ik denk dat ik het voorlopig hou bij overdag de applaws brokken en 's avonds versvoer.
Ga niet zomaar even een menutje in elkaar zetten. Je moet dan minimaal 3 verschillende organen gebruiken (15% van het totaal), daarnaast spiervlees (40% van het totaal, denk aan runderlappen,kipfilet,kopvleessnippers hacheevlees) en 45% botvlees (kippepootjes, vleugels, bevleesde karkassen van haas/konijn/kip/fazant/etc.). Zoveel mogelijk verschillende dieren, geen varkensvlees (i.v.m. de ziekte van aujeski), max. 5% lever, regelmatig hart, etc etc. Zodat je in pak´m beet 14 dagen een geheel menu hebt. Voor honden is het weer totaal anders.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:48 schreef Bamba het volgende:
Rauwe kip kan dus ook? Bij de appie verkopen ze ook runderhart, kippenlevertjes en kippenhartjes. Kan ik dat ook geven? En hoeveel dan? Ik denk dat ik het voorlopig hou bij overdag de applaws brokken en 's avonds versvoer.
Dingetjes om op te kauwen, dus liefst vlees met een botje erin, zoals kippenpootjes of vleugeltjes. Nog beter zou zijn kippennekjes want die zijn lekker zacht, bij een kippenpootje krijgt een klein kitten het botje nog niet weg. De meeste kittens zijn ook gek op eendagskuikentjes, die hebben de meeste dierenwinkels die vers voer verkopen ook wel. (als je dat zelf niet te eng vindtquote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:38 schreef Bamba het volgende:
Mijn kitten heet op dit moment Applaws droogvoer. Na dit topic gelezen te hebben wil ik hem ook vers gaan voorschotelen. De dierenwinkel bij mij in de buurt heeft wel Carnibest voor honden, ik ga eens navragen of hij ook voor katten kan bestellen..Wat kan ik mijn kitten nog meer geven? Gekookte kip had ik al als tip gehad, maar zijn er nog meer dingen goed voor hem?
Vertel hebben ze het al gehad??quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:59 schreef Bamba het volgende:
Oke, bedankt voor alle uitleg! Ik zal straks eens naar de dierenwinkel gaan!
Ben benieuwd.quote:Op woensdag 21 oktober 2009 13:10 schreef Bamba het volgende:
Vanavond krijgt hij het voor het eerst!!
Mooi zo. Blij mee wezen hoor niet elke Kat ( toch??quote:
Yup dat doet ut ook wel.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 09:48 schreef Harajuku. het volgende:
Werkt dat ook voor tanden, of doet het niets.
Ik vind hem wel meevallen, ik geloof dat deze redelijk schoon is ook.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |