quote:
Op zondag 4 oktober 2009 00:54 schreef Under_Score het volgende:ik neem aan dat die MRI aantoonbaar medisch noodzakelijk waren, mijn orthodontische hulp niet echt medisch noodzakelijk maar meer voor een beter aangezicht en een steviger gebit. ik heb in het verleden 2 noodzakelijke chirurgische ingrepen gehad ( Verstandskies verwijderen ) en daar heb ik ook geen rekening voor gekregen dacht ik.
maar een ding bij menzis snap ik niet, TV3 lijkt op papier beter dan TV4. omdat TV4 tot een maximum bedrag vergoedt en daarna niets meer ( Sommenvergoeding ) en TV3 vergoedt alle ingrepen apart zonder een vast maximum (verrichtingenverzekering)
in de PDF wordt me dit niet veel duidelijker omdat ze een hele rare indeling hebben gekozen waardoor ik geen duidelijk overzicht heb.
Orthodontie wordt vergoed op basis van doorverwijzing tandarts. Op eigen initiatief orthodontistische hulp zoeken kan betekenen dat het niet vergoed wordt. Altijd een doorverwijzing vragen
TV 3 is erg aantrekkelijk als je naast orthodontie ook reguliere tandheelkunde nodig hebt. Maar bedenk wel dat TV 3
eenmalig ¤ 1500 vergoed voor orthodontie. Je hebt dus niet elk jaar recht op een vergoeding van ¤ 1500,- voor orthodontie.
TV 4 vergoed elk jaar weer 80% van alle tandheelkundige ingrepen tot een max. van ¤ 1500. Dat maakt het pakket aan de ene kant heel aantrekkelijk maar aan de andere kant is er wel een valkuil:
Stel dat je in 2010 voor ¤ 1800 aan orthodontie krijgt dan vergoed TV 4 80% (= ¤ 1440 euro vergoed) Maar wat als je ook nog eens onvoorziene kosten krijgt voor een kroon, of dat je dat jaar opeens 6 gaatjes hebt? Dan wordt er namelijk nog maar ¤ 60,- vergoed. Daarna is je max van ¤ 1500,- bereikt.
Het is dus erg verstandig na te gaan wat de staat van je gebit is. Voorzie je nog andere zaken zoals gaatjes, ontsteekt je gebit makkelijk, ga je vaak naar de mondhygieniste enz enz.
Want dan is een TV3 misschien een verstandiger keuze... En kun je in 2011 overstappen naar TV4 voor een voortzetting van de vergoedingen voor orthodontie.
[ Bericht 14% gewijzigd door Xebrozius op 04-10-2009 01:05:41 ]