Een aantal maanden terug.
Na een avondje stappen liep ik terug naar huis over het voetpad, onderweg werd ik afgesneden door een politiebusje, wat zonder bijzondere verlichting en knipperlicht, het voetpad opreed waar ik dus op liep.
Uit reactie 'sloeg' ik daarom met vlakke hand tegen de wand van het politiebusje. De agenten stapten direct uit. Ik bleef gewoon rustig staan om een discussie aan te gaan. Echter, de agent ging achter me staan en 'rammelde' me echt even door elkaar terwijl ik dus gewoon rustig bleef staan en nog niet eens iets had gezegd. Ik zei tegen de agent dat hij eens rustig aan moest doen, op beheerste toon. Daarop werd ik tegen de bus aangezet en in de boeien geslagen. De andere agent wilde de boeien om doen maar dat lukt hem niet, daarop heb ik hem notabene nog een aanwijzing gegeven ("Die handboeien moet je iets hoger doen").
Hierna op het bureau direct gevraagd waarom ik aan was gehouden. Baldadigheid, wisten ze me te vertellen. Ik ben ten alle tijden rustig gebleven hoewel het erg frustrerend was. Ik had ook maar 5 bier gedronken omdat ik mezelf niet zo lekker voelde, er was dus absoluut geen sprake van dronkenschap.
Toen ik mijn spullen terug kreeg zag ik dat mijn lederen jas gescheurd was, toen ik de agent daarop aansprak zei hij glashard, en recht in mijn ogen kijkend: "Had je je maar niet moeten verzetten tijdens de arrestatie". Nou toen brak mijn klomp dus echt letterlijk. En heb ik hem verteld dat ik dit absoluut niet netjes van hem vond om dit te durven beweren.
Uiteindelijk nog om een blaastest gevraagd om bewijs te hebben dat ik niet dronken was en dus de kans op baldadigheid minder aannemelijk is.
Even voor de duidelijkheid, het is is nooit mijn bedoeling geweest om die bus te beschadigen of schade aan te brengen aan wat voor materiaal dan ook. De 'klap' was meer uit reactie, ik liep op het voetpad en de bus had niet eens een knipperlicht aan!
Een aantal maanden geleden kreeg ik de boete in de brievenbus, die heb ik niet betaald omdat ik de zaak voor wil laten komen. Nu ben ik 20 oktober uitgenodigd op het gerechtshof om mij te (evt. laten) verdedigen.
Kan iemand met verstand van recht mij vertellen of ik een kans maak om de boete nietig te laten verklaren en eventuele tips?