abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73342175
Ik heb net een pdf met tekst van Gordon Pirie gelezen (http://gordonpirie.com kan je het gratis downloaden), waarover wordt gezegd dat zijn mening erg controversieel is. Hij zegt namelijk dat de hardloopschoenen van nu (en vroeger) niet goed zijn, omdat ze een slechte looptechniek gemakkelijk maken (landen op de hiel). Ze hebben veel te veel demping voor de hiel, terwijl je de spieren zou moeten gebruiken om de demping op te vangen (voorvoet).

Het deed mij gelijk terugdenken aan een artikel in de telegraaf over de "waterschoen" die populair is bij hardlopers ( http://www.telegraaf.nl/b(...)er_hardlopers__.html ) . Nu kon ik hier bijna niets over vinden, maar uiteindelijk bedoelen ze dus de Vibram FiveFingers ( http://www.fivefingers.nl ). Op deze site staat het volgende:
quote:
Onderzoek heeft uitgewezen dat het dragen van schoenen meer energie kost en dat renners op blote voeten vier procent meer lucht overhouden dan renners die schoenen dragen. Deze onderzoeken hebben laten zien dat mensen die op blote voeten rennen op een natuurlijke manier de zachte paddings compenseren door zachter te landen op hun voeten. De landing vindt namelijk plaats op het midden van de voet wat het rennen ten goede komt en blessures voorkomt. Barefoot running wordt een steeds groter fenomeen nu de voordelen van 'het blote voeten gevoel' steeds meer zichtbaar en meetbaar worden.
Nu moet ik toegeven dat als ik langzaam hardloop, ik ook op de hiel land. Na het lezen van het boek van Gordon Pirie, moet ik toegeven dat hij zijn tijd ver vooruit was. Hij geeft advies om zo licht mogelijke schoenen te gebruiken. Lijkt mij alsof hij eindelijk z´n gelijk krijgt. Ik zit erover te twijfelen om het te gaan proberen (ik hou nou eenmaal van nieuwe dingen uitproberen), maar wil eigenlijk ook wel wat meningen van andere hardlopers. Graag geen reacties als ´onzin´ zonder eerst artikelen te lezen en/of zelf uitgeprobeerd te hebben.

Lopen jullie al op de voorvoet of nog op de hiel? Wat voor ervaring hebben jullie? En belangrijkste, gebruikt hier al iemand die "waterschoen"? Aangezien het een "hit" is volgens de telegraaf zou dat wel moeten ^^.

Ik heb overigens ook naar andere soort hardloopschoenen gezocht, maar geen enkele gevonden die de hiel (bijna) niet dempt, behalve natuurlijk (sprint)spikes voor op de atletiekbaan.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:02:37 #2
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_73342266
Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je zelf bent. Qua zwaarte van de schoenen.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_73342397
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 20:02 schreef LasTeR het volgende:
Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je zelf bent. Qua zwaarte van de schoenen.
Het gaat erom dat je de vering van je spieren gebruikt om de schokken op te vangen.. Als je overgewicht hebt lijkt me het sowieso een slecht plan om gelijk keihard te gaan hardlopen, maar verder zou het imo niet zoveel invloed hebben? Mits je dus je looptechniek zo verbetert dat je ook echt de schokken met je spieren opvangt ipv met je gewrichten (als je op de hiel landt)
pi_73342646
Hoe ik precies loop weet ik niet, niet goed in elk geval. Elk keer als ik ga hardlopen, heb ik na een week zo een pijn in mijn voeten, vooral met de trap af lopen, en lig echt wakker van de pijn ( gevoel of het bot van mijn been uit mijn voet gedraaid wordt) Ik heb goede schoenen en weeg 58 kilo, dus niet te veel belasting of zo
pi_73356631
Ik loop op de hiel.

Ik ga wel uitkijken naar andere schoenen over een tijdje, moet ik er eerst achterkomen of de "pijn" die ik nu voel wel door de schoenen veroorzaakt wordt.

Op de voorvoet landen is toch meer voor de korte en midden lange afstanden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Sartana09 op 04-10-2009 14:19:52 ]
pi_73359183
Ik heb wat meer onderzoek gedaan, en dat voorvoetlanding alleen voor korte/middenafstand is is niet waar. Je moet gewoon rustig opbouwen met de nieuwe techniek.

Er zijn overigens tegenwoordig zat andere schoenen te vinden die ook aan de eisen van Gordon Pirie voldoen, dwz weinig/geen demping bij de hiel en een lage achterkant (die niet in je achillespees gaat steken als je op je tenen landt). (Pseudo) Barefoot running is toch best een hype als je op internet kijkt.

Ik ga denk ik van de week maar eens naar de Nike Free schoen kijken. Die zien er nog uit als een hardloopschoen

Overigens schijnt het dus minder blessuregevoelig te zijn, mits je dus rustig begint en niet meteen 5km erop gaat lopen. Je moet namelijk helemaal omschakelen van techniek en het belast je voeten en kuiten wel meer (waar ze dus aan moeten wennen).

Lijkt me wel interessant om te proberen...
pi_73535272
Weer iets zo raars wat 1 site dit zegt.

Je heb schoenen met meer demping en zonder demping en stevige en minder stevig. Iedereen heeft weer een andere voet dus een ideale schoen bestaat niet.

Als dit echt werkt had ik allang deze schoenen gehad. Ik geloof er niet in. Ik blijf lekker bij me oude hardloop schoenen.
pi_73543611
Ik zat laatst toevallig ook te denken om eens nieuwe schoenen te kopen, maar dit keer niet gericht op comfort, maar puur op minimaal gewicht. Wat mij opviel was dat damesschoenen altijd minimaal 25% lichter zijn (tov dezelfde herenschoen), zou kunnen liggen aan de maat (verg maat 42 heren en 38 dames).
Met name bij een halve marathon zou dat wel moeten schelen, als je ervan uitgaat dat je bij elke stap meer gram moet verplaatsen.
Overigens loop ik als een sprinter/voorvoet, heb jaren gehockeyd en deed daar niet anders dan op de voorvoet landen/afzetten.

Wat mij alleen tegen houdt zijn mn blessures, kan nu eindelijk na een jaar tobben weer een beetje hardlopen zonder blessures, en met oncomfortabele schoenen is dat geen succes.
pi_73986621
Ik raad je aan ook even naar Chi Running/Walking en POSE running te googlen. Deze renmethodes zijn min of meer de "ignition" van dunne zolen/blotevoets lopen en dus van de vibram.

Ik heb zelf ook een paar vibram, omdat ik door een gebroken been een onbalans had gecreerd. Een half jaar lang "liep" ik op mijn rechterbeen, en dat zette zich door dat al mijn rechterschoenen van de afgelopen paar jaar sterker afslijten dan mijn linkerschoenen.

Anyway, ik train nu al meer dan een half op de loopband en mijn onbalans is er uit. Ik gebruik de vibram trouwens niet meer op de loopband. IPV daarvan doe ik het blootvoets.
De vibram draag ik wel eens op straat, maar lopen op hard ondergrond doet toch wel pijn aan de voet na een paar uur. (botten, eelt e.d. moeten nog versterkt worden)

Het is inderdaad een heel andere manier van lopen, maar de demping van je spieren en gewrichten is beter dan de beste dempzool die je kan kopen. Na een paar weken trainen zijn ze sterk genoeg om je gewicht goed te dempen en loop je eigenlijk op je custom made schoen.
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 15:32 schreef bananablues het volgende:
Ik ga denk ik van de week maar eens naar de Nike Free schoen kijken. Die zien er nog uit als een hardloopschoen
Het voordeel van de vibram is niet alleen dat deze zo dun is, maar vooral omdat het je tenen vrij kan laten bewegen en ze zelfs een beetje spreid. Dat zorgt voor extra grip en stabiliteit. Als ik met m'n voet neer komt dan merk ik dat mijn tenen meer gespreid zijn en actief meewerken om me stabiel te houden.

Nadeel van de vibram is wel dat je heel veel bekijks heb. En dat lange broeken niet handig zijn...
En niet te vergeten... je draagt geen sokken, dus ze stinken na een tijdje. Gelukkig zijn ze wel makkelijk te wassen.

[ Bericht 5% gewijzigd door athlonkmf op 23-10-2009 16:03:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')