abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73321234
Mijn dochter heeft een [aar dagen geleden een aanrijding gehad. Zij is onderweg naar school aangereden door een automobilist.
Wie er schuldig is, is voor mij relatief onbelangrijk.
Belangrijkste is dat beide partijen het er redelijk goed vanaf hebben gebracht. Het vreemde is wel dat wij als ouders van het slachtoffer het procesverbaal niet in mogen zien.
De agent in kwestie zegt dat het puur om verzekeringstechnische redenen niet mag, niet omdat hij omwelweillend zou zijn.
Maar toch ben ik er als ouder zijnde niet gerust op. Mijn dochter heeft totaal geen verklaring af moeten/ mogen leggen, er is haar ook niets gevraagd over het ongeval, zit me toch ergens dwars.
Nieuwsberichten over het ongeval zijn ook qua details niet juist, hoe moet ik hiermee omgaan?
En niet zozeer ik, maar hoe moet mijn dochter hiermee omgaan?
Is voor mij (godzijdank) de eerste keer dat ik dit meemaak, maar ik sta nu een beetje met mijn rug tegen de muur.
this bitch bites
pi_73321435
Heeft je dochter er psychische last van ofzo? Waarom anders ouwe koeien uit de sloot halen.
pi_73321508
Hoe oud is je dochter en mag zij het proces verbaal wel inzien? Of mag niemand dat?
pi_73321627
Tuurlijk heeft zij er last van, er worden in het nieuwsbericht verwijten gemaakt die zij anders heeft ervaren. Zoals gezegd is van haar geen verklaring afgenomen en heeft zij haar verhaal niet kunnen doen, tevens mogen wij de verklaring van de automobilist niet inzien om te zien of het juist is of niet.
this bitch bites
pi_73321662
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:42 schreef snellejelle het volgende:
Hoe oud is je dochter en mag zij het proces verbaal wel inzien? Of mag niemand dat?
Zij is 12, dus ik neem aan dat wij dat toch mogen?
this bitch bites
pi_73321682
O sorry ik meende te lezen dat het een paar jaar is geleden.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:49:39 #7
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73321781
Dat je het de verklaring van de automobilist niet mag zien lijkt me vrij redelijk, maar het is wel apart dat er niet om een verklaring van jullie kant is gevraagd. Maar als er geen rechtzaak ofzo is, wat is dan verder het probleem?
Ook geen sig dus
pi_73321806
Het proces-verbaal gaat naar de stichting processen-verbaal: http://www.stichtingpv.nl/index.asp

Daar vraagt je verz. maatschappij het rapport op en dan hebben zij alle details. Om privacy redenen mag de politie die jou niet zomaar vertrekken. Je kan daar ook zelf het rapport opvragen.

Als het verder geen politieverbaal wordt (dus de verdachte wordt niet vervolgd) doet de politie ook niets meer dan een aanrijdingsrapport opmaken (áls dat al gebeurd, is namelijk niet in alle gevallen verplicht of nodig). Dus dan is het logisch dat er niemand gehoord wordt.

Als de verz. maatschappij nog vragen heeft of je wilt je verhaal kwijt zul je naar hen moeten bellen om dat mede te delen of schrijven etc.

Btw: ik kan me niet voorstellen dat de politie helemaal NIKS gevraagd heeft, er is neem ik aan politie ter plaatse geweest, die zal echt wel bij beide partijen geïnformeerd hebben..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_73321873
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:46 schreef RedBitch het volgende:
Zij is 12, dus ik neem aan dat wij dat toch mogen?
Bij een kind van 12 is de schuldvraag eigenlijk onbelangrijk. De verantwoordelijkheid voor eventuele schade ligt geheel bij de automobilist, zélfs als het ongeval de schuld van je dochter was. Dit geld ook voor schade aan bijvoorbeeld de fiets van je dochter.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 22:55:53 #10
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_73321984
Is er sprake geweest van letsel?
Tics van je petten.
pi_73322002
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:52 schreef 49R het volgende:

[..]

Bij een kind van 12 is de schuldvraag eigenlijk onbelangrijk. De verantwoordelijkheid voor eventuele schade ligt geheel bij de automobilist, zélfs als het ongeval de schuld van je dochter was.
Tenzij overmacht.
pi_73329436
quote:
Daar vraagt je verz. maatschappij het rapport op en dan hebben zij alle details. Om privacy redenen mag de politie die jou niet zomaar vertrekken. Je kan daar ook zelf het rapport opvragen.
Ik vind dit heel vreemd klinken. De verzekeringsmaatschappij (een 'derde') mag alle details opvragen (privacy doet niet ter zake?) en de ouder, als vertegenwoordiger van het kind primair betrokken, mag de details niet weten?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 11:48:21 #13
3542 Gia
User under construction
pi_73329588
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:52 schreef 49R het volgende:

[..]

Bij een kind van 12 is de schuldvraag eigenlijk onbelangrijk. De verantwoordelijkheid voor eventuele schade ligt geheel bij de automobilist, zélfs als het ongeval de schuld van je dochter was. Dit geld ook voor schade aan bijvoorbeeld de fiets van je dochter.
Precies. Heb ik een paar jaar geleden meegemaakt met mijn zoon. De bestuurder van de auto legde meteen alle schuld bij mijn zoon, maar ik wilde er politie bij hebben. Is dus ook gebeurd. Alle schade aan zijn fiets is vergoed. Welke maatschappij de schade aan de auto vergoed heeft, boeit me niet.

Je kunt natuurlijk sowieso je eigen verzekering opbellen, aangezien zij hiervoor benaderd zullen worden, neem althans aan dat ze jullie gevraagd hebben waar jullie verzekerd zijn. Dan kun je in elk geval zelf jouw kant van het verhaal kwijt.

Hoewel, zoals gezegd, dat niet echt belangrijk is. Jouw dochter treft geen enkele blaam.
pi_73329629
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:42 schreef yoppybt het volgende:

[..]

Ik vind dit heel vreemd klinken. De verzekeringsmaatschappij (een 'derde') mag alle details opvragen (privacy doet niet ter zake?) en de ouder, als vertegenwoordiger van het kind primair betrokken, mag de details niet weten?
Ja, hoe moeten verz. maatschappijen anders aan alle relevante gegevens komen
En daarbij, zelf mag je ook het rapport opvragen bij die stichting, maar de politie mag het dus niet verschaffen.
pi_73329656
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:48 schreef Gia het volgende:
Jouw dochter treft geen enkele blaam.

Dat is nog niet gezegd, waarschijnlijk is ze echter niet aansprakelijk, maar ook dát is nog niet gezegd aangezien de toedracht niet uit de doeken gedaan is door TS.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 12:06:02 #16
3542 Gia
User under construction
pi_73329956
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:50 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Dat is nog niet gezegd, waarschijnlijk is ze echter niet aansprakelijk, maar ook dát is nog niet gezegd aangezien de toedracht niet uit de doeken gedaan is door TS.
Iemand jonger dan 14 jaar is praktisch 'onaantastbaar' in het verkeer. Kwetsbare verkeersdeelnemer.
Als automobilist kun je verwachten dat jonge fietsers zich niet aan de verkeersregels houden en daar moet je rekening mee houden. Al is die dochter zonder te kijken overgestoken, fietste ze aan de verkeerde kant van de weg, of nam ze voorrang waar ze dat niet had, doet er niet toe. De verzekering van de tegenpartij moet de schade aan de fiets vergoeden.
Welke maatschappij de schade aan de auto betaalt, doet er niet echt toe. Daar hoef je als verzekerde niet mee te zitten.

Maar goed, ik ben ook wel benieuwd naar de toedracht. Althans, het verhaal van TS' dochtertje.

In ons geval fietste onze zoon links op de stoep en kwam de automobilist, zonder naar rechts te kijken, een uitrit uitrijden. Heb de verzekering ingelicht, alle schade aan de fiets vergoed gekregen en er verder niks meer over gehoord.
pi_73330377
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:06 schreef Gia het volgende:

[..]

In ons geval fietste onze zoon links op de stoep en kwam de automobilist, zonder naar rechts te kijken, een uitrit uitrijden. Heb de verzekering ingelicht, alle schade aan de fiets vergoed gekregen en er verder niks meer over gehoord.
In zo'n geval moet de automobilist altijd voorrang geven, Het feit dat je zoon over de stoep aan kwam rijden boeit helemaal niet. Al komt er een auto over die stoep aangereden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 oktober 2009 @ 16:18:41 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73335778
Wat is er gebeurd en wat staat er in de krant dat niet klopt?

Ik vind het ook vreemd dat je als ouders niet eens inzage krijgt in het PV trouwens.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 16:22:15 #19
3542 Gia
User under construction
pi_73335874
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 12:30 schreef Ridocar het volgende:

[..]

In zo'n geval moet de automobilist altijd voorrang geven, Het feit dat je zoon over de stoep aan kwam rijden boeit helemaal niet. Al komt er een auto over die stoep aangereden.
Precies, wij werden opgebeld en meneer wilde dit even zonder politie onderling regelen, want volgens hem was onze zoon duidelijk fout. Nou niet, dus.
pi_73350759
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 16:18 schreef Rewimo het volgende:
Wat is er gebeurd en wat staat er in de krant dat niet klopt?

Ik vind het ook vreemd dat je als ouders niet eens inzage krijgt in het PV trouwens.
Heeft niks met ouders te maken. Het enige document wat je ooit van politie meekrijgt (aan officiële verbalen) is een aangifte als je de aangever bent. Het overige moet je bij de Officier aanvragen. Geldt voor iedereen, dus ook voor ouders.
pi_73356538
Als er in de krant dingen verkeerd staan dan kun je de krant aanschrijven en ze jouw versie van het verhaal geven.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_73361168
Tvp'tje en wel gelukkig dat alles nog goed is met je dochter.. dat lijkt me sowieso het belangrijkste eigenlijk.
pi_73387113
Dochterlief is inmiddels weer naar school, voorzien van een stel krukken en een paracetamol.
Ze had gisteren alweer heel wat praats, dus ze is wel aan schoolgaan toe.
Alles is nog wel wat pijnlijk en haar been is nog flink dik, maar thuiszitten maakt het er ook niet beter op.
Afleiding kan soms een geweldig geneesmiddel zijn.

Inmiddels wederom contact gehad met mijn verzekeringsmaatschappij, voor de verzekering maakt het idd niet uit wie er al dan niet schuld had. Ik krijg gewoon alle schade vergoed, omdat mijn dochter jonger is als 14 en daardoor zwakkere is in het verkeer.

Heb ik overigens wel een beetje een dubbel gevoel over, treft hier in dit geval niemand bewust schuld en toch krijgt de automobilist de rekening gepresenteerd (die ze overigens bij haar verzekering kan claimen, maar toch) .
En als je dan zie wat je allemaal als schade kan opgeven, vind ik het helemaal te gek voor woorden. Maar goed daar ben ik gelukkig zelf bij, wat ik wel invul en wat zeker niet.

@mcintosch, bedankt voor de duidelijke uitleg, was me inmiddels door een agent ook al uitgelegd.
Volgens de agent heeft niemand "bewust" schuld en valt er eigenlijk weinig aan het verhaal in te zien.
Zowel de automoblist als mijn dochter hebben (waarschijnlijk door de drukte) elkaar gewoon over het hoofd gezien, met een botsing als gevolg.
this bitch bites
  maandag 5 oktober 2009 @ 16:59:59 #24
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_73395780
Je kunt tegen een kosten vergoeding bij http://www.stichtingpv.nl/index.asp zelf het PV opvragen.
De politie geeft je nooit het PV, dat had ik ook bij een zware aanrijding.

Mijn ervaring was erchter dat ze in eerste instantie alleen het ongevalsrapport opstuurden, en pas na een klacht van mij (ik had inmiddels via andere weg het rapport van de TR en getuigenverklaringen) kreeg ik weken later als nog het volledige rapport.

Wat betreft berichtgeving in de media: daar heeft de politie niet mee van doen. Daarbij valt mij op dat bij dergelijke ongevallen die regelmatig niet klopt. Gewoon negeren dus.
  maandag 5 oktober 2009 @ 17:04:01 #25
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_73395943
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:42 schreef yoppybt het volgende:

[..]

De verzekering is niet zomaar een "derde" jij bent klant bij ze om dit soort zaken voor je op te lossen.

Als je je zo druk maakt om je privacy: Bedenk dat als je betrokken bent bij een ongeval (als dader/slachtoffer/getuige) je met naam en adres in de papieren komt te staan, en dat alle betrokkenen (dader/slachtoffer/verzekeringen betrokken partijen) die informatie plus jouw verklaringen kunnen opvragen en lezen.
Dan zou ik me eerder druk maken om een rankuneuze tegenstander die op bezoek wil komen, dan om een verzekeringsmaatschappij.

EDIT: En als ik hun webformulier zo bekijk, dan zal het me niet verbazen dat elke Jan Doedel een willekeurig PV opvragen als hij er dik 8 Euro voor over heeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')